Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det är ganska uppenbart att vi talar om monitorer, inte TV'n.

Dessutom kommer du med 99% sannolikhet inte få ut 120hz på en LG B7/C7 även om den stöder det, eftersom HDMI-kedjan idag i de flesta fall/utrustningen i hemmen inte stöder det.

Svar: jo det går.
Off topic :
Härlig attityd och då menar jag alla inlägg du gjort i tråden @Mithras .. Läste precis igenom hela tråden då den är av intresse för mig och blev lika glad varje gång dina posts dök upp. Relevanta bra bidrag med skön stämning. Stort tack

Ontopic:
@improwise
Jag har själv en e6 och även en 100hz gsync monitor. Håller med dig om bildkvalitet helt men en sak som inte nämnts alls är ju banding.. Har du ingen banding på din tv alls? Framstår ju främst i mörka lite gråare spel t. Ex. Skyrim . Undrar även om du testat nåt spel som t. Ex. Quake eller annat fast fps spel för att jämföra känslan.
för min del kan jag inte riktigt testa just nu då jag inte kan koppla dator med TVn vis hdmi längre. Men sitter med en Nvidia shield och en steamlink och labbar.. Egen erfarenhet av dessa lösningar?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag har redan testat och fått det så nej, inga problem. Och då jag startat tråden har jag en hyfsad uppfattning vad den handlar om vilket även framgår i rubriken

Skickades från m.sweclockers.com

Härligt att höra!

Kanske jag som läst rubriken fel och uppfattat det fel, men så som jag läste den handlar det om OLED- vs gaming monitorer, dvs oled-monitor vs Gaming- monitor. Inte OLED TV vs gaming monitorer. I det fallet har vi ju en helt annan diskussion.

Mitt påstående om CS blir ju då väldigt snabbt irrelevant, då CS på en TV aldrig är en bra idé. CS är väl det spelet som handlar minst om grafik och mest om inputlag, vilket utesluter TV-skärmar helt från att spela på.

för att göra det OnT:
Nej, jag väljer inte en OLED 120hz-TV idag för att spela CS; just för ovan nämnda anledningar. Inputlag på 30ms och en annan massa tjafs. Skulle man däremot hypotetiskt sett få en monitor med OLED som har en ms under 5, då försvinner alla anledningar att göra LED, CRT eller allt annat. Jag är redan känslig som det är mot inputlag på TV'n, även när jag spelar på konsol som är uppkopplad mot vanlig LCD-LED-TV'n.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Svar: jo det går.
Off topic :
Härlig attityd och då menar jag alla inlägg du gjort i tråden @Mithras .. Läste precis igenom hela tråden då den är av intresse för mig och blev lika glad varje gång dina posts dök upp. Relevanta bra bidrag med skön stämning. Stort tack

Har inte sagt att det inte går. Du får nog läsa genom det jag skrev igen.

Kul att höra att det uppskattas, skönt med bekräftelse

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag har själv en e6 och även en 100hz gsync monitor. Håller med dig om bildkvalitet helt men en sak som inte nämnts alls är ju banding.. Har du ingen banding på din tv alls? Framstår ju främst i mörka lite gråare spel t. Ex. Skyrim . Undrar även om du testat nåt spel som t. Ex. Quake eller annat fast fps spel för att jämföra känslan.
för min del kan jag inte riktigt testa just nu då jag inte kan koppla dator med TVn vis hdmi längre. Men sitter med en Nvidia shield och en steamlink och labbar.. Egen erfarenhet av dessa lösningar?

Har flera TV apparater, även flera OLEDs, så finns inget entydigt svar, men generellt verkar jag ha klarat mig rätt bra från banding. Inget jag kan se vid film och sånt men på 55" C7:an kan jag se ibland just mot en ljusgrå bakgrund som t.ex. FEAR har på vissa ställen (spelade igenom det igen för inte så länge sedan). Dock har en del av min LCD TVs och monitorer liknande problem, t.ex. på 78" kan jag se det ibland, främst på ishockey när det panorerar. Där är det dock lite mer "tunn linje" känsla medan det på OLEDen är mer klassisk banding (stripes med avvikande färg typ). Helt klart har väl även OLED fortfarande en hel del brister och tur är väl det för vad skulle vi annars diskutera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Härligt att höra!

Kanske jag som läst rubriken fel och uppfattat det fel, men så som jag läste den handlar det om OLED- vs gaming monitorer, dvs oled-monitor vs Gaming- monitor. Inte OLED TV vs gaming monitorer. I det fallet har vi ju en helt annan diskussion.

Mitt påstående om CS blir ju då väldigt snabbt irrelevant, då CS på en TV aldrig är en bra idé. CS är väl det spelet som handlar minst om grafik och mest om inputlag, vilket utesluter TV-skärmar helt från att spela på.

för att göra det OnT:
Nej, jag väljer inte en OLED 120hz-TV idag för att spela CS; just för ovan nämnda anledningar. Inputlag på 30ms och en annan massa tjafs. Skulle man däremot hypotetiskt sett få en monitor med OLED som har en ms under 5, då försvinner alla anledningar att göra LED, CRT eller allt annat. Jag är redan känslig som det är mot inputlag på TV'n, även när jag spelar på konsol som är uppkopplad mot vanlig LCD-LED-TV'n.

Hitta gärna några OLED-monitorer och återkom för det är nog fler än mig som gärna skulle hitta såna Dell gjorde ett försök vet jag men verkarde snabbt sluta sälja dom. Annars är det iaf i min värld ingen skillnad som så på en "(dator)monitor" och en TV annat än det som beskrivits tidigare, att TV apparaterna ofta har en del ytterligare i form av tunners, smarttv osv som jag dock själv aldrig använt.

Just storleken är annars ett problem tycker jag, OLED finns som bekant med 55" som minsta tillgängliga (förutom specialmonitorer, mobiltelefoner osv) och iaf på skrivbordet skulle jag gärna haft en 45" istället eller liknande. Som skrivbordsmonitor (för programmering osv) är det väl annars ABL som jag skulle säga är största problemet även om det är klart mer sällan förekommande än jag trott. Sen är Display Port till HDMI konverteringen en kamp i sig när ma inte har en laptop med HDMI 2.0 men just det har väl inte direkt med OLED etc att göra.

Notera att det i dagsläget endast fungerar med FHD i 120 hz på OLED, vilket jag gissar inte är en begränsning hos TVn utan snarare överföringen. Har för mig att du själv var inne på det i något tidigare inlägg också.

Men, som sagts tidigare, skulle jag själv tävlat i CS:GO eller liknande skulle jag aldrig själv kört med en OLED av de som finns idag, inte heller givet när jag kör single player FPS annat om det är uppenbart många scener med "grå sörja". Bara så ingen tror att jag är en faktaresistent fanboy som anser OLED som varandes bäst på allt. Men t.ex. i senaste DOOM, som flöt på fint i 4K utan Tearing osv, så var det ingen snack om att upplevelsen på OLEDen sopade banan med den på gaming monitorn.

Edit:
Spelar ytterst sällan själv konsol men där antar jag att man har även annat som bidrar till input lag, t.ex. antar jag att de trådlösa kontrollerna i sig borde ha en viss lag bara där. Kör man dessutom online (vilket jag heller sällan göra) så lär det vara ytterligare saker som påverkar förutom bildvisarens lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hitta gärna några OLED-monitorer och återkom för det är nog fler än mig som gärna skulle hitta såna Dell gjorde ett försök vet jag men verkarde snabbt sluta sälja dom. Annars är det iaf i min värld ingen skillnad som så på en "(dator)monitor" och en TV annat än det som beskrivits tidigare, att TV apparaterna ofta har en del ytterligare i form av tunners, smarttv osv som jag dock själv aldrig använt.

Just storleken är annars ett problem tycker jag, OLED finns som bekant med 55" som minsta tillgängliga (förutom specialmonitorer, mobiltelefoner osv) och iaf på skrivbordet skulle jag gärna haft en 45" istället eller liknande. Som skrivbordsmonitor (för programmering osv) är det väl annars ABL som jag skulle säga är största problemet även om det är klart mer sällan förekommande än jag trott. Sen är Display Port till HDMI konverteringen en kamp i sig när ma inte har en laptop med HDMI 2.0 men just det har väl inte direkt med OLED etc att göra.

Notera att det i dagsläget endast fungerar med FHD i 120 hz på OLED, vilket jag gissar inte är en begränsning hos TVn utan snarare överföringen. Har för mig att du själv var inne på det i något tidigare inlägg också.

Men, som sagts tidigare, skulle jag själv tävlat i CS:GO eller liknande skulle jag aldrig själv kört med en OLED av de som finns idag, inte heller givet när jag kör single player FPS annat om det är uppenbart många scener med "grå sörja". Bara så ingen tror att jag är en faktaresistent fanboy som anser OLED som varandes bäst på allt. Men t.ex. i senaste DOOM, som flöt på fint i 4K utan Tearing osv, så var det ingen snack om att upplevelsen på OLEDen sopade banan med den på gaming monitorn.

Edit:
Spelar ytterst sällan själv konsol men där antar jag att man har även annat som bidrar till input lag, t.ex. antar jag att de trådlösa kontrollerna i sig borde ha en viss lag bara där. Kör man dessutom online (vilket jag heller sällan göra) så lär det vara ytterligare saker som påverkar förutom bildvisarens lag.

Hehe, ja det var ju därför jag sa att frågan om OLED vs gaming i 120hz var en irrelevant fråga och konstigt ställd då det inte existerar några sådana Utan jag utgick från den första frågan, OLED-monitorer (60hz) vs andra (100hz+) där, som du säger Dell hade några stycken uppe. Förstod inte riktigt att vi snackar om TV-skärmar.

Sedan är skillnaden som jag nämnt oftast inputlag, något jag tyvärr alltid stört mig på. Doom 4k låter ju fantastiskt, men 30 ms går inte att bortse ifrån och då väljer jag hellre min IPS-panel. edit: Doom4K på OLED.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Hehe, ja det var ju därför jag sa att frågan om OLED vs gaming i 120hz var en irrelevant fråga och konstigt ställd då det inte existerar några sådana Utan jag utgick från den första frågan, OLED-monitorer (60hz) vs andra (100hz+) där, som du säger Dell hade några stycken uppe.

Sedan är skillnaden som jag nämnt oftast inputlag, något jag tyvärr alltid stört mig på. Doom 4k låter ju fantastiskt, men 30 ms går inte att bortse ifrån och då väljer jag hellre min IPS-panel.

21 ms verkar det vara numera vilket räckt för att DisplayLag ska välja OLED

https://displaylag.com/best-low-input-lag-tvs-gaming-by-gamer...

Men finns väl inget rätt och fel här och det var aldrig min tanke med tråden utan att snarare jämföra faktiska för- och nackdelar med varandra i syft att öka allmänkunskapen överlag (och till viss del lyfta fram OLED för gaming ska väl erkännas ). Själv har jag en av varje är är därmed hyfsat säker, men skulle gärna som sagt se en OLED med ensiffrigt lag, GSync och 120 hz även i 4K även fast det väl i det senare fallet inte är OLEDs fel at det inte går. Och gärna att NVidia dumpade GSync till förmån för FreeSync vilket som jag förstått det endast inte skett av rent ekonomiska skäl. Alternativt att AMD får ut GPUer som på allvar kan matcha NVidias bästa GPUer då så man kan rösta med plånboken.

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag gjorde en ninja på trådens rubrik och ändrade från "OLED" till "OLED-TV" så att det kanske blir tydligare runt vad som diskuteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Sen blir det väl lätt en viss hyesteri kring uppdateringsfrekvens och så kan jag tycka, det var inte länge sedan som FHD@60hz var the shit och så mkt bättre än allt annat

Nej fy, jag satt med min CRT i 120hz till år 2012 när jag köpte min första 120hz LCD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag gjorde en ninja på trådens rubrik och ändrade från "OLED" till "OLED-TV" så att det kanske blir tydligare runt vad som diskuteras.

Vore bättre du ändrade så det fanns OLED monitorer istället för rubriken

Permalänk
Medlem

Nä varför då? Varför ska man dissa en produkt bara för att den har tv mottagare när den kan lösa samma uppgift?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

21 ms verkar det vara numera vilket räckt för att DisplayLag ska välja OLED

https://displaylag.com/best-low-input-lag-tvs-gaming-by-gamer...

Men finns väl inget rätt och fel här och det var aldrig min tanke med tråden utan att snarare jämföra faktiska för- och nackdelar med varandra i syft att öka allmänkunskapen överlag (och till viss del lyfta fram OLED för gaming ska väl erkännas ). Själv har jag en av varje är är därmed hyfsat säker, men skulle gärna som sagt se en OLED med ensiffrigt lag, GSync och 120 hz även i 4K även fast det väl i det senare fallet inte är OLEDs fel at det inte går. Och gärna att NVidia dumpade GSync till förmån för FreeSync vilket som jag förstått det endast inte skett av rent ekonomiska skäl. Alternativt att AMD får ut GPUer som på allvar kan matcha NVidias bästa GPUer då så man kan rösta med plånboken.

21 ms börjar närma sig acceptansgränsen hehe
Nej rätt och fel finns absolut inte. Jag har ju själv sett folk spela med otrolig lagg och de har inte ens märkt av det, och för dessa människor kommer ju OLED t.ex. vara det enda "rätta".

Men som teknik är ju OLED självklart bättre än allt annat hittills, iaf. i mitt tycke. Ge mig en OLED 144hz <5MS så kan jag nog lägga en ganska rejäl summa pengar för att köpa den.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nä varför då? Varför ska man dissa en produkt bara för att den har tv mottagare när den kan lösa samma uppgift?

Osäker på vems inlägg du kommenterar men antar att det inte är mitt

Permalänk
Medlem

Hoppla. Jag har alltid tyckt att det var lite konstigt att LGs 2017 modeller skulle vara maxade just vid FHD (1920 x 1080) @ 120 hz när det utan problem går att köra 4K@60 hz vilket är klart mer bildinformation om man bara har en GPU som klarar det. Dvs, det borde helt enkelt finnas kapacitet över i bandbredden och panelen i sig är ju 120 hz oavsett upplösning.

Så bestämde mig för att testa QHD, dvs 2640 x 1400 @ 120 hz och mycket riktigt, det fungerade på första försöket. Med 4:4:4 och och så vidare. Kanske ingen hit för text och liknande (fortfarande för lågupplöst på en 55" eller större) men i spel gör det en rätt markant skillnad att gå från FHD @ 120hz till QHD @ 120 hz. Även 2160 x 1600 verkade fungera men då blir det genast inte 1:1 mappning med panelen så klart.

OLED bildkvalité i 120 hz i 2160 x 1440 är faktiskt inte så pjåkigt

Edit:
Detta är lite av ett minfält men vad jag kan bedöma så är det faktiskt en tydlig skillnad i kvaliten mellan FHD och QHD, dvs det verkar fungera, inte bara att den rapporterar något som inte är sant.

Permalänk
Medlem

Något jag dock aldrig tycks få till, som kanske eg är lite off topic, är att stänga av skalningen. Tanken är att iom att OLED har så bra svärta så borde det inte vara något problem att göra skärmen mindre genom att ha en lägre upplösning och stänga av skalningen. Då slipper man problemet om man kör spel som inte har nog bra textures etc.

Men jag verkar aldrig få det att fungera med annat än att gå ner till 30 hz av någon anledning. Detta vare sig jag låter skärmen eller GPUn sköta skalningen. Har provat på flera monitorer (via HDMI) utan att lyckas dock, även med skalning avstänt på monitorerna. Nån som har nån ide om varför det inte fungerar? Är väl eg bara för spel som det behövs så kanske går att lösa via något Window mode men förstår inte varför detinte bara fungerar rakt av.

Edit:
Verkar vara ett fullständigt minfält detta att döma av någon timmes Googling. T.ex. verkar det inte gå att göra en custom resolution för 2160x1440 @ 60 hz om man inte först ställer in 1080p som upplösning. Låter helt otroligt, jag vet, men har själv testat det och det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Något jag dock aldrig tycks få till, som kanske eg är lite off topic, är att stänga av skalningen. Tanken är att iom att OLED har så bra svärta så borde det inte vara något problem att göra skärmen mindre genom att ha en lägre upplösning och stänga av skalningen. Då slipper man problemet om man kör spel som inte har nog bra textures etc.

Det går väl inte komma runt TV:ns skalning (om det nu inte finns något i service-menyn) så det enda alternativet om man vill ha en mindre ruta är väl att köra en 3840x2160-signal och låta GPU:n fylla ut med svart?

Hur hittade du fungerande timing-värden till din QHD 120Hz custom resolution? Har testat lite på måfå i Nvidias drivrutiner men TV:n säger "Invalid format" till typ allt, om man nu inte låter GPU:n routa den genom en standardupplösning, vilket inte fungerar för 120Hz då den tycker att allt över 1920x1080 ska skickas ut som 3840x2160 oavsett, vilket förstås låser frekvensen till 60Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Det går väl inte komma runt TV:ns skalning (om det nu inte finns något i service-menyn) så det enda alternativet om man vill ha en mindre ruta är väl att köra en 3840x2160-signal och låta GPU:n fylla ut med svart?

Hur hittade du fungerande timing-värden till din QHD 120Hz custom resolution? Har testat lite på måfå i Nvidias drivrutiner men TV:n säger "Invalid format" till typ allt, om man nu inte låter GPU:n routa den genom en standardupplösning, vilket inte fungerar för 120Hz då den tycker att allt över 1920x1080 ska skickas ut som 3840x2160 oavsett, vilket förstås låser frekvensen till 60Hz.

Försökte även med GPU skalning fast utan bättre resultat, endast i 30 Hz fungerade det. Verkade vara många med liknande problem.

Ang QHD på LGn så gick det förvånansvärt smidigt, ändrade inga timinginställningar utan skapade bara en custom resolution med rätt upplösning och 120 Hz så fungerade det på första försöket. Hade väntat mig klart mer strid om det ens skulle fungera. Kör TVn i PC läge och hade förmodligen game mode påslaget när jag testade.

Ett tips kan vara att utgå från FHD upplösning när du lägger till en ny custom resolution. Tex kunde jag omöjligt lägga till QHD @ 60 hz utan att först ställa om till FHD vilket jag hittade via lite Googlade. Trodde inte på det själv först men nu när jag testat så verkade det stämma.

Edit:

Här är en tråd som fick in mig på rätt spår. Notera att det verkar vara en diskussion om man verkligen kör QHD (I detta fall) eller om det handlar om skalning. Jag hann själv inte testa det mer än att jag såg en faktiskt skillnad och att Wolfenstein 2 verkade nöjd med att köra QHD @ 120 hz. Har inte haft tid att testa något mer sen dess.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-3040109/vizio-uhd-stuc...

Notera att QHD upplösningen såg rätt risig ut i Windows, dvs skrivbord, vanliga program osv. Däremot i fullskärms spel och video såg det klart bättre ut. Det i sig gör väl inget för i "vanligt windowsläge" finns väl ingen anledning att inat köra 4K @ 60 hz.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ang QHD på LGn så gick det förvånansvärt smidigt, ändrade inga timinginställningar utan skapade bara en custom resolution med rätt upplösning och 120 Hz så fungerade det på första försöket.

OK då är jag nog med, om man gör så får man inte ut 2560x1440, utan det skalas ner till 1920x1080 av GPU:n. Kollar du info-rutan på TV:n kommer den förmodligen säga att signalen in är 1920x1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

OK då är jag nog med, om man gör så får man inte ut 2560x1440, utan det skalas ner till 1920x1080 av GPU:n. Kollar du info-rutan på TV:n kommer den förmodligen säga att signalen in är 1920x1080.

Han som sagt inte prova speciellt mycket men ska göra det. Samtidigt finns det skäl som talar för att det faktiskt borde fungera sett till "pixelklockan" iom att stödet finns för 4K@60hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Han som sagt inte prova speciellt mycket men ska göra det. Samtidigt finns det skäl som talar för att det faktiskt borde fungera sett till "pixelklockan" iom att stödet finns för 4K@60hz.

Ja, rent bandbreddsmässigt borde det inte vara några problem, men det verkar finnas någon blockad någonstans, i alla fall för mig. Under 1920x1080 kan jag skicka ut alla möjliga skumma upplösningar och det fungerar, t.ex. 1856x1044, men så fort jag försöker gå över det, t.ex. med 1952x1098 så får jag "Invalid Format" på TV:n.

Permalänk
Medlem

Även Nvidias drivrutiner känns rätt svårarbetade, om man lägger till en custom resolution så vore det ju rimligt att anta att man faktiskt kör den upplösning som också visas upp i kontrollpanelen. Kan minnas fel här (inte hemma) men har för mig att man på LGs 2017 modeller inte längre kan se vilken upplösning som man kör i.

Permalänk
Medlem

Det går att se, tryck upp-pil och sen på den svarta fliken med HDMI-input som dyker upp så står inkommande upplösning. I PC-läget står hela upplösningen exakt, i andra lägen står det bara 1080p, 2160p etc. eller ingenting om upplösningen är icke-standard.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är ganska vanligt att info-rutorna är "korkade". Det är ofta tabeller där ovanliga timings kan hamna lite godtyckligt och beskrivas fel. Har sett många märkliga visningar i info-rutorna genom åren, så skulle aldrig lita till 100 procent på vad som står där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är ganska vanligt att info-rutorna är "korkade". Det är ofta tabeller där ovanliga timings kan hamna lite godtyckligt och beskrivas fel. Har sett många märkliga visningar i info-rutorna genom åren, så skulle aldrig lita till 100 procent på vad som står där.

Ja, och i mitt fall står det dessutom ingen upplösning alls när jag precis testade på 55" C7 utan bara "PC HDMI1". Min E6 65" har en infoknapp på fjärrkontrollen däremot som visar ytterligare info, denna saknas dock helt på fjärrkontrollen för C7 vad jag kan se (minns att det varit uppe tidigare). Kanske finns något annat sätt att se infon (oavsett om den nu är rätt eller inte)?

Permalänk
Medlem

@improwise: Du måste trycka på den svarta HDMI-fliken som dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

@improwise: Du måste trycka på den svarta HDMI-fliken som dyker upp.

Se där, du borde få officiell status som LG OLED expert på forumet

Sen verkar det ju lite oklart om man kan lita på informationen där dock men fungerade iaf på min 4K kontorslaptop som jag kör just nu.

Permalänk
Medlem

NVidas drivrutiner är dock ett under av opedagogik, jag levde i tron att de endast var med DSR aktiverat som man fick denna typ av skalning som det verkar vara här, men så verkar inte vara fallet. Eller är det olika typer av skalning?

Permalänk
Medlem

Inte helt hundra då jag aldrig använt DSR, men skulle tro att det är mer eller mindre samma sak. I custom resolutions ställer man in timings för upplösningen som skickas ut, och värdena man kan ändra på längst upp är det som grafikkortet renderar, fungerar likadant med uppskalning.

Permalänk
Medlem

Har nu testat detta lite ytterligare. Enligt TV så är det 1920x1080 men som konstaterats ovan så är den informationen inte alltid så mkt att lita på. När jag byter mellan QHD och FHD kan jag även klart och tydligt se att med QHD upplösningen ökar också själva ytan på skärmen så att jag faktiskt ser mer. T.ex. med en webbläsare ser jag helt enkelt mer förstasidan hos en nyhetssida typ DN i QHD läge än i FHD läge, vilket talar för att det faktiskt är upplösningen som skijler och inte bara en skalning. Dock vet jag inte exakt vad "skalning" innebär i detta fall, olika upplösningar i sig är ju också en form av skalning. Windows i sig rapporterar också aktuell upplösning som QHD. Men helt klart handlar det inte bara om att typ en grafikmotor renderar i högre upplösning än skärmen kan visa då det bara borde vara aktuellt i spel och liknande. Eller?

Edit:
Kan tillägga att jag verifierat så att inte Windows i sig aktiverat någon skalning utan den är på 100% i samtliga fall och med Custom Scaling off.

Permalänk
Medlem

Allting renderas i 2560x1440, inklusive skrivbordet och webbläsare, därför ser du mer på hemsidor. Grafikkortet skalar sen ner den färdigrenderade bilden till 1920x1080 vid output för att skicka till TV:n.

Så det fungerar i princip som om du kört DSR med en 1920x1080-skärm, förutom att TV:n i sin tur skalar upp bilden till 3840x2160 efter det. Då skalning i regel aldrig är bra för skarpa, grafiska 2D-element kan jag nästan garantera att slutresultatet på skrivbordet kommer vara sämre än om man bara renderat och skickat ut 1920x1080 från början, i spel får man kanske lite av en anti-aliasing-effekt.