Testpilot: EVGA Z370 FTW och Z370 Micro ATX

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Testpilot: EVGA Z370 FTW och Z370 Micro ATX

Det har blivit dags att testa moderkort och testpiloten "DavidtheDoom" tittar närmare på två modeller från EVGA, nämligen Z370 FTW och Z370 Micro ATX.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Ser fint ut

i5 8400 All cores clocked to 4015MHz
R5 1600X @ 4.3GHz https://valid.x86.fr/g5aaif

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007

Kul med fler recensioner av testpiloter! Hoppas på en recension av moderkortet Nzxt N7 Z370

Skickades från m.sweclockers.com

AMD Ryzen 5 1600 | ASUS Prime X370 Pro | OCZ Vector 512GB | Fractal Design Newton R3 600W | Fractal Design Define R4| Corsair Venegance Red DDR4 16GB 3000MHz | Powercolor Radeon HD7970 | Eizo Foris FS2331

Trädvy Permalänk
Geeks Gaming
Alvar Berglind
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2013

Riktigt snyggt och stilrent moderkort faktiskt! kul!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Dyrt, men det ser bra ut. Jag tycker snarare det har gått emot att dagens ATX kort oftast inte utnyttjar utrymmet.

På moderkortet finns även diverse knappar som en start-, reset- samt återställningsknapp för BIOS/UEFI. Det finns självklart även två BIOS-profiler som går att välja mellan med en brytare.
Det borde nästan vara lagstiftat, nå grymt bra det.

i7 7700K & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Aspergerland
Registrerad
Maj 2007

Varför ser alla moderkort så tråkiga & intetsägande ut nu för tiden? 🤔
Så här skall ett moderkort se ut: 🧐

[e2160 1,8Ghz@3,33Ghz] ~ [Radeon HD5850@900/1200] ~ [4gb KingMax@1,11Ghz] ~ [LG W2363D] ~ [Denon AH-D1100] ~ [Naos 5000]
Överklocka: AMD Radeon HD3650
D A T O R B Y G G A R S K O L A N
Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av r3mpuh:

http://www.bilddump.se/bilder/20180224121848-83.226.61.133.jpg

Åhh Gigabyte med sina blåa kretskort samt en massa olika färger på sina flänsar. How i missed thee (not really).

Seriöst.. Såg ut som någon femåring gått bärsärkagång med målarpenseln på dagis. Inget matchade eller ens hade samma kvalité av färgton. Såg horribelt ut.

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | Asus strix GTX 980 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Snygga kort men för dyra för min smak. För 1200-1500 får jag kort med allt jag behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Motherboard: MK Asus P6T Intel X58 CPU: Intel i7 920 @ 3608 MHz GPU: EVGA GTX 780 Classified RAM: Corsair Vengeance 12 GB 1600 MHz SSD: Intel 330 SSD 120 Gb HDD: Samsung 7200 RPM 500 Gb. PSU: PSU Corsair TX 750w Chassi: Corsair Graphite 600T White

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Proffsig recension som vanligt.
Håller med recensenten om att fokus på funktion och avsaknad av RGB välkomnas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

Står "USB 3.2 Gen1" på sid. 2, måste väl vara tvärtom, "USB 3.1 Gen2" (är det väl som är 10Gb/s, USB 3.2 är väl 20Gb/s)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av Xinpei:

Åhh Gigabyte med sina blåa kretskort samt en massa olika färger på sina flänsar. How i missed thee (not really).

Seriöst.. Såg ut som någon femåring gått bärsärkagång med målarpenseln på dagis. Inget matchade eller ens hade samma kvalité av färgton. Såg horribelt ut.

Det ser ut som kortet är inriktat på funktion istället för utseende. Jag välkomnar tydligt färgmärkta kontakter för enkel installation då det ändå ska sitta i en svart låda hemma hos mig.

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av p0tatis:

Står "USB 3.2 Gen1" på sid. 2, måste väl vara tvärtom, "USB 3.1 Gen2" (är det väl som är 10Gb/s, USB 3.2 är väl 20Gb/s)?

Ibland slinker saker igenom. Använd funktionen "skicka rättelse" på artikeln så går det fortare för oss att se!

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2008

Bra recensioner och bra kort! Jag måste verkligen säga att jag gillar konceptet med liggande ATX-anslutning som det är på EVGA Z370 Micro ATX.

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grycksbo
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av r3mpuh:

http://www.bilddump.se/bilder/20180224121848-83.226.61.133.jpg

Ja, jag saknar främst när Asus hade sina ljusblåa moderkort.

PC -> 4670k - 16GB RAM - GTX 980Ti - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Maximo:

Det ser ut som kortet är inriktat på funktion istället för utseende. Jag välkomnar tydligt färgmärkta kontakter för enkel installation då det ändå ska sitta i en svart låda hemma hos mig.

Det jag gillar är att alla anslutningar på moderkortet är minutiöst markerade med text. Den enda färgkodade kontakten är den för frontpanelkablarna. Även informationen på M.2-anslutningarna som beskriver vilka Sata-anslutningar som stängs av känns som en frisk vind bland alla moderkort med täckplåtar som sitter över hela moderkorten.

edit: Typo

Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Varför har inte alla moderkort liggandes 24-pin och USB 3.0 kontakter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2007

@pålis: Bra iakttagelse av dig och bra fråga. Får hoppas att fler tar efter, även på lite billigare kort.

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[NAS DNS-323 3TB][Skärmar=24",24",24" Eyefinity]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz,HD 6950 2GBFoto [Nikon D3100][70-300/35 1,8/18-55

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

är det bara jag i hela €#"%% världen som vill ha ett snabbare integrerat nic?
Behöver inte ens vara 5 eller 10 utan tom 2.5 skulle vara ett uppsving...
Chippet kostar ju inget nu för tiden!!!

Trädvy Permalänk
Proffsmobbare
fd. JaZid
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av pålis:

I många fall blir det en brytande rörelse för att dra loss (den ofta väldigt envisa) ATX24-kontakten, istället för en dragande rörelse, om kontakten läggs ned. Ännu värre blir det i mindre chassin, att koppla in är inte så krångligt men att avlägsna den utan att demontera hela datorn är inte alltid så roligt.

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av pålis:

Slitagefaktor men även krav på att chassit stödjer kontakterna. T ex skulle man vara tvungen att ha utrymme mellan nedersta kanten på moderkortet och eventuellt nätaggregat eller täckkåpa.

Skrivet av Spiffman:

är det bara jag i hela €#"%% världen som vill ha ett snabbare integrerat nic?
Behöver inte ens vara 5 eller 10 utan tom 2.5 skulle vara ett uppsving...
Chippet kostar ju inget nu för tiden!!!

En stor del av det är nog kopplat till antalet PCIe-banor som är tillgängliga. På ATX-kortet i recensionen så framgår det ju att bland annat Sata-anslutningar och PCIe-platser stängs av när M.2-anslutningarna används. Detta är då antalet PCIe-banor tillgänliga inte räcker till.

Detta går att kringgå genom att använda en PCI Express-multiplexer, ofta kallat PLX-brygga (vilket dock en multiplexer av ett specifikt bolag). Priserna på PLX-bryggorna och effektanvändningen är inte försumbar. Det går att läsa en hel del i min testpilot MSI B150M Mortar.

Jag instämmer dock, hade varit trevlig om fler moderkort kommer med 2.5/5/10 Gbps-anslutningar. Många av de dyrare X370 och threadripper-moderkorten är faktiskt utrustade med bättre NICs, jag tänker mig att det delvis har att göra med antalet tillgängliga PCI express-banor.

Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Mar 2014

Kör med EVGA's micro 2 x99, samma sak där med att hitta butiker i sverige som säljer det, allt är bra förutom fläktstyrningen även på de kortet typ! Riktigt stilrent dock

Phanteks Entoo evolve matx temperd glass, Intel i7 5820k, 32gb Hyper beast ram, Asus GTX 1080 strix, EVGA micro 2 x99, 2 stycken Samsung evo850 500gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staun
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Adnerhill:

Kör med EVGA's micro 2 x99, samma sak där med att hitta butiker i sverige som säljer det, allt är bra förutom fläktstyrningen även på de kortet typ! Riktigt stilrent dock

Ja Micro2 är riktigt snyggt, men om alla EVGA har lite kass fläktstyrning så kommer jag aldrig att lämna ASUS.
mATX kortet i testet här har inget som lockar till inköp, hoppas de rycker upp sig till z390.

•i7 4790K•Maximus VII Gene•GTX980 Strix•Fury 4x4GB@1866MHz•
•SM951@128GB•850Pro@256GB•850evo@500GB•830@128GB•2xGreen@1TB•
•Prime@850W•TC14PE•5xNoctua PWM•Allt i ett Define Mini C•
•Swift PG248Q•G Pro•G433•G840XL•
•+X•

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Det verkar inte vara någon som säljer dessa kort i sverige?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av StuntmanMike:

Ja Micro2 är riktigt snyggt, men om alla EVGA har lite kass fläktstyrning så kommer jag aldrig att lämna ASUS.
mATX kortet i testet här har inget som lockar till inköp, hoppas de rycker upp sig till z390.

Kan hålla med om det, ville ha asus matx ws kort från början men de kostade typ 2 tusen kronor mer så Men hade bara gjort deras menyer bättre med bland annat fläktstyrningen så hade de varit riktigt bra kort! När jag köpte mitt x99 kort hittade jag inte äns fläktstyrningen i menyerna och stog inget om de i instruktionsboken (vad jag kunde hitta) slutade med att jag köpte nzxt's fläkt hub som man kan justera on the go med mjukvara, detta ska ju självklart inte behövas när man köper så pass dyra moderkort! Vi får hoppas dom bättrar sig!

Phanteks Entoo evolve matx temperd glass, Intel i7 5820k, 32gb Hyper beast ram, Asus GTX 1080 strix, EVGA micro 2 x99, 2 stycken Samsung evo850 500gb