Permalänk
Medlem

Störningar på bilden

Hej

Jag har byggt ny dator och använder den interna grafiken på processorn.
Jag använder mig av en 4k skärm på 43" 60hz.
Mitt problem är att skärmen blir helt svart ibland i ca 2 sekunder och sedan fungerar den igen.
Sen blir det också streck (flimmer) på skärmen och detta uppkommer ca 10-30 ggr i minuten.

Jag har provat med 2 olika displaykablar och samma problem uppstår.
Jag har även gått ner från 60hz till 23hz och det verkar hjälpa.
Jag kan tillägga att jag använder en till mindre skärm (24" 1080p) via dvi porten och den fungerar felfritt.

Är detta ett hårdvaruproblem eller är det mjukvaran?

Datorn är följande
i5 8600k
RM750x
MSI Z370-A PRO
16gb ram 2400Mhz
SSD hårddisk
Acer et430k (4k 43")
BENQ GL2450 24"

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men kan det inte vara så att kabeln du använder inte stödjer bandbredden som krävs vid 4k/60. Känns som det kan vara därför som det går bättre vid 4k/24. Tycker mig minnas att nya Intel's integrerade grafik klarar av att i alla fall visa 4k.

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Medlem

Ja det kanske är så. Den ena kabeln fungerar felfritt vid 23Hz och den andra inte. vid 60Hz fungerar ingen kabel.
Den kabeln som aldrig fungerar är denna och den ska vara kapabel för 4k:
http://old.deltaco.se/products/items/itemid/(Dp-1020)/index.a...

Så bör jag testa med ytterligare en annan kabel?
Någon som kan rekommendera en bra displaykabel alternativt en adapter till hdmi då jag har en sådan kabel liggandes.

Permalänk
Medlem

Vad har du för kabel till 4k skärmen? HDMI eller DP?

Permalänk
Medlem

Displayportkabeln som följde med skärmen. har även testat med kabeln i länken ovanför

Permalänk
Medlem

Nu har jag provat med en ny kabel som ska klara 120hz 4k. Dock har jag fortfarande samma problem. Om jag går ner i upplösning till 1080p så är det också samma problem.
Är det moderkortet, processorn eller skärmen som det är fel på?

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag använt skärmen tidigare via hdmi port och ett grafikkort i datorn och då fungerade det felfritt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Goliat8:

Nu har jag provat med en ny kabel som ska klara 120hz 4k. Dock har jag fortfarande samma problem. Om jag går ner i upplösning till 1080p så är det också samma problem.

Ifall kabeln inte orkar så minskar störningarna i takt med att bandbredden också minskar. 1080p kräver bara 1/4-del av bandbredden mot motsvarande frekvens i 4K. Ligger problemet kvar är det alltså något annat som stör. Glapp anslutning i någon ände, elektriskt med krypströmmar och liknande. Det kan också vara externt, något som stör själva signalen på vägen genom kabeln. Precis som det kan vara något med moderkortet.

Mycket att testa, men du har i alla fall uteslutit kabeln. Eftersom du fått det att fungera problemfritt med separat grafikkort - kan ju vara värt att investera bara för att få det att fungera och slippa all tid och trök med felsökning.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med min GTX970, LG 49SJ810V och hdmi 2.0 kabel.
Lösningen till mina problem var att välja skärmen i nVidia Control Panel och ställa in output color format till: YCbCR420 och output color depth till 12 bpc. Standard var RGB och 8 bpc.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Kirahvi: 4:2:0-subsampling ger ganska stor försämring på bildkvaliteten för datorgrafik. Är ofta sak samma för film (som är 4:2:0 från början) och för spel. Men subsampling har direkt negativ inverkan på sådant grundläggande som text och grafik i webbläsaren.

Permalänk
Medlem

okej bra åsikter.
Jag provade att koppla ur den mindre 24" skärmen och nu fungerar helt plötsligt 4k skärmen som den ska.
Så det kanske är så enkelt att den interna grafiken inte klarar av 2 skärmar samtidigt?

Blir att köpa ett grafikkort i så fall.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Goliat8: Själva Intel-iGPU:n i sig ska inte ha problem med att orka. Det är fortfarande sådant som moderkort som kan spela in. Även krypströmmar och liknande kan påverka.

Skadar inte att kontrollera ifall det finns något känt problem och kanske någon uppdatering för moderkortet. Kan ju spara tusenlappen där.

Permalänk

var det inte detta problem som uppstod med displayportkablar som hade pin 20 kopplad?

kanske har fel men sitter i bakhuvet att de va nått som "kunde" hända om pin 20 var kopplad i kabeln vilket det uppdagades att det var i många billiga kablar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺

@Rouge of Darkness: Ja, det är ett tänkbart scenario. Nu fungerar det när ena skärmen kopplas bort, vilket iofs kan bero elektriska problem som blir värre med en felaktig DP-kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

var det inte detta problem som uppstod med displayportkablar som hade pin 20 kopplad?

kanske har fel men sitter i bakhuvet att de va nått som "kunde" hända om pin 20 var kopplad i kabeln vilket det uppdagades att det var i många billiga kablar.

Okej, hur många pin ska det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Goliat8: Själva Intel-iGPU:n i sig ska inte ha problem med att orka. Det är fortfarande sådant som moderkort som kan spela in. Även krypströmmar och liknande kan påverka.

Skadar inte att kontrollera ifall det finns något känt problem och kanske någon uppdatering för moderkortet. Kan ju spara tusenlappen där.

Jag har uppdaterat alla drivrutiner nu, så nu återstår det att se om det hjälpte

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Goliat8:

Okej, hur många pin ska det vara?

Alla 20. Men pinne 20 ska inte vara kopplad:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

tack, då ska jag mäta min kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Goliat8: Själva Intel-iGPU:n i sig ska inte ha problem med att orka. Det är fortfarande sådant som moderkort som kan spela in. Även krypströmmar och liknande kan påverka.

Skadar inte att kontrollera ifall det finns något känt problem och kanske någon uppdatering för moderkortet. Kan ju spara tusenlappen där.

Som jag nämnde tidigare så uppdaterade jag alla drivrutiner och nu har det faktiskt blivit bättre dock så uppstår samma problem ibland men inte alls lika ofta.
När du menar om det finns någon uppdatering för moderkortet så menar du mjukvara som drivrutiner? eller tänker jag fel?
Hur kan jag finna ut om det är krypström?
Kan tillägga att det är sjukt stora störningar (ett brusande ljud) när jag kopplar in min förstärkare via 3,5mm ljudutgången

Permalänk
Medlem

Jag har mätt alla mina dp kablar och det är ingen kontakt på pin 20 så som det ska vara.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Goliat8: Det kan vara ett fel/en bugg i moderkortet som under visa omständigheter, likt att köra 4K och ytterligare en skärm, leder till problemet du beskriver. Är det ett känt fel kan det finnas en uppdatering från moderkortstillverkaren. Sannolikt inte, men det skadar inte att söka och bocka av detta på listan över potentiella fel.

Krypströmmar är betydligt mer knivigt att hantera. Symptom är sådant som att man får stötar eller känner ström när man rör vid kontaktbleck när man drar kablar in och ut. Det kan till och med bli ljusbågar/gnistor. Jordbrum är också typiskt för detta.

Surret du hör i högtalarna kan vara en metod för att felsöka just krypströmmar. Testa att koppla i och ur enheter, dra ut elkontakter, arbeta dig systematiskt genom systemet medan du lyssnar till ifall surret minskar eller förstärks.

Skrivet av Goliat8:

Jag har mätt alla mina dp kablar och det är ingen kontakt på pin 20 så som det ska vara.

Bra, för då har du uteslutit den potentiella felkällan!

Permalänk
Medlem

Okej då ska jag försöka felsöka lite.
Tidigare så fick jag en stöt när jag slog av strömbrytaren på nätaggregatet så det kanske är krypström som du säger.
När du säger att jag ska koppla ur lite kontakter, menar du att jag ska tex byta anslutningsportar på tex hårddiskar, fläktar osv. Flytta runt lite på moderkortet och se om det blir skillnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Goliat8: Du kan börjar där strömmen kommer. Dvs koppla bort saker med elkontakt. Det är i princip sällan enskilda komponenter. Och skulle du märka att problemen bara finns när datorn är kopplad till elnätet kan du misstänka nätagget.

Har du någon form av digitaltv-box eller liknande i systemet någonstans som går till antennuttag i väggen?

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: nu har jag testat det du föreslog och det är samma problem även fast jag kopplar datorns ström på ett eget vägguttag och skärmarna på ett annat uttag.
Så då testade jag att byta kabel och skifta utgång från dvi till vga på den mindre skärmen och då blev det mycket mindre störningar på den stora 4k skärmen, kan till och med använda 60 Hz nu. Dock så kvarstår ju samma problem men uppkommer inte lika frekvent som tidigare.

Vi har 2 antennkablar i huset, en som är kopplad till en digitalbox med parabol och en som går direkt till en antenn.

Vad blir nästa steg att se på? jag har slut på idéer!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Goliat8: Testa att dra ut båda antennkablarna se ifall problemet försvinner.

Tråd om snarlikt men mer konkret problem: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1511749-valdigt-stark-...

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag testade att koppla ur antennkablarna och det blev ingen skillnad.
Efter jag bytte kabeln till skärmen fungerade det bättre men nu när det gått ca 2 dagar är det lika dåligt som innan jag bytte kabel. Har alltså blivit sämre igen.

Jag har läst igenom tråden du länkade och jag har jordade uttag i rummet och jag får inga stötar när jag tar på chassiet så datorn är inte strömförande.

Kan det vara skärmen som är trasig?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Goliat8: Verkar som du testat det mesta där, inklusive byta kablar och kontrollerat yttre källor. Men samtidigt hade du väl fått den att fungera problemfritt med separat grafikkort? Många forumtrådar i min skalle så minnet är lite kort...

Skulle säga att grafikkort vore utvägen i sådana fall.

Permalänk
Skrivet av Goliat8:

@Laxpudding: Jag testade att koppla ur antennkablarna och det blev ingen skillnad.
Efter jag bytte kabeln till skärmen fungerade det bättre men nu när det gått ca 2 dagar är det lika dåligt som innan jag bytte kabel. Har alltså blivit sämre igen.

Jag har läst igenom tråden du länkade och jag har jordade uttag i rummet och jag får inga stötar när jag tar på chassiet så datorn är inte strömförande.

Kan det vara skärmen som är trasig?

Kan mycket väl vara fel på antingen gpu eller skärmen. Måndags x existerar.

och prova skärmen med annan dator med en kabel du vet fungerar för att utesluta skärmen skulle vara felet.

Får du samma fel på 2olika datorer är det ganska troligt med att displayen kan ha någon defekt.

Om inte felet uppstår på dator 2 kan du börja misstänka defekt gpu.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness:
Okej då ska jag prova med en annan dator före jag drar några slutsatser.

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort ett snabbt test med min bärbara dator och då fungerade bägge skärmarna felfritt.
Dock så använde jag mig utav hdmi kabel och inte dp kabel till den stora 4k skärmen.
Så är det då den interna grafiken på processorn som är trasig?