Flera som haft svårt att gå från 24" -> 27"? FPS spel, Film.

Permalänk
Medlem

Flera som haft svårt att gå från 24" -> 27"? FPS spel, Film.

Så jag har haft 24" skärmar bara, och har haft min nuvarande i typ 5 år, 120hz TN LG W2363D 0ms inputlag enligt flatpanels test för 100 år sen.
Köpte en Acer 271HU (ips 165hz). (har provat olika OD settings, normal dock bäst enligt tester så kört den, 144 hz och 165hz testat, g-sync av och på. (föredrar av med unlocked fps), ulmb testat (gillades inte direkt)

Har svårt att känna att det är en uppgradering.
Ang delay IPS vs TN.
Märker en liten skillnad vid snabba rörelser, typ snabba 180 turns osv. Acern är inte lika flytande som min gamla TN. (backas även upp av ex ufotestet är 100% klart på min 120hz TN, även om den är rätt stilla i 165hz på acern så är figuren inte lika "stilla" när den rör sig.

Sen är det ju storleken som kanske också är boven och påverkar det ovan, det är typ som jag inte har kontroll på något med stor skärm. Det kvittar också om jag har den längre bak.
Jag har sjukt svårt att prestera på en vettig nivå i FPS (OW mest) med nya Acern.

Även 1080p media ser sämre ut tycker jag, framförallt anime. Det känns som kvaliteten på median är sämre på acern än gamla tn skärmen. Körde 2x MPCHC i native res och kollade samtidigt på båda.

Sitter nu här och överväger vad man ska göra. Lämna tillbaka skärmen eller inte.
Kanske 27" är för stort för mig helt enkelt för att framförallt spela på.
Kanske jag tycker mer om TN paneler än IPS??
Kanske jag måste ha en TN panel för kunna känna vettigt flyt?

Suttit och spelat en jäkla massa och kan fortfarande inte riktigt bestämma mig.

Permalänk
Medlem

Jag tror att en bov i dramat också är den högre upplösningen som ger dig lägre fps och därmed sämre flyt.
Vad har du för grafikkort?

Jag spelar också mest Overwatch.
Jag sålde min Asus mg248q (TN/144hz/1080p) för att jag ville ha G-sync.
Köpte en Dell 2417dg (TN/144hz/1440p) och det kändes verkligen att det gick saktare. Oavsett om jag hade G-sync på eller inte.
Returerade den efter 2-3 dagar.
Köpte en Asus pg258q (TN240hz/1080p) och direkt när jag började spela kände jag en enorm lättnad. Allt kändes bra och till och med bättre igen. Kör den med G-sync på och har låst min framerate till 238fps.

Sen tycker jag med att 27 tum är lite väl stort för FPS.
Och så har ju IPS faktiskt lite mer eftersläp än TN.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem

@Nivity: Köpte mig en acer x34 predator men sålde den och skaffade en 24 240 hz;)
ångrar mig inte direkt tycker 24 tum är lagom om man mest spelar på datorn.
kan förstå om man arbetar och så men det händer typ aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cchriss:

Jag tror att en bov i dramat också är den högre upplösningen som ger dig lägre fps och därmed sämre flyt.
Vad har du för grafikkort?

Jag spelar med mest Overwatch.
Jag sålde min Asus mg248q (TN/144hz/1080p) för att jag ville ha G-sync.
Köpte en Dell 2417dg (TN/144hz/1440p) och det kändes verkligen att det gick saktare. Oavsett om jag hade G-sync på eller inte.
Returerade den efter 2-3 dagar.
Köpte en Asus pg258q (TN240hz/1080p) och direkt när jag började spela kände jag en enorm lättnad. Allt kändes bra och till och med bättre igen. Kör den med G-sync på och har låst min framerate till 238fps.

Sen tycker jag med att 27 tum är lite väl stort för FPS.
Och så har ju IPS faktiskt lite mer eftersläp än TN.

Köpte mig samma skärm,det e grymt flyt i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cchriss:

Jag tror att en bov i dramat också är den högre upplösningen som ger dig lägre fps och därmed sämre flyt.
Vad har du för grafikkort?

Jag spelar också mest Overwatch.
Jag sålde min Asus mg248q (TN/144hz/1080p) för att jag ville ha G-sync.
Köpte en Dell 2417dg (TN/144hz/1440p) och det kändes verkligen att det gick saktare. Oavsett om jag hade G-sync på eller inte.
Returerade den efter 2-3 dagar.
Köpte en Asus pg258q (TN240hz/1080p) och direkt när jag började spela kände jag en enorm lättnad. Allt kändes bra och till och med bättre igen. Kör den med G-sync på och har låst min framerate till 238fps.

Sen tycker jag med att 27 tum är lite väl stort för FPS.
Och så har ju IPS faktiskt lite mer eftersläp än TN.

FPS är inga problem. Har 300 i OW även i 1440p och 250 i Fortnite som jag också spelar. (även provat med g-sync fps lås)
Det du skriver är väl ungefär precis så jag känt nu när jag testat båda skärmarna jag har här.
Jag har ju funderat på TN 240hz också. Men från början ville jag ha större skärm då jag kollar film/serier på datorn. Men jag har även kollat lite serier och det var inte sådär "wooow" skillnad direkt som jag trodde.
Intressant ang dina skärmäventyr, tackar för inputen

Skrivet av Hondaxl:

@Nivity: Köpte mig en acer x34 predator men sålde den och skaffade en 24 240 hz;)
ångrar mig inte direkt tycker 24 tum är lagom om man mest spelar på datorn.
kan förstå om man arbetar och så men det händer typ aldrig.

Jo jag har väl känt samma, 27" känns stort, som jag inte har bra överblick typ över allt som händer när jag spelat.
Samma som ovan skrev ang 240hz 24".
Kanske blir en sådan istället faktiskt.
Tackar

Permalänk
Medlem

Det jag märkte när jag gick till 27" 1440p var att man fick så mycket mer yta att "hålla koll på". Visst är det nice med stor skärm, men det är också mer visuell information som ska processeras. I FPS blev det katastrof, både att man har mer yta att se på, samt att muskelminnet inte riktigt hängde med vid snabba rörelser.

I filmväg blev helt plötsligt allt material under 1080p väldigt pixligt och fult. Samt att man känner av 24fps "stuttering" mycket mer på en datorskärm vid filmtittande. Det finns ett program som kan öka bildfrekvensen och interpolera(?) bilden. SVP 4 heter det. Rekommenderas, även om det är ett program som inte är fullutvecklat samt komplicerat att installera och få att fungera bra.

Djupet i bilden skiftar på något indirekt sätt, när storleken ändras.

I ditt problem så låter det som att du behöver köra med ulmb aktiverat olika paneltyper har olika egenskaper, även fast dom är typade till samma specifikationer.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

@Nivity: Jag tror att det handlar mycket om vad man är van vid. Jag är ingen inbiten FPS-spelare på hög nivå så jag kan inte riktigt säga till vilken grad skärmen påverkar prestationen. Den största delen utav min speltid har lagts på WoW och nuförtiden ägnar jag mig mest åt singleplayerspel så som The Witcher 3, Fallout 4, DOOM, Wolfenstein etc.

Jag har länge kört med en lite äldre Dell 23" IPS 60Hz och hade till slut bestämt mig för att uppgradera till en skärm med högre uppdateringsfrekvens. Jag bestämde mig för att testa en Asus pg248q 180Hz TN. Skillnaden i uppdateringsfrekvens kändes direkt men bildkvaliteten var rent ut sagt för jävlig. Efter några månader utav testande och trixande med inställningen så stod jag inte ut längre och sålde den. Nu har jag en Acer XB271HU och kunde inte ha varit mer nöjd! Jag kan inte säga att det känns trögare eller segare i "flytet" med den här skärmen i jämförelse med Asusskärmen.

Att 1080p material ser sämre ut kan bero på att skärmen har upplösningen 2560x1440 vilket innebär att den har svårt att skala upp bilden korrekt. Det beror i sin tur på att 1440 inte är delbart med 1080, det hade varit en annan femma om det var en 4k skärm eller om källan var 720p ( 2160/1080=4 1440/720=2 1440/1080=1.3333)

Permalänk
Bildexpert 📺

Gillar diskussionen! det är precis sådant här som jag aldrig kan lägga ett värde vid i tester. Hur du som individ upplever en ny display hänger väldigt mycket på förväntan och vad du är van med. Förväntar man sig samma-som-alltid-fast bättre kan det bli en besvärlig omställning att skifta teknik.