Permalänk
Medlem

Filserver och Plex

Tjena

Har lite delar över och är ganska trött på min NAS som inte stödjer det jag vill ha, Plex bl.a.
Min smart TV har PLEX appen och behöver då en server som stödjer detta. Men då jag aldrig testat plex än så söker ja nu tips om OS och ev hur man går till väga med allt. Och om mina saker duger till detta?

Hårdvaran består av:
AMD Athlon 5150 1.6GHz Quade Core
MSI AM1I
16Gb ram 1600MHz
250Gb SSD
3TB HDD
2x2TB HDD

Dock har mobot bara 2 SATA portar så behöver få till två till. lösning på detta?

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Vila i frid

XPenology (Synology DSM)

https://www.inet.se/produkt/5400006/delock-pcie-sata-x4-raid

Åtminstonde en konverterad 720p ström bör cpun klara av.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Den har 2K i passmark så den klarar garanterat en FHD-ström. Antagligen två 720P-strömmar.
På det; egentligen valfritt raid-kort som hasenfrasen visar.

Permalänk
Medlem

För er med mer erfarenhet......

Är det meningsfullt/overkill att köra en SSD i en fil/Plex server?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

För er med mer erfarenhet......

Är det meningsfullt/overkill att köra en SSD i en fil/Plex server?

Jag kör en SSD som cache disk (transcoding disk)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

För er med mer erfarenhet......

Är det meningsfullt/overkill att köra en SSD i en fil/Plex server?

Prövat med SSD till min plex server där den sparar metadata och annat, märkte noll skillnad så länge man ser till att databasen är optimerad.

Ser ingen mening alls att använda SSD alls för plex, gör ingen skillnad om man kör med thumbnails heller.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Prövat med SSD till min plex server där den sparar metadata och annat, märkte noll skillnad så länge man ser till att databasen är optimerad.

Ser ingen mening alls att använda SSD alls för plex, gör ingen skillnad om man kör med thumbnails heller.

För metadata är det egentligen struntsamma. Det är för transcoding man kan tjäna in på en ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

För metadata är det egentligen struntsamma. Det är för transcoding man kan tjäna in på en ssd

Av vilken anledning då?
För min server är det processorn som sätter stopp extremt lång innan någon av diskarna ens behöver börja fundera på att vara för slöa.
Men allt ligger redan på olika diskar för mig så det är inte ett problem.

Kan faktiskt inte hitta något om att det skulle vara bättre för utom ett test där dom försöker transcoda samma videofil flera gånger om till flera klienter. Så visst, ska 10 pers kolla, samtidigt, som kräver transcodeing. Sure. Men när man får så många som kollar samtidigt så har det gått lite över att vara en server för hemmet.

Mycket prat, men inga siffror vad jag kan se.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@stayhard: Har du aldrig testat Emby? föredrar den framför plex alla dagar i veckan.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Av vilken anledning då?
För min server är det processorn som sätter stopp extremt lång innan någon av diskarna ens behöver börja fundera på att vara för slöa.
Men allt ligger redan på olika diskar för mig så det är inte ett problem.

Kan faktiskt inte hitta något om att det skulle vara bättre för utom ett test där dom försöker transcoda samma videofil flera gånger om till flera klienter. Så visst, ska 10 pers kolla, samtidigt, som kräver transcodeing. Sure. Men när man får så många som kollar samtidigt så har det gått lite över att vara en server för hemmet.

Mycket prat, men inga siffror vad jag kan se.

Jag har en E3-1270v2 och jag behöver verkligen en SSD som Cache disk för transcoding om man har kring 4 streams te.x samtidigt så blir det faktist en enorm skillnad det går även smidigare och enklare att spola osv.

Men som sagt om man vet med sig att man bara kommer ha en stream sure, då behövs det inte.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av xfade:

För er med mer erfarenhet......

Är det meningsfullt/overkill att köra en SSD i en fil/Plex server?

Tycker jag absolut. Tystare, svalare, något snabbare vid flera transkodningar.

Permalänk
Medlem

ssd e ett måste vid flera trådar starta filmen bara smäller till med ssd samt spola mm

Permalänk
Medlem

Anledning till SSD är pga att ja vill ha OS på en särskild disk och ja hade ingen annan mindre disk, som tidigare skriver så tror ja inte den gör någon skillnad för min del då CPU lär bottna långt innan allt annat. Det kommer nog aldrig ske att ja streamar till mer än en enhet samtidigt, ytterst sällan isf.

@aragon Jag har inte testat Emby, inte Plex heller för den delen men ja vill köra det då min tv har appen.

Vad tror ni om OS annars, bara sett Xpenology än

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stayhard:

Anledning till SSD är pga att ja vill ha OS på en särskild disk och ja hade ingen annan mindre disk, som tidigare skriver så tror ja inte den gör någon skillnad för min del då CPU lär bottna långt innan allt annat. Det kommer nog aldrig ske att ja streamar till mer än en enhet samtidigt, ytterst sällan isf.

@aragon Jag har inte testat Emby, inte Plex heller för den delen men ja vill köra det då min tv har appen.

Vad tror ni om OS annars, bara sett Xpenology än

Server så kör Windows server eller ubuntu server där de finns mycket hjälp att få om du får problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

ubuntu server som os, om du föredrar grafiskt miljö kan du alltid köra in ett desktop.
jag kör med en ssd för os och separat raid för materialet, detta underlättar mycket vid ominstallation och vid andra problem.
några saker som kan vara värt att tänka på, din tv har troligen emby med, ska du spela upp materialet på tv´n kommer server få transcoda om materialet till ett format tvn stödjer eller så får du konvertera materialet innan du lägger in det på servern, (gäller oavsett om du väljer plex eller emby) dvs du kommer inte få dts ljud, bilden kommer bli mycket sämre mm, Jag gjorde själv på detta sätt i början innan jag insåg att en billig android box tex wetek gav väldigt mycket bättre ljud och bild då dom boxarna klarar att spela upp nästan vilket format som helst. tex brukar jag använda x265/mkv med orginal dts ljud då får man små filer med närmast ingen försämring av bilden/ljudet. fördelen med mkv över mp4 är att du kan ha flera olika ljudspår och flera olika undertexter med val som default text mm i stället för att behöva bränna in texten som du få göra med mp4. nu tänker nog dom flesta men det kvittar jag är svensk och vill ha svensk text/tal, Men tänk då på tex animerat där barnen vill se filmerna på svenska utan text och vuxna gärna ser det på originalspråk med svensk text. sedan har vi en annan sak, av någon anledning blir det nästan jämt strul för mig när jag streamar mp4,(testat många olika enheter med samma resultat) filmerna stannar efter 10 minuter och man får trycka start igen, detta har jag aldrig sett när man använder mkv som container. //Lycka till med bygget

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@stayhard: Har du aldrig testat Emby? föredrar den framför plex alla dagar i veckan.

Jag instämmer i att Emby är vansinnigt trevlig, men vill bara nämna för @stayhard att åtminstone Samsung Smart TV inte har Emby-app ännu i Sverige. Man kan ställa in tvn till att tro den befinner sig i UK eller USA men då tror jag att man tex tappar SVT Play-appen (som ifs är usel...). Bara så att du vet!

Permalänk
Medlem

@Calby: Därför man har satt upp en RAM-disk Har inte lika många aktiva längre som nyttjar min plex, men precis som du säger så är det en viss skillnad när man spolar och har sig.

Ska också tilläggas att jag har ~50gb med ram att leka runt med

Permalänk
Medlem
Skrivet av asabla:

@Calby: Därför man har satt upp en RAM-disk Har inte lika många aktiva längre som nyttjar min plex, men precis som du säger så är det en viss skillnad när man spolar och har sig.

Ska också tilläggas att jag har ~50gb med ram att leka runt med

256GB SSD är billigare än RAM
Men annars så fungerar de såklart lika bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V