Permalänk

Samsung C24FG73 problem med suddig bild

Köpt denna VA skärm. Jag var riktigt nöjd med skärmen fram tills jag spelade upp en 1080p video med svart/mörk bakgrund. Det var som att titta på en 240p video. Allt blev suddigt och med dålig skärpa. Är det någon inställning jag ska ändra på?

Har testat exakt samma video på en annan skärm, men där var det klart mycket tydligare.

Help, please!

Förtydligade rubriken från "Samsung C24FG73 problem"/Thomas
Permalänk
Bildexpert 📺

@dvcorleone: Skärmen visar endast det som grafikortet skickar. Får du 240p istället för 1080p är det alltså inte skärmens fel, utan något som sker i datorn.

Med det sagt kan en del skärmar komma inställda med diverse "förbättrare" som processar bilden överdrivet. Ovanligt bland datorskärmar men Samsung har i alla fall tidigare adderat dumheter som default-inställning. Kan också vara något sådant.

Permalänk

Jag skrev att det kändes som att man tittade på en 240p video. Inte att det var det. Sen nämnde jag även att jag testade med en annan skärm där jag fick bättre resultat (vilket utesluter fel från grafikkortet).
Vilken inställning kan det vara?

Permalänk
Bildexpert 📺

@dvcorleone: Omöjligt att säga eftersom det du upplever (snarare än faktisk upplösning) kan bero på så väldigt mycket och inte nödvändigtvis handlar om själva upplösningen. Kan till exempel vara att nya skärmen är väldigt ljus i tonkurvan så allt blir gråblaskigt – eller viceversa att den döljer information i svart sjok. Det kan vara 6-bitars panel med olika former av halvtonsmönster som skapar en besvärlig struktur över bilden. Och mycket mer - utan att det handlar om inställningar.

Jag brukar alltid börja med testmönstren på http://www.lagom.nl/lcd-test/ där framför allt Black Level, White Level och Contrast avslöjar om bilden är trunkerad i någon form.