Ojojoj! Den här delen är det igenkänningsfaktor på ;)!
För stationära datorn hemma som ofta är igång så upplever jag inga problem med uppdateringarna. Där fungerar det bra utan väntetider som jag upplever som jobbiga. Ja, datorn har tvångsomstartats medan jag spelade elite dangerous för att Microsoft tänkte att det var dags att patcha och starta om men det har bara hänt en gång ;).
Men jag har även en surface pro som Microsoft marknadsfört som både dator och surfplatta. Jag använder den ganska sporadiskt så den ligger ibland utan updates. Så när man ska kolla nå snabbt i sängen på kvällen (nån nyhet eller ett avsnitt innan man ska sova) så inser man att det är patchtid en timma först. Det här har hänt ett gäng gånger... Där blir microsoft-plattan bra mycket sämre än alternativen med android/apple. Efter någon halvtimma ger man upp och tar en annan teknikpryl (typ mobilen) som faktiskt fungerar för det jag vill och när jag vill det.
Tjejen skulle fixa med bilder förra veckan på sin dator också. Den har inte varit igång på några månader så det skulle ju in ett gäng uppdateringar med creators update å grejer.
Och det hade väl varit OK om datorn var användbar i övrigt eller om patcharna hade kunnat köras in 2-3 timmar senare. Men icke!
Det tog ca 8 timmar (ja verkligen - antagligen för att processorn var en i3 med några år på nacken men SSD coh 250Mbituppkoppling) innan hennes laptop blev användbar igen för att microsoft skulle först lägga in uppdateringar. Eller ja,delvis användbar var den väl de första timmarna, men otroligt slö då processorn skulle hantera uppdateringarna före användarens uppgifter så det var hopplöst trist att använda den.
Så jädra surt när man upplever att man behöver vara där för teknikens skull istället för att tekniken finns där för en som användare. Missad målbild upplever jag det som.
Jag förstår idén om att det är smart att faktiskt få in uppdateringar, men när det går ut över användandet så att man inte kan använda datorn samma dag man tänkt använda en pryl så har det blivit fel tycker jag.
Edit:
Kanske ska tillägga att jag inte sågar W10 för det här. Mycket är bra med W10 och jag är väl rätt nöjd utöver uppdateringsdelen.
Tar inte upp det vid första bästa tillfälle, men här kändes det lite passande