Vad innebär en kränkningsanmälan

Permalänk

Vad innebär en kränkningsanmälan

Det är så at jag helt enkelt har blivit kränkningsanmäld. Ja jag är under 18 och skriver här men skit i det nu. Det är så att jag undrar om det anmäls vidare. Han som anmälde mig är en kompis som jag inte har vällat ha kontakt med på sistonde då jag har märkt att något är fel med han. Något är helt vrickat med hans huvud. Men han vill alltid va med mig i skolan och så. Det konstigaste är att jag läste igenom det och typ bara 2 meningar stämde. Resten hade han helt hittat på eller helt förändrat. Men det värsta är att han ändå vill va med mig och skämtar med mig i skolan. Om jag hade blivit ”mobbad” hade jag inte hängt med mobbaren precis. Tror faktiskt lite hans mamma har tvingat han att anmäla för att få lite skadestånd från skolan då de är fattiga. Bad ska jag göra behöver hjälp. Mina föräldrar är igallefall på min sida...

Permalänk
Medlem

Han kanske är ledsen för att du inte längre vill prata med honom?
Du kanske borde sätta dig ned med honom och förklara att du tycker att "något är fel i hans huvud" och att du inte längre vill umgås?

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Han kanske är ledsen för att du inte längre vill prata med honom?
Du kanske borde sätta dig ned med honom och förklara att du tycker att "något är fel i hans huvud" och att du inte längre vill umgås?

Tror bara att det gör saken värre faktiskt men ska prata med mina föräldrar om detta förslag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att jag har någon insikt i det hela.

Men jag tycker att det låter rimligt att du i sällskap med dina föräldrar stämmer möte med de ansvariga på skolan där du förklarar situationen sakligt.

Är du skötsam i skolan för övrigt? Är den andra eleven skötsam? (kommer säkerligen att spela roll då det är ord mot ord)

Skrivet av Chromatic:

Han kanske är ledsen för att du inte längre vill prata med honom?
Du kanske borde sätta dig ned med honom och förklara att du tycker att "något är fel i hans huvud" och att du inte längre vill umgås?

Nu har det inte helt tydligt framkommit om det ligger något i det hela utöver att TS inte vill spendera tid. Det är uppenbarligen inte okej att sitta och anmäla andra för att man har en åsikt om hur man ska vara, det i sig är trakasserier.

Det vore isf inte första gången någon minderårig kokar upp nån historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mililtaremil:

Tror bara att det gör saken värre faktiskt men ska prata med mina föräldrar om detta förslag

Skickades från m.sweclockers.com

Har du fått en prick av skolan eller är du polisanmäld?
Du får väl prata med din lärare och berätta din syn på saken. Det är antagligen bra om dina föräldrar är med i svängen.

Utifrån vad du skriver är det svårt att dra några slutsatser. Men om du pratar med din f.d. kompis är ett tips att inte inleda med "det är något fel på ditt huvud".
Berätta hellre utifrån agerande; "När du säger/gör (något) upplever jag att det är jobbigt/pinsamt, därför vill jag inte umgås med dig längre."

Permalänk
Medlem

Är ganska säker på att du inte kommer få problem av själva anmälan, så du behöver inte oroa dig mycket för det. Det finns inga bevis om det nu ens mot all förmodan skulle utredas. Såvida du själv inte erkänner något dumt.
Men däremot tycker jag att det kan vara värt att hjälpa killen, kolla läget med honom och hans situation. Kanske inte själv men åtminstone kanske prata med någon skolkurator eller informera någon annan som kan utreda/hjälpa killen. Det verkar ju som att man har det tufft om det är som du säger att man har hittat på någon historia för pengar eller uppmärksamhet.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Har du fått en prick av skolan eller är du polisanmäld?
Du får väl prata med din lärare och berätta din syn på saken. Det är antagligen bra om dina föräldrar är med i svängen.

Utifrån vad du skriver är det svårt att dra några slutsatser. Men om du pratar med din f.d. kompis är ett tips att inte inleda med "det är något fel på ditt huvud".
Berätta hellre utifrån agerande; "När du säger/gör (något) upplever jag att det är jobbigt/pinsamt, därför vill jag inte umgås med dig längre."

Vet ärligt inte om det är en prick eller anmälan men hoppas att det är en prick.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Kan inte påstå att jag har någon insikt i det hela.

Men jag tycker att det låter rimligt att du i sällskap med dina föräldrar stämmer möte med de ansvariga på skolan där du förklarar situationen sakligt.

Är du skötsam i skolan för övrigt? Är den andra eleven skötsam? (kommer säkerligen att spela roll då det är ord mot ord)

Nu har det inte helt tydligt framkommit om det ligger något i det hela utöver att TS inte vill spendera tid. Det är uppenbarligen inte okej att sitta och anmäla andra för att man har en åsikt om hur man ska vara, det i sig är trakasserier.

Det vore isf inte första gången någon minderårig kokar upp nån historia.

Mitt sämsta betyg är C och gör alltid läxorna sä är ordentlig i skolan. Pratar väll lite mycket på lektionens då jag redan kan allt så jag blir uttråkad. Min kompis har typ bara E och D i allt och är jävligt lat. Händer då och då att han inte gör läxan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av KARNOU:

Är ganska säker på att du inte kommer få problem av själva anmälan, så du behöver inte oroa dig mycket för det. Det finns inga bevis om det nu ens mot all förmodan skulle utredas. Såvida du själv inte erkänner något dumt.
Men däremot tycker jag att det kan vara värt att hjälpa killen, kolla läget med honom och hans situation. Kanske inte själv men åtminstone kanske prata med någon skolkurator eller informera någon annan som kan utreda/hjälpa killen. Det verkar ju som att man har det tufft om det är som du säger att man har hittat på någon historia för pengar eller uppmärksamhet.

De ska ha frågat hans andra kompisar och 2 av de sa ja de andra svarade inte så antagligen har han sagt åt de va de ska svara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Kränkningsanmälan vilket ord, var är samhället på väg? Och de använder dessa ord i skolan inför barn.

Nå oavsett vad pappret kallas för så är det relevanta vad anklagelserna är och det finns anklagelser som kan straffa dig. Jag tänker framför allt på om du har mobbat någon p.g.a dens sjukdom, kön, sexuell läggning eller liknande. Är det inget av dessa och inte organiserad
eller systematisk mobbning så går du säker.

Men det betyder inte att det är fel att utreda om vad konflikten handlar om..

Permalänk
Medlem

Inget lär väl hända såvida han inte har bevis på att du har "kränkt" honom på något sätt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av anon159643:

kränkningsanmälan vilket ord, var är samhället på väg?

Nå oavsett vad pappret kallas för så är det relevanta vad anklagelserna är och det finns anklagelser som kan straffa dig. Jag tänker framför allt på om du har mobbat någon p.g.a dens sjukdom, kön, sexuell läggning eller liknande. Är det inget av dessa och inte organiserad mobbning så går du säker.

Men det betyder ite att det är fel att utreda om vad konflikten handlar om..

Det handlar inte om något sådant jag har kallat han CP en gång för han bryckar kalla mig missbildad. Allt annat har han ändrat på. Han bryckar tex slå mig i magen helt random och då blir jag arg såklart och sp vill han alltid slås mot allt och alla så det blir ganska störigt. Inget i ”gänget” som jag tydligen är ”gruppledare” över vill ha han med oss hela tiden men man kan säkert bli kränkningsanmäld för det också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter ju som mellanstadiet vafan xD är ni verkligen 18!?
slår varandra i magen? sicket folk!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mililtaremil:

Det handlar inte om något sådant jag har kallat han CP en gång för han bryckar kalla mig missbildad. Allt annat har han ändrat på. Han bryckar tex slå mig i magen helt random och då blir jag arg såklart och sp vill han alltid slås mot allt och alla så det blir ganska störigt. Inget i ”gänget” som jag tydligen är ”gruppledare” över vill ha han med oss hela tiden men man kan säkert bli kränkningsanmäld för det också.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, CP bör du som många sluta missbruka då det är en tragisk sjukdom som inte på något sätt har med intellekt att göra.
Inte minns i ditt eget försvar ska du undvika detta ord, då andra individer kan ta illa åt sig.

Resten så är det en klassisk ord emot ord, har du flera andra som talar för din sida att du ej är någon "gängledare" så är det nog inte så farligt.

Sedan är jag skeptisk till att enbart lyssna på den ena parten, då han som anmälde säkert har sin berättelser. Och personer som mig som bara hör ena berättelsen utan att veta mer kan säga något. Men att försöka bli sams tror jag är det bästa, har du ej använd våld emot honom så tror jag inte så mycket kan hända emot dig.

Permalänk

@anon159643: Han bryckar slå mig i magen ganska ofta och ibland slår jag tillbaks lite löst i hans mage då. Och ja löst är faktiskt sant då jag 99% av gångerna tänker på att hans mamma ringde hem till min familj i höstat och sa att vi skulle betala skadestånd och skit. Så jag har fattat att han är känslig men inte så här känslig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Låter ju som mellanstadiet vafan xD är ni verkligen 18!?
slår varandra i magen? sicket folk!

Nepp, han har i sitt första inlägg skrivit tydligt att han är under 18 år, jag börjar misstänka att han är mellan 8-11 år gammal... känns som att detta är ett problem som bara kan lösas föräldrar emellan, att hans föräldrar står på "hans" sida är ju bara korkat, har TS inte gjort något fel behöver man inte stå på någons sida?

Det jag tror har hänt är att mobbaren (TS) har blivit anmäld av sitt mobboffer som kanske en gång i tiden var hans vän innan han börjar hänga med de "coola" kidsen som dricker sig fulla på energidricka på 10 rasten.

Kortfattat, du är minderårig och inget händer men sluta för fan att mobba folk i din omgivning så slipper du sånt här i fortsättningen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Han får inte ut något av en kränkningsanmälan, inget skadestånd och ingen vinst. Så motivationen för honom att ljuga om det borde vara rätt obefintlig.

Fundera på varför det hänt, för något har ju uppenbarligen hänt. Han kanske är "känslig" men du har ju uppenbarligen på något sätt sårat honom.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Rekordmedlem

Det som först händer är att det ska utredas vad som hänt och efter det är det svårare att veta hur det går vidare för det beror på vad som kommer fram i utredningen.

Om huvudmannen eller personalen i verksamheten får kännedom om att ett barn eller en elev kan ha blivit utsatt för kränkande behandling i samband med verksamheten är huvudmannen skyldig att utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling. Personalen har också en anmälningsskyldighet.
(Skyldighet att anmäla, utreda och åtgärda kränkande behandling: 6 kap. 10 § skollagen)
Huvudmannen är skyldig att skyndsamt utreda uppgifter om att ett barn eller en elev kan ha blivit utsatt för kränkande behandling i samband med verksamheten.
Skyldigheten att utreda uppstår så snart någon i personalen eller huvudmannen får kännedom om att ett barn eller en elev kan ha blivit utsatt för kränkande behandling i samband med verksamheten, till exempel genom att barnet eller eleven berättar att han eller hon upplever sig kränkt. Det krävs inte några bevis för att något har hänt eller att barnet, eleven eller dennes vårdnadshavare har gjort en anmälan om kränkande behandling. Skyldigheten att utreda gäller även om vårdnadshavare, barn eller elever uppger att de inte vill att händelsen ska utredas.
Utredningen ska påbörjas och genomföras skyndsamt.
Syftet med att utreda är att få tillräckligt med information och kunskap om situationen för att kunna bedöma om barnet eller eleven har blivit utsatt för kränkande behandling och vilka åtgärder som verksamheten i så fall måste vidta för att få kränkningarna att upphöra.
https://www.skolverket.se/skolutveckling/vardegrund/krankning...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Nepp, han har i sitt första inlägg skrivit tydligt att han är under 18 år, jag börjar misstänka att han är mellan 8-11 år gammal... känns som att detta är ett problem som bara kan lösas föräldrar emellan, att hans föräldrar står på "hans" sida är ju bara korkat, har TS inte gjort något fel behöver man inte stå på någons sida?

Det jag tror har hänt är att mobbaren (TS) har blivit anmäld av sitt mobboffer som kanske en gång i tiden var hans vän innan han börjar hänga med de "coola" kidsen som dricker sig fulla på energidricka på 10 rasten.

Kortfattat, du är minderårig och inget händer men sluta för fan att mobba folk i din omgivning så slipper du sånt här i fortsättningen.

Är 14 ska snart fylla 15

Permalänk

@mrqaffe: Kan det bli något större problem i framtiden? Typ när man söker jobb mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mililtaremil:

Tror faktiskt lite hans mamma har tvingat han att anmäla för att få lite skadestånd från skolan då de är fattiga.

En kille som, åtminstone tidigare var din vän, ska alltså ha blivit tvingad av sin mamma att göra en kränkningsanmälan för att familjen på så sätt ska få få pengar från skolan, detta eftersom familjen är fattiga?

Tror du det på riktigt? Hur mycket pengar tror du dom skulle kunna få för det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mililtaremil:

@mrqaffe: Kan det bli något större problem i framtiden? Typ när man söker jobb mm.

Nej inte av bara en anmälan, den leder bara till en utredning och den är i sig sekretessbelagd.
Du är ju inte heller straffmyndig så det lär krävas nått ganska allvarligt om det ska påverka dig i juridisk mening som vuxen, däremot kan tex socialtjänsten bli inkopplad om inte rektorn ensam löser situationen och indirekt kan det ju påverka dig pga hur skolgången fungerar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Då låter det ganska lungt. Ska snacka med mina kompisar om vad vi ska göra för att på bästa sätt slippa honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

En kille som, åtminstone tidigare var din vän, ska alltså ha blivit tvingad av sin mamma att göra en kränkningsanmälan för att familjen på så sätt ska få få pengar från skolan, detta eftersom familjen är fattiga?

Tror du det på riktigt? Hur mycket pengar tror du dom skulle kunna få för det?

Det är sånt som får en att undra om TS är fullt medveten om hur hans eget beteende faktiskt upplevs av andra. Bara en tanke.

Permalänk

@guermantes: Skolan snackade om en massa skadestånd så jag tänkte att jag skriver det skolan sa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mililtaremil:

@guermantes: Skolan snackade om en massa skadestånd så jag tänkte att jag skriver det skolan sa.

Massa skadestånd?

Du upplevt enormt osympatisk och som betydligt yngre än 14-15.
Kanske dags att reflektera lite över din attityd innan någon annan gör det.
Detta menat som ett vänligt råd, då jag tyvärr sett mer än en ungdom få lida för detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

En kille som, åtminstone tidigare var din vän, ska alltså ha blivit tvingad av sin mamma att göra en kränkningsanmälan för att familjen på så sätt ska få få pengar från skolan, detta eftersom familjen är fattiga?

Tror du det på riktigt? Hur mycket pengar tror du dom skulle kunna få för det?

Det relevanta är väl snarare vad familjen som anmälde tror.

Minns faktiskt att jag var med om något liknande i mellanstadiet (vilket var MÅNGA år sedan). Var en kille där som var rätt mobbad och som dessutom var jäkligt jobbig, som om han ville vara proaktiv och se till så att folk mobbade honom istället för att vänta in det. Jag som alltid varit en rätt snäll och grundtrygg person gjorde verkligen allt jag kunde för att vara hans kompis, även fast det innebar att man inte direkt steg i populäritet själv. Men till slut orkade jag bara inte mer utan försökte hålla mig undan med begränsad framgång för att därefter till slut säga att jag helt enkelt inte ville "leka" något mer.

Det ledde nog fram till rätt mycket besvikelse från hans sida vilket slutade med att hans mamma försökte slå i både skolan och mina föräldrar att jag var den som mobbade honom mest och dessutom var den som fick andra att mobba honom, vilket helt enkelt var en ren lögn. Nu var dom rätt "kända sen tidigare" och familjen hade det jobbigt i största allmänhet på många sätt och vis, så det viftades bort rätt per omgående. Men detta var ju rätt långt innan alla blev så ängsliga och kränkta hela tiden, idag hade det säkert lett till världens utredning.

Hur relevant detta är i detta fall vet jag inte men det låter på TS beskrivning som det finns beröringspunkter. Desperata människor gör ibland desperata saker utan allt för mycket förnuftigt tänkande bakom. I synnerhet föräldrar vars barn mobbas i skolan utan att dom kan göra något åt det. Känner folk vars barn tyvärr mobbas i skolan och som vuxen kan jag verkligen förstå deras frustration och desperation.

Permalänk
Avstängd

Om nu TS själv säger att han som sämst har C i betyg så måste det vara svenska och hans lärare förmodligen är tänd på honom. Jag blir orolig om det du skriver ger dig ens ett D.

Till ämnet så har jag aldrig förstått detta med att bli kränkt men det tycks vara väldigt enkelt att bli iallafall. Inte fan anmälde jag mina kamrater om någon sa att jag var CP eller slog mig i magen. Jag tror helt enkelt att din kompis föräldrar är de som har problem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Om nu TS själv säger att han som sämst har C i betyg så måste det vara svenska och hans lärare förmodligen är tänd på honom. Jag blir orolig om det du skriver ger dig ens ett D.

Till ämnet så har jag aldrig förstått detta med att bli kränkt men det tycks vara väldigt enkelt att bli iallafall. Inte fan anmälde jag mina kamrater om någon sa att jag var CP eller slog mig i magen. Jag tror helt enkelt att din kompis föräldrar är de som har problem.

I dagens skola får man väl minst C om man orkar släpa sig till hälften av lektionerna?

Permalänk

@improwise: Du beskrev det ganska bättre än mig. Tycker också det bör finnas andra som skolan bör sätta resurser på som får sådana här anmälningar dagligen. Men de får liksom göra vad de vill.