Är det säkert att aktivera Hyperthreading igen?

Permalänk
Medlem

Är det säkert att aktivera Hyperthreading igen?

Hejsan

Kanske onödigt att starta en tråd om det men jag är genuint orolig över detta.

Som dem flesta vet så har/hade Skylake/Kaby-lake baserade processorer ett HT relaterat problem som denna nyhet skrev om för ett tag sen https://www.sweclockers.com/nyhet/24022-intels-skylake-och-ka...

Jag undrar om de nu har blivit säkert att ha detta aktiverat igen utan att något händer som artikeln nämner. Jag har uppdaterat till senaste bios för mitt moderkort men jag såg inget i beskrivningen om den fixar problemet eller ej, något som artikeln åxå nämner att man skulle kolla upp.

Känns så tråkigt att man ska behöva offra prestanda för nåt sånt här, men men va gör man.

Tack på förhand

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Du och två till är nog de enda i Sverige som stängde av det till att börja med?

Permalänk
Hedersmedlem

@jeffan97: Det står i artikeln att problemet är svårt att återskapa och jag har inte hört talas om någon som faktiskt har haft det. Jag tror det var onödigt att stänga av HT från början och jag tror definitivt inte det är någon fara att sätta igång det igen.

Permalänk
Datavetare

Det problemet patchades 24:e juli 2017.

Givet att det aldrig dök upp några artiklar kring problem orsakade av patchen lär det vara rätt "safe" att både installera den (vilket du rimligen borde ha redan har i ett fullt uppdaterat system) och aktivera HT igen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Du och två till är nog de enda i Sverige som stängde av det till att börja med?

Skrivet av Andreaz1:

@jeffan97: Det står i artikeln att problemet är svårt att återskapa och jag har inte hört talas om någon som faktiskt har haft det. Jag tror det var onödigt att stänga av HT från början och jag tror definitivt inte det är någon fara att sätta igång det igen.

Skrivet av Yoshman:

Det problemet patchades 24:e juli 2017.

Givet att det aldrig dök upp några artiklar kring problem orsakade av patchen lär det vara rätt "safe" att både installera den (vilket du rimligen borde ha redan har i ett fullt uppdaterat system) och aktivera HT igen.

Jo de kan nog vart bara jag och några till så det kan mycket möjligt ha vart onödigt men tar helst inga risker så gjorde det ändå, allt föratt va på den säkra sidan

Men va bra att de fixades, återaktiverar de igen då.

Tack för snabba svar, det uppskattas

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Sötast

Detta hade helt gått mig obemärkt förbi x)

Permalänk
Avstängd

Bara för att va den... men de står i samma artikel att problemet vart fixat redan vid tiden för publiceringen!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Jo men det stod även inte vilka moderkort som hade fått uppdateringen. Men just nu så verkar det inte va nåt problem alls enligt va Yoshman sa.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Antielefant
Skrivet av jeffan97:

@HC-8315: Jo men det stod även inte vilka moderkort som hade fått uppdateringen. Men just nu så verkar det inte va nåt problem alls enligt va Yoshman sa.

Det är inte på moderkorts- utan på systemnivå; dvs du får den via Windows Update och den slår för alla Intelprocessorer av "rätt" modell (gen 6-7). Ligger också med från början i W10 1709.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det är inte på moderkorts- utan på systemnivå; dvs du får den via Windows Update och den slår för alla Intelprocessorer av "rätt" modell (gen 6-7). Ligger också med från början i W10 1709.

Stod dock att de hade med BIOS o göra, men men vad vet jag. Är inte så kunnig på just de området

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jeffan97:

@HC-8315: Jo men det stod även inte vilka moderkort som hade fått uppdateringen. Men just nu så verkar det inte va nåt problem alls enligt va Yoshman sa.

Skrivet av jeffan97:

Stod dock att de hade med BIOS o göra, men men vad vet jag. Är inte så kunnig på just de området

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gick inte och tittade lite på när Asus släppte nytt BIOS för bland annat mitt moderkort. Den 21 Juli förra året släpptes första BIOS uppdateringen efter att detta fel åtgärdats. Efter de så har de kommit ut tre ytterligare BIOS för iaf mitt Asus Z170-A moderkort.
Jag tror att vi faktiskt kan vara överens om att felet vart åtgärdat för dom flesta inom någon månad efter att felet var åtgärdat från Intel. Sen är de upp till var och en själv att ta reda på om de kommit ett nytt BIOS eller inte.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Inte ens sett detta, hade inte avaktiverat det ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Jag gick inte och tittade lite på när Asus släppte nytt BIOS för bland annat mitt moderkort. Den 21 Juli förra året släpptes första BIOS uppdateringen efter att detta fel åtgärdats. Efter de så har de kommit ut tre ytterligare BIOS för iaf mitt Asus Z170-A moderkort.
Jag tror att vi faktiskt kan vara överens om att felet vart åtgärdat för dom flesta inom någon månad efter att felet var åtgärdat från Intel. Sen är de upp till var och en själv att ta reda på om de kommit ett nytt BIOS eller inte.

Jo jo jag håller med, det är bara jag som har liggat på latsidan med att kolla upp saker

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /