Rapport: Tre miljoner grafikkort såldes till brytare av kryptovalutor under 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Inte kan eller inte är beredda att betala vad marknaden vill ha? Skillnad. Det är ju inga problem att köpa några Vega 64 idag för den som vill. --> https://www.proshop.se/Graphic-Card?f~grafikkort_videoudgangg...

Ok, bra att du skriver det. Jag drar in ca 280-350$ /månad efter elkostnader.

Skrivet av astr84:

Drar in något liknande i veckan, då efter elkostnader vilket med väloptimerade kort inte är speciellt mycket sett till sammanhanget

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte precis fråga vad folk tjänar på detta eftersom det är så himla populärt...och tydligen är det tillräckligt mycket.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Tre miljoner för många

Kunde inte sagt det bättre själv!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

På hur många kort? Vad kostade korten i inköp? Hur länge förväntar du hålla uppe den intäkten på dom korten? Deklarerat intäkten?

Att påstå att "man kan få kort gratis" genom mining är en smula magstarkt om dom är placerade i Sverige.

Skrivet av Ryzer:

Verkar vara två Vega 64, tror inte en sekund på det.

2 st vätskekylda Vega 64 som tillsammans ger 4310-4320 h/s när de minar Cryptonight. De hade betalat sig själva och resterande utrustning någon gång i Dec -17.

Vill ni kontrollera siffrorna titta på --> http://minecryptonight.net/
Sedan jag började med mining har mina elkostnader ökat med runt 110-150 SEK/månad jämfört med samma månad föregående år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuuFi:

Generellt är det ingen bra business för någon tillverkare, det är kortsiktig vinst men långsiktigt kan det vara en stor fölust.

En miner köper en/flera GPU för ett syfte: mining och inget annat, tillför inget för varumärket.

En gamer köper oftast en cpu, ett kit minnen, tangentbord, mus, chassi, skärm osv osv per GPU när de uppgraderar.

Ena leder till det andra, i mining så leder det ingenstans för OEM/Tredjepart som faktiskt ofta har massa deals med varandra osv, hur många gamingbundles och skärmar köper miners?

Du skriver om tredjepartstillverkare. För Nvidia och AMD bör det inte vara dålig affär att miners köper många av deras grafikkort. Jag är ointresserad av mining men förstår inte hatet mot miners, dom gillar mining och köper grafikkort för den sakens skull. Som om jag skulle ex föredra AMD och då förbannar alla som köper Nvidia istället för AMD, det är på den nivån.

Permalänk
Medlem

Jag ingår i stämman att detta är en hög med bajs.

Om man ska ta ett praktexempel på effekterna av det så har jag ett. Mitt grafikkort gick sönder inom garanti tiden åkte till en av Webhallens butiker och ville ha det utbytt. Det fanns 1st 1070 inom Stockholms området och då var det på andra sidan stan från där jag var (runt 40 min utan trafik).

Försvara gärna det. Jag bryr mig inte om ifall folk vill bryta kryptovalutor men det har gått lite långt nu eftersom att det påverkar alla (som vill ha ett grafikkort).

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag kan som Jönköpingsbo säga att jag tvättar händerna. Men än har jag inte sett en enda Sweclockare säga att de betalar skatt på sina vinster från kryptovalutor, och jag tvivlar på att jag någonsin lär få se det heller för den delen.

Vi kanske inte är jättebrydda om att redovisa våra intäkter för dig utan tar den biten med någon det berör. Typ skatteverket?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av livsnjutaren:

Jag ingår i stämman att detta är en hög med bajs.

Om man ska ta ett praktexempel på effekterna av det så har jag ett. Mitt grafikkort gick sönder inom garanti tiden åkte till en av Webhallens butiker och ville ha det utbytt. Det fanns 1st 1070 inom Stockholms området och då var det på andra sidan stan från där jag var (runt 40 min utan trafik).

Försvara gärna det. Jag bryr mig inte om ifall folk vill bryta kryptovalutor men det har gått lite långt nu eftersom att det påverkar alla (som vill ha ett grafikkort).

Jag förstår er frustration över att det är dyrare/svårare att hitta bra grafikkort idag, men att utgå från att det är viktigare att en person får leka med datorspel jämfört med att en person får ägna sig åt sin mininghobby är ju rent löjeväckande.

Vem som helst kan idag köpa in ett eller två bra grafikkort och en hyfsad avkastning på dem under den tiden man inte leker med datorspel.
Det dyra grafikkortet har betalat sig på < ett år med dagens låga Cryptopriser, och stiger priserna mot vad de var nov-dec -17 så har kortet betalat sig själv på 6-8 veckor om man minar rätt coins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Jag ingår i stämman att detta är en hög med bajs.

Om man ska ta ett praktexempel på effekterna av det så har jag ett. Mitt grafikkort gick sönder inom garanti tiden åkte till en av Webhallens butiker och ville ha det utbytt. Det fanns 1st 1070 inom Stockholms området och då var det på andra sidan stan från där jag var (runt 40 min utan trafik).

Försvara gärna det. Jag bryr mig inte om ifall folk vill bryta kryptovalutor men det har gått lite långt nu eftersom att det påverkar alla (som vill ha ett grafikkort).

Brukar du alltid klandra konsumenterna om någon vara du vill ha är slutsåld?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Jag förstår er frustration över att det är dyrare/svårare att hitta bra grafikkort idag, men att utgå från att det är viktigare att en person får leka med datorspel jämfört med att en person får ägna sig åt sin mininghobby är ju rent löjeväckande.

Vem som helst kan idag köpa in ett eller två bra grafikkort och en hyfsad avkastning på dem under den tiden man inte leker med datorspel.
Det dyra grafikkortet har betalat sig på < ett år med dagens låga Cryptopriser, och stiger priserna mot vad de var nov-dec -17 så har kortet betalat sig själv på 6-8 veckor om man minar rätt coins.

Ja det är klart att det är frustrerande ifall man går ifrån att man kan åka någonstans i Stockholm eller beställa från nätet, till att det inte finns något. Det var ju bara tur att det fanns ett som jag kunde åka och byta till.

Sen kan man ju dra det hela att om jag inte hade fått ett grafikkort då så hade jag behövt skicka in det till evga och kanske haft ett nytt efter 1-2 veckor. Då kanske mitt leka med spel hade blivit en utebliven intäkt för de företag som livnär sig på att utveckla spelen.

Klart att det skulle kunna gå att folk sitter på riggar med 2 grafikkort men då måste det finnas tillgång till alla dom som tänker så, plus alla vanliga dödliga som mig. Problemet ligger väl i de som köper in 5-10 eller 20 st och så är vi nere på att det bara finns riktiga budget kort eller monsterkorten, Det är en viss skillnad i pris där i mellan.

Skrivet av Chrisj:

Brukar du alltid klandra konsumenterna om någon vara du vill ha är slutsåld?

Absolut inte, jag har väntat på att många saker ska komma in stock förut. Men detta är lite utöver det vanliga och min åsikt är att det förpestar mångas tillvaro.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Krypto grejen fattar jag ingenting alls om, och vill inte göra det heller.

Förstörelsen precis som mobilen och sociala medier har gjort för människan.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Du skriver om tredjepartstillverkare. För Nvidia och AMD bör det inte vara dålig affär att miners köper många av deras grafikkort. Jag är ointresserad av mining men förstår inte hatet mot miners, dom gillar mining och köper grafikkort för den sakens skull. Som om jag skulle ex föredra AMD och då förbannar alla som köper Nvidia istället för AMD, det är på den nivån.

Jag försökte bara förklara konsekvensera i det stora hela.

Jag kan ju personligen säga att GPU-priserna har satt stopp för någon typ av uppgradering av något slag för mina datorer, det är ganska många tusenlappar som jag inte har lagt på GPU, moderkort och annat, något som direkt påverkar tillverkarna också även om de sålt en av komponenterna till en miner eller någon som bara hoardar för att hoarda...

För Nvidia är det lite annorlunda då de inte håller på med chip för moderkort längre vad jag vet, men indirekt så köper folk mindre datorprylar, och bundles som både AMD/Nvidia kör med.

Och tredjepart lider ju också precis som marknaden generellt, även om butikerna får ganska bra marginaler på GPU nu även om de påstår annat så sjunker ju allt annat = direkt dåligt för ekonomi, jobb osv.

RAM/GPU-priser har skitstora konsekvenser på allt kring datorer och marknaden för den.

Jag hatar heller inte miners och vill inte ha med mining att göra, tyvärr påverkar de min vardag något enormt då jag fått leta med ljus och lykta efter en sketen GPU som sätter stopp för allt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av livsnjutaren:

Klart att det skulle kunna gå att folk sitter på riggar med 2 grafikkort men då måste det finnas tillgång till alla dom som tänker så, plus alla vanliga dödliga som mig. Problemet ligger väl i de som köper in 5-10 eller 20 st och så är vi nere på att det bara finns riktiga budget kort eller monsterkorten, Det är en viss skillnad i pris där i mellan.

Absolut inte, jag har väntat på att många saker ska komma in stock förut. Men detta är lite utöver det vanliga och min åsikt är att det förpestar mångas tillvaro.

Du tänker på något liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Problemet för AMD och Nvidia är väl att den dagen det inte är värt att minea så riskerar begagnatmarknaden att explodera med kort och det I sin tur påverkar nyföräljningen negativt.

Skickades från m.sweclockers.com

Blir nog tvärtom. Folk kommer ej köpa begagnade kort som kan ha används för mining och ha totalt utslitna fläktar osv. Händer redan idag då frågor om man använt kortet till mining så fort någon säljer ett grafikkort . Så även begagnad marknaden kommer drabbas och drabbas negativt redan nu pga mining.Samma sak med nätaggregat..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@Raphaei: Det fanns ju en graf med värden på sidan som länkats.
Här är grafen

Annars kan man vackert uttrycka det som att visa överför pengar 4639,05325443787 gånger så effektivt som bitcoin.

Bitcoin för en transaktion 784kW/h
Visa för 100 000 transaktioner 169kW/h

Skrivet av lasseTM:

@ronnylov: Kostnader för itnissar och bankmän och en vd är ju rätt orelevant i denna diskussion.
Bitcoin är otroligt oeffektivt och skulle du kunna göra en transaktion på samma sätt som visa så skulle världen kunna vara en lite bättre plats. Nu är jag ingen miljöhippie men som ingenjör så blir man ju galen på prylar med låg verkningsgrad och i detta fall så är den riktigt låg om man nu kan kalla det verkningsgrad. Lite som att köra denna

Som ingenjör skulle jag bli tveksam till data som presenteras med meningslösa enheter. Jag skulle också vara tveksam till hur datan presenteras om den har en precision på 11 decimaler (!).

BTC och ETH har ju utan tvekan problem med transaktionskostnader (= energi om man så vill). Det finns mycket intressanta idéer hur problemen kan lösas. Cardano (ADA) har intressanta idéer om hur man snabbar upp transaktioner, även om dess struktur är mer lik ETH än BTC.

https://www.youtube.com/watch?v=Ja9D0kpksxw

Länk till info om Cardanos lösning av transaktionsproblemet.
Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@Raphaei: Det fanns ju en graf med värden på sidan som länkats.
Här är grafen

Annars kan man vackert uttrycka det som att visa överför pengar 4639,05325443787 gånger så effektivt som bitcoin.

Bitcoin för en transaktion 784kW/h
Visa för 100 000 transaktioner 169kW/h

Jag bläddrade genom källan till den grafen, som f ö är aningen missledande. Eller åtminstone saknar perspektiv. Halverar BTC genomförda transaktioner av någon anledning är elkonsumptionen fortfarande exakt likadan, samma om de dubblar mängden transaktioner. VISA däremot kommer anpassa sig efter trafiken, dubblas transaktionerna kan du räkna med att de utökar sin infrastruktur därefter. Ja, småpotatis när man ser de faktiska siffrorna vad BTC-nätverket förbrukar, men det är lite äpplen och päron här.

Jag försöker inte försvara den groteska mängd el som BTC-nätverket använder, men förstå att allt hänger på elförbrukningen för Bitcoin, åtminstone indirekt. Mynta ny valuta, validera transaktioner och försvar. Alla dessa jämförs orättvist mot VISA, ett företag, som "enbart" validerar transaktioner. Riksbanker (läs: privatägda företag) myntar, och försvar kommer in lite här och var, ex design på sedlar görs innan myntning, väktare för transporter och VISA skyddar sig aktivt mot cyberhot.

Bitcoins försvar däremot är hashningen. Ju mer som hashas, desto högre elförbrukning, desto starkare försvar. Hela nätverket skulle kunna fungera till 100% lika effektivt på några hundra watt, om ens det, som försörjs av en enda solpanel, och helt plötsligt är det det grönaste alternativet i världen. Det är inte transaktionerna som kostar 784kW/h (din siffra, antar att den stämmer), det är nätverkets försvar som drar den hiskeliga mängden el. Nätverket blir inte snabbare eller kan hantera fler transaktioner om elförbrukningen går upp, det är bara försvaret som växer sig starkare och borde således få "skulden" för elförbrukningen. Så det är lite missvisande att mäta el på transaktionerna.

