Lämna ut kontonr till främling som vill skicka pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Fattar inte med allt daltande av sugar daddy, heter det inte helt enkelt prostitution?

Varför?

Visst kan man vara emot fenomenet... Men någon prostitution är det ju knappast?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ta emot pengarna, skicka inte tillbaka något, spendera inte pengarna på länge.

Ingen kriminell har någon vinning i att skicka pengar till dig som du sen inte skickar tillbaka.

Problemet löst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Varför?

Visst kan man vara emot fenomenet... Men någon prostitution är det ju knappast?

Skickades från m.sweclockers.com

Majoriteten 90% om inte mer handlar om sex i slutändan. Man utför det mot en betalning..
Kanske eskort låter bättre men i slutändan endå prostitution.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Majoriteten 90% om inte mer handlar om sex i slutändan. Man utför det mot en betalning..
Kanske eskort låter bättre men i slutändan endå prostitution.

Källa eller vilda antaganden?

Permalänk
Medlem

Jag skulle ringt banken och frågat hur man ska göra och om dom kan ha extra koll på sitt konto under tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Have fun getting free money.

Didn't you mommy teach you there is no such thing as free money.

Permalänk

Och helt plötsligt förstår jag att det faktiskt finns personer som går på olika bluffar... Inget illa menat, men tänker du över huvud taget?

Om någon kom fram till dig på stan och frågade om han kan ge dig pengar utan att få något tillbaka, hur hade du regaerat då?

Detsamma gäller alla tester på facebook, "Vilken blomma är du?" eller "Vilken färg är du?". Om någon random person på stan kommit och frågat dig 20 frågor hade du svarat på dem då?

Kanske ovan är off topic, men hur fan tänker folk?!

Permalänk
Medlem

Detta kan också vara början till så kallat social engeneering.. börja med att få kontakt,fiska namn,bankkonto samt lite övriga uppgifter..få en djupare kontakt fram över för att kunna få fram mer information för att i slutändan ha förmått personen i fråga att verifiera något med sitt bankid. Väldigt enkelt förklarat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pege75:

Så här går scammet till:
Amerikanen är troligen svensk. Efter att du har lämnat ut ditt kontonumer kommer bedragaren att ta ett lån i ditt namn, tex 300.000kr. Lånebolaget gör precis som vanligt, kontollerar att kontonumret stämmer med ditt namn. Du får ut lånebeloppet 300.000 kr på ditt konto som du tror är från Sugar daddy. Sugar daddy, bedragaren, kontaktar dig och är glad för att han fixar cash till dig. Du tycker sugar daddy är en schysst snubbe.

Samma dag eller dagen efter ringer han igen och säger att hans mamma har dött eller att huset har brunnit ner. Han gråter och säger att han verkligen behöver ha tillbaka pengarna, men eftersom Sugar daddy är en schyssy kille, säger han att det räcker du skickar honom 150.000 kr. Du swishar honom 150000 kr. Du tycker han är en schysst kille, eftersom du får behålla hälften.

Dagen efter får du hem brev med vanlig post från lånebolaget med välkomstbrev och ett skuldebrev på 300000 kr och kvitto på insättningen på ditt konto.

Du ringer genast till Sugar daddy men han svarar inte.

Nu tar jag förvisso inte banklån särskilt ofta, så jag är inte direkt insatt i processen.
Men i vilken värld kan du ta ett blanco-lån på säg 300k utan att på något sätt identifiera dig?
Vilken bank skulle betala ut dessa pengar till ett konto utan att kunna styrka att det verkligen är rätt person?

Om man möjligtvis har lyckats kapa identiteten på en invidivid så är det säkert klart möjligt att göra som du skriver.
Men med enbart ett namn och kontonummer? Nja...

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Fattar inte med allt daltande av sugar daddy, heter det inte helt enkelt prostitution?

Jag håller med. Man säljer sin karaktär, eller sitt kön. Vad är skillnaden, egentligen? Förmodar att man skulle kunna kalla det för eskort, det är ju i princip samma sak.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Det börjar med att ta kontakt, slutar med ett jävla helvete och några artiklar i aftonblaskan. Om hon har tur får hon kanske lite tid i tv med Malou eller nåt annat skit.

Permalänk
Sötast

Realitycheck på de flesta här i tråden.
Knappast ett ovanligt fenomen x)

Permalänk
Medlem

Roligt när man läser svaren här, men få verkar uppfatta att TS faktiskt är den som frågar om det är säkert för denne att vara bedragaren.

Konstigt att Sweclockers mods godkänner detta, då det rakt är uppmanande till bedrägeri.
Även om det kanske inte är direkt olagligt att vara sol-o-vårare så är det inte direkt något man uppmanar folk till.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Nivity:

Roligt när man läser svaren här, men få verkar uppfatta att TS faktiskt är den som frågar om det är säkert för denne att vara bedragaren.

Konstigt att Sweclockers mods godkänner detta, då det rakt är uppmanande till bedrägeri.
Även om det kanske inte är direkt olagligt att vara sol-o-vårare så är det inte direkt något man uppmanar folk till.

Haha men jag orkar inte.
Okej, vad är det i TS första "Bedragarinlägg" som han frågar om?

Frågar han om det är säkert att ge bort pengar till andras konton?
Shit, that guy is a badass.

Var väldigt vänlig och förklara noggrant vad det är han frågar i sitt inlägg ifrån en bedragares perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Haha men jag orkar inte.
Okej, vad är det i TS första "Bedragarinlägg" som han frågar om?

Frågar han om det är säkert att ge bort pengar till andras konton?
Shit, that guy is a badass.

Var väldigt vänlig och förklara noggrant vad det är han frågar i sitt inlägg ifrån en bedragares perspektiv.

Du orkar inte men du bemödade dig att skriva flera rader ändå? Konstig logik där.
Och för det andra, vem säger att det är en han? assuming genders in 2018 lul. (ps, läs TS inlägg igen)
Och nej TS skriver att hen inte direkt vill vara sugar daddy, men att hen gärna tar emot pengar. "Jag är totalt ointresserad av att ha någon sugar daddy att vara psykolog åt men lite pengar tar jag gärna."

Att medvetet agera en typ av personlighet (kärlek) med syftet att få ut pengar är definitionen av sol-o-vårare.

Som sagt, läs inlägget igen kanske, verkar som du missade mycket i ett kort inlägg
Se om du orkar fortsätta skriva Jag orkar nog inte fortsätta svara på dina inlägg dock

Permalänk
Medlem

Skapa ett nytt konto, som inte är knutet till något och ge pappa "sugar daddy"det kontonumret.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Fattar inte med allt daltande av sugar daddy, heter det inte helt enkelt prostitution?

Isåfall är ju all form av arbete där man säljer sin tid prostitution.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunbeck:

Nu tar jag förvisso inte banklån särskilt ofta, så jag är inte direkt insatt i processen.
Men i vilken värld kan du ta ett blanco-lån på säg 300k utan att på något sätt identifiera dig?
Vilken bank skulle betala ut dessa pengar till ett konto utan att kunna styrka att det verkligen är rätt person?

Om man möjligtvis har lyckats kapa identiteten på en invidivid så är det säkert klart möjligt att göra som du skriver.
Men med enbart ett namn och kontonummer? Nja...

Jag vet inte heller hur alla mindre låneföretag gör. De kända bankerna kräver säkert BankID, men jag tror inte alla mindre kända gör det.

Principen är dock vanlig. Denna scam kan används vid flera andra scam, tex blocket annonser, där bedragaren använder ditt konto. Helt plötsligt kommer det in stora belopp, speciellt om det gäller uthyrning av lägenheter. Din låstasvän ringer dig och säger att han har satt in pengar till dig flera gånger, och vill gärna ha tillbaka en del. Det kan ta flera veckor innan polisen kontaktar dig och säger att ditt konto har varit utsatt för falska blocket annonser. Du kan inte återbetala till stackarna som har blivit lurade av de falska annonserna. Jag tror dessutom att du inte har gjort något brott eftersom du i din tur är lurad av sugar daddy.

Som någon skrev förut, Betala inte tillbaka några pengar förrän du är 100 % på vad som har hänt, och speciellt inte via facebook chatt. En hel del som har betalat tillbaka pengar i tron om att det är rätt person vid chatten.

Permalänk
Medlem

https://wwwen.uni.lu/university/news/latest_news/social_engin...

Inte exakt samma men rätt så intressant..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Källa eller vilda antaganden?

Personlig erfarenhet kanske.

Ontopic; Undvik att ekonomiskt trassla in dig med något internetpervo.
Det blir antagligen bara massa strul i slutändan som stjäl tid och energi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brunbeck:

Nu tar jag förvisso inte banklån särskilt ofta, så jag är inte direkt insatt i processen.
Men i vilken värld kan du ta ett blanco-lån på säg 300k utan att på något sätt identifiera dig?
Vilken bank skulle betala ut dessa pengar till ett konto utan att kunna styrka att det verkligen är rätt person?

Om man möjligtvis har lyckats kapa identiteten på en invidivid så är det säkert klart möjligt att göra som du skriver.
Men med enbart ett namn och kontonummer? Nja...

Summan är ovanlig hög, ja, men förfarandet är inte unikt alls.

Det känns som att folk inte läser allt i tråden utan bara hoppar in lite hipp som happ.

Man börjar med att fiska fram en situation, helst via nätet och via en person som finns tillgänglig. Sedan börjar man manipulera och fiska fram mer information om vem denne faktiskt är. När man har den grundläggande uppfattningen så försöker man lokalisera var dem är. Sedan fixar man fram personnumret. Hur du får tag i kontonumret sedan är ju ointressant då det finns flera kända medel, t ex låtsas vilja köpa något eller att man vill föra över en peng som i detta fall osv osv.

Sedan knyter man ett lån med personnumret man fiskat fram via SMS lån eller annat. Beloppen är inte skyhöga men man pratar i regel fr 5.000:- - 80.000:- är relativt normalt. Finns vissa skräckexempel där någon lånat 160.000:- men det har ju inte varit från en och samma långivare utan flera sammantagna lån.

Sedan tänker jag inte ifrågasätta moralen hos TS då den visar sig snabbt att vara extremt låg. Det jag kan ifrågasätta är ju dennes intellektuella förmåga att inhalera konsekvenser, detsamma gäller ju även resterande kommentatorer som ger stöd till agerandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Summan är ovanlig hög, ja, men förfarandet är inte unikt alls.

Det känns som att folk inte läser allt i tråden utan bara hoppar in lite hipp som happ.

Lustigt att du skriver så, med tanke på att jag har läst varenda inlägg i tråden och inte en enda gång nämns det att man lämnar ut personnummer eller annan personlig information.
Kontentan har hela tiden varit "Är det säkert att lämna ut kontonummer?"

Det du skriver (jag tog mig friheten att korta ner citatet av platskäl för övrigt) börjar i helt fel ände.
Situationen vi pratar om här har följande parametrar:
Namn, en bild och att personen i fråga bor i Sverige.
Det är allt...

Det är självklart att folk använder ditt exempel som metod för att skinna folk på pengar också, men frågan vi ställer oss här är om/vad som kan hända om TS lämnar ut sitt kontonummer med tanke på vad personen vet om TS.

Så jag tycker snarare att det är du som hoppar in i ämnet och drar en vals som inte direkt tillför något

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brunbeck:

Och som flertalet förklarat så är detta en möjlig händelse. Speciellt i sammanhanget TS fått kontakt med denna figur.
Vet inte i vilken kategori du ska hoppa in i, men flera säger ju att det är fritt fram och helt riskfritt. Det är det ju inte.

Permalänk
Avstängd

@pege75: Det fungerar dock inte då du måste verifiera dig och kontot som du ska ta lånet på med bankid vilket är omöjligt för någon som inte har tillgång till din mobil samt bankid kod. Enda sättet för någon att ta lån i ditt namn är isåfall identitetsstöld och i det fallet kan bedragaren ändå se dina kontonummer, inget hen skulle behöva fråga om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pege75:

Så här går scammet till:
Amerikanen är troligen svensk. Efter att du har lämnat ut ditt kontonumer kommer bedragaren att ta ett lån i ditt namn, tex 300.000kr. Lånebolaget gör precis som vanligt, kontollerar att kontonumret stämmer med ditt namn. Du får ut lånebeloppet 300.000 kr på ditt konto som du tror är från Sugar daddy. Sugar daddy, bedragaren, kontaktar dig och är glad för att han fixar cash till dig. Du tycker sugar daddy är en schysst snubbe.

Samma dag eller dagen efter ringer han igen och säger att hans mamma har dött eller att huset har brunnit ner. Han gråter och säger att han verkligen behöver ha tillbaka pengarna, men eftersom Sugar daddy är en schyssy kille, säger han att det räcker du skickar honom 150.000 kr. Du swishar honom 150000 kr. Du tycker han är en schysst kille, eftersom du får behålla hälften.

Dagen efter får du hem brev med vanlig post från lånebolaget med välkomstbrev och ett skuldebrev på 300000 kr och kvitto på insättningen på ditt konto.

Du ringer genast till Sugar daddy men han svarar inte.

Det betalas aldrig ut pengar innan ett skuldebrev signerats. Kontonummer håller helt enkelt inte som underlag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solemn:

Didn't you mommy teach you there is no such thing as free money.

@solemn: Din mamma ljög

Permalänk
Medlem

@Prinsessemla: Du kan ju alltid sätta upp en plånbok via Paypal och be dem skicka pengarna till den, fungerar utmärkt för mina ändamål....dock är jag ingen som samlar på mig sugar daddies!

Update, sorry det heter PayPal.Me, "PayPal Wallet" är något helt annat

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Jag har själv fått hem låneerbjudande från diverse finansbolag där jag enkelt kan fylla i låneansökan/skuldebrevet. Det räcker jag har personnummer, kontonummer och förfalskar namnteckning och skickar in. Vilka kontroller som görs därefter varierar nog väldigt mycket beroende på finansbolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spejjanlol:

@pege75: Det fungerar dock inte då du måste verifiera dig och kontot som du ska ta lånet på med bankid vilket är omöjligt för någon som inte har tillgång till din mobil samt bankid kod. Enda sättet för någon att ta lån i ditt namn är isåfall identitetsstöld och i det fallet kan bedragaren ändå se dina kontonummer, inget hen skulle behöva fråga om.

Jag tror inte detta stämmer för alla finansbolag. Jag skulle ändå aldrig lämna ut mitt kontonummer till en okänd just för att det kan användas för brott i andra sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pege75:

@MsSmith: Jag har själv fått hem låneerbjudande från diverse finansbolag där jag enkelt kan fylla i låneansökan/skuldebrevet. Det räcker jag har personnummer, kontonummer och förfalskar namnteckning och skickar in. Vilka kontroller som görs därefter varierar nog väldigt mycket beroende på finansbolag.

Säkert så men så länge de står under Finansinspektionen så är det hög noggrannhet. Har dock svårt att se att låneansökan och skuldebrev kommer i samma brev så att säga. Men det kanske det gör?