Rapport: Tre miljoner grafikkort såldes till brytare av kryptovalutor under 2017

Permalänk
Skrivet av hg:

Menar du på allvar att du tror att en decentraliserad valuta har någon som helst chans att användas som primärt betalningssätt?

För det första så används det redan primärt av individer redan idag. Om jag tror att den kommer ta över SEK någonsin eller inom min livstid? Tveksam till det. Det är dock inte omöjligt. Oavsett om den används primärt eller inte betyder inte har man stor nytta av den som ett alternativ, framförallt över internet.

Skrivet av hg:

Det är för det första alldeles för osäkert. 100% kontroll betyder 100% ansvar. Blir du lurad eller hackad har du ingen finansiell institution som tar smällen.

100% kontroll betyder 100% ansvar, alldeles rätt. Har icke påstått att du eller någon annan bör investera alla era livsbesparingar på krypto. Om man investerar bör man ej investera mer än man är villig att förlora. Bli lurad på pengar kan du bli oavsett om det är fiat eller kryptovaluta. Om man blir hackad så har man antagligen ingen stor summa investerad, för har man det äger man hårdvaruplånbok eller har stenkoll på sin egen säkerhet ex. paperwallet gjord i säker miljö.

Det är nyttigt att lära sig att man inte kan lita på främlingar, att använda escrow eller annan bra lösning för att inte bli scammad, hitta alternativ som fungerar utan säkerhetstjänst som man annars betalar extra för. Det är inte den finansiella institutionen som tar smällen, det är kunderna som betalar extra för denna tjänst.

Skrivet av hg:

För det andra så kommer det fortfarande att behövas banker som beviljar lån och sköter om fonder etc (eller hur har du tänkt dig att den biten ska fungera?) vilket innebär serviceavgifter och räntor. På ett större plan kommer också centralbanker att behövas för att styra räntor och finansiera staten. Sist och slutligen byter du bara en bank mot en annan sorts bank men med samma resultat.

Nu har jag ej påstått att centralbanker kommer försvinna heller. Det finns många defekter med dagens system samtidigt som det finns vissa tjänster som ej går att byta ut, åtminstone inte ännu.

Skrivet av hg:

Du har en poäng med växlingsavgifter, men exakt samma resultat kunde uppnås genom att vi alla, överallt, övergår till att använda t.ex US $ som valuta. Då är också alla växlingsavgifter borta, och det är ungefär lika troligt att det händer som att vi alla övergår till att använda kyptovaluta.

Det är sant att om vi alla övergår till $ blir det ingen växlingsavgift, knappast troligt har du rätt i. Du kan ändock inte skicka $ till mig från USA till Sverige på ett säkert vis på 10 minuter, 1h, 12h, 24h etc. Väldigt mycket mer troligt att vi alla övergår till att använda kryptovaluta, men är knappast så att jag tror det skulle hända åtminstone inom en snar framtid. Du får kolla på helheten inte endast enstaka funktion som kryptovaluta erbjuder. Vet att det är många funktioner som erbjuds

Skrivet av hg:

I absolut bästa fall kan kryptovalutor komma att användas som en parallellvaluta med dess "värde" bundet till den egentliga valutan. Växlingsavgifter mellan valutorna kommer du hursomhelst inte att bli kvitt.

Så du kunde finna ett användningsområde själv? Härligt, ett steg i rätt riktning.

Skrivet av hg:

Du är otroligt naiv.

På vilket sätt?

Permalänk
Skrivet av AplAy:

En snubbe jag känner har liknande åsikter om hur kryptovalutor ska användas för att banken och staten inte ska komma in och snoka i vad man använder pengarna till.

Varför tycker du staten skall veta vad du gör för transaktioner hela tiden? Det räcker väl med det undersöks för misstänkta?

Skrivet av AplAy:

Eftersom ingenting är gratis här i världen (bästa exempel för oss i Sverige: se PostNord och hela Kinapaket-spektaktlet) så kommer det att bli skitdåliga tjänster som tillhandahålls istället runt kryptovalutor, dvs., 0% säkerhet och 0% ansvar när det skiter sig som exempelvis när du blir bedragen, rånad eller liknande.

Lite det som är meningen med kryptovalutor att du är din egen säkerhet och får ta eget ansvar. Finns anledningar till varför de flesta inom kryptovaluta community förklarar för nybörjare att investera inte mer än du är villig att förlora och låt inte någon annan förvara dina tillgångar. Inte din egen privata nyckel = inte dina pengar.

Skrivet av AplAy:

"Nu är jag inte insatt i kryptovalutor och någon som är det får gärna berätta hur det ligger till istället för att säga "gör din egen research" eftersom om du är så säker på din sak bör du redan ha bra källor/belägg för dina påståenden? "

Det var dumt skrivet av mig. Om man inte har koll är det inte fel att fråga eller diskutera, men valde att svara nonchalant till vad jag uppfattar som ett nonchalant inlägg, se nedan.

"Du menar att du inte kan komma på några reella fördelar med ideologin som du förespråkar så du väljer att måla upp folk som ifrågasätter den som ointelligenta istället? "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Six:

3 miljoner bara? Jag trodde det skulle vara bra mycket mer.
Bra iaf att en del av korten används till något vettigt och inte bara slösar el på menlöst spelande.

* Detta inlägg är riktat mot alla i diskussionen, så @Six, ditt inlägg råkade bara vara det sista som fick mig att vilja kläcka ur min åsikt kring ämnet lite. *

Kan inte direkt säga att det är "antingen eller" än att det snarare är "både och".

Desto mer miners är inte lika med desto mindre gamers, snarare är det miners + gamers. Det enda som händer med dagens dåliga tillgång på mid- till high-end GPUs är att nuvarande PC gamers och eventuellt nyblivna PC gamers får det tjärvt med valmöjligheter.

Men, nuvarande PC gamers har troligen redan datorer som kan köra de spel som spelas, oftast då med neddragen grafik. Nyblivna PC gamers och nuvarande PC gamers kan ju också kika på begagnade kort, såsom Nvidias 700/900-serie och AMDs 200/300-serie.

Men, så här är det, äldre hårdvara brukar då också ha sämre energieffektivitet helt enkelt. Så nu har vi en skön blandning på miningrigs och gamingrigs där det både finns äldre och nyare generationer av GPUs. Miningrigs som jobbar 24/7 i flera månader/år och gamingrigs som renderar spelgrafik under cirkus 5-8 timmar per dygn. Då räknar jag inte med allt annat som datorer kan tänkas användas till under tyngre belastningar och dem som kanske spelar spel medans deras miningrigs tuffar på i bakgrunden.

Ingen är väl en bättre trädkramare än någon annan, även om jag har svårt att se de jämförelser som nämns mellan miners och gamers som dyker upp titt som tätt. Varken miners eller gamers är vakna 24/7 dygnet runt framför sina datorer, där sistnämda brukar stänga av sina datorer när det är dags och återkomma några timmar senare för att fortsätta spela. Undantagen är eventuellt när man dygnar någon dag, LAN med polare, Dreamhack osv.

Så, pang och där har jag skjutit mig själv i foten från att inte vilja blanda mig in i miningdiskussionen då det oftast är en virtuell pajkastning. Men jag får helt enkelt halta mig fram från och med nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Intresserad av hur de kom fram till sina siffror, men har inte de $2500 som behövs för att ta reda på det. Måste vara bekvämt att kunna ha källhänvisningarna bakom en paywall...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Blir nog tvärtom. Folk kommer ej köpa begagnade kort som kan ha används för mining och ha totalt utslitna fläktar osv. Händer redan idag då frågor om man använt kortet till mining så fort någon säljer ett grafikkort . Så även begagnad marknaden kommer drabbas och drabbas negativt redan nu pga mining.Samma sak med nätaggregat..

Kanske, det bygger dock på att säljarna är ärliga och att köparna känner till detta. Jag vill inbilla mig att det är så på marknaden här men har mindre förtroende för både blocket och tradera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur många grafikkort hade det sålts totalt? Visst 3 miljoner av de sålda används till mining men hur många används till annat? Jag är alltså ute efter en siffra i procent. Hade det sålts 10 miljoner totalt är 3 miljoner ganska lite. Hade det sålts 4 miljoner totalt är 3 miljoner ganska mycket.

Permalänk
Medlem

Sämre tillgång på high-end kort betyder att nuvarande kort kommer hålla längre, eftersom spelutvecklarna inte kommer höja hårdvarukraven lika mycket om färre har senaste korten...
Alltså ser jag inte problemet alls.

Kan inte folk bara vara glada att deras nuvarande kort ökat i värde och kommer hålla längre än vanligt innan de behöver köpa nytt?

...och folk som klagar om miljön är hycklare såvida de ej sitter och spelar på APU'er. Kanske något SweC borde skriva i sin nästa review av ett high-end kort:
- Dåligt för miljön. Överväg att spela på inbyggt.
Nej ingen gamer någonsin har valt vilken gpu de ska köpa med ett miljöargument. Om den personen finns så är det en på miljonen. Och nej, att man vill ha låg effektförbrukning för att få tystare kyllösning räknas inte som miljötänk.

Upp med handen den som vet vilka råvaror som användes vid tillverkningen av deras gpu, var dessa bröts, hur de behandlats, hur de transporterades, osv. Jag blir grymt imponerad om så en enda person här vet ens hälften av denna information.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haibane:

Som att köpa droger och vapen?

brainwash complete.

för droger och vapen köps ju aldrig med kronor eller dollar eller hur? däremot vore det ju väldigt tråkigt on bankerna förlorade sitt monopol på att leva gott på andras arbete.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har riktigt svårt att förstå rapporten.
Det presenteras en massa procentsatser, men ingen förklaring till procent av vad!
"Försäljning" och "marknadsandelar" i mätt pengar eller antal enheter?

"Tre miljoner grafikkort sålda till kryptobrytare." Jaha... hur stor andel av de sålda korten är det? 1% eller 99%?

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Ja just det. Miningen påverkade såklart inte tillgången då.

Har någon påstått det?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Kilrah:

De borde producera kort enbart för kryptovalutor så vi som vill spela får tag på kort.

Är väl första gången priset på sitt grafikkort inte har sjunkit nämnvärt sen köp

Är ju inte riktigt så enkelt. Hade man kunnat gjort de, hade man gjort de. Krytpovaluta handlar om ekonomi, så du kan lita på att folk inte spelar bort sina pengar för skojs skull, de som sker, händer i och med de bästa värdet

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Ehhm, jo, fast dessa är värre:

https://www.youtube.com/watch?v=2Jqf_wZKFCc

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Fast vart har jag sagt att jag bara spelar på min burk och var har jag gnällt på gpu priser? Det jag ifrågasätter stenhårt är den groteska mängd energi det kräver att mina krypto.
Att ditt enskilda kort håller än betyder precis ingenting i sammanhanget, det finns kort som avlidit inom ett år i mining riggar och det finns dom som håller längre, faktum kvarstår att "kvalitets" kondingar räknas till 5000 timmar vid ca 65 grader Celsius, detta är något som inte är direkt svårt att komma upp i, sen har vi MOSFETs som har 5-10t timmar vid 100-125 c intern temp. Detta är alltså uppskattad livslängd av tillverkaren och inget hittepå...

Skickades från m.sweclockers.com

Du tänker kanske på "bad caps" eller så, i dag så kan kvalitetskondingar vara specade för upp till 10 000 timmar vid 105C Så vid 65C kan de klara 50 000 timmar eller mer, dvs mer än 5 år.

Se tex:

https://www.chemi-con.co.jp/e/catalog/pdf/al-e/al-sepa-e/004-...

Samma gäller mosfet de har mycket bättre livslängd i dag. Det som dödar mosfet är temperaturcykling. En jämn hög temperatur är att föredra framför cykling mellan låg och samma höga temperatur.

Permalänk
Medlem

om ni tycker gpu priserna är dyra när ni ska bygga ny dator så betala extra för grafikkortet och mina två månader så har ni tjänat tillbaka extrakostnader. 580 har typ 4-500kr vinst efter el just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Du tänker kanske på "bad caps" eller så, i dag så kan kvalitetskondingar vara specade för upp till 10 000 timmar vid 105C Så vid 65C kan de klara 50 000 timmar eller mer, dvs mer än 5 år.

Se tex:

https://www.chemi-con.co.jp/e/catalog/pdf/al-e/al-sepa-e/004-...

Samma gäller mosfet de har mycket bättre livslängd i dag. Det som dödar mosfet är temperaturcykling. En jämn hög temperatur är att föredra framför cykling mellan låg och samma höga temperatur.

Visst finns det bättre grejer att få tag i men nu används dessa nära nog aldrig i modern vrm design då man anser att det inte behövs och kostnaden skulle bli för hög. Att jag skrev "kvalitet" var av ren spydighet då tillverkare ofta försökte påskina detta även med dom mest basala varianterna, det framgick kanske dåligt. Vanliga konsumentkort är enligt flertalet tillverkare inte designade att gå i konstant hög belastning 24/7 och en mycket hög temperatur kommer garanterat döda MOSFETs snabbare än varierande temp. Det är inte ovanligt med kort som låter MOSFETs gå upp i över 100 grader vid god lufttillförsel och sätts dessa under dåliga förhållanden så är det ganska stora odds att man ligger på eller över maxtemp, nu har vissa varit smarta nog att inkludera tempskydd i designen men långt ifrån alla gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Visst finns det bättre grejer att få tag i men nu används dessa nära nog aldrig i modern vrm design då man anser att det inte behövs och kostnaden skulle bli för hög. Att jag skrev "kvalitet" var av ren spydighet då tillverkare ofta försökte påskina detta även med dom mest basala varianterna, det framgick kanske dåligt. Vanliga konsumentkort är enligt flertalet tillverkare inte designade att gå i konstant hög belastning 24/7 och en mycket hög temperatur kommer garanterat döda MOSFETs snabbare än varierande temp. Det är inte ovanligt med kort som låter MOSFETs gå upp i över 100 grader vid god lufttillförsel och sätts dessa under dåliga förhållanden så är det ganska stora odds att man ligger på eller över maxtemp, nu har vissa varit smarta nog att inkludera tempskydd i designen men långt ifrån alla gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

För att döda en mosfet behöver du mer än 100C, 100-125C är vanliga designtemperaturer och för många mosfetar har man ökat spec från 150C mot 175C maxtemp.

Dock ökar resistansen med temperaturen vilket medför att förlusterna går upp och därmed ökar temperaturen ytterligare.

Ett problem man får med vattenkylning är att fläkten som även kyler kringliggande komponenter går bort vilket ger sämre kylning på dem medan man kanske överklockar vilket ökar lasten ytterligare.

Här finns ett papper om temperatur/effekt cykling, se 3.4.1 och 3.4.2:

https://cds.cern.ch/record/2038661/files/311-327-Kunzi.pdf

Vad man kan se ut fig 12 är att om man ligger mellan 90 - 110 C (20 C delta-t) så håller komponenten typiskt 2 milj cykler, ligger man mellan 50 - 110 C (50 C delta-t) så går det ner till 0.2 milj cykler och sen 10 till 110 C (100 C delta-t) så klarar man bara 0.05 milj cykler.

Så för krafthalvledare klart bättre med jämn hög temp än cykling till samma temp. Kondensatorer dock gillar inte hög temp så samma gäller inte för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

För att döda en mosfet behöver du mer än 100C, 100-125C är vanliga designtemperaturer och för många mosfetar har man ökat spec från 150C mot 175C maxtemp.

Dock ökar resistansen med temperaturen vilket medför att förlusterna går upp och därmed ökar temperaturen ytterligare.

Ett problem man får med vattenkylning är att fläkten som även kyler kringliggande komponenter går bort vilket ger sämre kylning på dem medan man kanske överklockar vilket ökar lasten ytterligare.

Här finns ett papper om temperatur/effekt cykling, se 3.4.1 och 3.4.2:

https://cds.cern.ch/record/2038661/files/311-327-Kunzi.pdf

Vad man kan se ut fig 12 är att om man ligger mellan 90 - 110 C (20 C delta-t) så håller komponenten typiskt 2 milj cykler, ligger man mellan 50 - 110 C (50 C delta-t) så går det ner till 0.2 milj cykler och sen 10 till 110 C (100 C delta-t) så klarar man bara 0.05 milj cykler.

Så för krafthalvledare klart bättre med jämn hög temp än cykling till samma temp. Kondensatorer dock gillar inte hög temp så samma gäller inte för dem.

Därför jag skrev över 100 grader, intern maxtemp ligger mestadels på 125 och i sällsynta fall 150, de som klarar högre temps används helt enkelt inte pga kostnad (även om den struntsumman för slutanvändare inte låter direkt stor.)
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::