Vill man vara rättvis när man jämför mot BTC-nätverkets elkonsumption behöver du jämföra det mot:
1) All elförbrukning, alla miljon+ personal och deras dagliga avgas-pendlande, all miljöförstöring, korruption och brott mot mänskligheten hos samtliga led i fiatomloppet (inkl bl a myntverk [vet inte hur det är idag men var förr icke-statsägt företag], transport [återigen företag], hantering [fler företag], dekommision, säkerhet osv). Skippa polisresurser på bedrägerier osv då dessa individer skulle finnas oavsett valuta.
2) Räkna ut hur stor andel av den globala militärkostnaden som går åt att försvara ens egen fiat. Kanske omöjligt att räkna ut då effekten är mer indirekt, slå ut landet (som militären försvarar) och du slår ut dess fiat.
3) Räkna ut hur många miljoner barn som dör av svält pga sanktioner. Hur många byar som blivit utplånade, hur många äldre som förlorat sin pension pga korruption, hur många äldre som förlorat sin pension IGEN pga korruption, osv.
4) Jämför BTC-nätverkets elkonsumption mot alla mutor som elaka diktatorer fått så de kan fortsätta utsätta sin befolkning för terror, massmord och våldtäkter.

osv.

Listan är enorm på mer och mindre relevanta saker som bör tas upp. Rent hypotetiskt, i stort sett alla "kostnader" som tas upp på frågan "Vad försvinner om BTC skulle ta över all fiat i hela världen?" bör jämföras mot BTC och dess elanvändning då de uppenbarligen är direkta konkurrenter. Ex är västvärldens kontomonopol svårt att sätta siffror på (dvs alla fattiga som inte har råd att öppna bankkonto kan fortfarande skaffa en BTC-wallet), så frågan är väl hur många kW miljarder människors (som lever i enorm fattigdom) välstånd är värt. Lite ideologiskt kanske, så för att summera...

TL;DR:
Bitcoin drar för mycket el och det bör korrigeras. Men inse att Sverige och Svenssonlivet (som förbrukar mer resurser än jorden klarar av att ge) inte är världens center; världen står i lågor och att klaga på en revolutionerande tekniks (relativt sett låga) elförbrukning är lite väl lågsinnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Den lilla detaljen många miners "glömmer" är att ROI idag är mer än ett år, alltså över 8000 timmar, mosfets i vrm och kondensatorer tenderar att ha en livslängd på mellan 5 & 10 tusen timmar vid maximal arbetstemp. Med andra ord, när du låtit kortet gå full load konstant i över ett år så är dess teoretiska livslängd mer eller mindre förbrukat lagom tills dess att du ska gamea på det.

Mitt kort har fått mina en hel del sedan 2014 och det lever än. Betalat sig självt har det också gjort...flera gånger om. Elektronikkomponenter är betydligt hållbarare än vad du vill ge sken av i ditt inlägg.

Hur man kan argumentera att du sitter och spelar Battlefield eller liknande har mer mervärde än Ethereum-blockkedjan är ett mysterium som då i alla fall inte jag förstår mig på.

Det måste vara ett hårt liv som gamer i en marknadsekonomi. Det är också ett jävla skit att så många andra äter choklad att kakao-priserna går upp, nu är ju min choklad för fan DYYYR!!!!

Permalänk
Medlem

Aorus radeon Rx 580 8gb kostade 2875kr i december 2017 som billigast. Nu ligger den på blocket för 4000kr.

Kolla in prisutvecklingen
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4290370

Här är ett exempel på en blocket annons.
https://www.blocket.se/vasternorrland/Grafikkort_AMD_RX580_77...

Och när man läser om att vi behöver tänka på hur vi ska ha ett hållbart samhälle om 100-300 år fram i tiden där vi behöver tänka på hur vi tar vara på våra resurser är det frågan om detta är rätt riktning och gå.

Men ja jag är mer sur än smart när det gäller detta ämne. Jag kan ha rätt men kan inte säga mer säkerhet.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Aorus radeon Rx 580 8gb kostade 2875kr i december 2017 som billigast. Nu ligger den på blocket för 4000kr.

Kolla in prisutvecklingen
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4290370

Här är ett exempel på en blocket annons.
https://www.blocket.se/vasternorrland/Grafikkort_AMD_RX580_77...

Och när man läser om att vi behöver tänka på hur vi ska ha ett hållbart samhälle om 100-300 år fram i tiden där vi behöver tänka på hur vi tar vara på våra resurser är det frågan om detta är rätt riktning och gå.

Bitcoin använder specifika ASIC chip för mining. Inte en enda människa minar detta med vanliga GPU:er. Ethereum som är näst störst eller störst (lite beroende på hur man ser det) kommer att gå över till något som kallas Proof of Stake så småningom vilket inte kräver GPU:er i alls samma utsträckning. Det vill säga, problemet är redan löst det kommer bara ta lite tid innan det löser sig. ASICs drar förvisso massa ström men sen ser jag inte någon särskilt ljus framtid för Bitcoin heller om ingen förändring sker.

Att Bitcoin ens diskuteras i den här tråden är ett enda stort fail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Mitt kort har fått mina en hel del sedan 2014 och det lever än. Betalat sig självt har det också gjort...flera gånger om. Elektronikkomponenter är betydligt hållbarare än vad du vill ge sken av i ditt inlägg.

Hur man kan argumentera att du sitter och spelar Battlefield eller liknande har mer mervärde än Ethereum-blockkedjan är ett mysterium som då i alla fall inte jag förstår mig på.

Det måste vara ett hårt liv som gamer i en marknadsekonomi. Det är också ett jävla skit att så många andra äter choklad att kakao-priserna går upp, nu är ju min choklad för fan DYYYR!!!!

Fast vart har jag sagt att jag bara spelar på min burk och var har jag gnällt på gpu priser? Det jag ifrågasätter stenhårt är den groteska mängd energi det kräver att mina krypto.
Att ditt enskilda kort håller än betyder precis ingenting i sammanhanget, det finns kort som avlidit inom ett år i mining riggar och det finns dom som håller längre, faktum kvarstår att "kvalitets" kondingar räknas till 5000 timmar vid ca 65 grader Celsius, detta är något som inte är direkt svårt att komma upp i, sen har vi MOSFETs som har 5-10t timmar vid 100-125 c intern temp. Detta är alltså uppskattad livslängd av tillverkaren och inget hittepå...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Fast vart har jag sagt att jag bara spelar på min burk och var har jag gnällt på gpu priser? Det jag ifrågasätter stenhårt är den groteska mängd energi det kräver att mina krypto.
Att ditt enskilda kort håller än betyder precis ingenting i sammanhanget, det finns kort som avlidit inom ett år i mining riggar och det finns dom som håller längre, faktum kvarstår att "kvalitets" kondingar räknas till 5000 timmar vid ca 65 grader Celsius, detta är något som inte är direkt svårt att komma upp i, sen har vi MOSFETs som har 5-10t timmar vid 100-125 c intern temp. Detta är alltså uppskattad livslängd av tillverkaren och inget hittepå...

Skickades från m.sweclockers.com

Mina två Vega 64 ligger under 45 grader vid mining, CPU på 47 grader. Det gäller att optimera.

Permalänk
Avstängd

DISCLAIMER: Personlig påverkningskampanj/propaganda incoming!

Minig låter nästan för bra för att vara sant för min del. Har ett GTX780 som inte kan användas till så mycket. Hur många $/dag kan en sådan generera vid 70% av maxbelastning om den körs för att "bryta den bästa kryptovalutan som ger störst utdelning för minsta arbete i elförbrukning"? Grafikkortet har flera år på nacken så lär väl bryta ihop rätt snabbt när den börjar belastas under en längre period

Jag har ingen aning om hur många "H/s" mitt GTX780 ger så någon som vet får gärna berätta så jag kan kika här om det är värt besväret & elkostnaden (har en mackapär som mäter Watt i inkopplade enheter): http://minecryptonight.net/ (troligen inte eftersom alla verkar hojta om GTX1080 Ti och liknande?)

Låt oss sedan leka med tanken att vi applicerar Kants kategoriska imperativ: hur funktionellt skulle det vara för ett samhälle om ALLA pysslade med mining? Anta att det finns ingen anledning att gå till skola och lära dig saker för du kunde ju lika gärna dig mining av dina föräldrar som pysslar med mining.

Anta även då att eftersom alla sitter hemma och håller koll på sin mining (så det inte börjar brinna)... Å andra sidan kom jag på mig själv: detta skulle vi kunna säga om alla jobb (om alla bara var poliser, om alla bara var lärare, osv) så exemplet suger faktiskt. Jag tycker bara personligen att en viss del av den tekniska utvecklingen är tråkig för människans allmänna livskvalité:

- teknik som uppmuntrar mindre och färre fysisk social kontakt (gömma sig bakom mobila skärmar via sociala medier, tinder, badoo, etc.) och som har vållat kärnfamiljens död mer eller mindre i många västländer vilket främst visar sig i hur orimliga krav ställs på dagens partners pga. onaturligt stort utbud än tidigare.

- teknik som uppmuntrar att göra minsta möjliga arbete för att ens driva något kugghjul i samhället (minea istället för att vara lärare, polis, ingenjör, brandkår, vårdare, byggare, tekniker, säljare, whatever som driver samhället framåt och behåller en hög välfärdsstandard i landet).

- teknik som uppmuntrar att låta miljön ta smällen för egen personlig vinning. Mining verkar inte ha någon bra verkningsgrad. Alla vill beställa billigt från Kina. Nu spekulerar jag förvisso att miljön redan är "körd" och att våra småbarn & barnbarn kommer att stå och skrika som Darth Vaders när de upptäcker vad vi har gjort med "deras planet": "NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO"

End of personlig propaganda/påverkningskampanj!

Skrivet av Vangen:

Krypto grejen fattar jag ingenting alls om, och vill inte göra det heller.

Förstörelsen precis som [smart]mobilen och sociala medier har gjort för människan.

Haha, precis så jag känner med!

Snart sitter majoriteten av befolkningen hemma på sina smartphones på tinder och swipar höger medan de värmer sig i sina 10 grafikkorts spillvärme.

För varför gå till något annat jobb om du kan försörja dig på mining och gömma dig bekvämt bakom en bildskärm och fantisera om att få träffa och ligga med photoshoppade bilder på "dejting-appar"?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Sparka igång tillverkningen då! gisses vad frustrerade detta blev ändå. Sitter med GTX 970 och vill köpa nytt NU ju..!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Du menar att du inte kan komma på några reella fördelar med ideologin som du förespråkar så du väljer att måla upp folk som ifrågasätter den som ointelligenta istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Klarar du inte av att göra egen research? Numera finns ju google, men ska hjälpa dig på traven din stackare.

* Människor som inte får öppna bankkonto kan nu öppna sitt eget konto. WOW, nu kan man alltså vara med i det ekonomiska systemet även om man bor i ett u-land.

* Kan skicka pengar närsomhelst på dygnet, behöver inte be om lov av banken, du kan inte bli nekad att göra din transaktion. Allt eftersom teknologin förbättras blir det billigare att göra transaktioner. Det går att undgå betala extra för varor som när du köper vara med hjälp av kort av den anledningen att kortet kan vara kapat/skimmat. Då läggs det på en extra summa som alla är med och betalar för. Det är inte gratis för en butik att få betalt med kort om du tror det. Du behöver inte ens sätta upp en betalningsterminal. En liten butik kan ta fram mobilen och visa en QR-kod som kunden skannar och skickar betalning till.

* Du slipper betala avgifter till banken i alla dess olika former. Kort, valutaväxling, olika sorters tjänster helt enkelt (olika beroende på vilket land och vilken bank du har). Du kanske tror att banken förvarar dina pengar gratis åt dig?
* Om du vill skicka pengar till kompis, familj eller anställd ifrån annat land t.ex. Behöver inte ta flera dagar att göra en transaktion utomlands och du behöver inte ens vänta på att det ska bli en vardag.

* Du behöver inte betala för att växla dina pengar från SEK - USD. Alltså ett universiellt betalningssystem för internet (åtminstone till att börja med).

* Då du inte kan göra double-spends, behöver du inte tillverka nya sedlar och mynt för att motverka förfalskade.

* Om du bor i ett land som är korrupt, ett väldigt bra sätt att bryta det mönstret vore att göra det nuvarande icke fungerande finansiella systemet mindre värt. Rösta med plånboken!

* 100% kontroll om dina tillgångar. Även om landet du bor i går in i en ekonomisk kris kan du fortfarande köpa/sälja med andra människor från andra länder.

* Medmera. Jag tänker inte spendera mer tid till åt att förklara för trångsynta människor. Gör din egen research.

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Om jag tolkar https://digiconomist.net/bitcoin-energy-consumption rätt så kostar alltså en transaktion med Svenska elpriser ca 800:- av bitcoin, samma transaktion hos visa kostar under 20 öre i rena elkostnader :S

Det där är ju bara trams. Om man är insatt i kryptovaluta förstår man att för det första spelar det ingen roll hur många miners som existerar. Just nu går det x antal transaktioner på ett block, där x är beroende på hur stor plats din transaktion tar. Eftersom teknologin/program koden inte står stilla innoveras metoder för att göra så att fler transaktioner får plats i ett block. För några månader sedan introducerades Segwit adresser som gör att din transaktion tar mindre plats.

Det finns liknande andra lösningar som arbetas på dagligen för att göra transaktioner mindre, så att fler får plats. Sedan har vi även lightning payment channels numera vilket gör att det räcker med att göra en transaktion on-chain för att sedan skicka oändligt många transaktioner fram och tillbaka off-chain, utan att det tar mer plats i blockkedjan. Simpel förklaring, men krypto är relativt nytt och behöver faktiskt lite tid för att kunna förbättras då det faktiskt är människor som sitter och kodar systemet samt kryptot's community som avgör huruvida en ny funktion skall implementeras eller ej. Med lighning network är antal transaktioner per sekund ej inkluderat i artikeln. Förmodligen är inte ens Segwit inkluderat. Inte intresserad av att läsa artikeln överhuvudtaget.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Har jag påstått att minne till mobiltelefoner är onödigt? Nej, absolut inte. Men det är klart att har man inga vettiga motargument så återstår väl bara att lägga ord i munnen på folk. Tsk Tsk Tsk!

Så företaget du jobbar på betalar inte skatt på pengarna? Jo det tror jag nog att det gör.

Miners å andra sidan betalar ofta inte skatt på sin inkomst från kryptovalutor, trotts att det rätt tveklöst rör sig om verksamhet med vinstsyfte, alltså näringsverksamhet.

Om miners betalade skatt på sin inkomst så att de bidrog till välfärden så vore det en sak men nu gör de flesta inte det.

Har du belägg för detta påstående eller är det taget ur räven?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har jag påstått att minne till mobiltelefoner är onödigt? Nej, absolut inte. Men det är klart att har man inga vettiga motargument så återstår väl bara att lägga ord i munnen på folk. Tsk Tsk Tsk!

Så företaget du jobbar på betalar inte skatt på pengarna? Jo det tror jag nog att det gör.

Miners å andra sidan betalar ofta inte skatt på sin inkomst från kryptovalutor, trotts att det rätt tveklöst rör sig om verksamhet med vinstsyfte, alltså näringsverksamhet.

Om miners betalade skatt på sin inkomst så att de bidrog till välfärden så vore det en sak men nu gör de flesta inte det.

lika övertygande som ett paket flingor.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Jag betalar skatt för allt kryptorelaterat jag håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infectedbtc:

Klarar du inte av att göra egen research? Numera finns ju google, men ska hjälpa dig på traven din stackare.

* Människor som inte får öppna bankkonto kan nu öppna sitt eget konto. WOW, nu kan man alltså vara med i det ekonomiska systemet även om man bor i ett u-land.
* Kan skicka pengar närsomhelst på dygnet, behöver inte be om lov av banken, du kan inte bli nekad att göra din transaktion. Allt eftersom teknologin förbättras blir det billigare att göra transaktioner. Det går att undgå betala extra för varor som när du köper vara med hjälp av kort av den anledningen att kortet kan vara kapat/skimmat. Då läggs det på en extra summa som alla är med och betalar för. Det är inte gratis för en butik att få betalt med kort om du tror det. Du behöver inte ens sätta upp en betalningsterminal. En liten butik kan ta fram mobilen och visa en QR-kod som kunden skannar och skickar betalning till.
* Du slipper betala avgifter till banken i alla dess olika former. Kort, valutaväxling, olika sorters tjänster helt enkelt (olika beroende på vilket land och vilken bank du har). Du kanske tror att banken förvarar dina pengar gratis åt dig?
* Om du vill skicka pengar till kompis, familj eller anställd ifrån annat land t.ex. Behöver inte ta flera dagar att göra en transaktion utomlands och du behöver inte ens vänta på att det ska bli en vardag.
* Du behöver inte betala för att växla dina pengar från SEK - USD. Alltså ett universiellt betalningssystem för internet (åtminstone till att börja med).
* Då du inte kan göra double-spends, behöver du inte tillverka nya sedlar och mynt för att motverka förfalskade.
* Om du bor i ett land som är korrupt, ett väldigt bra sätt att bryta det mönstret vore att göra det nuvarande icke fungerande finansiella systemet mindre värt. Rösta med plånboken!
* 100% kontroll om dina tillgångar. Även om landet du bor i går in i en ekonomisk kris kan du fortfarande köpa/sälja med andra människor från andra länder.
* Medmera. Jag tänker inte spendera mer tid till åt att förklara för trångsynta människor. Gör din egen research.

