Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

En idé är ju att posta lite benchmarks från till exempel Unigine Superposition, 3DMark (kör demoversionen), Cinebench R15.0, osv.

Körde precis Cinebench på Mjölnir (se signatur) som referens, kör lite annat på datorn samtidigt också så du borde hamna en bra bit ovanför med en 1800X och GTX 1070:
OpenGL: 70.27 fps
CPU: 545 cb

Han får open gl: 98
cpu: 1457

med mitt grafikkort 970 får jag 110...

Visa signatur

Intel I7 8700k / Asus Rog Strix Z370-F / Asus Dual RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompaboy10:

Han får open gl: 98
cpu: 1457

Ok, låter som hårdvaran presterar ungefär rätt då. Har du någon extra disk att prova ny installation av Windows med?

Edit:
Kollade på nätet och GTX 1070 får runt 100-120 så det verkar finnas mycket glapp i den siffran med det kortet. Grafikprestandan får du nog bättre resultat med i Windows om du testar något baserat på DirectX som de andra två jag listade.

Edit 2:
Släckte ner allt annat på Mjölnir och körde 3DMark:
Time Spy (V1.0) 4293
Graphics score 4436
CPU score 3633

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Kan det vara mining virus i Windows edition?
Akta er för vissa versioner från tpb.

Ny clean installation.
Använd inte samma installation
😎

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av milkab:

Kan det vara mining virus i Windows edition?
Akta er för vissa versioner från tpb.

Ny clean installation.
Använd inte samma installation
😎

Hehe skulle vara något

Skrivet av tompaboy10:

Han får open gl: 98
cpu: 1457

med mitt grafikkort 970 får jag 110...

Skrivet av Djhg2000:

Ok, låter som hårdvaran presterar ungefär rätt då. Har du någon extra disk att prova ny installation av Windows med?

Edit:
Kollade på nätet och GTX 1070 får runt 100-120 så det verkar finnas mycket glapp i den siffran med det kortet. Grafikprestandan får du nog bättre resultat med i Windows om du testar något baserat på DirectX som de andra två jag listade.

Något som inte riktigt stämmer med hårdvaran, jag får 150 på open gl med min ena dator som har ett gtx 1070.

Dock får jag lågt cpu värde men har ju bara 6 trådar, ska se om det går upp lite om jag klockar cpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Något som inte riktigt stämmer med hårdvaran, jag får 150 på open gl med min ena dator som har ett gtx 1070.

Dock får jag lågt cpu värde men har ju bara 6 trådar, ska se om det går upp lite om jag klockar cpun.

https://www.pixeltopic.com/files/2018/2/rwbvkppnbzrhrva.jpg

Intressant, 150 är mycket högre än jag hittade i diverse testlistor. Kan du slå på "Advanced benchmark" (finns under "File"-menyn) och säga vad du får för siffra på "Ref. Match"?

Nu med autoöverklockningstjosan på NVIDIA-kort är det nog relevant vilken kylare du har på kortet också.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompaboy10:

Osäker, men han hade någon 8core black edition cpu innan. Han bytte grafikkortet först och kunde då spela på max generella inställningar overwatch. Nu efter bytet måste han sänka till medium för att få samma fps. Vad är event loggen? Processerna ser okej ut.

Det är som du skriver inte sannolikt att gå från en Buldozer/Piledriver CPU till en Ryzen och få sämre prestanda; Ryzen har markant bättre IPC. Så om det funkade bra med den förra CPUn skall det funka bättre med den nya CPUn.

Eventloggen:
Engelsk OS: Gå till Find sök efter "event viewer", där väljer du "System" och/eller "Application". Leta efter "Error"s. Ibland kan de ge en vink om felaktigheter
Svensk OS: Gå til Sök, sök efter "händelseloggen"

I och med CPU-bytet har även moderkortet bytts. Har ni gått igenom alla inställningarna där?
Om ni kör prestandamätningsprogram, jämför resultaten med motsvarande resultat från nätet, SweCs recensioner.

