Dimmerpluggar LED-lampor Telldus (utmaningar och frågetecken)

Permalänk
Medlem

Dimmerpluggar LED-lampor Telldus (utmaningar och frågetecken)

Hej,

Min kollega visade sitt smarta hem och jag blev såklart hyper hypad.... så nu har jag köpt en Telldus Tellstick Znet Lite v2. (stöd för både 433MHz och Z-Wave)

Nu har jag dock tre frågetecken.

Jag köpte 3 st dimmerpluggar (Dimmerplugg-länk). Dessa var något av ett felköp då jag enbart har dimbara LED-lampor och dimmerpluggen stödjer bara traditionella lampor med högre watt.

1. Trotts det så fungerade två av mina lampor med den här dimmerpluggen. Dock så märkte jag en otroligt irriterande detalj... om jag dimmade lampan till ex. 10% och sedan stängde av den och sedan startade den igen så startar den på 100%. Kan man inte få dem att starta på den senaste dimmer nivån?

2. Vilken app till android rekommenderar ni till Telldus? Deras egna app var ju inte jätte imponerande. Gärna med ett rent gränssnitt.

3. Vilken dimmerplugg för LED-lampor ska jag välja?

Tack på förhand!

Permalänk

Välkommen in i hemautomationens djungel! Extremt beroendeframkallande

Använder själv inte Telldus av flera anledningar och vet inte nån bra app för Android då jag har Iphone. Men för att styra ett smart hem så bör du kolla vidare på Z-wave istället för 433Mhz. Det är mycket bättre men givetvis dyrare. Tyvärr har inte Telldus stöd för Zigbee som är en billigare variant av Z-wave.

Skillnaden på 433Mhz och Z-wave/Zigbee är att 433Mhz är en gammal analog standard som är enkelriktad. Din Tellstick vet alltså inte vilken nivå din dimmer är på eller ens om lampan är tänd. Det är upp till mjukvaran att försöka komma ihåg det. Därför kan fenomen som du nämnde uppstå. Z-wave/Zigbee är där emot digitala och varje brytare/enhet pratar med Tellsticken så den vet vilken status enheten har!

Kolla på pluggar som kan jobba på lägre effekt. Brukar stå i beskrivningen

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

@JeagerMeisterSWE: Haha är lite rädd för det xD Men det känns riktigt kul.

Tack då förstår jag lite bättre. Har du tips på någon billigare z-wave plugg för LED och dimmbar?

Permalänk
Skrivet av MrTowle:

@JeagerMeisterSWE: Haha är lite rädd för det xD Men det känns riktigt kul.

Tack då förstår jag lite bättre. Har du tips på någon billigare z-wave plugg för LED och dimmbar?

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/smarta-hem/hemautomat...

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/smarta-hem/hemautomat...

Denhär går ner till 4w, dina nuvarande går ner till 10w så det bör göra susen. Men visst, det blir lite dyrare. Ett tips är att köra på med lite dyrare grejer med Z-wave om du ska dimmra och de billigare 433Mhz om du bara behöver av/på. Det sparar plånboken Men det beror givetvis på hur många enheter du vill ha. Har man bara några stycken så satsa på bra grejer. Men jag vill höja ett varningens finger! Det är beroendeframkallande!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

@JeagerMeisterSWE: Det låter förnuftigt. Jag behöver egentligen inte dimbart på alla lampor.

Får bli att köpa en sån imorgon Stort tack!

PS. och tack för varningen xD Det kan behövas.

Permalänk
Medlem

@JeagerMeisterSWE:

Jag kom att tänka på en sak. Många nämner att man kan använda "bryggor" för att utöka kompatibiliteten till fler produkter ex. med Philips Hue.

Finns det en brygga för att få kompatibilitet med Zigbee?

Permalänk
Keeper of Traditions

Angående app till Telldus kan jag flika in med Remotestick till Android. Gör sitt jobb, varken mer eller mindre, och har en del funktioner man kan leka med.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av MrTowle:

@JeagerMeisterSWE:

Jag kom att tänka på en sak. Många nämner att man kan använda "bryggor" för att utöka kompatibiliteten till fler produkter ex. med Philips Hue.

Finns det en brygga för att få kompatibilitet med Zigbee?

"Bryggor" eller Gateway är den centrala styrenheten i systemet likt din Tellstick. Olika system använder olika gateways och detta gör att valet av gateway avgör vilket system du sedan kan bygga vidare på. Zigbee är ett protokoll som vissa av dessa gateways använder sig av. Exempel på sådana som använder Zigbee är "Philips Hue Bridge" och "Ikea Trådfri Gateway".

Även om Zigbee är en öppen standard så är inte kommunikationen mellan Zigbee-enheter det. På så vis kan en gateway som har stöd för Zigbee inte kontrollera alla lampor som ha Zigbee utan bara de från samma tillkerkare om inte en medvetet samarbete finns mellan tillverkarna. Ikeas Trådfri lampor fungerar exempelvis med "Philips Hue Bridge" officiellt.

Ska du satsa på en brygga för Zigbee så är Philips Hue Bridge ett bra val. Det är den mest kompetenta enheten just nu sett till support. Många andra tillverkare gör det möjligt att använda sina enheter med Philips just för att den har störst marknadsandelar med marginal.

Ett problem som lätt kan uppstå är att man känner sig begränsad med enbart en standard. Väljer man en Hue Bridge så har man Zigbee men inget annat. Väljer man en Tellstick så har man 433MHz och eventuellt Z-wave. Visst man kan ha flera bryggor för att täcka upp en större mängd prylar. Men då kommer vi till nästa problem och det är hur dessa bryggor ska kommunicera med varandra?

Det finns några sätt att lösa detta på. Ett sätt är en "billig lösning" men det är att man hittar en app till sin telefon som knyter samman alla bryggor i ett UI så du slipper att ha en app för varje brygga. Bryggorna kan då inte prata med varandra, men du ser alla deras enheter på samma ställe.

Nästa variant är att man knyter ihop dem med hjälp av ett nav som styr all bryggorna. Ett exempel på ett sådant nav är "Home Assistant" HA. Det är en mjukvara som körs på en server och knyter ihop alla smarta prylar i ditt hem. Nya enheter och funktioner läggs till av en aktiv community och det är gratis. Baksidan är att det kräver lite tid och programmering.

Ytterligare ett alternativ är att man skippar alla bryggor och köper en brygga som kan styra allt. Ett exempel på en sådan enhet är "Athom Homey". Det är en brygga som har stöd för alla tre protokollen och använder en stor community för att skapa stöd för olika enheter. Baksidan är att det fortafarande är ett projekt i uppstart och att buggar förekommer. Samt att den kostar över 3000kr. Fördelen är att det är ett smidigt upplägg och inget programmerande för den som vill göra det enkelt för sig.

Långt inlägg men hoppas det gav något! Kolla och läs lite mer om det jag har skrivit! Både Home Assistant och Athom Homey har bra forum och stora communitys. Kan även tipsa om snillevilla.se!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits