Tips och guider för att bli bättre fotograf?

Permalänk

Tips och guider för att bli bättre fotograf?

Hej alla kunniga,

Jag sköter min arbetsgivares sociala medier, i och med detta skulle jag vilja bli en bättre fotograf..
Till det dagliga använder jag min huawei p10, sen har jag en Canon av äldre modell till event etc.

Har försökt hitta nån vettig guide till att bli en bättre fotograf både med mobilen(den har goda omdömen pga alla inställningsmöjligheter) och med kamera.. Har ni några tips på guides som kan hjälpa mig i första steget?
Utomhus med mobilen har jag lyckats bättre och bättre men när jag använder systemkameran är de ett lotteri, speciellt inomhus...

Detta kanske är fel ställe att be om hjälp men då får ni gärna länka rätt tråd
mvh

Permalänk

@PatrikNordstrm: Personligen skulle jag rekommendera boken Stunning Digital Photography av Tony Northrup. Det kommer med massa video guider också. Kunskaper om fotografering gäller alla typer av kameror, mobil eller Hasselblad. Skillnaden är begränsningarna.
https://northrup.photo/product/stunning-digital-photography/

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Hedersmedlem

@PatrikNordstrm: Jag har brutit ut ditt inlägg till en ny tråd åt dig. Du får bättre hjälp i en egen tråd och diskussionen passade inte riktigt in i tråden du hade lagt den i.

Permalänk

@Andreaz1: tack för hjälpen!

Permalänk
Bildexpert 📺

@PatrikNordstrm: Förutom sådant som brusfria bilder på höga ISO skulle jag säga att nyckeln till bättre bilder inte är kameran. Utan att börja förstå ljus och ljussättning. Då blir du också bättre på att se situationer där det blir bättre kompositioner och därmed bättre bilder. Även efterarbetet blir bättre med den förståelsen.

För det är där i ljuset magin skapas, inte av kameran i sig. Många får det tvärtom, vilket inte minst märks i fototrådarna. Mycket fokus på själva verktyget: "Wow, vilken bra bild! Vad har du för kamera och objektiv?"-kommentarer. Som det alltid har varit i alla tider oavsett hur bra eller dåliga kamerorna har varit.

Permalänk
Medlem

Att be om tips och hjälp är ett bra första steg. Sätt upp en målbild så att du vet vad du skall fokusera på. Att veta när du kan fixa det själv, och när man skall kall in ett proffs för den där grymma bilden är också en viktig kunskap.
Sedan som ovanstående säger - ljus. Fotografi handlar väldigt mycket om ljus så lär dig grundläggande ljussättning och på plats, skaffa enklare spottar så att du för porträtt och produkt kan fixa dessa så lär du komma långt. Med en bra kamera, lär dig grunderna, lär dig vitbalans samt hur du skall bete dig för de enklare fotningarna. Återigen - ljussättning.

Sedan finns det enkla tips och trix hur du komponerar bra bilder. Finns grymt mycket guider på internet att söka om hur man tar en bra porträtt bild, bra produktbild, miljöbild etc.

Sedan, lär dig lite fotoredigering för de gånger då allting inte funkar som det skall.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@PatrikNordstrm: Förutom sådant som brusfria bilder på höga ISO skulle jag säga att nyckeln till bättre bilder inte är kameran. Utan att börja förstå ljus och ljussättning. Då blir du också bättre på att se situationer där det blir bättre kompositioner och därmed bättre bilder. Även efterarbetet blir bättre med den förståelsen.

För det är där i ljuset magin skapas, inte av kameran i sig. Många får det tvärtom, vilket inte minst märks i fototrådarna. Mycket fokus på själva verktyget: "Wow, vilken bra bild! Vad har du för kamera och objektiv?"-kommentarer. Som det alltid har varit i alla tider oavsett hur bra eller dåliga kamerorna har varit.

Det tål att tänkas på, och mitt mål är ju inte heller att ta "vinnarbilden", utan bilder som gör sig bra i ett fb-inlägg, instagram etc.
I dagsläget tar jag betydligt mycket bättre bilder med mobilen, helt enkelt för att jag förstår den bättre...
Mitt största problem är dock att ljuset skiftar mycket där jag fotar, och ska jag anpassa mig ordentligt så hinner tillfället jag vill fotografera passera..
I helgen hade vi ett större event inomhus, försökte använda systemkameran så mycket jag hann med, men de flesta bilderna blir antingen väldigt gula, eller så blir blänket på fordonen vi har helt överdrivet.. och så klart var typ varje bild brusig.
Har tänkt att jag ska lägga mer tid på detta nu och experimentera medan jag försöker läsa på.
Vi har en jätteobehaglig lysrörsbelysning inomhus, tror den delvis ställer till det. finns de fördelar med att ta med blixt kanske?

Permalänk

@Foolwolf:

Svarade delvis på det du skrev i mitt förra svar

Jag kommer egentligen aldrig ha nån möjlighet att styra ljussättningen förutom att kanske lära mig var det är bättre/sämre ljus i vår butik.

Stora delen av mina foton är stilla objekt, och mingelbilder.

Har du några tips på bra guider? Jag blir lite snurrig och skeptisk av en youtube sökning...

Nåt tips på ett redigeringsprogram som kan passa mina enkla behov när jag använder systemkameran?

Det som finns i mobilen måste jag ändå säga tar mig väldigt långt

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av PatrikNordstrm:

I helgen hade vi ett större event inomhus, försökte använda systemkameran så mycket jag hann med, men de flesta bilderna blir antingen väldigt gula, eller så blir blänket på fordonen vi har helt överdrivet.. och så klart var typ varje bild brusig.
Har tänkt att jag ska lägga mer tid på detta nu och experimentera medan jag försöker läsa på.
Vi har en jätteobehaglig lysrörsbelysning inomhus, tror den delvis ställer till det. finns de fördelar med att ta med blixt kanske?

Du ser! Ljuset!

Gula bilder beror på att ljuset inomhus är gult, runt 2500 K. Så du måste vitbalansera bilderna. Detta gör du förslagsvis i kameran. Blixt underlättar men blixtljus från kameran är också en besvärlig ljuskälla som ofta kan bli en försämring. Blixten är dessutom vitbalanserad mot ett relativt kallare ljus 5500 K, för att matcha dagsljus och soligt väder. Därför kan du behöva vitbalansera blixten också genom att sätta på ett varmljusfilter.

Blixtljuset går att forma med diverse verktyg så att det sprids jämnare. Finns en uppsjö av den typen av verktyg. Googla "flash bouncer" så får du en uppfattning om vad som är portabelt. Ett gråkort är också en bra början för att arbeta med vitbalans i efterhand. Att plåta i RAW underlättar då oerhört för kvaliteten skull.

Mycket kan man åtgärda i efterhand, men det tar förstås tid. Och det är inte allt för roligt att sitta och Photoshoppa vimmelbilder. Ju mer som är rätt från början...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Du ser! Ljuset!

Gula bilder beror på att ljuset inomhus är gult, runt 2500 K. Så du måste vitbalansera bilderna. Detta gör du förslagsvis i kameran. Blixt underlättar men blixtljus från kameran är också en besvärlig ljuskälla som ofta kan bli en försämring. Blixten är dessutom vitbalanserad mot ett relativt kallare ljus 5500 K, för att matcha dagsljus och soligt väder. Därför kan du behöva vitbalansera blixten också genom att sätta på ett varmljusfilter.

Blixtljuset går att forma med diverse verktyg så att det sprids jämnare. Finns en uppsjö av den typen av verktyg. Googla "flash bouncer" så får du en uppfattning om vad som är portabelt. Ett gråkort är också en bra början för att arbeta med vitbalans i efterhand. Att plåta i RAW underlättar då oerhört för kvaliteten skull.

Mycket kan man åtgärda i efterhand, men det tar förstås tid. Och det är inte allt för roligt att sitta och Photoshoppa vimmelbilder. Ju mer som är rätt från början...

haha ;D

Det gjorde mig konfunderad, för när jag kör auto white balance med mobilen upplever jag att färgerna blir ganska rätt. Med samma inställning i kameran är de ännu en gång ett lotteri.
Sen förstår jag i sig vad vissa inställningar gör, men ibland vet jag inte vilket håll jag ska dra reglaget (insert gråtfejsemoji).

Jag har nu kollat vad för kamera jag har till mitt förfogande, en Canon EOS 1100 D, har image stabilizer, antagligen är den helt standard som den kom från butiken.
vill undvika att köpa till grejer i den utsträckning de går, då jag måste få godkänt i typ 3 led av min arbetsgivare för minsta inköp och har andra saker jag i dagsläget prioriterar högre ( läs ståmatta )...

Vill gärna lära mig mer basic redigering också, men än en gång är jag inte beredd att betala för nåt photoshop jag ändå inte kommer använda till mer än 1% av.

Permalänk

Kan vi börja enkelt..

Vilket läge i kameran är bäst i ett "lära-sig-grunderna" synsätt?
Jag tänker mig "P" för då kan jag fokusera mig på att lära mig få rätt färger o förstå ljus lite bättre.
Eller ska jag köra "M" för helt manuellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNordstrm:

Kan vi börja enkelt..

Vilket läge i kameran är bäst i ett "lära-sig-grunderna" synsätt?
Jag tänker mig "P" för då kan jag fokusera mig på att lära mig få rätt färger o förstå ljus lite bättre.
Eller ska jag köra "M" för helt manuellt?

Så som jag lärde mig (hobbynivå) så började jag antingen med A, bländarprioritet eller S, slutarprioritet. Och auto ISO

A - Då kan du få en uppfattning hur bländaren fungerar och vilken effekt det får på skärpedjup med mera.
S - Lättare vid exempelvis snabb fotografering, sport generellt eller lekande djur, och därifrån se vad för bländare kameran anser är bäst.

Kör man helt manuellt är det lätt att missa något och en bild kan bli "förstörd" pga det ena eller andra, eller att man fotar mindre för att det är för stort fokus på inställningarna.

Det finns nog lika många sätt och tips som det finns folk som fotar, detta var i alla fall mitt sätt.

Permalänk

@Yiano: Det låter som en väg som passar mig, ska testa det. tack för tipset!

Min kamera har dessa lägen...
A-dep
M
Av
Tv
P
GRÖN RUTA ( auto )
en ruta med en överkryssad blixt
CA
Porträtt
Berg?
Blomma
Springande gubbe
Nåt som ser ut som en stjärna i natten tror jag

Lite humor i detta såklart, men jag kan ärligt säga att det också förvirrar mig, och ja, jag har försökt läsa mig till o förstå mig på dem lite bättre...
Men det du pratar om borde nog vara Av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNordstrm:

Men det du pratar om borde nog vara Av?

Ja, bländarprioritet är A eller Av beroende på kameratillverkaren, och slutarprioritet är S eller Tv. De lägena innebär att du själv bestämmer antingen bländarvärdet eller slutarvärdet, och kameran väljer resten av inställningarna för att få en "korrekt" exponering. Jag själv fotar t.ex. nästan uteslutande med bländarprioritet för att ha kontroll över skärpedjupet, och så använder jag kamerans exponeringskompensation för att justera exponeringen om det behövs.

Permalänk
Medlem

@PatrikNordstrm
Precis som @perost säger så skiljer det lite mellan tillverkarna, och det sättet att fotografera liknar mitt ganska mycket.

Det många vill åt efter att ha stått i butik och pratat är att man gärna vill få fram ett mindre skärpedjup för att framhäva personen eller produkten som fokus ligger på.
Och det är nästa tekniska fråga, då många med den typ av kamera du har använder det objektiv som följde med kameran. (Typ 18-55 med en maxbländare på f3,5 eller f4) så blir det inte den efterlängtade effekten. Och då blir vissa missnöjda utan att förstå varför.
Då ska man komma ihåg att en 35mm- eller 50mm-lins med lägre bländartal kommer göra ett bättre jobb.

Och precis som det skrivs innan, det är ljuset som skapar bilden, när du förstår hur kameran beter sig bör du leka med ljus från olika vinklar och styrka för att se vad som händer.

/Y

Permalänk
Medlem

Ser att Tony Northrups bok rekommenderas så jag kan bara tipsa om deras Youtube-kanal https://www.youtube.com/user/VistaClues där det finns en hel drös med tutorials som går igenom hur kameror funkar, hur man bör tänka när man ska redigera, tips och tricks och massa mer!

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Skrivet av perost:

Ja, bländarprioritet är A eller Av beroende på kameratillverkaren, och slutarprioritet är S eller Tv. De lägena innebär att du själv bestämmer antingen bländarvärdet eller slutarvärdet, och kameran väljer resten av inställningarna för att få en "korrekt" exponering. Jag själv fotar t.ex. nästan uteslutande med bländarprioritet för att ha kontroll över skärpedjupet, och så använder jag kamerans exponeringskompensation för att justera exponeringen om det behövs.

Skrivet av Yiano:

@PatrikNordstrm
Precis som @perost säger så skiljer det lite mellan tillverkarna, och det sättet att fotografera liknar mitt ganska mycket.

Det många vill åt efter att ha stått i butik och pratat är att man gärna vill få fram ett mindre skärpedjup för att framhäva personen eller produkten som fokus ligger på.
Och det är nästa tekniska fråga, då många med den typ av kamera du har använder det objektiv som följde med kameran. (Typ 18-55 med en maxbländare på f3,5 eller f4) så blir det inte den efterlängtade effekten. Och då blir vissa missnöjda utan att förstå varför.
Då ska man komma ihåg att en 35mm- eller 50mm-lins med lägre bländartal kommer göra ett bättre jobb.

Och precis som det skrivs innan, det är ljuset som skapar bilden, när du förstår hur kameran beter sig bör du leka med ljus från olika vinklar och styrka för att se vad som händer.

/Y

Skrivet av Forbidden:

Ser att Tony Northrups bok rekommenderas så jag kan bara tipsa om deras Youtube-kanal https://www.youtube.com/user/VistaClues där det finns en hel drös med tutorials som går igenom hur kameror funkar, hur man bör tänka när man ska redigera, tips och tricks och massa mer!

Väldigt bra kommentarer som hjälper mig väldigt!
Jag har tagit åt mig och fotat under dagen, och måste ändå säga att "rookie-misstagen" har minskat nämnvärt.
Jag har framförallt kört med Av och försökt hitta rätt med exponeringskompensationen.
Min mobil har dubbla linser så jag kan ju lätt fuska fram effekten med supersuddig bakgrund när jag behöver det, så inget jag eftersträvar speciellt mycket att kunna göra med systemkameran.
Med slutarprioritet gjorde jag nog inga större framsteg, och dem jag gjorde kunde jag inte riktigt förklara för mig själv, men hade inte så mycket tid över.

Jättebra med en schyst youtube-kanal!!

Ännu ingen som har ett tips på ett vettigt program att göra enkla redigeringar i? Basic stuff liksom.
Testade använda det i Win10 men upplever att va man än gör blir bilderna väldigt brusiga vid redigering och dessutom är de väldigt fattigt på användbara funktioner.

Mvh

Permalänk
Medlem

@PatrikNordstrm:
Strunta i YouTube i början - gå till typ Instagram eller Pinterest och titta på en bild om perfect picture så får du oftast fem snabba tankar inför en bild. Börja så - enkelt och testa dig fram.

Om du inte kan ljussätta, skaffa ett stativ till kameran. Att kameran är still när du tar bilder kommer göra en stor skillnad.
För fotoredigering så antingen Photoshop LE edition eller kolla in GIMP om du har bristande budget.

Permalänk
Medlem

Ang. tips så citerar jag mig själv från ett inlägg jag skrev för ett par år sedan:

"Utöver att läsa på om grundläggande teoretiska kunskaper, som bländare, slutartid och ISO-tal osv så är det nyttigt att titta mycket på andras bilder och funderar på VARFÖR man gillar eller inte gillar en bild.

Ett par väldigt generella tips är:

"Gå närmare!
Dels för att motivet faktisk ska fylla upp bilden någorlunda, men ffa ger det inte samma resultat att zooma in som att gå närmare. Ibland bill man ha de egenskaper som bilden får med längre brännvidd, men rätt ofta får man inte samma "kontakt" med motivet och det kan ibland bli lite "paparazzikänsla" i bilderna.

Placera huvudmotivet i gyllene snittet. En del pratar om "rule of thirds", vilket jag personligen aldrig tycker blir bra. Vilket man än väljer att gå på så är det man vill åt att man inte placerar huvudmotivet i mitten av bilden. De gånger man gör så ska det vara ett syfte med just det och man bör vara noga met att det åxå blir precis i mitten. Det är otroligt störane när det är i mitten NÄSTAN.

Stå inte bara raklång och ta en bild från huvudhöjd. Det är så alla andra ser motivet åxå. Upp på stenen, ligg på marken eller vad som nu kan ge ett annat perspektiv.

Försök hitta linjer i motivet som leder betraktarens blick genom bilden.

Beroende på vilken typ av bilder man tar kan planeringen vara en stor del av det hela. Var ska man befinna sig och när. Vilka saker ger de förutsättningar jag vill ha?

Tänk foto även när kameran inte råkar vara med. Att öva bildseendet kan man göra ALLTID."

Skrivet av PatrikNordstrm:

Ännu ingen som har ett tips på ett vettigt program att göra enkla redigeringar i? Basic stuff liksom.
Testade använda det i Win10 men upplever att va man än gör blir bilderna väldigt brusiga vid redigering och dessutom är de väldigt fattigt på användbara funktioner.

Ang. redigeringsprogram finns det ju massor av alternativ. En relativt enkelt, men ändå hyfsat kraftfullt och gratis alternativ är paint.net.
Lite mer avancerat men fortfarande gratis är GIMP.
Ännu lite mer kompetent men inte gratis är tex Affinity Photo (kostar runt 500kr).

Ska du använda RAW-filer behöver du något slags raw-konverterare tillsammans med paint.net och GIMP. Tror att UFRaw finns som plugin till GIMP. Raw Therapee är ett annat alternativ.
Affinity Photo har inbyggt stöd för RAW.

Sedan finns ju lightroom/photoshop från Adobe som är väldigt kompetenta och och ger en väldigt komplett lösning både för katalogisering och redigering av bilder, men det går bara att "köpa" som prenumeration. Tror det koastar typ 150kr/mån.

Jag använder själv lightroom (köpt innan prenumerationsmodellen kom) och har nog planer på att köpa Affinity Photo för att göra de saker som lightroom inte klarar.

Kolla in paint.net och GIMP och se vad du tycker om dem. Du kan för all del ladda ner en tiodagars testversion av Affinity Photo med och kolla in den. Utöver dessa finns det såklart massor med andra mer eller mindre kompetenta alternativ.

Permalänk
Medlem

@PatrikNordstrm: GIMP om det måste vara gratis.

Annars kan jag verkligen rekommendera Affinity Photo, kostar 520kr (engångskostnad). Finns väldigt mycket bra youtube tutorials tillgängligt och deras forum är väldigt aktivt.

Hittade det själv när jag letade lite alternativ till Adobe då jag fotar för lite för att rättfärdiga en prenumeration på 120kr/mån.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNordstrm:

Ännu ingen som har ett tips på ett vettigt program att göra enkla redigeringar i? Basic stuff liksom.
Testade använda det i Win10 men upplever att va man än gör blir bilderna väldigt brusiga vid redigering och dessutom är de väldigt fattigt på användbara funktioner.

Mvh

Eftersom du sköter din arbetsgivares sociala medier så tycker jag du borde kunna deala till dig en Adobe Creative Cloud prenumeration!
Lightroom CC kostar 120kr/mån och det programmet är/kommer bli en erfarenhet du kan ta med dig hela livet

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Skrivet av Foolwolf:

@PatrikNordstrm:
Strunta i YouTube i början - gå till typ Instagram eller Pinterest och titta på en bild om perfect picture så får du oftast fem snabba tankar inför en bild. Börja så - enkelt och testa dig fram.

Om du inte kan ljussätta, skaffa ett stativ till kameran. Att kameran är still när du tar bilder kommer göra en stor skillnad.
För fotoredigering så antingen Photoshop LE edition eller kolla in GIMP om du har bristande budget.

Skrivet av dumbo:

Ang. tips så citerar jag mig själv från ett inlägg jag skrev för ett par år sedan:

"Utöver att läsa på om grundläggande teoretiska kunskaper, som bländare, slutartid och ISO-tal osv så är det nyttigt att titta mycket på andras bilder och funderar på VARFÖR man gillar eller inte gillar en bild.

Ett par väldigt generella tips är:

"Gå närmare!
Dels för att motivet faktisk ska fylla upp bilden någorlunda, men ffa ger det inte samma resultat att zooma in som att gå närmare. Ibland bill man ha de egenskaper som bilden får med längre brännvidd, men rätt ofta får man inte samma "kontakt" med motivet och det kan ibland bli lite "paparazzikänsla" i bilderna.

Placera huvudmotivet i gyllene snittet. En del pratar om "rule of thirds", vilket jag personligen aldrig tycker blir bra. Vilket man än väljer att gå på så är det man vill åt att man inte placerar huvudmotivet i mitten av bilden. De gånger man gör så ska det vara ett syfte med just det och man bör vara noga met att det åxå blir precis i mitten. Det är otroligt störane när det är i mitten NÄSTAN.

Stå inte bara raklång och ta en bild från huvudhöjd. Det är så alla andra ser motivet åxå. Upp på stenen, ligg på marken eller vad som nu kan ge ett annat perspektiv.

Försök hitta linjer i motivet som leder betraktarens blick genom bilden.

Beroende på vilken typ av bilder man tar kan planeringen vara en stor del av det hela. Var ska man befinna sig och när. Vilka saker ger de förutsättningar jag vill ha?

Tänk foto även när kameran inte råkar vara med. Att öva bildseendet kan man göra ALLTID."

Ang. redigeringsprogram finns det ju massor av alternativ. En relativt enkelt, men ändå hyfsat kraftfullt och gratis alternativ är paint.net.
Lite mer avancerat men fortfarande gratis är GIMP.
Ännu lite mer kompetent men inte gratis är tex Affinity Photo (kostar runt 500kr).

Ska du använda RAW-filer behöver du något slags raw-konverterare tillsammans med paint.net och GIMP. Tror att UFRaw finns som plugin till GIMP. Raw Therapee är ett annat alternativ.
Affinity Photo har inbyggt stöd för RAW.

Sedan finns ju lightroom/photoshop från Adobe som är väldigt kompetenta och och ger en väldigt komplett lösning både för katalogisering och redigering av bilder, men det går bara att "köpa" som prenumeration. Tror det koastar typ 150kr/mån.

Jag använder själv lightroom (köpt innan prenumerationsmodellen kom) och har nog planer på att köpa Affinity Photo för att göra de saker som lightroom inte klarar.

Kolla in paint.net och GIMP och se vad du tycker om dem. Du kan för all del ladda ner en tiodagars testversion av Affinity Photo med och kolla in den. Utöver dessa finns det såklart massor med andra mer eller mindre kompetenta alternativ.

Skrivet av Kujo:

@PatrikNordstrm: GIMP om det måste vara gratis.

Annars kan jag verkligen rekommendera Affinity Photo, kostar 520kr (engångskostnad). Finns väldigt mycket bra youtube tutorials tillgängligt och deras forum är väldigt aktivt.

Hittade det själv när jag letade lite alternativ till Adobe då jag fotar för lite för att rättfärdiga en prenumeration på 120kr/mån.

Skrivet av Forbidden:

Eftersom du sköter din arbetsgivares sociala medier så tycker jag du borde kunna deala till dig en Adobe Creative Cloud prenumeration!
Lightroom CC kostar 120kr/mån och det programmet är/kommer bli en erfarenhet du kan ta med dig hela livet

Tack för alla insikter, hjälper mig otroligt mycket!

Jag har bestämt mig för att testa GIMP, ska ta ner det under dagen.
Har sprungit omkring som en tok och fotograferat allt möjligt sen igår, börjar förstå bländaren och få en uppfattning om ljus. ISO och slutartider är nånting jag ska gå djupare in på i dagarna.

Intressant det som sas angående avstånd och vinkel, började själv tänka i dem banorna och fick direkt lite intressantare bilder

Jag kommer nog främst försöka pressa min arbetsgivare på ett stativ som det känns nu, har ett till mobilen och de har gjort stor skillnad även där!

Kan lägga till att jag avvaktar med RAW-filer tillsvidare, försöker hålla det enkelt..

Nu nästa dumma fråga, om jag vill posta några bilder för att visa er utvecklingen, hur gör jag? *skamsen*

PS. tror fler än jag kommer ha användning av denna tråd, så tack än en gång för alla som kommer med så bra tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNordstrm:

Jag har bestämt mig för att testa GIMP, ska ta ner det under dagen.

Jag skulle rekommendera att du börjar med något program som är mer inriktat mot att redigera foton med, särskilt när du vill börja använda råformat. Själv använder jag t.ex. Darktable som är gratis, men det finns många andra alternativ som t.ex. Rawtherapee. Om man jämför med Adobes program så är GIMP motsvarigheten till Photoshop medan Darktable är motsvarigheten till Lightroom. GIMP/Photoshop är mer inriktat på att rita eller retuschera bilder medan Darktable/Lightroom är mer inriktat på att justera foton, även om det finns ett stort överlapp av funktionalitet.

Skrivet av PatrikNordstrm:

Nu nästa dumma fråga, om jag vill posta några bilder för att visa er utvecklingen, hur gör jag? *skamsen*

Du lägger upp bilden på något bildhost, som t.ex. forumbilder.se, och sen länkar du in bilden här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrikNordstrm:

Ännu ingen som har ett tips på ett vettigt program att göra enkla redigeringar i? Basic stuff liksom.

Min favorit är Polarr, då det programmet även hanterar RAW-format.

https://www.polarr.co

Går att köra direkt på nätet och finns även som Windows 10 UWP-app. Har delvis ersatt Lightroom för mig ute i fält, då jag ofta enbart fotar i RAW.

GIMP har jag aldrig blivit kompis med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av perost:

Jag skulle rekommendera att du börjar med något program som är mer inriktat mot att redigera foton med, särskilt när du vill börja använda råformat. Själv använder jag t.ex. Darktable som är gratis, men det finns många andra alternativ som t.ex. Rawtherapee. Om man jämför med Adobes program så är GIMP motsvarigheten till Photoshop medan Darktable är motsvarigheten till Lightroom. GIMP/Photoshop är mer inriktat på att rita eller retuschera bilder medan Darktable/Lightroom är mer inriktat på att justera foton, även om det finns ett stort överlapp av funktionalitet.
Du lägger upp bilden på något bildhost, som t.ex. forumbilder.se, och sen länkar du in bilden här.

GIMP gav mig migrän och huvudvärk...
har hunnit testa paint.net och de kändes som en något lägre inlärningströskel.
Ska testa Darktable då det du skriver är mer för mig
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag skulle rekommendera att du börjar med något program som är mer inriktat mot att redigera foton med, särskilt när du vill börja använda råformat. Själv använder jag t.ex. Darktable som är gratis, men det finns många andra alternativ som t.ex. Rawtherapee. Om man jämför med Adobes program så är GIMP motsvarigheten till Photoshop medan Darktable är motsvarigheten till Lightroom. GIMP/Photoshop är mer inriktat på att rita eller retuschera bilder medan Darktable/Lightroom är mer inriktat på att justera foton, även om det finns ett stort överlapp av funktionalitet.
Du lägger upp bilden på något bildhost, som t.ex. forumbilder.se, och sen länkar du in bilden här.

Darktable finns väl bara till Linux och MAC än så länge?

Skrivet av PatrikNordstrm:

GIMP gav mig migrän och huvudvärk...
har hunnit testa paint.net och de kändes som en något lägre inlärningströskel.
Ska testa Darktable då det du skriver är mer för mig
Tack!

GIMP kan vara lite knepigt att lära sig. Det kan underlätta att välja Windows > Single Window Mode så får du 1 fönster istället för alla lösa fönster.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

Darktable finns väl bara till Linux och MAC än så länge?

Det trodde jag åxå men upptäckte nyss att det numera faktiskt finns en port till windows åxå så jag var tvingen att testa det (har inte gjort det tidigare).

Nu är jag ju van vid lightroom och man vänjer sig så klart vid darktable men jag tycker att gränssnittet är ganska plottrigt och det är en smula svåröverskådligt. Det är enklare att nå önskat resultat med färre reglage i LR.
Nu vet jag inte om så är fallet med darktable men det är ofta så det blir när någon som är tekniker eller programmerare i grunden utformar gränssnittet.

Hur som helst så är det ju kraftfullt och det är gratis så... Det finns ju ingen anledning att inte testa men jag tror att de flesta skulle uppleva en något längre inlärningsperiod än med lightroom som, IMO, är mer intuitivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Nu vet jag inte om så är fallet med darktable men det är ofta så det blir när någon som är tekniker eller programmerare i grunden utformar gränssnittet.

Jag har testat många liknande program, och darktable är det som haft det för mig absolut mest logiska gränssnittet. Men då är jag iofs just programmerare till yrket...

En sak som kan vara bra att tänka på med darktable är att man kan välja vilka moduler man vill ha synliga genom att klicka på "fler moduler" ("more modules" på engelska), så man kan göra det lite mer överskådligt i början genom att dölja större delen av modulerna och bara fokusera på de grundläggande som exponering, vitbalans, o.s.v.

Permalänk
Medlem

Min rekommendation är nog att du ska börja med att lära känna kameran och objektiven du använder ordentligt.
När du väl är ute på plats är det lite sent att börja fundera på var funktionen X-Y eller Z finns.

Bästa sättet här enligt mig är helt enkelt att fotografera massor, ta med kameran på en promenad, prova att ta mängder med bilder i alla möjliga slags olika ljus och situationer.
Kameran börjar som du skrev i ett inlägg bli lite till åren, kameran fortfarande en okay kamera för den här typen av bilder du beskrev, objektivet däremot, om du använder kit-objektivet, är vad jag minns ingen höjdare när du hamnar i lite mörkare situationer.
Titta på bilderna du har tagit och se vilken fokallängd du oftast använder för events och prata sedan med din chef för att se om du inte kan få köpa in ett lite ljusstarkare fast objektiv t.ex 24mm, 35mm eller 50mm.
Mer utrustning är inte ett universalmedel för bättre bilder, men ett litet fast objektiv är betydligt enklare att släpa runt på en ett hyffsat stativ, dessutom kommer bilderna bli mer dynamiska och spontana i sitt innehåll om du slipper hålla på att rigga inför vimmelbilder.

Om du har ett riktigt bra konsekvent ljus och gott om tid för att ställa in vitbalansen i kameran, då kan .jpg vara ett fungerande format, för övriga bilder är det raw som gäller.
Generellt går det enklare att justera en raw-bild än en jpg när du väl hittat "rätt" program för dig. Jag använder Lightroom under Windows och Darktable under Linux. Nu är det inte säkert att programmen kommer att passa dit personliga arbetsflöde och det kan ta lite tid att hitta rätt.
Glöm inte att titta på Canons egna program till kameran. Om jag inte minns fel är de gratis att hämta på Canons hemsida.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk

@Johan_G3:

Tack för dina råd

Okej, så för att bäst kunna redigera ljus och vitbalans i efterhand är det alltså raw format som gäller? Trodde inte det var skillnad på det sättet.

Imorgon ska jag ladda upp några bilder här och visa er.

Ska absolut titta på canons egna, visste inte att det fanns! Att hitta ett för mig lättarbetat program känns som den svåraste delen just nu, fotografering är ju lite som allt annat att man får repetera och reflektera för att bli bättre.

När du menar mörkare, pratar vi nattklubb då? Jag jobbar oftast i lysrörsmiljö eller dagsljus

Nej det är klart, att rigga har ju sina nackdelar det med..