Teknikstund: De fem viktigaste skärmnyheterna från CES 2018

Permalänk
Melding Plague

Teknikstund: De fem viktigaste skärmnyheterna från CES 2018

SweClockers Thomas Ytterberg sammanfattar nyheterna kring skärmar och skärmteknik som presenterades under CES 2018, där vissa överskattades medan andra gick många förbi.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Ingenting om LG's nano-IPS teknik? Eller är det bara ren marknadsföring?

Permalänk
Medlem

Tackar för en utmärkt genomgång.

Vad gäller DP-kablar så blev jag tvungen att möblera om och flytta datorn närmare när jag köpte högupplöst 100hz-skärm, för DP funkade inte på 5 m som med DVI. Bättre standarder där är efterlängtat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon12433:

Ingenting om LG's nano-IPS teknik? Eller är det bara ren marknadsföring?

Blev tvungen att googla och ja, ser ut som marknadsföring och förklaringen "...applying nanometer-sized particles to the screen’s LED to absorb excess light wavelengths." vilket låter misstänkt likt att bankgrundsbelysningen är dopad med kvantprickar. Alltså den nuvarande lösningen i någon form för kvantpricksbaserade LCD:er, oavsett tillverkare.

Varje år försöker tillverkarna komma på något fancy-smanchny namn på just sitt patent av vad som i grunden är olika tillämpningar på samma fysikaliska fenomen.

På 2017-TV:s kallar man det för "Nano Cell" – inte för att det har någon större praktisk betydelse. Det är fortfarande IPS-LCD med allt vad det medför.

Permalänk
Avstängd

Jag har ingen TV. Är inte heller intresserad av att köpa en. Svårt att veta vad man får, tillverkarna bara luras genom att hitta på nya termer och skit, försöker vilseleda konsumenterna, hävdar att saker är 400 Hz när det inte är det, etc.

Deras "smarta" TV-apparater är långsamma, deras OS är ofta proprietära (förutom Sony som kör Android).
Mjukvaran uppdateras inte, och apparna och dom smarta tjänster kommer så småningom sluta att fungera, säkerhetshål patchas inte, och din TV blir en del av ett botnet.

Permalänk
Bildexpert 📺

Har ni hört om LG:s "Full LED Slim", fantastisk ny teknik?

För att inte säga "LED Plus"?

Nähä!

Minns ni inte lanseringen 2011? När LG gärna ville visa att vad de gjorde med lysdioderna var något speciellt enligt dem. Som iofs alla andra höll på med i någon form vid samma tid.

Nya hittepånamn och marknadsföringstermer dyker upp varje år.

Permalänk
Medlem

Fin genomgång Thomas Ytterberg tummen upp
Väntar på att du sätter tänderna i kabeln 8k inte illa om allt stämmer

Bra att ni finns gänget på Sweclockers ..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Utmärkta guider som vanligt Thomas, alltid lika intressant att lyssna på dig

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har ni hört om LG:s "Full LED Slim", fantastisk ny teknik?

För att inte säga "LED Plus"?

Nähä!

Minns ni inte lanseringen 2011? När LG gärna ville visa att vad de gjorde med lysdioderna var något speciellt enligt dem. Som iofs alla andra höll på med i någon form vid samma tid.

http://www.d65.se/pics/gammal_lg_reklam_2011.jpg

Nya hittepånamn och marknadsföringstermer dyker upp varje år.

Skojigt med tanke på att just LG idag har de bästa TV apparaterna på marknaden
OLED är än så länge oslaget. Förstår inte varför Samsung så envetet försöker krama allt ur en gammal teknik som bevisligen är sämre.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Lucky Goldstar, det är en klassresa värt namnet.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Skojigt med tanke på att just LG idag har de bästa TV apparaterna på marknaden
OLED är än så länge oslaget. Förstår inte varför Samsung så envetet försöker krama allt ur en gammal teknik som bevisligen är sämre.

Bästa paneltekniken*. LG Electronics är inte den enda TV-tillverkaren som använder OLED-paneler gjorda av LG Display. Alla TV-apparater med OLED-paneler på marknaden har paneler gjorda av LG.
(Sedan har ju OLED sina egna problem så det är inte den bästa paneltekniken på alla sätt, men det är svårt att slå sådan kontrast. Och 120 Hz i 1080p! Eller i 4K när HDMI 2.1-modeller kommer, gissningsvis nästa år.)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Suverän sammanfattning och video Thomas, tack!

Permalänk
Inaktiv

Tack Thomas!

Permalänk
Medlem

@laxpudding

Hur fungerar en dp8k kabel till en äldre skärm typ xb270hu 165hz 1440p. För dessa skärmar känns som de levererades med en kabel som precis klarade bandbredden. Om jag köper en dp8k kabel får jag då en kabel som kommer fungerar bättre på en äldre displayport standard vad gäller störningar etc.

Det jag igentligen undrar är om dp 1.2 fungerar bättre över en dp8k kabel, om den är bättre "avstörd" och klarar då 1.2 bättre än en äldre kabel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@grahnen: De funkar (så klart). DP-kabeln är exakt densamma. Certifiering handlar i grunden om vilken bandbredd den enskilda kabeln ska klara av.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
Jag omformulerar😁
En dp8k klassad kabel bör hålla hög signal kvalité för att klara bandbredden. 8k.
Innebär det att den är utmärkt med råge för dp 1.2 1440p 144hz.

Jag har problem att jag tappar bildsignalen ibland och misstänker kabeln. Jag har testat en billig dp kabel men då blev problemen ännu värre jag fick inte ens bild i 144hz. Då tänkte jag att köper man en dp8k klassad så klarar den min upplösning hur lätt som helst. Undrar mest om man kan tänka så.

Permalänk
Medlem

Fan känner igen dig från gymmet

Permalänk
Bildexpert 📺

@grahnen: Om du inte får en DP8K-kabel att fungera, som definitivt ska klara bandbredden för 2560x1440 och 144 Hz, då har du ett problem någon annanstans.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av CloX:

Fan känner igen dig från gymmet

Bara att säga hej nästa gång!