Google byter till gLinux (Debian)

Permalänk
Avstängd

Google byter till gLinux (Debian)

No More Ubuntu! Debian is the New Choice For Google’s In-house Linux Distribution
https://itsfoss.com/goobuntu-glinux-google/

"After more than five years with Ubuntu, Google is replacing Goobuntu with gLinux, a Linux distribution based on Debian Testing release."

Detta innebär också att Google kommer bidra till Debians utveckling.

"Google also plans to send the changes to Debian Upstream and hence contributing to its development."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

No More Ubuntu! Debian is the New Choice For Google’s In-house Linux Distribution
https://itsfoss.com/goobuntu-glinux-google/

"After more than five years with Ubuntu, Google is replacing Goobuntu with gLinux, a Linux distribution based on Debian Testing release."

Detta innebär också att Google kommer bidra till Debians utveckling.

"Google also plans to send the changes to Debian Upstream and hence contributing to its development."

Det var på tiden. Det här behöver Debian. Bästa dist för min smak

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

Intressant. Trist att man inte får en bättre förklaring till varför, känns inte direkt som en litet projekt så dom lär ju ha en bra grund för sitt beslut.

Permalänk
Medlem

Jag förstod väl inte direkt varför de ens valde Canonicals mjukvara till att börja med, men det är ju jag det.
Det roliga är ju att de byter ifrån en LTS-dist till en testing-dist, innebär detta att Debian Testing är stabilare än Ubuntu-LTS?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Ubuntu Stable är i princip Debian Testing. Åtminstone var det så för några år sedan.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Jämt när jag ser folk hålla på med ubuntu så är det alltid så mycket 'konstiga' fel som man inte har någon aning om, så tacka vet jag debian.

Permalänk
Medlem

Även om jag kör Ubuntu för det mesta så kan man bara applådera steget de tar.
Tror att alla deb-derivater kan komma att tjäna på detta i det långa loppet!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eazy:

Ubuntu Stable är i princip Debian Testing. Åtminstone var det så för några år sedan.

Varje gång de påbörjar en ny version av Ubuntu var sjätte månad så hämtar de källkod från Debian Testing för att synkronisera med upstream. Ubuntu är Debian Testing med extra patchar och support från Cannonical. Antar att Google bryter sig loss från Cannonical för att de känner att de inte behöver supporten eller vill ha mer kontroll över sin distro in house.

Permalänk
Medlem

Som grinig debian-gubbe välkomnas detta.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Synd att vi vanliga döingar inte får tillgång till deras gLinux. Visst är säkert inget speciellt jämfört med alla andra distros där ute i världen.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Inaktiv

@Goteborgan: Varför skulle man vilja utsätta sig för detta som vanlig döing? Jag skulle nog snarare aktivt undvika det. Google har en enorm makt över människor. Finns ingen anledning att utöka den ytterligare. Välj en distro som respekterar dig som användare istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

@Goteborgan: Varför skulle man vilja utsätta sig för detta som vanlig döing? Jag skulle nog snarare aktivt undvika det. Google har en enorm makt över människor. Finns ingen anledning att utöka den ytterligare. Välj en distro som respekterar dig som användare istället.

Visst, det är sant det du säger. Tänkte väl mer på hur Google har gjort med den och kanske kan vara trevligt att leka med bara, tex i vmware eller vad man nu kör för vm.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goteborgan:

Visst, det är sant det du säger. Tänkte väl mer på hur Google har gjort med den och kanske kan vara trevligt att leka med bara, tex i vmware eller vad man nu kör för vm.

Ända skillnaden är nog att de har moddat för att passa deras verksamhet, dvs inget du som privatperson skulle ha någon som helst nytta av. Linux är så modulärt som det kan bli, bara börja leka idag.

För den som vill lära sig linux från grunden finns: Linux From Scratch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Ubuntu Stable är i princip Debian Testing. Åtminstone var det så för några år sedan.

yes de os som lirar i samma klass som Debian stable är lätträknade , Det är rock solid stabilty !

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Inaktiv

Gött. Nu är jag en looser inom Linux, men precis allt för mig var så förbaskat krångligt i Ubuntu att få till riktigt bra, Debian däremot var det bara att googla på hur andra gjorde och jag fick en fungerande lösning direkt. -Kanske inte en perfekt lösning men en fungerade.
Ett exempel på en sådan tjänst är såklart en RDP server.

Permalänk
Medlem

Google har ruggigt intressant bloggar, "scary" är ordet som var centralt i deras blogg-post som handlade om att uppgradera live-system ute i världen från gentoo till debian med egen skrivna paket för att få det att hända, dom i princip installerade en linux distrubition körandes en annan, bootade om och den nya användes. Tekniskt coolt och ballt som F#N!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Det viktigaste i min mening, "Google also plans to send the changes to Debian Upstream and hence contributing to its development."

Permalänk
Medlem

För desktop är jag impad av Arch Linux genom Antergos(installer dist), den klart enklaste och mest problemfria disten att köra jag upplevt hitills. Rekommenderas.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

För tio till tjugo år sedan testade jag nästan alla distar som gick att testa. Allt från Mandrake, RedHat, SuSE Peanut, Gentoo och allt vad de hette. Jag höll mig undan från Slackware och Debian för de skulle ju vara svårare än allt annat. Men, för mer än tio år sedan testade Debian och WTF?! Den var ju lättare att sköta och administrera än allt annat jag sett och kört! Det jag körde var Debian unstable, och den var mer stabil än mitt Windows.

För fyra fem år sedan fick jag för mig att testa Ubuntu. WTF?! Den kraschar tre gånger första månaden!!! WTF, vilket junk. Vilka skit-patchar.

Nej, jag tror att Google har förstått det också, Debian unstable (dvs. Debian Sid) är mer stabil än det mesta! Debian unstable kraschade en gång de första tre åren, och då var det självförvållat!!!

Debian Testing är ju än mer stabil men ibland lite begränsande vad gäller paktetutbytet; vissa kanske lite udda program finns enbart i Debian unstable.

En äldre släkting i nittioårsåldern kör Debian stable då jag inte hinner träffa denne mer några gånger om året. Det har fungerat utan ett enda problem i mer än ett decennium.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Inget fel på Ubuntu Server.
Ubuntu Desktop, däremot, skippar jag helst. Default-desktopen suger elefantballar, och även med t.ex. Mint är det för många mystiska problem.