Permalänk

Foto- och videoredigeringsdator

Hej på er,
Tycker min dator har varit seg när jag redigerat i LR, och speciellt i Premiere Pro när jag redigerar 4k-material, och inser nu att min hemmabyggda dator är ca 4-5 år och det lär väl ha hänt en del sen dess. Har i dagsläget

Nuvarande paket
Fractal Design Define R5 Black Pearl
Moderkort: Asus z87-pro
RAM-minnen: Crucial BallistiX Sport VLP 2x8GB DDR3 1600MHz
CPU: Intel i7-4770K 3,5GHz
CPU-kylare: Cooler Master HYPER 212 EVO
Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4 GB

Så jag håller på att kolla vad det skulle kosta att sätta ihop ett hyfsat paket.

Sen har jag vidare funderat på
ASUS PRIME Z370-P
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
Summa: ca 5000

alternativt
AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz 20MB
Gigabyte B350 GA-AB350N Gaming WIFI

Vilket paket skulle ni rekommendera?

Sen hoppas jag att min cpu-kylare och mitt nätagg duger tills vidare, eller behöver jag köpa ny cpu-kylare?
Är det lönt att flytta över ram-minnerna eller måste jag köpa nya?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

både Ryzen och Coffee lake behöver DDR4 minnen, så du måste köpa nya oavsett.

Hyper 212 evo duger fint, så länge du inte tänker klocka (allafall inte speciellt mycket) så kommer den klara det utan problem.

Du har inte skrivit vilket nätagg du har till att börja med, eller hur gammalt det är.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Premiere-Pro-CC-20...

Där kan du läsa lite för att få lite mer kött på benen angående 8700k eller 1800x. Ser dock ut som 8700k är det bättre valet.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

både Ryzen och Coffee lake behöver DDR4 minnen, så du måste köpa nya oavsett.

Hyper 212 evo duger fint, så länge du inte tänker klocka (allafall inte speciellt mycket) så kommer den klara det utan problem.

Du har inte skrivit vilket nätagg du har till att börja med, eller hur gammalt det är.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Premiere-Pro-CC-20...

Där kan du läsa lite för att få lite mer kött på benen angående 8700k eller 1800x. Ser dock ut som 8700k är det bättre valet.

Tack, ändrade inlägget och råkade ta bort det, jag har ett Cooler Master Silent pro gold 550W

Edit: Behöver jag 3000 MHz eller räcker 1600 MHz för minnen?

Permalänk

Hur tycker ni det här paketet ser ut?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11360895/

Orkar inte hålla på att klocka osv, så känns inte som jag behöver k-versionen. Sen vet jag inte hur stor skillnad det är på -p och -k på moderkortet som tidigare nämnts i tråden.

Permalänk
Medlem

Är programmen du använder multitrådade (för video) och kan rendera frames på flera trådar?

Det påverkar valet av både CPU och GPU.

Permalänk
Skrivet av Multithread:

Är programmen du använder multitrådade (för video) och kan rendera frames på flera trådar?

Det påverkar valet av både CPU och GPU.

Tror det, kör med Premiere Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Tror det, kör med Premiere Pro.

Sant, Pro är det

Ser inte ut att skala så jättebra så båda dina alternativ duger nog bra.

Permalänk
Skrivet av Multithread:

Sant, Pro är det

Ser inte ut att skala så jättebra så båda dina alternativ duger nog bra.

https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=37378&width=599

Tack, och resten av grejerna ser ok ut?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gunnargren:

Edit: Behöver jag 3000 MHz eller räcker 1600 MHz för minnen?

1600MHz är DDR3 minnen, och 2133-4600MHz är DDR4. Idag behöver du DDR4 minnen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Permalänk

Nätagget fanns inte i lager så har lagt till ett annat, hur tycker ni det ser ut?

Förlorar jag något annat än överklockningsmöjligheter med K för cpu:n? Sen har jag valt ASUS PRIME Z370-P i stället för ASUS PRIME Z370-A, spelar det någon roll?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11361899/

Permalänk
Medlem

Används inte GPU främst för beräkningar i LR / Premiere Pro?

Ett nytt kraftfullare grafikkort borde väl vara en bra investering?

Om så är fallet så hade jag börjat med att investera i ett nytt grafikkort och satt i nuvarande maskin, eventuellt köpt till 16 GB RAM, även SSD om du inte redan har det.

Permalänk
Skrivet av Cool Runnings:

Används inte GPU främst för beräkningar i LR / Premiere Pro?

Ett nytt kraftfullare grafikkort borde väl vara en bra investering?

Om så är fallet så hade jag börjat med att investera i ett nytt grafikkort och satt i nuvarande maskin, eventuellt köpt till 16 GB RAM, även SSD om du inte redan har det.

Vet inte hur stor del GPU används, men tänker mig att det är fräst i Premiere i så fall. LR har stora problem när man aktiverar GPU överhuvudtaget, det är det första man får stänga av när LR strular.

Sen är mitt grafikkort helt ok, absolut inget värstingkort, men inte total katastrof heller. RAM har jag redan 32 GB och har svårt att tro att det kommer hjälpa nämnvärt att sätta in mer. Har 3 SSD-diskar, en för operativ, en för video och en för scratch-disk för LR.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av gunnargren:

RAM har jag redan 32 GB och har svårt att tro att det kommer hjälpa nämnvärt att sätta in mer.

Dock har du 16 GB i paketet ovan och det kommer att försämra upplevelsen jämfört med din nuvarande burk.
Både LR och Premiere käkar som du vet mängder av RAM så satsa på 32 på en gång.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Dock har du 16 GB i paketet ovan och det kommer att försämra upplevelsen jämfört med din nuvarande burk.
Både LR och Premiere käkar som du vet mängder av RAM så satsa på 32 på en gång.

Jo jag vet det, men har upplevt att det är CPU som är flaskhalsen. Men jag kommer köpa 16Gb till, men det får bli lite senare