Rapport: Tre miljoner grafikkort såldes till brytare av kryptovalutor under 2017

Permalänk
Melding Plague

Rapport: Tre miljoner grafikkort såldes till brytare av kryptovalutor under 2017

En nypublicerad rapport visar att grafikkortsbristen gjorde ett negativt avtryck på försäljningen under förra kvartalet, samtidigt som rekordmånga kort gick till brytare av kryptovalutor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tre miljoner för många

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Tre miljoner för många

Tänkte skriva exakt samma. Kryptohypen är ett jävla virus mot oss som vill spela.

Permalänk
Discokungen

Ja just det. Miningen påverkade såklart inte tillgången då.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

De borde producera kort enbart för kryptovalutor så vi som vill spela får tag på kort.

Är väl första gången priset på sitt grafikkort inte har sjunkit nämnvärt sen köp

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Tre miljoner för många

Skrivet av Ryzer:

Tänkte skriva exakt samma. Kryptohypen är ett jävla virus mot oss som vill spela.

Ni hann före. Instämmer och håller med till 100%. Det är en pest, ett sattyg, en ohyra och en plåga som inte kan försvinna snabbt nog.

(Sorry, ni som tycker att jag *gnäller* för mycket på kryptovalutor, men jag kan inte låta bli att säga vad jag tycker när läget är som det är, för er egen hälsas skull råder jag er att bara scrolla vidare för jag tänker inte dämpa mig. Aldrig i livet!)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Tänkte skriva exakt samma. Kryptohypen är ett jävla virus mot oss som vill spela.

För att inte nämna miljökonsekvenserna som kryptovalutor har, flera miljoner kort som går 100% load 24/7 är inte direkt utan konsekvenser, speciellt när det sker i länder med låga elpriser där man generellt kör riktigt skitiga tekniker att producera el, samtidigt som dom enbart ger ett monetärt värde och inget annat. Normala valutor har åtminstone reella värden bakom och nyttjas också av länders ekonomi och utveckling. Kryptovalutor är ett jävla elände kort & gott.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Hur många såldes totalt då?
vore intressant att se procentsatsen som gick till mining och annat användande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

För att inte nämna miljökonsekvenserna som kryptovalutor har, flera miljoner kort som går 100% load 24/7 är inte direkt utan konsekvenser, speciellt när det sker i länder med låga elpriser där man generellt kör riktigt skitiga tekniker att producera el, samtidigt som dom enbart ger ett monetärt värde och inget annat. Normala valutor har åtminstone reella värden bakom och nyttjas också av länders ekonomi och utveckling. Kryptovalutor är ett jävla elände kort & gott.

Ja det är förjävligt. de som bryter konsumerar nu el som hela Rumänien under ett år. https://digiconomist.net/bitcoin-energy-consumption och till vilket syfte? Egen ekonomisk vinning med en förstörd planet som resultat. Nämen grattis liksom. Bra jobbat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

För att inte nämna miljökonsekvenserna som kryptovalutor har, flera miljoner kort som går 100% load 24/7 är inte direkt utan konsekvenser, speciellt när det sker i länder med låga elpriser där man generellt kör riktigt skitiga tekniker att producera el, samtidigt som dom enbart ger ett monetärt värde och inget annat. Normala valutor har åtminstone reella värden bakom och nyttjas också av länders ekonomi och utveckling. Kryptovalutor är ett jävla elände kort & gott.

Ironin när datorentusiaster sitter och gnäller om miljöpåverkan.

Permalänk
Medlem

värsta som finns är folk som gnäller, om allt och alla, dock gnäller jag på folk som gnäller så jag är väl inte bättre själv, men det var han som börjaaa

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Ironin när datorentusiaster sitter och gnäller om miljöpåverkan.

Skillnaden ligger i användandet, kan man inte greppa det så blir det nog svårt att förklara vidare...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Skillnaden ligger i användandet, kan man inte greppa det så blir det nog svårt att förklara vidare...

Så du menar att crypto har 0 i mervärde att erbjuda? Intressant ståndpunkt.

Permalänk
Medlem

Man kan se detta som något negativt. Men man kan också tänkta att detta är pengar som går rakt in i AMD's och Nvidia's R&D budget vilket i slutändan ger oss bättre och snabbare grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Så du menar att crypto har 0 i mervärde att erbjuda? Intressant ståndpunkt.

Som att köpa droger och vapen?

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Så du menar att crypto har 0 i mervärde att erbjuda? Intressant ståndpunkt.

Ok, förklara gärna mervärdet som kryptovalutor har utanför att vara ett monetärt värde.

Skrivet av Haibane:

Som att köpa droger och vapen?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv

Och detta leder till att utvecklingen av grafikkort kommer att ökas, vilket negativt drabbar oss som inte vill lägga ut mer pengar på grafikkort. Jag köpte mitt matrox G200 1999 för 2000kr och den ska tusan hålla i minst 10 år till.
Så kan inte miners sluta köpa grafikkort så att utvecklingen på grafikkort stagnerar!

sedan finns det de som tycker det är bra att utvecklingen av grafikkort kommer ökas ännu mer, då vi har ett sådant stor behov av dessa. Varenda bil kommer väl snart ha bättre "grafikkort" i sig än vad folk här på forumet har i sin persondator.

Permalänk
Avstängd

AMD och Nvidia är knappast missnöjda. Profiten är det viktigaste för dom, oficiellt beklagar dom men inoficiellt är det glädje.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fritiofsson:

Hur många såldes totalt då?
vore intressant att se procentsatsen som gick till mining och annat användande.

Du får kolla denna då.

https://www.jonpeddie.com/press-releases/gpu-market-declined-...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och detta leder till att utvecklingen av grafikkort kommer att ökas, vilket negativt drabbar oss som inte vill lägga ut mer pengar på grafikkort. Jag köpte mitt matrox G200 1999 för 2000kr och den ska tusan hålla i minst 10 år till.
Så kan inte miners sluta köpa grafikkort så att utvecklingen på grafikkort stagnerar!

sedan finns det de som tycker det är bra att utvecklingen av grafikkort kommer ökas ännu mer, då vi har ett sådant stor behov av dessa. Varenda bil kommer väl snart ha bättre "grafikkort" i sig än vad folk här på forumet har i sin persondator.

Med tanke på köplusten hos gamers och andra som behöver grafikkort (bortsett från miners i detta fall) har jag svårt att tro att alla dessa tre miljoner som statistiken visar gått till miners legat och skräpat i Nvidias och AMD's lager.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ok, förklara gärna mervärdet som kryptovalutor har utanför att vara ett monetärt värde.

Om du inte ser någon nytta med ett transaktionssystem som fungerar utan centralisering/central auktoritet så vet inte jag riktigt vart jag skulle börja för att övertyga dig.

Permalänk
Medlem

Alltså jag förstår inte riktigt? Är det så att den stora försäljningen gjorde ett negativt avtryck på försäljningen? AMD och Nvidia struntar antagligen om korten går till miners eller spelare, hur kan en situation när man får sälja alla kort man producerar göra ett negativt avtryck i försäljningen?
Menar de i jämförelse med alla kort man teoretiskt sett kunnat sälja om man haft tio fabriker till som tillverkat kort?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Om du inte ser någon nytta med ett transaktionssystem som fungerar utan centralisering/central auktoritet så vet inte jag riktigt vart jag skulle börja för att övertyga dig.

Bra försök där men att kalla det argumentet för ett mervärde visar snarare på er egen idé om hur ni vill att världen ska se ut snarare än hur den ser ut...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv

En annan aspekt är att detta blir skadligt för pc-spelmarknaden eftersom färre personer spelar med sina grafikkort. Ser inte framemot detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Bra försök där men att kalla det argumentet för ett mervärde visar snarare på er egen idé om hur ni vill att världen ska se ut snarare än hur den ser ut...

Det har inget med politisk ideologi att göra, det är en bedömning från den tekniska sidan.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte allt hat cryptominers får, Varför skyller ni på dom som minar och inte tillverkarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Det har inget med politisk ideologi att göra, det är en bedömning från den tekniska sidan.

Jaså? det där får du nog ta och utveckla en aning mer.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Om du inte ser någon nytta med ett transaktionssystem som fungerar utan centralisering/central auktoritet så vet inte jag riktigt vart jag skulle börja för att övertyga dig.

Du menar att du inte kan komma på några reella fördelar med ideologin som du förespråkar så du väljer att måla upp folk som ifrågasätter den som ointelligenta istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

AMD och Nvidia är knappast missnöjda. Profiten är det viktigaste för dom, oficiellt beklagar dom men inoficiellt är det glädje.

Skickades från m.sweclockers.com

Generellt är det ingen bra business för någon tillverkare, det är kortsiktig vinst men långsiktigt kan det vara en stor fölust.

En miner köper en/flera GPU för ett syfte: mining och inget annat, tillför inget för varumärket.

En gamer köper oftast en cpu, ett kit minnen, tangentbord, mus, chassi, skärm osv osv per GPU när de uppgraderar.

Ena leder till det andra, i mining så leder det ingenstans för OEM/Tredjepart som faktiskt ofta har massa deals med varandra osv, hur många gamingbundles och skärmar köper miners?

Permalänk
Medlem

@Orisons:
AMD och nVidia tillverkar inga kort direkt (ok kanske speciella datacenterkort).
De tillverkar bara GPU'n. Korttillverkarna är ASUS,MSI osv.

EDIT: Inte ens det. De lägger GPU'n tillverkingen hos global, TSMC..