Lite svårt att dra någon slutsats, om det är GPU, CPU, RAM etc ännu.

Kan du lista upp komponterna? Modell och märke?
Kanske man kan Googla sig fram till något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det är som du skriver inte sannolikt att gå från en Buldozer/Piledriver CPU till en Ryzen och få sämre prestanda; Ryzen har markant bättre IPC. Så om det funkade bra med den förra CPUn skall det funka bättre med den nya CPUn.

Eventloggen:
Engelsk OS: Gå till Find sök efter "event viewer", där väljer du "System" och/eller "Application". Leta efter "Error"s. Ibland kan de ge en vink om felaktigheter
Svensk OS: Gå til Sök, sök efter "händelseloggen"

I och med CPU-bytet har även moderkortet bytts. Har ni gått igenom alla inställningarna där?
Om ni kör prestandamätningsprogram, jämför resultaten med motsvarande resultat från nätet, SweCs recensioner.

Lite svårt att dra någon slutsats, om det är GPU, CPU, RAM etc ännu.

Kan du lista upp komponterna? Modell och märke?
Kanske man kan Googla sig fram till något.

Tror vi har konstaterat med Cinebench nu att problemet inte markant påverkar CPU och RAM.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk

Det bara rullar inte svar och jag vet inte vart jag ska fortsätta. Men finns det några inställningar i BIOS för pci-e som kan orsaka det här? Han gjorde en färsk installation av windows i helgen vilket inte gjorde det bättre, ganska säker på att han laddade ner OS direkt från microsoft.

Visa signatur

Intel I7 8700k / Asus Rog Strix Z370-F / Asus Dual RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Tror vi har konstaterat med Cinebench nu att problemet inte markant påverkar CPU och RAM.

LoL
Ett klockrent fall av RTFM.
Jag kollade inte resten av inläggen....

Permalänk
Medlem

Prova ta loss och sätt tillbaka grafikkortet. Gör samma sak med alla kablar som ansluts till grafikkortet, ström-, monitor etc.

Prova sätta grafikkortet i en annan PCIe-slot.

Permalänk

kan be han testa en den nedre pci-e sloten

Visa signatur

Intel I7 8700k / Asus Rog Strix Z370-F / Asus Dual RTX 2080

Permalänk
Medlem

Det råkar inte vara något självklart som att han samtidigt bytte skärm till en med högre upplösning (1080 till 1440 t.ex)?

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av haijen:

Det råkar inte vara något självklart som att han samtidigt bytte skärm till en med högre upplösning (1080 till 1440 t.ex)?

Han bytte skärm samtidigt som grafikkortet. så han körde på 1440 innan också. Däremot hade han renderscale på 122% i overwatch. Men det förklarar inte resterande prestanda sänkning.

Visa signatur

Intel I7 8700k / Asus Rog Strix Z370-F / Asus Dual RTX 2080

Permalänk
Medlem

Kör 3DMark Fire Strike och posta en länk till resultaten (eller ange vad för Graphics Score respektive Physics Score han får). Då går det att avgöra om GPU respektive CPU verkar prestera normalt eller inte. Det är inte så att han kör RAM-minnena i single channel i stället för dual channel? Går att kolla med t.ex. CPU-Z.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompaboy10:

Det bara rullar inte svar och jag vet inte vart jag ska fortsätta. Men finns det några inställningar i BIOS för pci-e som kan orsaka det här? Han gjorde en färsk installation av windows i helgen vilket inte gjorde det bättre, ganska säker på att han laddade ner OS direkt från microsoft.

Några kort låter dig tvinga vilken generation av PCIe den ska använda, men på min är standard "Auto" i UEFI.

Är det kanske så att han kör andra par av kablar från nätagget eller så då? Vad har han ens för nätagg förresten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fantomsmurfen:

Kör 3DMark Fire Strike och posta en länk till resultaten (eller ange vad för Graphics Score respektive Physics Score han får). Då går det att avgöra om GPU respektive CPU verkar prestera normalt eller inte. Det är inte så att han kör RAM-minnena i single channel i stället för dual channel? Går att kolla med t.ex. CPU-Z.

Det är frågat tidigare i tråden men inget svar om detta.
#17289942

Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

Några kort låter dig tvinga vilken generation av PCIe den ska använda, men på min är standard "Auto" i UEFI.

Är det kanske så att han kör andra par av kablar från nätagget eller så då? Vad har han ens för nätagg förresten?

Skickades från m.sweclockers.com

Han har ett 750w från corsair 80+ guld

Skrivet av anon200632:

Det är frågat tidigare i tråden men inget svar om detta.
#17289942

Måste missat den, tack för påminnelsen!

Visa signatur

Intel I7 8700k / Asus Rog Strix Z370-F / Asus Dual RTX 2080

Permalänk

Här kommer resultatet på firestrike!

https://www.3dmark.com/3dm/25355894

Visa signatur

Intel I7 8700k / Asus Rog Strix Z370-F / Asus Dual RTX 2080

Permalänk

Jag sitter på en 1600x@4ghz och en gtx 1070(+200 core och 350 mem) och jag har runt 120-140 fps med Overwatch på Epic @1440p, så det är ju något som är skumt.

Vet inte om ni har kollat om alla ramstickorna upptäcks och att dom inte körs på 100% använding eller så(Chrome kan ju käka redigt med ram).

Kan ju titta på att uppdatera chipset drivers eller så, men borde inte vara det.
Även att see om kanske cpu:n sitter konstigt men då skulle den nog inte bootat endå. ^^

Permalänk
Medlem

Att det skulle bli sämre prestanda än en äldre FX-CPU låter helt uppåt väggarna.
Min 1800X presterar riktigt bra i spel utan problem.
Med tanke på att ni kör samma CPU så bör ni inte vara alltför långt ifrån min prestanda.
Som ett exempel så ligger min maskin mellan 100-144fps när jag spelar PUBG.
Detta i 1440p Ultra/High settings med ett 1080Ti. Inga problem med singlecore-prestandan där.
Så att CPU skulle vara flaskhals låter konstigt. Då har du något annat fel.

Har ni t.ex. satt RAM-minnena rätt?
Om ni har satt minnena fel - t.ex. ett i Channel A och ett annat i Channel B så har du plötsligt halv minnesbandbredd, vilket kan spoliera prestandan.

Typo fix
Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompaboy10:

Här kommer resultatet på firestrike!

https://www.3dmark.com/3dm/25355894

Verkar vara helt ok resultat för både CPU och GPU. Grafikkortet kanske i lägre ändan av spektret men inte alls onormalt för ett GTX 1070. Eftersom du tycks ha 4 minnesstickor så kan det inte heller vara minnet som bara körs i single channel. Måste vara något mjukvarufel, antingen något virus eller annat som äter resurser eller något fel på inställningarna för grafikkortet eller i spelen. Inte så att du t.ex. använder DSR för grafikkortet? Men kan ju även vara t.ex. grafikkortet som går för varmt?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Kan du inte testa grafikkortet i din dator?

Permalänk

Ifall någon är nyfiken så verkar problemet nu vara löst. Att temperaturerna såg bra var tydligen en vit lögn, de var bara bra på de screens jag fick från min bror. Distanserna för cpu kylaren var felmonterade vilket gav dålig kontakt. Han får kan nu spela på ultra i overwatch 1440p och få ut 144fps utan problem

Visa signatur

Intel I7 8700k / Asus Rog Strix Z370-F / Asus Dual RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompaboy10:

Ifall någon är nyfiken så verkar problemet nu vara löst. Att temperaturerna såg bra var tydligen en vit lögn, de var bara bra på de screens jag fick från min bror. Distanserna för cpu kylaren var felmonterade vilket gav dålig kontakt. Han får kan nu spela på ultra i overwatch 1440p och få ut 144fps utan problem

VA lösningen var alltså inte att byta till Intel. för bättre singelprestanda!.

men kul att ni hitta lösningen till sist

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.