Så här får du Telia IPTV att fungerar på ASUS routers utan annan utrustning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cenorida:

Har självfallet Telia som TV-operatör men inte Internetleverantör.

Då får du väl ut tv och data via varsin port på tjänstefördelaren och respektive nät borde vara otaggat ?

I så fall så ska väl tv-trafiken inte gå genom routern alls men efter routern kan du köra in data och tv en vlanswitch och kombinera näten till en trunk, trunken överför du i en gemensam kabel till en annan vlanswitch där du delar trunken till respektive nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då får du väl ut tv och data via varsin port på tjänstefördelaren och respektive nät borde vara otaggat ?

I så fall så ska väl tv-trafiken inte gå genom routern alls men efter routern kan du köra in data och tv en vlanswitch och kombinera näten till en trunk, trunken överför du i en gemensam kabel till en annan vlanswitch där du delar trunken till respektive nät.

Okej, för tidigare har exempelvis ASUS-lösningen funkat direkt, men att jag då hade Telia även som Internetleverantör. Har dock läst andra som fått lösningen att fungera med Inteno Fiberomvandlare genom bara DATA-porten. Men då kanske de även hade Telia som internetleverantör?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Okej, för tidigare har exempelvis ASUS-lösningen funkat direkt, men att jag då hade Telia även som Internetleverantör. Har dock läst andra som fått lösningen att fungera med Inteno Fiberomvandlare genom bara DATA-porten. Men då kanske de även hade Telia som internetleverantör?

Du krånglar till saken i onödan. Du har redan en "tjänstefördelare" som gör exakt det tråden handlar om: den delar upp Internet och TV på två olika portar. Det finns inget skäl för dig att göra detta i din router.

Och ja, om du inte längre har Telia som både Internet och TV-operatör så är chansen mycket stor att TV inte går ut som "vlan-trunk" på port 1 i tjänstefördelaren, port1 är ju dedicerad för din internet-tjänst som har en annan SP.

Ett av flera lösningsförslag:

Tjänstefördelare port1 -> switch1_p1 vlan 1 untagged
Tjänstefördelare port2 -> switch1_p2 vlan 20 untagged

switch1_p3 vlan 1 untagged -> WAN router
LAN router -> switch1_p4 vlan 10
switch1_p5 vlan10 tagged, vlan20 tagged -> switch2_p5 vlan10 tagged, vlan20 tagged

switch2_p1 vlan 10 untagged (för internet)
switch2_p2 vlan 20 untagged (för TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Du krånglar till saken i onödan. Du har redan en "tjänstefördelare" som gör exakt det tråden handlar om: den delar upp Internet och TV på två olika portar. Det finns inget skäl för dig att göra detta i din router.

Och ja, om du inte längre har Telia som både Internet och TV-operatör så är chansen mycket stor att TV inte går ut som "vlan-trunk" på port 1 i tjänstefördelaren, port1 är ju dedicerad för din internet-tjänst som har en annan SP.

Ett av flera lösningsförslag:

Tjänstefördelare port1 -> switch1_p1 vlan 1 untagged
Tjänstefördelare port2 -> switch1_p2 vlan 20 untagged

switch1_p3 vlan 1 untagged -> WAN router
LAN router -> switch1_p4 vlan 10
switch1_p5 vlan10 tagged, vlan20 tagged -> switch2_p5 vlan10 tagged, vlan20 tagged

switch2_p1 vlan 10 untagged (för internet)
switch2_p2 vlan 20 untagged (för TV)

Tack så mycket! Det var som jag misstänkte då men gött att även få det bekräftat och anledningen till varför. Har dock dessvärre endast tillgång till en "managed switch". Funderar dock på om din lösning går att applicera i routern. Att den då också agerar switch 1 samt att min vanliga switch sitter i TV-rummet som nummer 2.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cenorida:

Tack så mycket! Det var som jag misstänkte då men gött att även få det bekräftat och anledningen till varför. Har dock dessvärre endast tillgång till en "managed switch". Funderar dock på om din lösning går att applicera i routern. Att den då också agerar switch 1 samt att min vanliga switch sitter i TV-rummet som nummer 2.

Det beror ju på om du kan konfigurera vlan på rätt sätt i den så du kan skapa en trunk på porten till switch 2, du får undersöka vad olika mjukvaror i den ger dig för funktioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har nu läst igenom det mesta i denna långa och otroligt intressanta tråd men hittar inte svar på min fråga.

Har idag bahnof som internet leverantör och har beställt telias iptv ( som enligt dem inte skulle vara några problem fast jag har bahnof ). Fick hem tv boxen och kopplade in den men såklart fungerade det inte. Enligt Telia behöver jag en tjänstefördelare av halmstad stadsnät ( som kostar strax över 1000 kr ). Det jag tänkte kolla med er är om jag kan lösa det med min RT-AC68U?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maddoxswe:

Har nu läst igenom det mesta i denna långa och otroligt intressanta tråd men hittar inte svar på min fråga.

Har idag bahnof som internet leverantör och har beställt telias iptv ( som enligt dem inte skulle vara några problem fast jag har bahnof ). Fick hem tv boxen och kopplade in den men såklart fungerade det inte. Enligt Telia behöver jag en tjänstefördelare av halmstad stadsnät ( som kostar strax över 1000 kr ). Det jag tänkte kolla med er är om jag kan lösa det med min RT-AC68U?

Det bör gå om du tar reda på vilka vlan de använder, det är ju inte säkert att det är samma som Telia men det borde i så fall gå att analysera trafiken med Wireshark för att ta reda på hur det är löst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det bör gå om du tar reda på vilka vlan de använder, det är ju inte säkert att det är samma som Telia men det borde i så fall gå att analysera trafiken med Wireshark för att ta reda på hur det är löst.

När du säger de, menar du bahnof eller halmstad stadsnät då?

Sen förstår jag inte riktigt hur jag ska kunna sniffa upp det utan att ha en tjänstefördelare här hemma, har jag missat något ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maddoxswe:

När du säger de, menar du bahnof eller halmstad stadsnät då?

Sen förstår jag inte riktigt hur jag ska kunna sniffa upp det utan att ha en tjänstefördelare här hemma, har jag missat något ?

Bahnhof kan inte påverka hur du får tvn distribuerad av din nätoperatör så jag syftar på Halmstad statsnät, det är ju de som skapar trunken med data och tv som de skickar hem till dig.

Man kopplar in en dator direkt på fiberconvertern och analyserar vad som kommer, efter en ev tjänstefördelare så är det troligen för sen för där är trunken separerad och respektive lan kommer via varsin fysisk port utan vlantaggar.
Jag spekulerar i det ovan men det är i princip så man borde ge sig på problemet med att ta reda på hur ens kombination av operatörer har gjort, det finns ju inget som säger att någon annan måste lösa det exakt likadant som Telia gör. Man kan ju prova om det är gjort likadant men funkar det inte så får man fråga sin operatör eller ta reda på konfigureringen själv tex genom en analys via Wireashark.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

SKa prova få detta att fungera nu

Permalänk
Medlem

@discot: Det ska fungera, jag kör detta hemma utan problem så får önska dig lycka till

Jag kör dock cisco switchar och en pfSense router

! vlan 845 name DigitalTV !

Permalänk
Medlem

Telia tv box i Bredbandsbolaget

Har fiber telia samt iptv box arris vip 4302.
Ska arbeta utomlands i 6 månader
Svärmor har bredbandsbolaget 100/100 i lägenhet. Samt analog tv.
Kan jag stopa telias tvbox i hennes lägenhet via en switch och använda det?
Har bindningstid 2 års på telia tv lagom.
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av helio58:

Har fiber telia samt iptv box arris vip 4302.
Ska arbeta utomlands i 6 månader
Svärmor har bredbandsbolaget 100/100 i lägenhet. Samt analog tv.
Kan jag stopa telias tvbox i hennes lägenhet via en switch och använda det?
Har bindningstid 2 års på telia tv lagom.
Tack

Nej. Din Svärmor måste ha Telia TV.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hej, har läst enhel del på tråden och försöker fixa min TV Box.
Har provat göra Factory reset + Software reset.
Sedan har jag provat att köra Utan 845 inställningen och med..
Nu har jag 845 inställningen avstängd och min TV Box säger, Could not start the system software, please check cables on the gateway and restart the gateway.
Har startat om TV Boxen och routern ex antal ggr.. Har en RT-AC66U.
Ringde och pratade med Telia kundsupport, dom hade tydligen inte aktiverat min tv grej, så bad dom göra det, och det är fortfarande samma fel.
Fast vet ej om han var 100% säker på att han startade rätt lägenhet!
Så jag ska ringa hyresbolaget och kolla med dom vad för nummer telia ville ha, Org-nr elr va de var.. Började på 22 elr något..

Men vet ni hur man tar sig till med mitt modem? updaterade firmware till senaste 3.0.0.4.382_50470

Har gjort så att min Routers slot 4 är 845. och 3 är ingenting.. När jag sätter in den i 4:an där 845 är aktiverat. så kommer detta fram istället.
Could not get an ip address. please check cables on the gateway and restart both the gateway and the STB.

Sedan har jag provat att koppla in TV Boxen direkt i Fiber uttaget utan att använda routern.. händer samma fel där.. Could not start the system software, please check cables on the gateway and restart the gateway..

Snälla hjälp! Fotbolls VM snart!!

Permalänk
Medlem

Någon med Padavan till en Asus som kan hjälpa mig få igång tv från Telia? Just nu stör routern när jag kollar på tv. Stänger jag av routern så fungerar allt 100%. Kopplar jag in Tv-boxen till routern så får jag ingen bild så jag gissar att det är där med port 845 kommer jag in. Men vart matar jag in det med fw från Padavan? Försökt nollställa tillbaka till Asus och inte lyckas så jag är fast med Padavan till en n56u.

Ex den här bilden hittar jag inte jag i min router. http://forumbilder.se/CDL9L/screen-shot-2013-03-07-at-9-32-23...
Kanske har jag en för gammal version men senaste till min gamla router?

Edit: Hittade det bara för det. Wan - Internet Connection och längst ner. Kopplar jag förbi routern direkt i fiberuttaget så frågar den bara efter 111-koderna. Har testat sätta port 845 samt 245 men fastnar i i välkommen till tv från telia-rutan.
Ansluten till stadsnät Itux med mediakonverter i skåpet som är kopplat till bostadsnätet i vardagsrummet där jag har tv-boxen och routern.

Permalänk
Medlem

Ny telia kund som vill testa trådlös TV - söker produkt

Hej!

Har Telias tv-box (Arris) och läser på telias hemsida att jag behöver deras "wifi-repeater" för att det ska bli trådlöst.

Problemet:
Min tv hänger på väggen utan bänk under.

Jag vill inte ha:
1 repeater som behöver ström.
1 tv-box som behöver ström.
(två enheter som dessutom ska få plats bakom tv´n)

Söker:
Finns det någon produkt som är både en repeater och tv-box, i en enhet.
OCH som fungerar med Telia?

(kanske är det så att det måste vara produkter som är sanktionerade/konfigurerade av Telia? dvs man kan inte ta en random iptv box och koppla in. Eller hur fungerar det?)

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Air100:

Hej!

Har Telias tv-box (Arris) och läser på telias hemsida att jag behöver deras "wifi-repeater" för att det ska bli trådlöst.

Problemet:
Min tv hänger på väggen utan bänk under.

Jag vill inte ha:
1 repeater som behöver ström.
1 tv-box som behöver ström.
(två enheter som dessutom ska få plats bakom tv´n)

Söker:
Finns det någon produkt som är både en repeater och tv-box, i en enhet.
OCH som fungerar med Telia?

(kanske är det så att det måste vara produkter som är sanktionerade/konfigurerade av Telia? dvs man kan inte ta en random iptv box och koppla in. Eller hur fungerar det?)

Tack!

Nej, det finns ingen sådan produkt. Det enda är att skaffa en Chromecast, som döljs bra bakom TVn och sen köra Telia play mot den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite bekymmer blir det ju om man väggmonterar tvn utan ordentliga kanaler i väggen eller med lite marginal bakom. Den Technicolor de använder för tv är ganska tunn. Mina svärföräldrar har två, man har dom i par. Det går fint att hänga bakom tvn om man ändå fått göra plats för en grenkontakt för strömmen. Har man smäckt upp tvn kloss an som en tavla har man vanligtvis en tanke med det hela och sågat upp ordentligt bakom för ethernet, hdmi, ström etc. Annars går det oftast bra i efterhand. Hyr man går det nästan lika bra med kabelkanaler på väggen och sedan kan man gömma boxar i något hörn och sedan köpa långa hdmi etc. Är man perfektionist och vill ha det som i ett magasin eller reklamen får man alltså förbereda innan man skruvar upp. Det finns inga genvägar som farbror Barbro säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ägnat många timmar idag på att googla efter en lösning på mitt problem. Hittade aldrig riktigt svaret på min fråga men det löste sig lite av en slump ändå. Skriver detta i syfte att hjälpa andra som kommer i liknande situation.

För det första är jag väldigt novis på hur exempelvis en router fungerar eller vad alla förkortningar är och betyder mm.

Skaffade telia iptv och bredband men hade redan en netgear nighthawk r7000 router, som jag ville behålla.
Bor i villa och är kopplad till ett stadsnät med fiberconverter (bostadsswitch, som det kallas av våran nätägare), i källaren.
Har routern på första våning vid tvn och ville inte dra en egen kabel för iptv till källaren. Utan jag tyckte ju att det skulle vara en bra idé att koppla iptvn till routern. Det var ju inte bara att koppla in.
Så efter mycket googlande och även provat det ena och det andra, även att ändra inställningarna för vlan. Precis som det står på förstasidan i denna tråden.
Men jag fick hela tiden problem med att jag tappade internetanslutningen, när jag fick tvn att funka. Kan inget om hur man taggar eller något annat som föreslås i denna tråden. Så när jag testat allt som jag hjälpligt begriper mig på, börjar alternativen ta slut. Kvar fanns bara att prova brygga en port.
Så jag bryggade port nr 4 så var problemet löst. Tvn funka, samtidigt som ungarna var nöjda att dom hade wifi igen.

Så om du har nighthawk r7000 eller liknande och du vill göra något liknande hos dig. Så går du bara in i vlan/brygginställningar och aktiverar en brygggrupp och väljer port.
Om det är rätt vet jag inte men det funkar för mig iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av helio58:

@zOlid:
Hej, har försökt med guiden.
Lyckades inte att få det igång med guiden.

Hårdvara
Fiber telia
Asus AC66 med Merlin fw
Vip4302

Testade olika inställning och detta funkade för mig.

http://forumbilder.se/H5VJT/telia.png

Skaffade precis Telia Fiber TV och ville säga att detta var det enda som funkade för mig. Enda skillnaden för mig är att jag sitter på en AC68U.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

Hade tidigare en Asus RT-AC68U och har nu efter en reklamation hos Asus fått den utbytt emot en 86:a istället.

Problemet är att jag omöjligen lyckas få till konfigurationen så som jag hade det på gamla routern.

Jag vill att TV och Internet ska gå ut på en och samma port, precis som hos Telias egna router, inte på två skiljda portar. Det fungerade helt utan problem på 68:an, men som sagt så får jag inte till det på den här nya.

Permalänk
Medlem

Har efter lite testande fått telias iptv och internet att fungera med min asus ac66 router. Satt vid på port 4 till 845 och allt lirar som det ska.

Nu till problemet
Saken är den att jag har två tv boxar från telia det funkar som de ska med telias skräp router. Men den vill jag helst slippa. Efter mycket testande och trixande kan jag få tv att funka på båda boxarna om jag sätter en swich efter routern på port 4.
Men i inställningarna i routern går det att sätta vid 845 även på port 3 och det funkar med en port 3 eller 4. men det funkar inte med båda samtidigt

Är det någon som vet om det går att fixa så man får iptv ut från routern på port 3 och 4 samtidigt.
Hade varit skönt att slippa swichen då det är trångt i tv bänken som det är.

Tacksam för hjälp då jag är kass på nätverk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Zupe:

Har efter lite testande fått telias iptv och internet att fungera med min asus ac66 router. Satt vid på port 4 till 845 och allt lirar som det ska.

Nu till problemet
Saken är den att jag har två tv boxar från telia det funkar som de ska med telias skräp router. Men den vill jag helst slippa. Efter mycket testande och trixande kan jag få tv att funka på båda boxarna om jag sätter en swich efter routern på port 4.
Men i inställningarna i routern går det att sätta vid 845 även på port 3 och det funkar med en port 3 eller 4. men det funkar inte med båda samtidigt

Är det någon som vet om det går att fixa så man får iptv ut från routern på port 3 och 4 samtidigt.
Hade varit skönt att slippa swichen då det är trångt i tv bänken som det är.

Tacksam för hjälp då jag är kass på nätverk

Skickades från m.sweclockers.com

Hur har telia löst det original för dig? För här skicka dom med enkel 4 portas switch om man vill köra mer än 1 TV.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Köper man bredband och tv skickar de med en Technicolor med 4 portar men kör man utan router behöver man switchen du nämner. Ts vill alltså köra med egen router och troligen är mediaomvandlaren inte i ett bra läge att koppla switchen direkt på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av joalin:

Köper man bredband och tv skickar de med en Technicolor med 4 portar men kör man utan router behöver man switchen du nämner. Ts vill alltså köra med egen router och troligen är mediaomvandlaren inte i ett bra läge att koppla switchen direkt på.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, jag kan inte köra utan switchen om jag vill köra båda boxana.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har Asus router och Technicolor repeater och Aris tv-box har gjort som det står på bilden men får inte det att fungera.

Fungerar inte när jag kör med repeaterna eller direkt in i routern

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för denna tråd!

Jag har krånglat sedan i lördags med att få igång IPTV från Telia.

Det hela startade med att jag inte fick med någon router från Telia, jag visste inte att man skulle få de.
Hade på grund utav det köpt en egen router en Asus RT-AC87U, igår fick jag deras router hem. Fick inte ens till det med WAN på den.

Idag prövade jag denna tråd tillsammans med Asus routern. Då fick jag igång TV Boxen, så jag struntar nog i deras Sagemcom helt.
Jag ställde in med dessa inställningar;

Man. Inställn. som ISP Profil
Internet VID: Blank, PRIO; 0
LAN Port 4 VID; 845, PRIO; 1 (Funkade inte med 0)

Speciella applikationer
Inaktivera på alla och 0 på UDP-proxy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vovv3:

Jag har krånglat sedan i lördags med att få igång IPTV från Telia.

Det hela startade med att jag inte fick med någon router från Telia, jag visste inte att man skulle få de.
Hade på grund utav det köpt en egen router en Asus RT-AC87U, igår fick jag deras router hem. Fick inte ens till det med WAN på den.

Idag prövade jag denna tråd tillsammans med Asus routern. Då fick jag igång TV Boxen, så jag struntar nog i deras Sagemcom helt.
Jag ställde in med dessa inställningar;

Man. Inställn. som ISP Profil
Internet VID: Blank, PRIO; 0
LAN Port 4 VID; 845, PRIO; 1 (Funkade inte med 0)

Speciella applikationer
Inaktivera på alla och 0 på UDP-proxy

Jag vill med passa på att tacka för denna tråd!
Har köpt en likadan router som du men fick köra på VID; 243 och PRIO; 0 och nu funkar allt toppen. Har nu tre gånger snabbare wifi i denna betongklump till lägenhet. Routern jag fick av Telia var inte alls bra.

Tack igen för alla tips och råd i tråden!

Permalänk
Skrivet av peterthegreat:

Skaffade precis Telia Fiber TV och ville säga att detta var det enda som funkade för mig. Enda skillnaden för mig är att jag sitter på en AC68U.

Precis samma här, provat allt annat. Men detta funka super AC68U här med

Skickades från m.sweclockers.com