Glädjande!! Förtydligande Kina avgift brev vs paket? Ingen avgift för brev.

Permalänk

Glädjande!! Förtydligande Kina avgift brev vs paket? Ingen avgift för brev.

Vad jag kan utläsa på Postnords hemsida så tas inte avgift ut från brev utan värde som delas ut direkt i brevlådan. Många av dessa billiga småsaker kommer ju just med "brev" och ibland står det även 0 på värde, så detta borde väl innebära att sådant som kommer i brevlådan klassas som brev utan värde inte kommer att drabbas?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är extremt inkonsekvent vilka brev som hamnar direkt i brevlådan och inte. Många små kuvert med en liten adapter eller dyl har många ggr hamnat hos mitt utlämningsställe

Permalänk
Skrivet av wranzzon:

Jag tycker det är extremt inkonsekvent vilka brev som hamnar direkt i brevlådan och inte. Många små kuvert med en liten adapter eller dyl har många ggr hamnat hos mitt utlämningsställe

Ja, fast det är ändå ett "brev" för det:)

Permalänk
Medlem

Har du länk till källan?

Permalänk
Medlem

Om det stämmer är det ju utmärkt, 95% av mina beställningar kommer direkt i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Jag tycker det är extremt inkonsekvent vilka brev som hamnar direkt i brevlådan och inte. Många små kuvert med en liten adapter eller dyl har många ggr hamnat hos mitt utlämningsställe

Samma här.

Och en gång fick jag ett kuvert med grejer för 89 kr utkört och överlämnat personligen av DHL.

Permalänk
Medlem

@Hazelberg: Jag skulle tro att det är det som står på Postnords hemsida om kinapaket.

Där står att försändelser utan värde delas ut direkt. Det vill säga det som är skickat som vanliga brev.

Postnord

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Beställde en kabel för 7 kronor, ska bli intressant att se om det blir avgift på den eller inte. Bästa är att den kostar ca 60 kronor mer i Sverige så går nästan jämt ut ändå.

Permalänk
Medlem

Från postens sida:

Kommer det innebära försenade leveranser?
– Eftersom försändelserna lagras i avvaktan på att betalning sker är det ofrånkomligen så att det kommer att ta längre tid för vissa försändelser att komma fram. Försändelser utan värde, exempelvis vanliga brev, delas ut direkt.

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Igår fick jag hem 14st 12x12cm ljuddämpningsplattor och dessa låg intryckta i brevinkastet
SATAN vad postkillen måste fått jobba för jag fick i stort sätt hämta en kofot för att kunna få ut dem.
Det mesta går, med lite vilja!

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Från postens sida:

Kommer det innebära försenade leveranser?
– Eftersom försändelserna lagras i avvaktan på att betalning sker är det ofrånkomligen så att det kommer att ta längre tid för vissa försändelser att komma fram. Försändelser utan värde, exempelvis vanliga brev, delas ut direkt.

Står ganska tydligt att det endast gäller för försendelser utan värde. Det mesta som skickas har en tulldeklaration där värdet står.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

@Bengabang: jag skulle tro att det som @sharadkingboy hoppas på är att kinabrev med deklarerat värde $0 inte skall räknas som varubrev utan som om det vore ett vanligt brev med grattishälsningar till tant Agda. Själv skulle jag tro att alla brev med tulldeklaration kommer att åka via Örebro, oavsett deklarerat värde.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Står ju bara att de inte lagras, inte att man slipper avgift.
Dock står det tidigare "Värt att notera är att den nya avgiften på 75 kronor är en sänkning av den tidigare kostnaden för försändelser med ett värde på mellan cirka 220 kronor och 1 500 kronor."

Och utan värde hamnar ju under 220 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Samma här.

Och en gång fick jag ett kuvert med grejer för 89 kr utkört och överlämnat personligen av DHL.

Haha, det är bra service det.

Permalänk
Medlem

@petterk känns som du har bäst koll på detta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

@petterk känns som du har bäst koll på detta

Det är en missuppfattning media rapporterade om som levt vidare tydligen. Det är bara brev innehållande dokument som åker igenom. Har någon angett 0 dollar och att det innehåller varor så kommer Tullverket öppna/kontrollera brevet och kräva in uppgifter från mottagaren.