Ion Maiden är Duke Nukem-inspirerad förstapersonsskjutare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Enda problemet jag har med 2,5D är att jag får motionsickness av dem. Hade inga såna problem förr men har dem nu i äldre år. Hade velat köra igenom gamla klassiker som Doom och Duke Nukem igen men får oftast ge upp efter 30 min för att jag börjar må illa och får huvudvärk.

Köra detta spelet med 3d-brillor och se hur länge man klarar sig?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Tycker nästan alla shooters nuförtiden är rätt kassa vs old school shooters.

Körde igenom hela Doom 2 på xbox 360 nyligen, det var helt fantastiskt att körde det igen vs nutida shooters.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

För er som gillar gamla shooters anpassade till dagens standard så finns Brutal Doom. Testa om ni inte redan gjort det! Riktigt kul!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är synd att det inte gjordes i en modern spelmotor. Det var inte spelmotorn som gjorde orginal Duke utan "flavorn", detaljerna, bandesignen och storyn.
Att det skulle klassas som gubbsjukt idag är väl en annan femma

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Ballt! Jag lär ju spela det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Alltså, problemet med moderna shooters är knappast att grafiken är för snygg, utan ungefär allt annat. Jag vill bort från det där att spelen håller en i handen, visar massa cutscenes, försöker berätta en story helt i onödan, inte låter en utforska, etc, etc.

Charmen i den gamla skolans shooters var att spelaren faktiskt fick spela. Det är det jag vill åt, inte bara utdaterad grafik.

Är i övrigt en stor vän av de gamla Build-spelen. Funkar detta i DOS är det ett givet köp

Skrivet av ArtMan:

För er som gillar gamla shooters anpassade till dagens standard så finns Brutal Doom. Testa om ni inte redan gjort det! Riktigt kul!

BD är helt underbart, lirat igenom alla original-wadsen + den som ingår i v20b. Blir en ny repa när v21 släpps, som ju har massvis med nya nödiga och onödiga features. Kan också varmt rekommendera det, även till den som precis som jag spelat igenom originalspelen ungefär en miljon gånger. Det känns nytt och fräscht ändå

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Är det ett skämt?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Alltså, problemet med moderna shooters är knappast att grafiken är för snygg, utan ungefär allt annat. Jag vill bort från det där att spelen håller en i handen, visar massa cutscenes, försöker berätta en story helt i onödan, inte låter en utforska, etc, etc.

Charmen i den gamla skolans shooters var att spelaren faktiskt fick spela. Det är det jag vill åt, inte bara utdaterad grafik.

Är i övrigt en stor vän av de gamla Build-spelen. Funkar detta i DOS är det ett givet köp

BD är helt underbart, lirat igenom alla original-wadsen + den som ingår i v20b. Blir en ny repa när v21 släpps, som ju har massvis med nya nödiga och onödiga features. Kan också varmt rekommendera det, även till den som precis som jag spelat igenom originalspelen ungefär en miljon gånger. Det känns nytt och fräscht ändå

Hmm kanske går hitta nå(nån,några) för lite MP+SP action? Kul lira själv men roligare om man är flera:). Älskar Brutal doom och håller på med Brutal Doom64 just nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

"Shake it baby" är denna gång saken mellan benen på männen då?

(Ger dig $ )

"You wanna dance"
(Ger dig $ )

Och sen: "Suck it down"
och till sist
Your face, Your ass what's the difference?

Duke Nukem citat @ Wiki (jag kunde inte låta bli, det är såå många minnen. D N 3D 1996 såklart)

AAhhh... much better! (after urinating)
Bitchin'!
Blow it out your ass! (referencing They Live)
Boooorn tooo beee wiiiiiiild... [singing (badly) in a karaoke]
Come get some! [reference to Ash's quote from Army of Darkness] (says after choosing the hard difficult setting or when picking up a new weapon)

Come on! (after the player was not moving for a while)
Damn....
Damn! (after dying)
Damn it. (after killing any of the women in the game)
Damn, I'm good! (says after choosing the "Damn, I'm Good" difficult setting or when corpses explode)

Damn... I'm looking good! (after looking at himself in a mirror)
Damn, those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride. (after the aliens destroy his space ship at the very start of the game)

Damn, that's the second time those alien bastards shot up my ride! (at the start of the "Movie Set" level in Episode 3 ("Schrapnel City") when Duke falls out of his helicopter as it crashes straight into a block of concrete)

Damn, you're ugly. [in reference to Predator]
Die, you son of a bitch! (after defeating the Battlelords, in reference to Jaws)
Do, or do not, there is no try. [in reference to Yoda]
Eat shit and die.
Get away from her, you bitch! (in reference to Aliens)
Get that crap outta here! (after corpses explode mostly by using pipebomb)
Get back to work, you slacker! (checking out office computer playing Duke3d)
Go ahead, make my day. (reference to the same phrase from Clint Eastwood's character Dirty Harry in the film Sudden Impact)

Gonna rip 'em a new one.
Guess again, freakshow. Duke's coming back to town, and the last thing that's gonna go through your mind before you die... is my size-13 boot!

Groovy! [reference to Ash's quote from Evil Dead 2: Dead by Dawn after picking up a new weapon]
Hail to the king, baby! [reference to Ash's quote from Army of Darkness after picking up a new weapon]
Heh, heh, heh... what a mess! [After an enemy dies violently (exploding)]
Hey, She-bitch...let's rock! [Ash quote from Army of Darkness]

HHHHHHHHHHHEEEEEEEEEEAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHH!!!!!!! [Falling to his death]
Hmm, don't have time to play with myself. [Duke examines the Duke Nukem II arcade machine on "Hollywood Holocaust" level in Episode 1 ("L.A. Meltdown")]

Hmm, that's one "Doomed" Space Marine. [seeing a torn corpse of Space Marine from Doom]

Holy cow!
Holy shit!
I'll rip your head off and shit down your neck. (when facing the Overlord; he does exactly this after killing it) [reference to Corey Feldman in the movie Stand By Me and/or to Marine 'to be' The Swede in the movie Heartbreak Ridge]

I'm Duke Nukem - and I'm coming to get the rest of you alien bastards! (After defeating the Battlelord)
I'm gonna get medieval on your asses! (Reference to Pulp Fiction)
I'm gonna kick your ass, bitch! (when facing the Alien Queen)
I'm gonna put this smack dab on your ass!
I ain't afraid of no quake! (in reference to ID Software's Quake PC Game, as well as Ghostbusters tagline)
I like a good cigar...and a bad woman...
I should have known those alien maggots booby-trapped this sub.
It's time to kick ass and chew bubble gum... and I'm all outta gum. (reference to They Live)
It's down to you and me, you one-eyed freak! (when facing the Cycloid Emperor)
It's time to abort your whole freaking species! (After defeating the Alien Queen)
Let God sort 'em out! (Advice given by Arnaud Amalric during the Albigensian Crusade when asked by a Crusader how to distinguish the Cathars from the Catholics)
Let's rock! (Possible reference to Vasquez in Aliens)(says after choosing the medium difficult setting)
Looks like cleanup on aisle four. (Possible reference to Ash in Army of Darkness)
Lucky son of a bitch.
Mess with the best, you will die like the rest (reference to Hackers (1995))
My boot, your face; the perfect couple.
No way I'm eating this shit!
Nobody steals our chicks... and lives!
Now this is a force to be reckoned with! (after discovering a Stormtrooper's corpse hanging upside down] (reference to Dark Forces)
Nuke 'em 'till they glow, then shoot 'em in the dark!
Oh...your ass is grass and I've got the weed-whacker.
Ooh, I needed that! [After gaining health when less than 25%]
Ooh, that's gotta hurt. (says sarcastically after blowing up enemy corpses) [Possible reference to Ash in Army of Darkness]
Piece of Cake. (says after choosing the "Piece of Cake" difficulty)
See you in Hell!
Shake it, baby! (after handing a girl money)
Shit happens. (after stepping in alien or dog feces, reference to Forrest Gump or Predator 2)
Sometimes I even amaze myself. (In reference to Star Wars)
Staying alive, staying alive, la. (singing Bee Gees 'Staying Alive')
Suck it down!
Terminated! (after discovering the hydraulic press with the crushed Terminator skeleton in the secret 'Freeway' level)
This really pisses me off!
This is KTIT, K-Tit! Playing the breast- uhh, the best tunes in town.
That's gonna leave a mark!
We meet again, Doctor Jones! (after discovering Indiana Jones corpse hanging)
What? There's only one of you?
What are you waitin' for? Christmas? (after the player has been away from keyboard for a while) (reference to Die Hard)
What are you? Some bottom-feeding, scum-sucking algae eater?
Where is it?
Who wants some? (reference to Ash's quote from Evil Dead 2 after picking up a new weapon)
Wohoo!
Yeah, piece of cake!
Yippie ka-yay, motherfucker! (Bleeped out) [reference to Bruce Willis, from the Die Hard Films)
You guys suck!
You're an inspiration for birth control.
Your face, your ass - what's the difference? (reference to an Andrew Dice Clay joke)
You wanna dance? (after handing a girl money)

Dold text

Ooh, I needed that! [After gaining health when less than 25%]

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

Humor på hög nivå. 👍

Japp, men fel målgrupp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Alltså, problemet med moderna shooters är knappast att grafiken är för snygg, utan ungefär allt annat. Jag vill bort från det där att spelen håller en i handen, visar massa cutscenes, försöker berätta en story helt i onödan, inte låter en utforska, etc, etc.

Charmen i den gamla skolans shooters var att spelaren faktiskt fick spela. Det är det jag vill åt, inte bara utdaterad grafik.

Precis, det är största orsaken jag gillar så mycket det nya Kingdom Hearts Deliverance, känns så befriande att för en gångs skull i ett modernt spel, inte ha nån som håller en i handen hela tiden. Du får tänka till och leta runt själv. Känns nästan konstigt (på ett bra sätt) då man ska ta sig från plats A till B och blir liksom, hur fasiken ska jag ta mig dit eller va ska jag göra nudå? Är så van med att spelen alltid berättar vad jag ska göra med pilar och highlighting hit och dit, det blir liksom att spelet spelar det för mig. Blir så mycket bättre inlevelse då man måste klura ut allting själv.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

... Blir så mycket bättre inlevelse då man måste klura ut allting själv.

Dark souls gör detta bra. Spelet ger dig ingen hjälp, bara att testa sig fram och ack så roligt.

Duke 3D var/är ett jäkla roligt spel så ska nog testa Ion Maiden

Permalänk
Medlem

Undrar om gamla kartor skapade för Duke 3d kan fås att fungera i detta, i och med att det är samma motor?

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Om de återanvänder den gamla spelmotorn, betyder det att grafiken också som tidigare helt styrs av CPU så att GPU i princip blir arbetslös?
Perfekt i dessa tider när grafikkort är svindyra!
Optimal datorhårdvara för 4k torde vara en Core i3-7300 med ett budgetmoderkort och inget separat grafikkort. (Fler än två CPU-kärnor ger ingen vinst eftersom spelmotorn ändå bara nyttjar den ena.)

Skrivet av klirre:

Jo det vet jag, men tror du inte Iron Maiden har nån slags varumärkesskydd?

Skrivet av Hund:

Det är nog mycket möjligt, men frågan är ju om det går att dra det kortet här när det berör ett skjutarspel som så vitt jag vet inte snyltar på bandets varumärke.

Varumärken är ju faktiskt kopplade till typ av produkt.
Det är rätt stor skillnad mellan ett datorspel och inte ett rockband...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Enda problemet jag har med 2,5D är att jag får motionsickness av dem. Hade inga såna problem förr men har dem nu i äldre år. Hade velat köra igenom gamla klassiker som Doom och Duke Nukem igen men får oftast ge upp efter 30 min för att jag börjar må illa och får huvudvärk.

Illa! Tur att du åtminstone kunde njuta av dem då det begav sig! (30 minuter är ju iofs. OK att kunna spela)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av duked:

Illa! Tur att du åtminstone kunde njuta av dem då det begav sig! (30 minuter är ju iofs. OK att kunna spela)

Snarare 20, blir det 30 så spyr jag. Typ...
Irriterande, hann aldrig köra igenom Redneck Rampage heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Är det ett skämt?

Varför skulle det vara det....? Instämmer också ang brutal doom, fantastiskt spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Blev till att hugga ea:n direkt nar det uppdagades att detta fanns for annat an windows bjaffs fran start och det ar totalt min typ av spel.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem

Begriper inte vitsen med att återanvända buildmotorn. Det går att lura en att man lirar retro grafik men ändå göra något som håller för mer moderna monitorer än 14" CRT.

Blir knappast något köp. Fixa nytt no one lives forever istället. fps med humor är vi inte mätta på.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

... Det går att lura en att man lirar retro grafik men ändå göra något som håller för mer moderna monitorer än 14" CRT.

Jag förstår inte kommentaren.
Min 66MHz IBM 486SLC2 orkade knappt generera 640x480 med acceptabel frekvens i vissa sekvenser av det gamla spelet.
En modern CPU är ~60 gånger snabbare och borde därmed kunna köra 1080p med sex gånger högre frekvens. (Och då räknar jag förstås bara på enkeltrådat!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag förstår inte kommentaren.
Min 66MHz IBM 486SLC2 orkade knappt generera 640x480 med acceptabel frekvens i vissa sekvenser av det gamla spelet.
En modern CPU är ~60 gånger snabbare och borde därmed kunna köra 1080p med sex gånger högre frekvens. (Och då räknar jag förstås bara på enkeltrådat!)

Av trailern att göra gör de spelet onödigt fult. Fast nu visar de ju 90 % gamla duke nukem i videon men om de använder samma spelmotor lär de ha extrema begränsningar hur bra grafik de kan fixa

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Dags att skaka liv i tråden.
Och kanske byta titeln till Ion Fury, som det heter nu.

Förbannat kul spel, nog det mest underhållande jag spelat sen Doom 2016.

Nån mer som kör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exerion76:

Dags att skaka liv i tråden.
Och kanske byta titeln till Ion Fury, som det heter nu.

Förbannat kul spel, nog det mest underhållande jag spelat sen Doom 2016.

Nån mer som kör det?

Hade helt glömt bort detta, borde nog ge det en chans bara man får lite fritid som är tyvärr en raritet idagsläget.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional