Permalänk
Medlem

Köpråd Skärm Välvd WQHD

Hej,
jag har bestämt mig för att testa en välvd skärm nu, efter ha läst lite omdömen om det vad gäller gaming och sånt. Och det verkar ha mycket större effekt än vad det har haft på TV, mobiler, plattor etc som det testats på. Och personligen tycker jag det ser rätt så snyggt ut också, vilket är ett plus.

Så skulle behöva lite hjälp att hitta skärmar och/eller kommentarer på dem jag redan hittat som är länkade nedan. Krav är välvd, WQHD, 100hz+ refresh rate och 30"+.
Skärmen ska användas för all-round aktivitet som min nya huvudskärm. Filmer, webbsurfing, spel. Prioriteringen är att få en så vacker bildkvalité som möjligt, eftersom jag har en Asus PG278QR jag antagligen kommer fortsätta använda för CS och OW.

Samsung C32HG70
https://www.komplett.se/product/943798/gaming/skarmar-tillbeh...
QLED | 144hz | 1ms | 32" | VA

ASUS PG348Q
https://www.inet.se/produkt/2200035/asus-34-rog-swift-pg348q-...
100hz | 4ms | 34" | IPS

Acer X34P
https://www.inet.se/produkt/2212209/acer-34-x34p-g-sync-ips-c...
120hz | 4ms | 34" | IPS

Utav dem här så har ju Samsungs definitivt de bästa specsen, och QLED har jag ingen erfarenhet av, men det låter ju helt klockrent! Tyvärr är den lite mindre och inte lika bred, så man kanske inte får ut lika mycket av curve effekten, eller vad tror ni? Det är dessutom VA istället för IPS, vet inte om det gör någon större skillnad för kvalitén.
Vilka av dessa tror ni kommer leverera bäst bildkvalité och upplevelse i filmer och spel som Rise of the Tomb Raider etc?

Om ni har egna rekommendationer så behöver det inte vara skärmar som har släppts än, jag är villig att vänta om någon bättre skärm har blivit annonserad.

Permalänk
Medlem

Samsung C34H890
Denna kanske?
UWQHD | 3440x1440 | 100hz | 4 ms | VA | 34 "

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe:

Samsung C34H890
Denna kanske?
UWQHD | 3440x1440 | 100hz | 4 ms | VA | 34 "

Oh väldigt intressant skärm det också, bra storlek på skärmen, synd bara att den inte hade QLED som den andra Samsung skärmen.

Men tror du denna skulle vara ungefär likvärdig som dem andra 34" som jag länkade? Isåfall är den ju mycket mer prisvärd. Lägger till på prisjakt direkt iaf!

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Knslyr:

Hej,
jag har bestämt mig för att testa en välvd skärm nu, efter ha läst lite omdömen om det vad gäller gaming och sånt. Och det verkar ha mycket större effekt än vad det har haft på TV, mobiler, plattor etc som det testats på. Och personligen tycker jag det ser rätt så snyggt ut också, vilket är ett plus.

Så skulle behöva lite hjälp att hitta skärmar och/eller kommentarer på dem jag redan hittat som är länkade nedan. Krav är välvd, WQHD, 100hz+ refresh rate och 30"+.
Skärmen ska användas för all-round aktivitet som min nya huvudskärm. Filmer, webbsurfing, spel. Prioriteringen är att få en så vacker bildkvalité som möjligt, eftersom jag har en Asus PG278QR jag antagligen kommer fortsätta använda för CS och OW.

Samsung C32HG70
https://www.komplett.se/product/943798/gaming/skarmar-tillbeh...
QLED | 144hz | 1ms | 32" | VA

ASUS PG348Q
https://www.inet.se/produkt/2200035/asus-34-rog-swift-pg348q-...
100hz | 4ms | 34" | IPS

Acer X34P
https://www.inet.se/produkt/2212209/acer-34-x34p-g-sync-ips-c...
120hz | 4ms | 34" | IPS

Utav dem här så har ju Samsungs definitivt de bästa specsen, och QLED har jag ingen erfarenhet av, men det låter ju helt klockrent! Tyvärr är den lite mindre och inte lika bred, så man kanske inte får ut lika mycket av curve effekten, eller vad tror ni? Det är dessutom VA istället för IPS, vet inte om det gör någon större skillnad för kvalitén.
Vilka av dessa tror ni kommer leverera bäst bildkvalité och upplevelse i filmer och spel som Rise of the Tomb Raider etc?

Om ni har egna rekommendationer så behöver det inte vara skärmar som har släppts än, jag är villig att vänta om någon bättre skärm har blivit annonserad.

Kan ju vara bra att veta om du vill ha g-sync eller freesync?
Samsung 34" C34H890 är med freesync alltså amd:s grafikkort.

Sen föredrar jag ips före VA såvida det inte är hdr och quantum dot på VA men de skärmarna är dyra om du vill ha g-sync, den du länkade till via komplett är också en freesync skärm.

Du har ju även Alienware 34: AW3418DW för 11122:-

Jag har X34p och en del har jämfört med AW3418DW och menar att X34P:n är bättre.
Det är en smaksak de har samma panel.

Du säger att du har en Asus PG278QR så då är det g-sync som gäller om du vill få ut så mycket som möjligt om du vill spela t e x.

Permalänk
Medlem

Man kollar inte på film på dessa skärmar utan man spelar på dom. Köp efter vilket grafikkort du har för g-sync / freesync är ett måste på dessa skärmar då fpsen ofta ligger runt 80 eller under i krävande spel. Jag är väldigt nöjd med min Asus PG348Q men skulle aldrig använda den till film, till det har jag en 65" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Kan ju vara bra att veta om du vill ha g-sync eller freesync?
Samsung 34" C34H890 är med freesync alltså amd:s grafikkort.

Sen föredrar jag ips före VA såvida det inte är hdr och quantum dot på VA men de skärmarna är dyra.

Du har ju även Alienware 34: AW3418DW för 11122:-

Jag har X34p och en del har jämfört med AW3418DW och menar att X34P:n är bättre.
Det är en smaksak de har samma panel.

Du säger att du har en Asus PG278QR så då är det g-sync som gäller om du vill få ut så mycket som möjligt om du vill spela t e x.

Jag har Nvidia ja. Men jag har faktiskt Gsync avaktiverat eftersom jag känner att jag inte behövt det för något spel än så länge. Så jag ser väl det alternativet mer som en bonus, så om den bästa skärmen råkar ha Freesync så kanske det kan bli den ändå.

IPS verkar vara det de flesta föredrar, så jag kanske bör följa med strömmen där även om jag inte testat VA vad jag vet. En av dem jag länkade var QLED, men lite mindre än dem andra.
Så du tror att VA+QLED hade slagit IPS i bildkvalité?

Jag såg med den Alienware skärmen, men tänkte som dig där att både ASUS och Acer var bättre alternativ.
Lutar nog mest åt X34P just nu. Men QLED med 144hz hade ju inte varit fel det heller.. Svåra val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knslyr:

Hej,
jag har bestämt mig för att testa en välvd skärm nu, efter ha läst lite omdömen om det vad gäller gaming och sånt. Och det verkar ha mycket större effekt än vad det har haft på TV, mobiler, plattor etc som det testats på. Och personligen tycker jag det ser rätt så snyggt ut också, vilket är ett plus.

Så skulle behöva lite hjälp att hitta skärmar och/eller kommentarer på dem jag redan hittat som är länkade nedan. Krav är välvd, WQHD, 100hz+ refresh rate och 30"+.
Skärmen ska användas för all-round aktivitet som min nya huvudskärm. Filmer, webbsurfing, spel. Prioriteringen är att få en så vacker bildkvalité som möjligt, eftersom jag har en Asus PG278QR jag antagligen kommer fortsätta använda för CS och OW.

Samsung C32HG70
https://www.komplett.se/product/943798/gaming/skarmar-tillbeh...
QLED | 144hz | 1ms | 32" | VA

ASUS PG348Q
https://www.inet.se/produkt/2200035/asus-34-rog-swift-pg348q-...
100hz | 4ms | 34" | IPS

Acer X34P
https://www.inet.se/produkt/2212209/acer-34-x34p-g-sync-ips-c...
120hz | 4ms | 34" | IPS

Utav dem här så har ju Samsungs definitivt de bästa specsen, och QLED har jag ingen erfarenhet av, men det låter ju helt klockrent! Tyvärr är den lite mindre och inte lika bred, så man kanske inte får ut lika mycket av curve effekten, eller vad tror ni? Det är dessutom VA istället för IPS, vet inte om det gör någon större skillnad för kvalitén.
Vilka av dessa tror ni kommer leverera bäst bildkvalité och upplevelse i filmer och spel som Rise of the Tomb Raider etc?

Om ni har egna rekommendationer så behöver det inte vara skärmar som har släppts än, jag är villig att vänta om någon bättre skärm har blivit annonserad.

Definitivt bästa specen? Det är väl en smaksak. Jag har den mittersta just pga att det är en ips-panel. Acer har en sådan ful logga på monitorn: röd "predator" annars hade jag lika gärna tagit den.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Jompa79:

Man kollar inte på film på dessa skärmar utan man spelar på dom. Köp efter vilket grafikkort du har för g-sync / freesync är ett måste på dessa skärmar då fpsen ofta ligger runt 80 eller under i krävande spel. Jag är väldigt nöjd med min Asus PG348Q men skulle aldrig använda den till film, till det har jag en 65" Oled

Skrivet av Knslyr:

Jag har Nvidia ja. Men jag har faktiskt Gsync avaktiverat eftersom jag känner att jag inte behövt det för något spel än så länge. Så jag ser väl det alternativet mer som en bonus, så om den bästa skärmen råkar ha Freesync så kanske det kan bli den ändå.

IPS verkar vara det de flesta föredrar, så jag kanske bör följa med strömmen där även om jag inte testat VA vad jag vet. En av dem jag länkade var QLED, men lite mindre än dem andra.
Så du tror att VA+QLED hade slagit IPS i bildkvalité?

Jag såg med den Alienware skärmen, men tänkte som dig där att både ASUS och Acer var bättre alternativ.
Lutar nog mest åt X34P just nu. Men QLED med 144hz hade ju inte varit fel det heller.. Svåra val.

Som @Jompa79 tillade det är spelrelaterade skärmar du länkar så för bästa effekt är g-sync i ditt fall. Kör du konsol kan även amd vara bra t e x xbox1x. Men om du inte bryr dig köp vad du vill

Här är en kommentar angående VA quantom dot hdr vs ips:

Oh my god how inferior that asus monitor really looks when compared to this CFG70 samsung monitor. It looks like outright IPS vs TN panel (where asus is tn and samsung is IPS) comparison. Oh my god now i want this monitor even more yet it still isn't available in my country ( won't be for another 2 xxxxxx months!) >.<

Min revidering ovårdat språk.

Ps har ägt en ASUS PG348Q men den åkte tillbaks snabbt döda pixlar och mycket bleed min härliga tur men den skärmen är med bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Man kollar inte på film på dessa skärmar utan man spelar på dom. Köp efter vilket grafikkort du har för g-sync / freesync är ett måste på dessa skärmar då fpsen ofta ligger runt 80 eller under i krävande spel. Jag är väldigt nöjd med min Asus PG348Q men skulle aldrig använda den till film, till det har jag en 65" Oled

Hehe, jag får väl använda min TN skärm till filmer då när jag tar en paus från spelandet. ^^

Mjaa, G-sync är ju bra, men har ju klarat mig väldigt bra utan det på min andra QHD, faktiskt bättre utan för CS och OW. Men men, dem här har ju lite mer pixlar, så det kanske kan vara nödvändigt.

Jag använder inte TVn så mycket. Mer än när det är fest för youtube, spotify, Tekken etc via Steamlink. Sitter rätt så bekvämt i min datorstol framför filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Som @Jompa79 tillade det är spelrelaterade skärmar du länkar så för bästa effekt är g-sync i ditt fall. Kör du konsol kan även amd vara bra t e x xbox1x. Men om du inte bryr dig köp vad du vill

Här är en kommentar angående VA quantom dot hdr vs ips:

Oh my god how inferior that asus monitor really looks when compared to this CFG70 samsung monitor. It looks like outright IPS vs TN panel (where asus is tn and samsung is IPS) comparison. Oh my god now i want this monitor even more yet it still isn't available in my country ( won't be for another 2 motherfucking months!) >.<

Ps har ägt en ASUS PG348Q men den åkte tillbaks snabbt döda pixlar och mycket bleed min härliga tur men den skärmen är med bra.

Jo självklart är det spel som lockar mest på den. Men menar bara att jag har klarat mig utan G-sync än så länge. Och det gjorde ju alla innan det blev uppfunnet nyligen. Det är väl bara för att eliminera tearing, så har man ingen tearing finns det väl inte någon anledning att aktivera det?

Hmm, vet du om det finns några nya QLED som kommer ut snart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knslyr:

Hehe, jag får väl använda min TN skärm till filmer då när jag tar en paus från spelandet. ^^

Mjaa, G-sync är ju bra, men har ju klarat mig väldigt bra utan det på min andra QHD, faktiskt bättre utan för CS och OW. Men men, dem här har ju lite mer pixlar, så det kanske kan vara nödvändigt.

Jag använder inte TVn så mycket. Mer än när det är fest för youtube, spotify, Tekken etc via Steamlink. Sitter rätt så bekvämt i min datorstol framför filmer.

På dessa skärmar är det skillnad som natt och dag med att köra med g-sync på och av. Pubg är riktig hackigt och oföljsamt med g-sync av och vilken skillnad det blir med det på. Sålänge fpsen är 60+ så är det inte laggigt med g-sync.

Permalänk
Avstängd

@Knslyr:

https://www.youtube.com/watch?v=0afwE6GVLQw /tråd.

Finns för 11200kr på dell kampanj atm.

Fick den idag från Schenker,

Ingen BLB
Inget eltjut som motsvarande skärmar haft
Klockar 120hz direkt utan problem
Jämn vitnyans
Inga döda pixlar
G-sync
IPS
Integrerad kable management i skärmen (skönt)
Stativet är en riktigt bäst och skärmen vobblar ingenting.
Absurd premium känsla över skärmen

Har känt på alla skärmar du länkade från början förutom Samsungen och det är en stor skillnad

Visa signatur

-

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Knslyr:

Jo självklart är det spel som lockar mest på den. Men menar bara att jag har klarat mig utan G-sync än så länge. Och det gjorde ju alla innan det blev uppfunnet nyligen. Det är väl bara för att eliminera tearing, så har man ingen tearing finns det väl inte någon anledning att aktivera det?

Hmm, vet du om det finns några nya QLED som kommer ut snart?

Jag har ingen koll på QLED den jag väntar på är storebrodern till denna skärm Acer 27" Predator X27 4K 144Hz HDR G-Sync Quantum Dot.

25 000:- för 27" kan bara spekulera i vad 34 eller 35 modellen kommer att kosta.

Permalänk
Medlem

Äger X34A som är samma som X34P förutom att P är native 100Hz (120 OC) och jag är supernöjd. Inget tjut, knappt någon BLB, inga döda pixlar, helt okej högtalare (mina riktiga pajade lustigt nog för någon vecka sedan och detta har varit ett bra komplement i väntan på att hitta ersättare).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Fraction_91:

Ja den pratade vi om innan, men valde bort den pga att den verkade mindre prisvärd. Men om det är kampanj borde jag väl tänka om lite.
Speciellt nu eftersom jag antagligen ska tänka om på nyttan av Gsync.

Permalänk
Avstängd

@Knslyr:

Ja, för 11200kr med hemleverans via Schenker så är den prisvärd om man jämför med dina andra alternativ

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

På dessa skärmar är det skillnad som natt och dag med att köra med g-sync på och av. Pubg är riktig hackigt och oföljsamt med g-sync av och vilken skillnad det blir med det på. Sålänge fpsen är 60+ så är det inte laggigt med g-sync.

Anledningen till att jag inte använder g-sync på min skärm är för jag spelar mycket tävlingsinriktade spel som CS och OW, där Gsync ger lite input lag. Och tearing är inte märkbart om man kör på 144hz och 200+ fps.

Men jag ger mig, har mer fokus på singleplayer spel nu som brukar vara mer grafiskt krävande, så jag får köra på en gsync för att framtidsförsäkra skärmen då typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Jag har ingen koll på QLED den jag väntar på är storebrodern till denna skärm Acer 27" Predator X27 4K 144Hz HDR G-Sync Quantum Dot.

[url href="https://inetimg3.se/img/688x386/2210502_18.jpg"]https://inetimg3.se/img/688x386/2210502_18.jpg[url]

25 000:- för 27" kan bara spekulera i vad 34 eller 35 modellen kommer att kosta.

Haha herregud. Men det där är ju en 4K skärm på 144hz!

Jag nöjer mig gott och väl med 1440p än så länge

Permalänk
Medlem

@Fraction_91:

Backlightning är ju rätt så praktiskt också och inte bara en gimmick för att det ska vara "coolt". Jag gillar inte att ha helt mörkt bakom skärmen så jag har en bordslampa som står gömd bakom just nu.
Med backlightning kan jag flytta den lampan till någon bättre plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knslyr:

Anledningen till att jag inte använder g-sync på min skärm är för jag spelar mycket tävlingsinriktade spel som CS och OW, där Gsync ger lite input lag. Och tearing är inte märkbart om man kör på 144hz och 200+ fps.

Men jag ger mig, har mer fokus på singleplayer spel nu som brukar vara mer grafiskt krävande, så jag får köra på en gsync för att framtidsförsäkra skärmen då typ.

Precis, dessa skärmar är inge bra för CS och OW utan för e-sport vill man ha en 24"/27" med så hög hz som möjligt och lågt input lag.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Fraction_91:

@Knslyr:

Ja, för 11200kr med hemleverans via Schenker så är den prisvärd om man jämför med dina andra alternativ

@Knslyr

Otroligt prisvärd samt att få den hem till dörren.
Det kan vara värt att ha koll på X34P då den gick för under 11000:- på CDON förra veckan t e x.

Permalänk
Avstängd

@Knslyr:

Backlightbleed BLB = inte positivt

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Okej, med den rabatten så blir det nog en Alienware. Den är helt enkelt mer prisvärd än X34P, och PG348Q. Chansen att Samsung släpper en QLED skärm med g-sync som matchar mina krav är ju väldigt låg. Så det är väl bäst att slå till medans den finns en kampanj.

Tack för all hjälp, kommer nog bestämma mig senare idag så om det finns några fler sista minuten rekommendationer är det bara slänga in en kommentar.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Knslyr:

Okej, med den rabatten så blir det nog en Alienware. Den är helt enkelt mer prisvärd än X34P, och PG348Q. Chansen att Samsung släpper en QLED skärm med g-sync som matchar mina krav är ju väldigt låg. Så det är väl bäst att slå till medans den finns en kampanj.

Tack för all hjälp, kommer nog bestämma mig senare idag så om det finns några fler sista minuten rekommendationer är det bara slänga in en kommentar.

Stressa inte i onödan bara Alienaware kampanjen har funnits med exakt samma pris sen i julas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Stressa inte i onödan bara Alienaware kampanjen har funnits med exakt samma pris sen i julas

Asså så pass länge. Ja då kanske jag kan vänta tills på måndag då istället och göra en direktbetalning, och se om något annat dyker upp. Tack för infon!