Permalänk
Medlem

Köpe av begagnad Ipad

Har tänkt skaffa mig en begagnad ipad vilken modell ska jag köpa vill ha en som inte blir för gammal för system, ska bara användas för vanligt bruk heller ingen jättedyr kan tänka mig ungefär 2000. Plus en fråga till är det mer prisvärt att köpa en ipad mini om man tänker vad man får ge för mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Detta är bara min rekommendation och mina referenser! IPad Air 1 är nog minimum. iPad mini är väl smidig men du får mer skärm och prestanda med air per krona! Vad är vanlig bruk för dig? För det kan skilja rätt mkt och det kan gå ner till iPad 2 om du bara ska surfa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nacud:

Detta är bara min rekommendation och mina referenser! IPad Air 1 är nog minimum. iPad mini är väl smidig men du får mer skärm och prestanda med air per krona! Vad är vanlig bruk för dig? För det kan skilja rätt mkt och det kan gå ner till iPad 2 om du bara ska surfa!

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle inte rekommendera Air 1 den har bara 1GB RAM minnen satsa på en Ipad med minst 2GB RAM även om Apple är bra på att optimerat så är 1GB för lite idag.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd

Ett tips är att hålla utkik efter vad de olika modellerna brukar säljas för på Tradera, så får du nog fram 1 eller 2 modeller att välja mellan inom den prisklassen

Permalänk
Medlem

Jag känner att min ipad air är snabb än idag.

Spelar dock inga spel på den. Utan det är slösurf och youtube som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande en ipad 2 hemma och skulle inte rekommendera den idag.
Den börjar kännas väldigt slö och skärmen är knappast på topp jämfört med dagens modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nacud:

Detta är bara min rekommendation och mina referenser! IPad Air 1 är nog minimum. iPad mini är väl smidig men du får mer skärm och prestanda med air per krona! Vad är vanlig bruk för dig? För det kan skilja rätt mkt och det kan gå ner till iPad 2 om du bara ska surfa!

Skickades från m.sweclockers.com

Vanligt bruk för mig är att jag ska kunna kolla på serier och kunna ladda ner en del säsonger även kunna surfa i en normal hastighet. Tänkte att om jag väljer en ipad mini så får jag tillbaka prestanda om jag minskar skärm men det stämmer alltså inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallux02:

Vanligt bruk för mig är att jag ska kunna kolla på serier och kunna ladda ner en del säsonger även kunna surfa i en normal hastighet. Tänkte att om jag väljer en ipad mini så får jag tillbaka prestanda om jag minskar skärm men det stämmer alltså inte?

Ursäkta ang mini o större modell! Spelar ingen roll! Du får nästan kolla upp speccen själv! Men enligt dina kriterier så skulle nog en ipad Air 1 passar i min mening utmärkt! funkar ypperlig till surf och film och dessutom till det pris du kunde betala!

Men skulle du få tag på en ipad air 2 för under 2500 så är det ju ett kap!!! Då rek jag verkligen 2:an.

Är plötsligt pengar inget problem längre så är den senaste ipad pro som gäller OAVSETT vad andra tycker

Men om det är 2000 som maxbelopp tycker jag att du ska kolla på en ipad air 1.

MEN!!!!! Tanke på att du laddar ner serier så kanske man får tänka på lagringsutrymmet. 16gb kommer du verkligen inte långt med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nacud:

Ursäkta ang mini o större modell! Spelar ingen roll! Du får nästan kolla upp speccen själv! Men enligt dina kriterier så skulle nog en ipad Air 1 passar i min mening utmärkt! funkar ypperlig till surf och film och dessutom till det pris du kunde betala!

Men skulle du få tag på en ipad air 2 för under 2500 så är det ju ett kap!!! Då rek jag verkligen 2:an.

Är plötsligt pengar inget problem längre så är den senaste ipad pro som gäller OAVSETT vad andra tycker

Men om det är 2000 som maxbelopp tycker jag att du ska kolla på en ipad air 1.

MEN!!!!! Tanke på att du laddar ner serier så kanske man får tänka på lagringsutrymmet. 16gb kommer du verkligen inte långt med!

Har tänkt mig ungefär 32 gb, kommer ha möjligheten att kunna radera och ladda ner efter en vecka tror jag. Tack för hjälpen blir nog en 2:a eller 1:a om jag hittar någon

Permalänk
Medlem

För att kolla serier räcker nästan vad för mög som helst.
Jag köpte en billig Samsung Tab A för 1290:- och slängde i ett 64gb minneskort som köptes billigt också. Bättre aspect ratio också än 4:3 som är värdelöst för serier,film.

Men vill man ha apple så är väl en air 2 bäst antar jag, med minst 32gb då man inte kan utöka lagring på något sätt

Permalänk
Medlem

https://www.tradera.com/item/342496/303558323/ipad-air2 är den här prisvärd om den går upp i pris, jag får väll räkna med att den går upp typ femhundra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallux02:

https://www.tradera.com/item/342496/303558323/ipad-air2 är den här prisvärd om den går upp i pris, jag får väll räkna med att den går upp typ femhundra

Har en känsla att den hamnar på 3000 även utan laddare o sladd!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Appleprodukter är ju lite speciella att köpa begagnat.
Jag tycker att priserna ofta ligger väldigt högt.
Ett alternativ kan vara att ta en titt på mer proffesionella begagnathandlare typ Blue City.
Jag köpte min Ipad Pro där till ett pris som var bra konkurrenskraftigt jämfört med vad som begärdes på blocket/tradera.

Permalänk
Medlem

https://www.tradera.com/item/342496/303957648/ipad-air-2-64gb...

Det här är väll ingen ipad air 2 slog upp modellnumret och då visades det på ipad air 1

Permalänk
Medlem

Sista frågan tror jag, är ipad 2017 något att ha?

Permalänk
Medlem

dammar av tråden lite.

är själv ute efter en iPad mini.
Finns ju 4 gen av den.

ska användas som BT fjärr till spotify tex
Men frågan är om man tar gen 1, hur jäkla seg kan det vara? Gen 2 ligger på ca 1500 +- från tillfälle till tillfälle och gen 1 ligger på under tusenlappen.

Erfarenhet av tidigare ipad att äldre gen blir sega.

liksom är det värt slantarna för nyare eller ska ja köra på första verren, så jävla kluven. vill ju inte att musikzappande och allt man ska göra ska sega sönder totalt.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Toivo83:

dammar av tråden lite.

är själv ute efter en iPad mini.
Finns ju 4 gen av den.

ska användas som BT fjärr till spotify tex
Men frågan är om man tar gen 1, hur jäkla seg kan det vara? Gen 2 ligger på ca 1500 +- från tillfälle till tillfälle och gen 1 ligger på under tusenlappen.

Erfarenhet av tidigare ipad att äldre gen blir sega.

liksom är det värt slantarna för nyare eller ska ja köra på första verren, så jävla kluven. vill ju inte att musikzappande och allt man ska göra ska sega sönder totalt.

Ipad mini 1 låter inget vidare 0.5 GB DDR2 Ram och en 1 GHz A9 processor.

Mini 2 har dubbla ram:en och en något snabbare Cyclon processor. Möjligen? Problemet är apple har uppdateringar som kräver mer och mer av hårdvaran.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ipad mini 1 låter inget vidare 0.5 GB DDR2 Ram och en 1 GHz A9 processor.

Mini 2 har dubbla ram:en och en något snabbare Cyclon processor. Möjligen? Problemet är apple har uppdateringar som kräver mer och mer av hårdvaran.

Skickades från m.sweclockers.com

mjo, lite så jag tänkte me, så det får bli gen 2 alt om man hittar gen 3 för en vettig peng

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ipad mini 1 låter inget vidare 0.5 GB DDR2 Ram och en 1 GHz A9 processor.

Mini 2 har dubbla ram:en och en något snabbare Cyclon processor. Möjligen? Problemet är apple har uppdateringar som kräver mer och mer av hårdvaran.

Skickades från m.sweclockers.com

Ios 12 ska väl fokusera på just bättre prestanda för bland annat äldre enheter?

Edit: Dock får inte mini 1 ios 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

dammar av tråden lite.

är själv ute efter en iPad mini.
Finns ju 4 gen av den.

ska användas som BT fjärr till spotify tex
Men frågan är om man tar gen 1, hur jäkla seg kan det vara? Gen 2 ligger på ca 1500 +- från tillfälle till tillfälle och gen 1 ligger på under tusenlappen.

Erfarenhet av tidigare ipad att äldre gen blir sega.

liksom är det värt slantarna för nyare eller ska ja köra på första verren, så jävla kluven. vill ju inte att musikzappande och allt man ska göra ska sega sönder totalt.

Vi har ipad mini gen 1 här hemma. Används till Netflix och lite enklare spel. Jag surfar dock aldrig på den, har för mig att den var rätt så seg att surfa med. Men till Netflix duger den bra. Vet inte om det jag skrev var till någon nytta för dig dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vi har ipad mini gen 1 här hemma. Används till Netflix och lite enklare spel. Jag surfar dock aldrig på den, har för mig att den var rätt så seg att surfa med. Men till Netflix duger den bra. Vet inte om det jag skrev var till någon nytta för dig dock.

Skickades från m.sweclockers.com

jofasen, ska inte ha den till surfning alls utan prio 1 är enbart spotify till BT högtalare, att den kör netflix/viaplay är ju ren bonus.
Tanken är att ha padde som ren musik fjärr egentligen

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |