Permalänk
Medlem

Datorn går igång men ingenting händer

Hej!

Byggde ihop en dator för två dagar sedan men har ännu inte lyckats få igång den! Jag tror inte att jag gjort någon felkoppling och kan inte komma på vad problemet är.

När jag slår på datorn så lyser moderkortet upp, fläktarna i lådan går igång, grafikkortets fläktar går igång, allt verkar normalt. Trots det så händer inget på skärmen. Jag har vattenkylning till CPUn och dessa fläktar är inställda på AUT så de snurrar och slutar hela tiden. Kan det vara där problemet ligger?

Här har ni samtliga komponenter:
- ASRock Z370 Extreme4 - ATX / Z370
- Intel Core i7-8700K - 12 trådar / 3.7GHz (4.7Ghz Turbo) / 12MB / Socket 1151
- G.Skill Trident Z 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 (F4-3200C16D-16GTZB)
- Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Windforce 2 (GV-N1070WF2OC-8GD Rev2)
- Samsung SSD 960 EVO 250GB (MZ-V6E250BW)
- Fractal Design Power Supply (PSU) Integra M 750W
- Fractal Design Celsius S36 Water Cooling 360mm
- Fractal Design Define R5 - Black Pearl (chassi)

RAM minnena är installerade i A2 B2 (enligt manual).

Tacksam för hjälp och tips på vad jag kan titta på. Är inte hemma just nu men ska försöka ta ett par bilder på hur det ser ut i lådan så fort jag kommit hem. Inga ljud eller så kommer när datorn sätts på.

Tack!

Permalänk
Medlem

Är det en ny skärm? Anslutning till datorn? Kommer du åt bios? Testat med en annan skärm?

Visa signatur

Fractal Design R6 black | Intel i5-4670K @ 4,2| MSI z87-G43 gaming | Noctua DH-15 | MSI GTX 1080ti 11GB | 16GB DDR3 | Fractal 650W | Windows 10 Pro | Samsung EVO 850 256GB | Samsung HDD 7200rpm 1000gb | Razer Deathadder 2013 | Razer Blackwidow Chroma | Logitech 930

Permalänk
Medlem

Prova den interna grafiken!!

Anslut ett trådat tangentbord till USB2 uttag och försök komma in i BIOS/UEFI.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Sitter skärmen i grafikkortet eller i utgången på moderkortet? (kontrollera en gång extra)

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet brukar folk inte våga trycka i minnena ordentligt. Kolla så de verkligen sitter som de ska och har "klickat" fullt ut.

Annars brukar moderkort ha något form av sätt att förmedla till omvärlden vad som är fel. Läs moderkortsmanualen. Kan vara med pip (installera beeper för att höra) eller leds.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelboje:

Är det en ny skärm? Anslutning till datorn? Kommer du åt bios? Testat med en annan skärm?

Jag får inte upp någon bild överhuvudtaget. Skärmen har jag använt i en annan dator tidigare och den fungerar när jag kopplar min bärbara dator till den.

Permalänk

Kopplat ström från nätagg till Grafikkortet?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av roev:

Prova den interna grafiken!!

Anslut ett trådat tangentbord till USB2 uttag och försök komma in i BIOS/UEFI.

Lycka till

Jag får väl göra det.. har inte tänkt testa med den interna om jag ska vara ärlig.

Skrivet av Ldarax:

Sitter skärmen i grafikkortet eller i utgången på moderkortet? (kontrollera en gång extra)

Den sitter i grafikkortet men ska testa med moderkortet när jag kommer hem. Ska dessutom testa med DVI istället för HDMI

Skrivet av Nioreh83:

Enligt min erfarenhet brukar folk inte våga trycka i minnena ordentligt. Kolla så de verkligen sitter som de ska och har "klickat" fullt ut.

Annars brukar moderkort ha något form av sätt att förmedla till omvärlden vad som är fel. Läs moderkortsmanualen. Kan vara med pip (installera beeper för att höra) eller leds.

Jag har kontrollerat och verkligen tryckt i. Har dessutom hört klickljudet för respektive minne.

Jag har inte installerat någon beeper och har verkligen lusläst manualen flera gånger. Har suttit med detta i två dagar nu och försökt verkligen komma på vad det kan vara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Kopplat ström från nätagg till Grafikkortet?

Yes, tog en 6+2. Fanns inga andra sätt att koppla grafikkortet så antar att det är rätt? Fläktarna på det går igång så ström får det i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag fick samma problem när jag byggde senast, undrar om det inte var så att grafikkortet skulle ha två strömkablar i sig. Tror den ena var på långsidan och den andra på kortsidan. Det råkar inte vara så på din också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leiztat:

Jag fick samma problem när jag byggde senast, undrar om det inte var så att grafikkortet skulle ha två strömkablar i sig. Tror den ena var på långsidan och den andra på kortsidan. Det råkar inte vara så på din också?

Jag kan inte säga 100% just nu eftersom jag är på jobbet MEN jag försöker hitta bilder på google på alla vinklar och sidor och det verkar bara finnas en ingång för ström :\

Men nu ser jag på hemsidan att det står "recommended watt: 500". Jag har en PSU på 750.. undrar om den täcker resten? Borde kanske ha köpt 850 eller 1200?!

Tack för tipset, ska titta vidare på detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPap:

Jag kan inte säga 100% just nu eftersom jag är på jobbet MEN jag försöker hitta bilder på google på alla vinklar och sidor och det verkar bara finnas en ingång för ström :\

Grafikkortet ska bara ha en 8-pin för ström enligt Gigabytes specifikationer, så det är rätt som du kopplat.

Skrivet av MrPap:

Men nu ser jag på hemsidan att det står "recommended watt: 500". Jag har en PSU på 750.. undrar om den täcker resten? Borde kanske ha köpt 850 eller 1200?!

Det rekommenderade är för hela datorn, och den siffran är oftast väldigt överdriven. Din dator kommer dra runt 250-300W vid full belastning, så t.ex. Sweclockers test av 1070 (siffrorna är för hela datorn, med en överklockad i7 5930K). Så 750W är hur lugnt som helst, det är mer än dubbelt så mycket som du behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Enligt min erfarenhet brukar folk inte våga trycka i minnena ordentligt. Kolla så de verkligen sitter som de ska och har "klickat" fullt ut.

Annars brukar moderkort ha något form av sätt att förmedla till omvärlden vad som är fel. Läs moderkortsmanualen. Kan vara med pip (installera beeper för att höra) eller leds.

Detta samt CPU-power, 4-8 pins som ofta kräver att man trycker in den väldigt hårt beroende på kontakten.

Vet hur många som helst som fått blackscreen pga detta, bara ta ut alla kontakter/minnen, se till att allt klickar ordentligt.

Permalänk
Skrivet av MrPap:

Jag kan inte säga 100% just nu eftersom jag är på jobbet MEN jag försöker hitta bilder på google på alla vinklar och sidor och det verkar bara finnas en ingång för ström :\

Men nu ser jag på hemsidan att det står "recommended watt: 500". Jag har en PSU på 750.. undrar om den täcker resten? Borde kanske ha köpt 850 eller 1200?!

Tack för tipset, ska titta vidare på detta!

Det skall vara mer än nog med en 750 Watt.
Har du möjlighet att testa en annan skärm/gpu skulle det vara bra, alternativt om du kan sno kablarna från någon annan skärm och kolla om det är dåliga kablar.

Jag har varit med om att kablar som kopplat dåligt eller som glider ut om man flyttar datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrPap:

Jag kan inte säga 100% just nu eftersom jag är på jobbet MEN jag försöker hitta bilder på google på alla vinklar och sidor och det verkar bara finnas en ingång för ström :\

Men nu ser jag på hemsidan att det står "recommended watt: 500". Jag har en PSU på 750.. undrar om den täcker resten? Borde kanske ha köpt 850 eller 1200?!

Tack för tipset, ska titta vidare på detta!

Du kan nog nästan köra 3st sånna datorer du har på 750w så ja det duger absolut men vanligaste problemen

1: minne sitter inte i ordentligt se till att det verkligen går i botten
2: man har glömt någon strömkontakt som tex 4/6pin som sitter på moderkortet
3: man har missat gpu ström kabel ..kolla även att gpu sitter i riktigt
4: kör man tex tv + skärm kan ibland bilden ligga på skärm tv som gör att bildskärmen inte visar annat än svart

5: kör en resett bios för ibland kan moderkort bli lite knas

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Grafikkortet ska bara ha en 8-pin för ström enligt Gigabytes specifikationer, så det är rätt som du kopplat.
Det rekommenderade är för hela datorn, och den siffran är oftast väldigt överdriven. Din dator kommer dra runt 250-300W vid full belastning, så t.ex. Sweclockers test av 1070 (siffrorna är för hela datorn, med en överklockad i7 5930K). Så 750W är hur lugnt som helst, det är mer än dubbelt så mycket som du behöver.

Skrivet av Joelschub:

Det skall vara mer än nog med en 750 Watt.
Har du möjlighet att testa en annan skärm/gpu skulle det vara bra, alternativt om du kan sno kablarna från någon annan skärm och kolla om det är dåliga kablar.

Jag har varit med om att kablar som kopplat dåligt eller som glider ut om man flyttar datorn.

Tack till er båda, då kan jag vara lugn på den fronten! Ska även testa med lite andra kablar men skärmen och kabeln funkar som sagt med min bärbara dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Detta samt CPU-power, 4-8 pins som ofta kräver att man trycker in den väldigt hårt beroende på kontakten.

Vet hur många som helst som fått blackscreen pga detta, bara ta ut alla kontakter/minnen, se till att allt klickar ordentligt.

Jag misstänker att jag kan ha missat CPU strömmen i så fall. Har en 24pin på moderkortet och en 8 pin på grafikkortet. Dock finns det en 8 pin högst upp på moderkortet till vänster om CPU men där kan jag inte få in någon kabel då mönstren inte stämmer överens med kablarna jag har från min PSU :\ (fyrkanter och lite rundare på vissa, vet ej hur jag ska förklara annars).

Ska försöka att bifoga bilder så fort jag kommer hem. Kan detta vara problemet kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPap:

Jag kan inte säga 100% just nu eftersom jag är på jobbet MEN jag försöker hitta bilder på google på alla vinklar och sidor och det verkar bara finnas en ingång för ström :\

Men nu ser jag på hemsidan att det står "recommended watt: 500". Jag har en PSU på 750.. undrar om den täcker resten? Borde kanske ha köpt 850 eller 1200?!

Tack för tipset, ska titta vidare på detta!

Det var nog förresten moderkortet som hade två strömkopplingar. Den stora "vanliga" och sen var det en 6-8 pins längst upp ovanför CPU typ, som jag hade glömt. Allt du beskriver stämmer överrens med hur det var för mig, allt såg ut och lät som att det gick gång men ingen bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Du kan nog nästan köra 3st sånna datorer du har på 750w så ja det duger absolut men vanligaste problemen

1: minne sitter inte i ordentligt se till att det verkligen går i botten
2: man har glömt någon strömkontakt som tex 4/6pin som sitter på moderkortet
3: man har missat gpu ström kabel ..kolla även att gpu sitter i riktigt
4: kör man tex tv + skärm kan ibland bilden ligga på skärm tv som gör att bildskärmen inte visar annat än svart

5: kör en resett bios för ibland kan moderkort bli lite knas

Jag försöker hitta någon typ av manual där man ser vilka de obligatoriska kopplingarna är. Finns inte någonstans :\
Jag har läst igenom manualen och tror att jag kopplat in allt men kan självklart ha missat! Vore lättare om man hade en bild med markerade områden t.ex.

Permalänk

Jag hade samma problem när jag hade den kopplad vid displayport, bytte till hdmi och installerade drivrutinerna för grafikkort och vips så fungerade allt som vanligt igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPap:

Jag misstänker att jag kan ha missat CPU strömmen i så fall. Har en 24pin på moderkortet och en 8 pin på grafikkortet. Dock finns det en 8 pin högst upp på moderkortet till vänster om CPU men där kan jag inte få in någon kabel då mönstren inte stämmer överens med kablarna jag har från min PSU :\ (fyrkanter och lite rundare på vissa, vet ej hur jag ska förklara annars).

Ska försöka att bifoga bilder så fort jag kommer hem. Kan detta vara problemet kanske?

http://www.fractal-design.com/home/product/power-supplies/int...

Finns så klart en på PSU, kollar bara på promo-bilden, "Extra-long ATX 12V cable"

Den måste sitta i, antagligen är den inte i de modulära kablarna utan i primära kabelhärvan som är fast i nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPap:

Jag misstänker att jag kan ha missat CPU strömmen i så fall. Har en 24pin på moderkortet och en 8 pin på grafikkortet. Dock finns det en 8 pin högst upp på moderkortet till vänster om CPU men där kan jag inte få in någon kabel då mönstren inte stämmer överens med kablarna jag har från min PSU :\ (fyrkanter och lite rundare på vissa, vet ej hur jag ska förklara annars).

Ja, kopplar du inte in den så får du vanligtvis precis det beteendet du fått, så det är definitivt orsaken. 8-pin kabeln från nätagget har ofta fler rundade pinnar än moderkortet har, men en rundad pinne går så klart i ett fyrkantigt hål. 8-pin kabeln som ska i moderkortet är normalt delad 4+4 medan de för grafikkort är delade 6+2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

http://www.fractal-design.com/home/product/power-supplies/int...

Finns så klart en på PSU, kollar bara på promo-bilden, "Extra-long ATX 12V cable"

Den måste sitta i, antagligen är den inte i de modulära kablarna utan i primära kabelhärvan som är fast i nätagget.

Det finns en 8pin men den passar inte moderkortets ingång. Det är det som är problemet. pinarna är inte av samma mönster. (måste bifoga bilder på båda så att ni förstår, har svårt för att förklara)

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, kopplar du inte in den så får du vanligtvis precis det beteendet du fått, så det är definitivt orsaken. 8-pin kabeln från nätagget har ofta fler rundade pinnar än moderkortet har, men en rundad pinne går så klart i ett fyrkantigt hål. 8-pin kabeln som ska i moderkortet är normalt delad 4+4 medan de för grafikkort är delade 6+2.

Så det gör inget om jag trycker in den trotts att mönstren inte är samma?! Var rädd att göra det nämligen!
Det är inte 4+4 utan 8. Men 6+2 finns det gott om.

Ska testa så fort jag kommer hem!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrPap:

Jag försöker hitta någon typ av manual där man ser vilka de obligatoriska kopplingarna är. Finns inte någonstans :\
Jag har läst igenom manualen och tror att jag kopplat in allt men kan självklart ha missat! Vore lättare om man hade en bild med markerade områden t.ex.

Har ingen sån på lager men ta ett kort eller 2 släng upp på imgur eller valfri gratis tjänst och dela här så vi kan kolla och säga om vi ser nått som är konstigt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPap:

Så det gör inget om jag trycker in den trotts att mönstren inte är samma?! Var rädd att göra det nämligen!
Det är inte 4+4 utan 8. Men 6+2 finns det gott om.

Ska testa så fort jag kommer hem!

Forcera inte i en sladd som inte passar! Du ska ha en sladd som passar. Det är standard sen många år nu. Det brukar vara en 4-pin eller en 4+4.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Har ingen sån på lager men ta ett kort eller 2 släng upp på imgur eller valfri gratis tjänst och dela här så vi kan kolla och säga om vi ser nått som är konstigt

Skrivet av Nioreh83:

Forcera inte i en sladd som inte passar! Du ska ha en sladd som passar. Det är standard sen många år nu. Det brukar vara en 4-pin eller en 4+4.

Jag tar bilder och lägger upp så fort jag kommit hem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPap:

Så det gör inget om jag trycker in den trotts att mönstren inte är samma?! Var rädd att göra det nämligen!
Det är inte 4+4 utan 8. Men 6+2 finns det gott om.

Ska testa så fort jag kommer hem!

Det ska vara 4+4, ibland sitter de fast hårt i varandra, men då du ska använda alla 8 så ska du inte behöva ta isär dem om de nu inte sitter fast fel.

Det ska inte vara svårt att hitta kabeln då den ska vara minst 10cm längre än någon annan kabel, 700mm för att vara exakt.

Och kollade lite snabbt på 3 olika nätagg jag har hemma, alla har en text bakom kontakten som beskriver vad de är, på PCI-E 6+2 står det just det och på ATX12V så står det CPU.

Detta på Be Quiet 600W, Fractal Integra R2 och Corsair 750w ( ser inte modellnamnet ).

Passar den inte i moderkortet så är det nog fel kontakt du kollat på, skiljer lite men tillräckligt mellan PCI-E och ATX12V för att man inte ska peta i dem i fel hål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPap:

Så det gör inget om jag trycker in den trotts att mönstren inte är samma?! Var rädd att göra det nämligen!
Det är inte 4+4 utan 8. Men 6+2 finns det gott om.

Enligt manualen så ska nätagget ha en 4+4 på en av de icke-modulära kablarna. Den enda kontakten som är 8-pin utan att kunna delas på är kontakten för PCIe-kabeln som ska in i nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Det ska vara 4+4, ibland sitter de fast hårt i varandra, men då du ska använda alla 8 så ska du inte behöva ta isär dem om de nu inte sitter fast fel.

Det ska inte vara svårt att hitta kabeln då den ska vara minst 10cm längre än någon annan kabel, 700mm för att vara exakt.

Och kollade lite snabbt på 3 olika nätagg jag har hemma, alla har en text bakom kontakten som beskriver vad de är, på PCI-E 6+2 står det just det och på ATX12V så står det CPU.

Detta på Be Quiet 600W, Fractal Integra R2 och Corsair 750w ( ser inte modellnamnet ).

Passar den inte i moderkortet så är det nog fel kontakt du kollat på, skiljer lite men tillräckligt mellan PCI-E och ATX12V för att man inte ska peta i dem i fel hål.

Ska hem och titta så återkommer jag! Skönt att veta att det är det som är problemet i alla fall!

Tack!