Råd till en som tänkt skaffa bil [2018]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Hej kära Sweclockare!

Det är dags att skaffa en bil, och jag har verkligen ingen aning hur man ska navigera i träsket, Ska man köpa begagnat? Ska man undvika diesel? Ska man köpa en 1.5-litersmotor? Ska man köpa på avbetalning med restvärde, eller satsa på ett fullständigt kontantköp? Et cetera et cetera.

Min tanke var kort och gott ungefär såhär: Folk som jag som gillar datorer brukar vara riktigt vassa inom andra områden också, själv är jag vass inom en hel del områden utanför datorer, men bilar kan jag väldigt lite om, därför ber jag i och med denna tråd om råd, och för att vara tydlig: Året är 2018. Jag är inte ute efter en Volvo 240 från 1900-kallt.

Det enda grundkravet jag har är egentligen att bilen ska vara en automatväxlad historia, då det är just ett automatkörkort jag kommer att ha nu när jag är färdig och knipit körkortet (snart 40 och precis skaffat körkort, jo jag tackar - men det är en annan historia) - hursomhelst, här är mina preferenser i någon slags önskad prioriteringsordning:

1. Säkerhet (Bilen ska vara pålitlig, jag bryr mig om mig själv och mina medpassagerare)
2. Hållbarhet ( Bilen ska inte braka ihop vid första väghinder, tvärsom vill jag att den ska tåla stryk)
3. Låg årskostnad ( Hör egentligen lite ihop med ovanstående, men jag vill inte reparera bilen varannan månad och göra hål i plånboken)
4. Modern teknologi ( Inbyggd färddator, backkamera, USB, drive assist, och sånt, men inte på bekostnad av ovanstående 3)
5. Bensinsnål ( Hänger delvis ihop med årskostnaden, kommer troligtvis att köra mest stadstrafik )
6. Utseende ( Inget högprioriterat, men jag gillar bilar som inte ser ut som rakapparater på hjul - gärna en personlighet, intetsägande kombibilar får mig att kräkas lite i munnen - hellre än ful rosa bubbla än en likgiltig volvo)
7. Ljudsystem ( Följer det med hyggligt ljudsystem så blir jag glad, gör det inte det så kan jag leva med det)
8. Förvaring ( Här kan jag både ha och vara utan, är dock bra om det finns en dragkrok om man vill flytta saker i en vagn)
9. Passagerarplats (Är inte, och kommer aldrig att vara någon storfamiljeperson, 2 pers blir perfekt - så behöver inte finnas en massa utrymme)

När det gäller ekonomin så funderar jag på vad som är smartast - ska man köpa t.ex. en 2014 begagnad? Eller ge sig in i restvärdesträsket och köpa ny bil var 36:e månad? Fördelen med restvärdesprincipen är att man kan göra en kontantinsats och ha en relativt låg månadskostnad. Men det kan man förvisso med ett längre lån. Att köpa en begagnad bil innebär att man kan hitta en hygglig bil för samma pris som kontantinsatsen på en fräsch nybil. Men å andra sidan riskerar man grisen i säcken.

Är lite kluven.
Har ni råd, kort eller långt, så kom gärna med det!

asså.... beg bil är beg bil, du kan inte förvänta dig annat än att du tar dig från A till B med beg bil... tyvärr. jag har kört massor med gamla BMW´s som pendlarbilar, för att det krånglade minst. observera minst. alltid krångel med beg och äldre bilar.
min erfarenhet är att minimum 2.0L motor, allt under 2.0 så får motorn arbeta mer och slita mer, där med både ökat slitage och högre drivmedels kostnad. Diesel är svårt att förespråka idag pga alla skatter, men ajg föredrar diesel iaf.

så köp fan ingen Volvo... de är bara dyrt... Passat hmm jaa jo varken bra eller anus. Japanskt, ja jo bra grejer, men ofta svindyrt med service och reservdelar....

du får titta på en bil som passar dina behov helt enkelt

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Skulle jag ha medel till att köpa en helt nybil så skulle jag satsa på en Toyota, verkar som dom krånglar minst och dom nya Toyota Avensis sägs vara riktigt sköna bilar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Blev en Model S 75D som jag väntar på, får se hur räckvidden är men den bör räcka, lite längre laddtider på långresor men det kan man ju leva med några gånger om året. Och i värsta fall får man väl byta.

Vad jag kan se har folk som testat ordentligt kommit ner till runt 4 ish på den nya 75D när de mäter 0-100 och det är ju snabbt. Muskelbil handlaar ju mer om att den är snabb i en rak linje men ingen kurvkramare, nu har jag inte kört den mer än provkörning men även om den inte kändes så tung som den är så kändes den ju tung.

Nice, hoppas du blir nöjd. Fegade ur själv och körde största batteriet vilket kanske är lite ironiskt då jag nästan aldrig åker längre än 1 mil. Fast hoppade över provkörningen, eller ja, den var hem från Tesla Service Center

Håller med om att bilen ändå känns rätt ok trots att den är så tung som den är, men visst kan man känna tyngden ibland, lite beroende på styrinställningar och liknande. Tveksam på om man verkligen kommer ner till 4 sek utan en P modell, men visst, nog är man normalt först iväg vid rödljuset för det mesta om man nu vill det. Är väl inte riktigt typen som jagar upp mig över prylar men nog känns det lite 90-tal när man sätter sig i en fossilbil även om även Tesla har en hel del förbättringspotential också. Man ska nog gärna vara riktig entusiast och/eller ha bra möjligheter till att ha bilen som tjänstebil om man ska köpa Tesla i dagsläget, annars känns det lite svårt att räkna hem. Sen får vi se hur det blir när Model 3 kommer till Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nice, hoppas du blir nöjd. Fegade ur själv och körde största batteriet vilket kanske är lite ironiskt då jag nästan aldrig åker längre än 1 mil. Fast hoppade över provkörningen, eller ja, den var hem från Tesla Service Center

Håller med om att bilen ändå känns rätt ok trots att den är så tung som den är, men visst kan man känna tyngden ibland, lite beroende på styrinställningar och liknande. Tveksam på om man verkligen kommer ner till 4 sek utan en P modell, men visst, nog är man normalt först iväg vid rödljuset för det mesta om man nu vill det. Är väl inte riktigt typen som jagar upp mig över prylar men nog känns det lite 90-tal när man sätter sig i en fossilbil även om även Tesla har en hel del förbättringspotential också. Man ska nog gärna vara riktig entusiast och/eller ha bra möjligheter till att ha bilen som tjänstebil om man ska köpa Tesla i dagsläget, annars känns det lite svårt att räkna hem. Sen får vi se hur det blir när Model 3 kommer till Sverige.

Ja hade jag köpt på företag hade det blivit en 100D direkt kan jag säga, mest för sakens skull, köpte dock privat vilket gjorde att timmarna jag skulle spara in vid superchargers skulle blivit väldigt dyra med en 100D. Kommer nog inte kunna räkna hem det ekonomiskt utan det blir en stor förlust oavsett, inte så mycket dyrare än min tidigare bil men dyrare likväl. Jag kör knappt bil då jag bor och jobbar inne i stan men frun kör iaf till jobbet och sen kör vi ju på fritiden ibland med.

Tesla specar 75D till 4.4 sekunder nu för tiden så det är sedan de släppte på mer kraft i den som folk mätt upp snabbare än så, oavsett går den ju bra från stillastående.

För att göra diskussionen lite mer in mot TS ursprungspost skulle jag inte köpa en ny förbränningsbil i dagsläget, begagnat eller leasing med garanterat restvärde skulle jag satsa på. El (helt och delvis) är på frammarsch och om 3-5 år tror jag det kommer vara ännu hetare vilket gör att en ny bensin-/dieselbil är lite osäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja hade jag köpt på företag hade det blivit en 100D direkt kan jag säga, mest för sakens skull, köpte dock privat vilket gjorde att timmarna jag skulle spara in vid superchargers skulle blivit väldigt dyra med en 100D. Kommer nog inte kunna räkna hem det ekonomiskt utan det blir en stor förlust oavsett, inte så mycket dyrare än min tidigare bil men dyrare likväl. Jag kör knappt bil då jag bor och jobbar inne i stan men frun kör iaf till jobbet och sen kör vi ju på fritiden ibland med.

Tesla specar 75D till 4.4 sekunder nu för tiden så det är sedan de släppte på mer kraft i den som folk mätt upp snabbare än så, oavsett går den ju bra från stillastående.

För att göra diskussionen lite mer in mot TS ursprungspost skulle jag inte köpa en ny förbränningsbil i dagsläget, begagnat eller leasing med garanterat restvärde skulle jag satsa på. El (helt och delvis) är på frammarsch och om 3-5 år tror jag det kommer vara ännu hetare vilket gör att en ny bensin-/dieselbil är lite osäkert.

Ja, 75D räcker långt den också, i vardagen är det knappast nån större skillnad. Har ställt ner mitt batteri till 70% eller kanske tom ännu lägre normalt och tror aldrig jag varit under 30 mil i kvarvarande räckvidd. Kör så pass lite/sällan att det alltid hinner ladda fullt även fast jag bara har 1-fas/16A laddning. Men så bor jag i Stockholm också, bor man mer på landet blir avstånden så klart genast längre även i vardagen (även om resorna för den skulle inte nödvändigtvis blir längre i tid) och alternativen med lokaltrafik mindre lockande.

Tror också att eldrivet är framtiden, dock lite fundersam kring om infrastrukturen kommer räcka till om alla nu skaffar elbil. Jag skaffade först en laddplats och sen när jag visste att jag hade en sån en laddbil. Men för dom som har möjlighet till laddning hemma så är väl det inget större problem. Men för dom som inte ofta tar långresor känns det redan idag som att t.ex. en Tesla lär räcka och bli över för de absolut flesta, även om prislappen fortfarande är på tok för hög. Men det lär ju ändras när utdbudet/konkurrensen ökar. Diesel däremot känns väl inte som något klokt val för någon som bor i en större stad sett till vilka nya lagar och regler som lär komma.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Ja, jag fattar inte det heller, helkorkat såvida man inte har något handikapp såklart. Sen kan man ju köpa automat ändå om man nu vill.

Det är inte alla som har föräldrar som kunde övningsköra med sina barn gratis så de fick ett eget körkort lagom till sin 18-årsdag. Somliga fick finansiera sitt eget körkort samtidigt som man studerade med en inkomst på knappt 10.000kr som ska räcka till boende, mat, räkningar, kurslitteratur och nöjen + körlektioner på 500kr för 40 minuter och därför väljer att dra ner på kostnaden genom att ta körkort för automat eftersom det är lättare när man inte har obegränsad ekonomi eller blev försedd med 5växlade mopeder under tonåren.

Tilläggas kan också göra att motoriken försämras av naturliga skäl ju äldre man blir och därmed kan det vara svårare att behärska en manuell låda om man ger sin in på den utmaningen för första gången senare i livet, exempelvis när man är runt 40 som TS, (utan att antyda att TS skulle vara "gammal" )

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Min tanke var kort och gott ungefär såhär: Folk som jag som gillar datorer brukar vara riktigt vassa inom andra områden också, själv är jag vass inom en hel del områden utanför datorer, men bilar kan jag väldigt lite om, därför ber jag i och med denna tråd om råd, och för att vara tydlig: Året är 2018. Jag är inte ute efter en Volvo 240 från 1900-kallt.

Jag överväger att svara på tråden, men kunskapen om vad som faktiskt händer inom transportsektorn är skrämmande dålig på SweClockers, som ändå är ett teknikforum. Jag kommer att bli påhoppad för det här av dom som tror på FUD (Fear, Uncertainty, Doubt) eller är okunniga, eller helt enkelt inte vill förstå, dvs bakåtsträvare. Men framtiden är redan här, och den stavas utan tvivel: Eldrift.

Du behöver inte slanta upp för en premiumbil som Tesla; kika på Nissan Leaf version 2018; kanske passar ditt körmönster? Bara du har tillgång till ett helt vanligt vägguttag där du parkerar så är det hundra gånger enklare än att hålla på med bensin- och dieselhärken.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Tilläggas kan också göra att motoriken försämras av naturliga skäl ju äldre man blir och därmed kan det vara svårare att behärska en manuell låda om man ger sin in på den utmaningen för första gången senare i livet, exempelvis när man är runt 40 som TS, (utan att antyda att TS skulle vara "gammal" )

Den som inte kan hantera en manuell växellåda i en modern bil vill jag nog gärna inte möta på vägarna oavsett växellåda, så svårt är det inte. Annat var det förr i tiden, minns en Peugeot jag hade där man typ fick trycka ner kopplingen när man kom under 50 km/t för att inte få motorstopp

Permalänk
Medlem

@Philippk:

Vilka avensis tänker du på? Kört några hundra mil i 2015 årsmodell med stora dieseln, själva bilen är skön på vägen men sätena är inget att hurra för i min mening. Men kanske kommit en ny generation?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Fast sett till dagens väder kanske en fossilt driven bandvagn vore att föredra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Det är inte alla som har föräldrar som kunde övningsköra med sina barn gratis så de fick ett eget körkort lagom till sin 18-årsdag. Somliga fick finansiera sitt eget körkort samtidigt som man studerade med en inkomst på knappt 10.000kr som ska räcka till boende, mat, räkningar, kurslitteratur och nöjen + körlektioner på 500kr för 40 minuter och därför väljer att dra ner på kostnaden genom att ta körkort för automat eftersom det är lättare när man inte har obegränsad ekonomi eller blev försedd med 5växlade mopeder under tonåren.

Tilläggas kan också göra att motoriken försämras av naturliga skäl ju äldre man blir och därmed kan det vara svårare att behärska en manuell låda om man ger sin in på den utmaningen för första gången senare i livet, exempelvis när man är runt 40 som TS, (utan att antyda att TS skulle vara "gammal" )

I hear you, men så svårt är det inte att köra med en "modern" manuellt växlad bil (nyare än 80-talet). Om man inte kan det vill jag nog inte möta den personen i trafiken. Det är två moment, tryck ner pedalen, dra i spaken, släpp pedalen. Det tar 1-2 körlektioner att lära sig det, sen finslipar man bara tekniken så man kan den utantill resterande tid. Det är knappast svårt vare sig mentalt eller fysiskt. Det kan ju bli dyrare i slutändan om man sedan får ta om kortet igen bara för att man blir tvungen av t ex jobbet. Jag har tidigare sagt att jag förstår att folk med t ex handikapp enbart får ta automat och då är det befogat i mina ögon.

Skrivet av improwise:

Den som inte kan hantera en manuell växellåda i en modern bil vill jag nog gärna inte möta på vägarna oavsett växellåda, så svårt är det inte. Annat var det förr i tiden, minns en Peugeot jag hade där man typ fick trycka ner kopplingen när man kom under 50 km/t för att inte få motorstopp

Jag testade en Amazon från 60-talet i somras. Fy fan säger jag bara. 1 meter lång växelspak som liksom hoppade runt av sig själv och världens mest sliriga koppling. Inte kul alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag överväger att svara på tråden, men kunskapen om vad som faktiskt händer inom transportsektorn är skrämmande dålig på SweClockers, som ändå är ett teknikforum. Jag kommer att bli påhoppad för det här av dom som tror på FUD (Fear, Uncertainty, Doubt) eller är okunniga, eller helt enkelt inte vill förstå, dvs bakåtsträvare. Men framtiden är redan här, och den stavas utan tvivel: Eldrift.

Du behöver inte slanta upp för en premiumbil som Tesla; kika på Nissan Leaf version 2018; kanske passar ditt körmönster? Bara du har tillgång till ett helt vanligt vägguttag där du parkerar så är det hundra gånger enklare än att hålla på med bensin- och dieselhärken.

Vad du än säger så är elbilar fortfarande långt ifrån att ersätta fossilbilar. Det är på gång, men vi är fortfarande precis i starten av den här omställningen.

Det kommer först bli vanligare med mildhybrider, säg inom 5 år så kommer kanske hälften av bilarna som säljs vara mildhybrider.
Därefter tar det kanske ytterligare 5-10 år innan det säljs fler rena elbilar än fossilbilar.
Innan hälften av bilarna som rullar på svenska vägar har någon form av eldrift tror jag vi får vänta 20 år på. Om jag får spekulera lite.

Det säljs idag ~200 rena elbilar per månad i hela Sverige. Samtidigt säljs det runt 1500 laddhybrider per månad.
https://www.elbilsstatistik.se/

Det motsvarar inte ens en tiondel av bilarna som säljs (ungefär 20000 fossilbilar så det motsvarar 7% enligt statistik).

Norge är ganska extremt när det gäller elbilar, men där hade fortfarande 80% av bilarna som såldes i 2017 förbränningsmotor. Ungefär en tredjedel av dessa var visserligen hybrider.
https://elbil.no/elbilstatistikk/elbilsalg/

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Köpte en begagnad hyundai i30 crdi-13 som gått 5200mil i helgen gav 109k med ett par nya alufälgar med vinterdäck för den va bara sommarkörd så fanns inga vinterdäck

Känns som en bra bil tycker jag

Liten smidig rätt bra drag i den lille skokartongen under huven jämfört med min 2.0t saab från 03 men har nog mest med viktskillnaden att göra.

Har ju dock inte kört så mycket men trevlig bil å den ä rätt snygg tycker jag skulle inte kalla den rakapparat iaf.

1103:- i skatt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kör själv en fiat abarth 595. Kan inget annat än rekommendera, hyffsat billig i både i skatt och bensin. Samt väldigt pigg.
Dock är det ju inte så mycket plats i bilen, men jag får plats iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vad du än säger så är elbilar fortfarande långt ifrån att ersätta fossilbilar. Det är på gång, men vi är fortfarande precis i starten av den här omställningen.

Det kommer först bli vanligare med mildhybrider, säg inom 5 år så kommer kanske hälften av bilarna som säljs vara mildhybrider.
Därefter tar det kanske ytterligare 5-10 år innan det säljs fler rena elbilar än fossilbilar.
Innan hälften av bilarna som rullar på svenska vägar har någon form av eldrift tror jag vi får vänta 20 år på. Om jag får spekulera lite.

Det säljs idag ~200 rena elbilar per månad i hela Sverige. Samtidigt säljs det runt 1500 laddhybrider per månad.
https://www.elbilsstatistik.se/

Det motsvarar inte ens en tiondel av bilarna som säljs (ungefär 20000 fossilbilar så det motsvarar 7% enligt statistik).

Norge är ganska extremt när det gäller elbilar, men där hade fortfarande 80% av bilarna som såldes i 2017 förbränningsmotor. Ungefär en tredjedel av dessa var visserligen hybrider.
https://elbil.no/elbilstatistikk/elbilsalg/

Skulle vi föra ett argument så kommer tråden spåra ut. Men dessa mildhybrider hör hemma i en tidsålder som borde varit FÖRE den första Priusen som då är "mer" hybrid än dessa skämthybrider som t.ex Volvo pratar om. Snöar dom in där så kommer dom gå i graven illa kvickt.

Men, det som många har svårt att få grepp om, även "experter", är S kurvan. "Akta" er för den!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Skulle vi föra ett argument så kommer tråden spåra ut. Men dessa mildhybrider hör hemma i en tidsålder som borde varit FÖRE den första Priusen som då är "mer" hybrid än dessa skämthybrider som t.ex Volvo pratar om. Snöar dom in där så kommer dom gå i graven illa kvickt.

Men, det som många har svårt att få grepp om, även "experter", är S kurvan. "Akta" er för den!

Hybriderna känns som de främst är gjorda för att tjänstebilsfolket i Sverige och andra länder med liknande lagstiftning ska få skatterabatter utan att miljövinsten blir mer än fiktiv. I teorin kan väl någon åka fram och tillbaks till jobbet varje dag med laddning både hemma och på arbetsplatsen om resan är nog kort, men tvivlar på att det i praktiken ser ut så för mer än ett fåtal.

Nu ska jag inte ge sken av att jag köpte min Tesla för miljöns skull. Visst, det bidrog väl till viss del, men sanningen är nog att så lite som jag kör så hade det förmodligen varit bättre för miljön att jag behöll mitt tidigare bensinmonster istället. Dessutom är väl definitionen "miljöbil" rätt absurd i sig, knappast så att miljön blir bättre av att nån kör runt i en elbil. Men med rätt ursprung på elen är det förmodligen så miljövänlig man kan bli, och det är väl inte alla som har en tunnelbanestationer runt knuten så behovet av bil är svårt att bortse från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Men dessa mildhybrider hör hemma i en tidsålder som borde varit FÖRE den första Priusen som då är "mer" hybrid än dessa skämthybrider som t.ex Volvo pratar om. Snöar dom in där så kommer dom gå i graven illa kvickt.

Gå i graven är kanske att överdriva, men jag påpekade att Volvos "hybrid" satsning är ett skämt när de gick ut med informationen. Och blev då kallad idiot, och förlöjligad, för det är minsann en riktig hybrid om den har elmotor.
Så folk fattar inte vad det är för system Volvo vill leverera till dem, och då får de helt enkelt skylla sig själv.

Skrivet av improwise:

Hybriderna känns som de främst är gjorda för att tjänstebilsfolket i Sverige och andra länder med liknande lagstiftning ska få skatterabatter utan att miljövinsten blir mer än fiktiv. I teorin kan väl någon åka fram och tillbaks till jobbet varje dag med laddning både hemma och på arbetsplatsen om resan är nog kort, men tvivlar på att det i praktiken ser ut så för mer än ett fåtal.

Om vi pratar om Volvos "hybridsatsning" så innebär den att alla deras bilar ska förses med piggyback elmotor på växellådan, och en micro-reserv av broms-regenererad ström som ska användas vid acceleration. Inget riktigt batteri, ingen separat laddning, och ingen körning utan förbränningsmotorn igång. Är det bättre än ingenting? Visst. Man siktar på 25-50 hästar (beroende på fordon) under en väldigt kort period, vid acceleration, och som säkert kommer göra nytta främst vid stop/start. Men steget är långt till snålhybrider, de här kommer dricka precis lika mycket soppa som modellerna före med samma motoralternativ...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Hybriderna känns som de främst är gjorda för att tjänstebilsfolket i Sverige och andra länder med liknande lagstiftning ska få skatterabatter utan att miljövinsten blir mer än fiktiv. I teorin kan väl någon åka fram och tillbaks till jobbet varje dag med laddning både hemma och på arbetsplatsen om resan är nog kort, men tvivlar på att det i praktiken ser ut så för mer än ett fåtal.

Nu ska jag inte ge sken av att jag köpte min Tesla för miljöns skull. Visst, det bidrog väl till viss del, men sanningen är nog att så lite som jag kör så hade det förmodligen varit bättre för miljön att jag behöll mitt tidigare bensinmonster istället. Dessutom är väl definitionen "miljöbil" rätt absurd i sig, knappast så att miljön blir bättre av att nån kör runt i en elbil. Men med rätt ursprung på elen är det förmodligen så miljövänlig man kan bli, och det är väl inte alla som har en tunnelbanestationer runt knuten så behovet av bil är svårt att bortse från.

håller med föregående.

skulle aldrig hålla här med en elbil i längden då avsaknaden av möjlighet att ladda saknas såvitt jag vet i hela stan förutom hemma i eluttaget.

känns mer som ett alternativ för människor i innerstäder som har tillgång till laddstationer lite här och där just nu iaf.

sen är frågan om det blir miljövänligare i längden?

skulle säg att 5 000 000 pers skaffa elbil vet inte vad ett teslabatteri kan ligga på men 70-80KWH? nått åt hållet ca 75KWh.

de blir en jäkla strömförbrukning om alla skulle behöva ladda samtidigt.

säg att hälften av de 5 000 000 (2 500 000) behöver ladda upp 50% (ca 35KWh) av sitt batteri åt gången

35KWh x 2 500 000pers = 87 500 000KWh

ska vi finansiera ökningen med polsk kolkraft eller bygga ett nytt kärnkraftverk för att kunna ladda våra elbilar??

och sen så måste man tänka på att de uttjänta batterierna som ska tas om hand om som idag kanske är så små miljöpåverkan pga just den låga förbrukningen men när det börjar ta fart kanske visar sig ha större påverkan på miljön än vad bensin och diesel har i det långa loppet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Om vi pratar om Volvos "hybridsatsning" så innebär den att alla deras bilar ska förses med piggyback elmotor på växellådan, och en micro-reserv av broms-regenererad ström som ska användas vid acceleration. Inget riktigt batteri, ingen separat laddning, och ingen körning utan förbränningsmotorn igång. Är det bättre än ingenting? Visst. Man siktar på 25-50 hästar (beroende på fordon) under en väldigt kort period, vid acceleration, och som säkert kommer göra nytta främst vid stop/start. Men steget är långt till snålhybrider, de här kommer dricka precis lika mycket soppa som modellerna före med samma motoralternativ...

Fast det där är väl inte helt sant, Volvos T8 modeller har väl faktiska batterier och är hybrider. Men antar att du menar deras senaste satsning på att allt ska vara hybrider som väl bara är på låtsas vad jag hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast det där är väl inte helt sant, Volvos T8 modeller har väl faktiska batterier och är hybrider.

Ja, visst har Volvo "riktiga" hybrider.

Skrivet av improwise:

Men antar att du menar deras senaste satsning på att allt ska vara hybrider som väl bara är på låtsas vad jag hört.

Japp. Allt ska vara hybrider, men inget ska vara på riktigt. Löjligt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag testade en Amazon från 60-talet i somras. Fy fan säger jag bara. 1 meter lång växelspak som liksom hoppade runt av sig själv och världens mest sliriga koppling. Inte kul alls.

OT, men vänta bara tills du kör en bil som är så gammal att den inte har synkad växellåda. Koppling med dubbeltramp (där du först trycker ner pedalen, sen växlar, sen trycker ner pedalen igen) och osynkad låda (dvs du måste ha koll på varvtalen och matcha dem annars får du knarr och gnissel) är en upplevelse att både värdera och frustreras av

ONt: Jag ser inte vitsen själv med att köpa en ny bil. Absolut inte köpa, och att hoppa in på leasingcirkusen (oavsett som privatperson eller via eventuellt företag) lockar mig inte ett dugg. Jag köper hellre en äldre, men fullt funktionsduglig och fin bil som är inkörd och redan har förlorat mycket värde. Det gäller dock att vara en mer medveten konsument när man gör så, men å andra sidan får man mer bil för pengarna. Jag har haft en tokfin BMW e60 530xi (helt rostfri, nästan inga problem under min ägo, fick massor med beröm från såväl bilprovningen som BMW-verkstad, manuell låda + Xdrive = ovanlig kombination och väldigt rolig) och numera kör jag en e60 M5. Mindre ekonomisk, ja, men fan så rolig trots att det är en 11 år gammal bil. Blåser lätt om vilken som helst liten splitterny tvålkopp ute på vägarna, såväl som de större och snabbare vagnarna också.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

håller med föregående.

skulle aldrig hålla här med en elbil i längden då avsaknaden av möjlighet att ladda saknas såvitt jag vet i hela stan förutom hemma i eluttaget.

känns mer som ett alternativ för människor i innerstäder som har tillgång till laddstationer lite här och där just nu iaf.

sen är frågan om det blir miljövänligare i längden?

skulle säg att 5 000 000 pers skaffa elbil vet inte vad ett teslabatteri kan ligga på men 70-80KWH? nått åt hållet ca 75KWh.

de blir en jäkla strömförbrukning om alla skulle behöva ladda samtidigt.

säg att hälften av de 5 000 000 (2 500 000) behöver ladda upp 50% (ca 35KWh) av sitt batteri åt gången

35KWh x 2 500 000pers = 87 500 000KWh

ska vi finansiera ökningen med polsk kolkraft eller bygga ett nytt kärnkraftverk för att kunna ladda våra elbilar??

och sen så måste man tänka på att de uttjänta batterierna som ska tas om hand om som idag kanske är så små miljöpåverkan pga just den låga förbrukningen men när det börjar ta fart kanske visar sig ha större påverkan på miljön än vad bensin och diesel har i det långa loppet.

Du är något på spåren här. För tre år sedan nu satt jag med just detta under ett par inbjudningar från Riksdagen (C och KD) som då hade några seminarium runt ämnet. Fakta är att Stockholms stad bara klarar 1 000 bilar per "nod" medan om ett par decennium förväntas det vara en fossilfri bilflotta som ska framföras. Utbyggnaden och kraven på infrastrukturen är helt enorm och summan för detta är ännu mer absurd. Vi människor är också vanedjur, en majoritet kommer att ladda på natten samt på jobbet vilket ställer krav att jämföra med trafiken längs Essingeleden.

Vindkraft, kärnkraft, vattenkraft - jag tror inte något kommer utesluta det andra så länge det fortsätts fokuseras på att använda mer el. Men den stora pucken kommer vara att se till att elnätet håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Skulle vi föra ett argument så kommer tråden spåra ut. Men dessa mildhybrider hör hemma i en tidsålder som borde varit FÖRE den första Priusen som då är "mer" hybrid än dessa skämthybrider som t.ex Volvo pratar om. Snöar dom in där så kommer dom gå i graven illa kvickt.

Men, det som många har svårt att få grepp om, även "experter", är S kurvan. "Akta" er för den!

Håller helt med om mildhybrider.
Säger bara att det är den vägen det kommer att gå närmaste åren, innan rena elbilar tar ledning i försäljningen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Mitt tips: Köp en beg. Hyundai getz diesel 1.5 CRDI eller matrix med samma motor årm. 2005-2007. Skatt ligger på 1500:- Det är nämligen så att de har INGEN partikelfilter och motorn har kamkedja. Underskattade bilar som inte rostar och som inte kostar massa reparation av dyra partikelfiltrar och kamremsbyten....... Kostar runt 30.000, billigare privat.

Kolla på biluppgifter.se - står det miljöklass 2005PM (eftermonterad DPF) eller 2008 så har bilen partikelfilter. Det du är ute efter är miljöklass 2005.

Har du möjlighet att tanka blankdiesel (B0) på båtmack så gör det - du undviker algertillväxt i tanken och igensatta filter (dyrt) Diesel på macken har nuumera 7% miljögoja inblandat (Raps) - inte bra alls. Dessutom kommer du längre på blankdiesel då det har mer energi.

glöm elbilar och hybride och allt däremellan - dyrt i reparation och mycket som kan gå sönder. Det är bara att kolla hur länge mobilens batteri håller...sen sitter man där med en metallklump som ingen vil ha.
Bensin är ok om bilen drar runt 0,5l/milen (TCE 0.9 motorn, googla) E85 är faktiskt attraktivt nu igen då det kostar mer är 5:- billigare än bensin....