Permalänk
Medlem

KN-4SSPLIT Splittande av antenn-signal

Håller på att dra antenn till TV och Radio på en båt med stålskrov och aluminiumöverbyggnad.

Har en antenn i masten och tänkte koppla på splitter med det tveksamma namnet KN-4SSPLIT:

Antennen går alltså in i IN. Två OUT ska gå till varsitt TV-uttag. Två OUT går till varsinn bilradioenhet.

  • Ska jag terminera TV-uttagen?

  • Måste jag terminera med något motstånd vid varje radio? Eller kan jag koppla rakt in i enheten bara?

  • Bör jag bekymra mig över att splittern kommer i kontakt med skrovet/överbyggnaden och blir jordad därigenom (då båda är av metall)?

  • Är det någon poäng jorda med jordningsplinten på något annat sätt?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

@olga32
Hej, allt beror ju på vad du har för signalstyrka i db ofta har du ju en dämpning i ett tv uttag som dämpar signalens styrka och det kan man ju bara veta om man har ett instrument att mäta med, men ja det går att köra direkt in i eventuell tv eller radio om man klämmer på en iec kontakt.
Sen beror det ju på enheterna i ändarna med vissa är mer känsliga för hög signal andra är känsliga för låg signal, där kanske du har ett uttag som heter M6, M8 eller M13 då dämpar de ju db signalen motsvarande det som står i siffra på uttaget.

Svårt att säga kört med massvis med både televes,macab och konig splitters och jag har aldrig jordat det men heller aldrig monterat det så det kommit åt skrovet på en båt så det är svårt att svara på.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

allt beror ju på vad du har för signalstyrka i db ofta har du ju en dämpning i ett tv uttag som dämpar signalens styrka och det kan man ju bara veta om man har ett instrument att mäta med, men ja det går att köra direkt in i eventuell tv eller radio om man klämmer på en iec kontakt.
Sen beror det ju på enheterna i ändarna med vissa är mer känsliga för hög signal andra är känsliga för låg signal, där kanske du har ett uttag som heter M6, M8 eller M13 då dämpar de ju db signalen motsvarande det som står i siffra på uttaget.

Svårt att säga kört med massvis med både televes,macab och konig splitters och jag har aldrig jordat det men heller aldrig monterat det så det kommit åt skrovet på en båt så det är svårt att svara på.

Har rätt dålig koll på antenner och antennterminologi som kanske märks.

Vad innebär högre dämpning rent praktiskt? Sämre mottagning?

Ska man bara prova att koppla ihop allt och se om det fungerar och åtgärda om något visar sig fungera dåligt?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

@olga32
Man kan beskriva det såhär, signalen kommer in från antennen och kanske är 40-45db optimalt är runt 60-70db så då använder man antingen en mast förstärkare och sedan en nätdel som spänningsmatar för att uppnå att man hamnar inom godkända signal värden och kvalitet värden.
Om frekvens är för hög kanske det inte fungerar och om den är för låg samma sak beror lite på tvn också.
Om man då efter förstärkaren kanske får för höga värden men utan får för låga och då man inte alltid kan justera förstärkningen på själva förstärkaren så kan man då reglera det genom att använda uttag med högre och lägre dämpning för att ligga bra signal mässigt.

Eftersom du inte har något intrrument eller så är det ju bara koppla in och hoppas på de bästa helt enkelt.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|