Permalänk
Medlem

RPi3+KODI+USB-HDD+NAS

Hej!
Har precis investerat i en RaspBerry Pi 3 (RPi3) och på den körs KODI.

Jag har;
(för att testa)
Kopierat ett gäng DVD i sk 'råformat' VIDEO_TS. Till en USB-HDD
Varje Video har sin egen katalog.

KODI kollar sedan themoviedb.org efter info.
Har fått det där att funka fin-fint

Ett (av flera) misstag jag gjorde var att tala om för KODI att hela USB-HDDn är en VIDEO-enhet.

Nu vill jag lägga till egna filmade filmer från olika medier såsom smartfån, digitalkamera, gamla; VHS, VHC & DV. Tanken är också att lägga till musikfiler och större delen av mina bilder.
1. Hur, enklast, gör jag för att kunna ha themoviedb.org parallellt med privata filmer. Jag vill ge dem lite lämplig information och talande 'front'-bilder.

2. Vad händer om jag gör om katalogstrukturen i befintlig USB-HDD?
Nu är den:
Enhet
>Filmkatalog1/VIDEO_TS
>Filmkatalog2/VIDEO_TS
Filmkatalogerna är namngivna efter den namngivningsstruktur som themoviedb.org har.

kan jag ändra det till:
Enhet
>VIDEO
>>Filmkatalog1/VIDEO_TS
>>Filmkatalog2/VIDEO_TS
>HemFilmer
>>HemFilm1/filnamn.avi
>>HemFilm2/filnamn.mp4
>>HemFilm3/filnamn.mov
etc. (och t.ex.)
?
Hur gör jag i så fall i KODI?

3. Har läst mig till att det finns något som kallas NFO-filer. Vad ska man tänka på? Finns det något hjälpande grafiskt gränssnitt (GUI)?
Har iofs inga problem med 'ren' xml, men ändå...
Enklaste sättet att lägga till privata filmer? (Denna undran är relaterad till fråga 1)

4. Innan jag fattade hur jag skulle göra i RPi3:an så lyckades jag skapa några mediaenheter i KODI som jag inte vill ha kvar. De leder ingenstans. Hur får jag bort dem (har inget tangentbord till RPi3:an (än).

5. Detta med USB-HDD är ett experimenterande. Har beställt en NAS. Så, jag vill gärna göra 'alla fel' via det jag har - först.

Övrig utrustning:
En stationär PC med Linux Ubuntu 14.04.5 (går inte att uppgradera då jag förlorar f-spot där jag har ca 35000 bilder...) dessutom är PC'n köpt 2008...
En bärbar dator (också väldigt gammal - en före detta Win XP dator nu) med lubuntu 16.10
En 1Gb/s Router (ComHem)
EN LG plattTV med HDMI

Något som behöver kompletteras?

Vänligen

Permalänk
Medlem

Ingen som 'vågar' svara?
Är detta rätt forum?
Var frågorna för många?
Är de för svåra?
För mycket information? För lite?
Ska jag bryta ned tråden i flera?
Så, jag kan bryta ned det till EN fråga:
Hur får jag bort 'onödiga' enheter i KODI (version 17.3)?
Vänligen

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått 1-5 att fungera via 'trial and error'.

Jag spinner vidare:
Någon som vet hur man får lika snygg presentation av bilder som i filmer & musik?
I KODI å en Raspberry pi 3.