Du är otroligt naiv. Menar du på allvar att du tror att en decentraliserad valuta har någon som helst chans att användas som primärt betalningssätt?
Det är för det första alldeles för osäkert. 100% kontroll betyder 100% ansvar. Blir du lurad eller hackad har du ingen finansiell institution som tar smällen. För det andra så kommer det fortfarande att behövas banker som beviljar lån och sköter om fonder etc (eller hur har du tänkt dig att den biten ska fungera?) vilket innebär serviceavgifter och räntor. På ett större plan kommer också centralbanker att behövas för att styra räntor och finansiera staten. Sist och slutligen byter du bara en bank mot en annan sorts bank men med samma resultat.

Du har en poäng med växlingsavgifter, men exakt samma resultat kunde uppnås genom att vi alla, överallt, övergår till att använda t.ex US $ som valuta. Då är också alla växlingsavgifter borta, och det är ungefär lika troligt att det händer som att vi alla övergår till att använda kyptovaluta.

I absolut bästa fall kan kryptovalutor komma att användas som en parallellvaluta med dess "värde" bundet till den egentliga valutan. Växlingsavgifter mellan valutorna kommer du hursomhelst inte att bli kvitt.

Permalänk
Medlem

3 miljoner bara? Jag trodde det skulle vara bra mycket mer.
Bra iaf att en del av korten används till något vettigt och inte bara slösar el på menlöst spelande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hg:

Du är otroligt naiv. Menar du på allvar att du tror att en decentraliserad valuta har någon som helst chans att användas som primärt betalningssätt?
Det är för det första alldeles för osäkert. 100% kontroll betyder 100% ansvar. Blir du lurad eller hackad har du ingen finansiell institution som tar smällen. För det andra så kommer det fortfarande att behövas banker som beviljar lån och sköter om fonder etc (eller hur har du tänkt dig att den biten ska fungera?) vilket innebär serviceavgifter och räntor. På ett större plan kommer också centralbanker att behövas för att styra räntor och finansiera staten. Sist och slutligen byter du bara en bank mot en annan sorts bank men med samma resultat.

Du har en poäng med växlingsavgifter, men exakt samma resultat kunde uppnås genom att vi alla, överallt, övergår till att använda t.ex US $ som valuta. Då är också alla växlingsavgifter borta, och det är ungefär lika troligt att det händer som att vi alla övergår till att använda kyptovaluta.

I absolut bästa fall kan kryptovalutor komma att användas som en parallellvaluta med dess "värde" bundet till den egentliga valutan. Växlingsavgifter mellan valutorna kommer du hursomhelst inte att bli kvitt.

Jag håller med. En snubbe jag känner har liknande åsikter om hur kryptovalutor ska användas för att banken och staten inte ska komma in och snoka i vad man använder pengarna till. Han vill slippa statens och bankernas involverande i hans pengar, att slippa betala bankavgifter, växlingskurser, ränta, etc., även skatter (och jag håller med honom om Sveriges skattetryck, men det är 1-A-5).

Eftersom ingenting är gratis här i världen (bästa exempel för oss i Sverige: se PostNord och hela Kinapaket-spektaktlet) så kommer det att bli skitdåliga tjänster som tillhandahålls istället runt kryptovalutor, dvs., 0% säkerhet och 0% ansvar när det skiter sig som exempelvis när du blir bedragen, rånad eller liknande.

Nu är jag inte insatt i kryptovalutor och någon som är det får gärna berätta hur det ligger till istället för att säga "gör din egen research" eftersom om du är så säker på din sak bör du redan ha bra källor/belägg för dina påståenden?

Så: hur blir det exempelvis om du har pengar insatta som BTC hos en "Bitcoin-mäklare" och de bir hackad och rånad på alla sina BTCs? Får du tillbaka någon summa i huvudtaget då i din ursprungliga valuta? Jämför detta med svenska banker som i de flesta fall har en säkerhet upp till cirka 1 miljon kronor per konto på ditt bankkonto.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |