Förvirrad, vad hände med digitalboxar med HD/inspelning?

Permalänk

Förvirrad, vad hände med digitalboxar med HD/inspelning?

Hej!

Jag har en Samsung digitalbox för Boxer marksänd TV, med diverse finesser. Problemet är att den verkar numera på väg att sakta bli senil och avlida. Jaha, tänkte jag, jag går in på Boxer.se och hembiobutiken.se och ser vad jag ska ersätta den med. Problemet är att det verkar som om det inte finns något nytt, förutom nå'n lågbudget-grunka från Boxer.

Är jag helt vilse? Har man helt slutat med boxar för marksänd TV? Har alla fiber?

Om jag söker en högprestanda-digitalbox för marksänd TV med inspelningsmöjlighet, vad finns det att köpa? Pris rätt oväsentligt, prestanda och kvalitet är viktigt.

Tacksam för hjälp i alla former!

Permalänk
Medlem

Idag finns allt tillgängligt på diverse streamingtjänster och det finns varken behov eller efterfrågan för inspelningsbara boxar, dessutom används oftast CI-modul vilket gör en box överflödig (bortsett från inspelningsfunktionen).

Jag har aldrig använt det men jag har för mig att min TV har någon slags inspelningsfunktion där man kan spara ner material direkt via USB. Du kanske har något liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd

https://www.boxer.se/kundservice/hardvaruguide/

Hur många boxar som helst med inspelning.

Permalänk
Medlem

@lordzehn:
Om du läser hans inlägg igen så ser du att han är ute efter något mer avancerat än dumburkarna på boxers sida.

@cornflower:

Dessa hittade jag: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=606#rparams=l=s3536127...

Jag har själv den som är först i listan och är jättenöjd, dock vet jag inte så mycket om just inspelningen på den
då jag i första hand köpte den för att min plasma-TV inte hade stöd för DVB-T2, sen har den ju youtube netflix viaplay samt blurayspelare också.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Skrivet av Homer_S1:

@lordzehn:
Om du läser hans inlägg igen så ser du att han är ute efter något mer avancerat än dumburkarna på boxers sida.

@cornflower:

Dessa hittade jag: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=606#rparams=l=s3536127...

Jag har själv den som är först i listan och är jättenöjd, dock vet jag inte så mycket om just inspelningen på den
då jag i första hand köpte den för att min plasma-TV inte hade stöd för DVB-T2, sen har den ju youtube netflix viaplay samt blurayspelare också.

/Homer_S

Jag har själv en Samsung 8900, kruxet är att den verkar som om den håller på att ge upp. Hårddisken låter inte bra, den låter precis som hårddiskar brukar göra strax innan de skär ihop...
Verkar inte finnas så mycket nytt på marknaden dock.

Permalänk
Skrivet av ågren:

Idag finns allt tillgängligt på diverse streamingtjänster och det finns varken behov eller efterfrågan för inspelningsbara boxar, dessutom används oftast CI-modul vilket gör en box överflödig (bortsett från inspelningsfunktionen).

Jag har aldrig använt det men jag har för mig att min TV har någon slags inspelningsfunktion där man kan spara ner material direkt via USB. Du kanske har något liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Hm. Lite det jag var rädd för. Jag har ju en hemmabio-uppsättning med en stor Yamaha A/V-förstärkare i centrum som funkar jättebra idag, bortsett från att boxen håller på att paja. Jag vill ju gärna inte bygga om det för mycket. Vill heller inte egentligen ha en massa streaming-tjänster, jag är rätt nöjd med mitt antika boxer-abonnemang. Lite att tänka på uppenbarligen. Ett alternativ är att helt enkelt strunta i boxen och sätta CI-modulen i TV:n. Det enda jag tappar är ju i så fall inspelningsmöjligheten. Nåja... Får fundera lite. Än så länge håller den gamla boxen, så det är ingen panik.

Permalänk
Medlem

@Cornflower: köp en wetek play 2, då får du det vill vill ha dvs inspelning av marksänd/kabel/satellit tv i hd + stöd för alla stream tjänster i Hd/4K spelkonsol och media server på en och samma gång. https://wetek.com/us/en/

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Vi har en sådan här inspelningsbar box
http://www.humaxdigital.se/html/bxr-hd_2.html
Har fungerat ypperligt sedan vi skaffade den för ett antal år sedan, den har bara fungerat.

Vet dock inte om och hur det går att få tag på den idag, har faktiskt inte tänkt på det förrän jag såg denna tråd. Måste nog börja inventera hur det ser ut på denna front, i värsta fall får man väl köpa en box och ha reserv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

@lordzehn:
Om du läser hans inlägg igen så ser du att han är ute efter något mer avancerat än dumburkarna på boxers sida.

@cornflower:

Dessa hittade jag: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=606#rparams=l=s3536127...

Jag har själv den som är först i listan och är jättenöjd, dock vet jag inte så mycket om just inspelningen på den
då jag i första hand köpte den för att min plasma-TV inte hade stöd för DVB-T2, sen har den ju youtube netflix viaplay samt blurayspelare också.

/Homer_S

Du menar alltså att många blurayspelare även kan agera digital-TV-mottagare eller länkade du till fel kategori?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av ågren:

Du menar alltså att många blurayspelare även kan agera digital-TV-mottagare eller länkade du till fel kategori?

Skickades från m.sweclockers.com

Listan är ju filtrerad på exakt det.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cornflower:

Hej!

Jag har en Samsung digitalbox för Boxer marksänd TV, med diverse finesser. Problemet är att den verkar numera på väg att sakta bli senil och avlida. Jaha, tänkte jag, jag går in på Boxer.se och hembiobutiken.se och ser vad jag ska ersätta den med. Problemet är att det verkar som om det inte finns något nytt, förutom nå'n lågbudget-grunka från Boxer.

Är jag helt vilse? Har man helt slutat med boxar för marksänd TV? Har alla fiber?

Om jag söker en högprestanda-digitalbox för marksänd TV med inspelningsmöjlighet, vad finns det att köpa? Pris rätt oväsentligt, prestanda och kvalitet är viktigt.

Tacksam för hjälp i alla former!

Är problemet din bandbredd och du vill spela in saker pga. det eller varför kör du inte streamade tjänster?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cornflower:

Hm. Lite det jag var rädd för. Jag har ju en hemmabio-uppsättning med en stor Yamaha A/V-förstärkare i centrum som funkar jättebra idag, bortsett från att boxen håller på att paja. Jag vill ju gärna inte bygga om det för mycket. Vill heller inte egentligen ha en massa streaming-tjänster, jag är rätt nöjd med mitt antika boxer-abonnemang. Lite att tänka på uppenbarligen. Ett alternativ är att helt enkelt strunta i boxen och sätta CI-modulen i TV:n. Det enda jag tappar är ju i så fall inspelningsmöjligheten. Nåja... Får fundera lite. Än så länge håller den gamla boxen, så det är ingen panik.

Det finns runt 360st boxar listade på Prisjakt så något lär du ju kunna hitta som passar dina önskemål.

https://m.prisjakt.nu/category/140

De 'vanliga' TV-kanalerna har gratis streamingtjänster (s.k. playkanaler) och har du en smart-TV så brukar dessa finnas direkt i TVn. Du gör som du vill men en CI-modul i kombination med playkanalerna fyller exakt samma funktion som en digitalbox utan att du behöver lägga två tusen spänn på en box.

Som bonus så kan du styra allt med en och samma TV- fjärr så länge den stöder CEC (vilket i stort sett alla TV- apparater från de senaste tio åren gör).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Listan är ju filtrerad på exakt det.

Det är möjligt att det är så på desktop men på mobilsidan kommer man bara till produktkategorin för blurayspelare utan några filter applicerade.

Om jag filtrerar med DVB-T2 som Boxer verkar använda (?) och inspelningsmöjlighet finns det totalt sju produkter varav denna för 3.300kr är billigast: https://m.prisjakt.nu/product/2585896

Nu ser jag inte fördelarna med digitalbox över huvud taget men även om man ser på det objektivt är det väldigt mycket pengar för en digitalbox och det här var den billigaste, den dyraste låg på närmare 10.000kr.

För 3.300kr får man både t.ex. Apple TV 4K med nativeappar för alla streamingtjänster samt en fristående blurayspelare av hög kvalitet istället för en tam kompromiss som dessutom väsnas en del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av Cornflower:

Jag har själv en Samsung 8900, kruxet är att den verkar som om den håller på att ge upp. Hårddisken låter inte bra, den låter precis som hårddiskar brukar göra strax innan de skär ihop...
Verkar inte finnas så mycket nytt på marknaden dock.

Kan du inte bara byta hårddisken? Borde sitta en 2.5" disk i den. Ev måste du clona över innehållet till den nya disken.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Cornflower: köp en wetek play 2, då får du det vill vill ha dvs inspelning av marksänd/kabel/satellit tv i hd + stöd för alla stream tjänster i Hd/4K spelkonsol och media server på en och samma gång. https://wetek.com/us/en/

Funkar den med betalkanalerna också?

Permalänk
Medlem

@niclasc: Ja med en kortläsare via usb

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@ågren: Ja precis.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar