Problem med Dovecot, Mail_location

Permalänk
Medlem

Problem med Dovecot, Mail_location

Tjena!

Sitter här och vill lägga alla mina mail på ett bättre ställe än /home/user och har därför valt att skaffa en disk som ska ha allt detta. Den ligger just nu mountad på en ny mapp som heter /Mails. Jag har dratt över alla users från /home, fixat permissions, chown osv. och allt ser bra ut.

Om jag då ändrar Mail_location i 10-mail.conf till /Mails/%n/%d/Maildir/ så borde det funka tycker jag, tail -f /var/log/maillog säger att den har skickat mailen men inget kommer upp i Thunderbird. Visar sig att mailen lägger sig i den gamla mappen, alltså /home/user/Maildir av någon anledning. Ändrar jag då tillbaka i dovecot till den gamla addressen får jag alla meddelanden som jag testat med.

Någon som vet vad som försiggår här?

Mvh

Señor Hallon

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Tjena!

Sitter här och vill lägga alla mina mail på ett bättre ställe än /home/user och har därför valt att skaffa en disk som ska ha allt detta. Den ligger just nu mountad på en ny mapp som heter /Mails. Jag har dratt över alla users från /home, fixat permissions, chown osv. och allt ser bra ut.

Om jag då ändrar Mail_location i 10-mail.conf till /Mails/%n/%d/Maildir/ så borde det funka tycker jag, tail -f /var/log/maillog säger att den har skickat mailen men inget kommer upp i Thunderbird. Visar sig att mailen lägger sig i den gamla mappen, alltså /home/user/Maildir av någon anledning. Ändrar jag då tillbaka i dovecot till den gamla addressen får jag alla meddelanden som jag testat med.

Någon som vet vad som försiggår här?

Mvh

Señor Hallon

vad är det för distributions du kör?

Se till att du skriver rätt i 10-mail.conf "mail_location = maildir:~/Mails/%n/%d/Maildir/"

glöm inte att ändra för postfix också: "postconf -e "home_mailbox = /Mails/%n/%d/Maildir/"

sedan starta om postfix och dovecot.

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edroon:

vad är det för distributions du kör?

Se till att du skriver rätt i 10-mail.conf "mail_location = maildir:~/Mails/%n/%d/Maildir/"

glöm inte att ändra för postfix också: "postconf -e "home_mailbox = /Mails/%n/%d/Maildir/"

sedan starta om postfix och dovecot.

Server är CentOS7 och så kör jag Ubuntu för test av mail genom thunderbird.

Allt är rättstavat men nu väljer den istället att skapa en ny mapp i /home/user som heter /Mails/user/domän/Maildir.

Fattar mig inte på detta, ska la inte vara så svårt att byta plats på vart ett mailprogram lägger sina mail?

EDIT: Hoppla, nu verkar det funka. Mountade på /home istället och då funkade det.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle