Permalänk
Medlem

Har nu provat alla möjliga inställningar (vilket inte är så många). Lyckas inte hitta något som sänker belysningen. Enda man gör är att få allting mörkt så man inte kan se detaljer i tex en grotta i Witcher 3 men själva ljuset verkar lika starkt.

Är dock inte jättestort problem. Det är inte så mycket clouding som syns. Mest lite i hörnen bara.

För priset är jag ändå nöjd och bryr mig inte ett dugg om smart tv och andra finesser. Stängde av det lilla den hade i finess vilket var motion prediction. Stod att man minskade input lag med det av. Enda är att jag skulle velat kunna sänka belysningen på rätt sätt men ändå ser bilden inte dålig ut. Ger den 7/10. Kanske 8/10 med tanke på priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Efter en del pillande har jag kommit fram till att ingen setting ändrar belysningen annat än home mode/dynamic i Eco setting. Har Home mode och det är ändå för ljust för mörkt rum. Brightness ändrar var man ankrar svartnivån. Kontrast ändrar vitnivån och man kan alltså göra skärmen mörkare genom att göra det vita gråaktigt vilket inte är optimala lösningen. Skärmen är för ljus för mörkt rum så enda alternativet ser ut att vara att spela i ljus. En liten lampa bakom skärmen räckte inte utan behöver ha taklampa tänd. Eller leva med att ha grått där det ska vara vitt. Hade jag vetat att man inte kunde ändra backlight hade jag nog inte köpt den men det är å andra sidan enda jag kan klaga på. Förutom det är den klart bättre på allt än den jag hade innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

@dagas: Märker också av att det vita inte blir lika vitt när kontrasten sänks, men efter någon minut har mina ögon omkalibrerat sig så att det gråa ser vitt ut igen. Har du provat att sänka kontrasten och köra på ett tag? I början kommer det som sagt kännas fel, men tror att det till största del handlar om att det inte lyser lika starkt som innan.

Permalänk
Medlem

alltså, många missar det här att tv lincensen snart kommer försvinna, hamnar på skatten istället, så alla som funderar att skaffa tv utan tvmotagare bara för att slippa betala tv lincens, kan snart börja tänka om.
jan 2019 försvinner tv lincensen som den är nu

nu kanske inte du är ute efter det, men många missar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

@dagas: Märker också av att det vita inte blir lika vitt när kontrasten sänks, men efter någon minut har mina ögon omkalibrerat sig så att det gråa ser vitt ut igen. Har du provat att sänka kontrasten och köra på ett tag? I början kommer det som sagt kännas fel, men tror att det till största del handlar om att det inte lyser lika starkt som innan.

Ska prova sen när jag är hemma igen. Känns IAF bättre än att allt blir svart som när man drar ner brightness. Enligt den där guiden SweClockers gjort som länkades till tidigare i tråden handlar det om att ändra vitnivån när man ändrar kontrasten och de säger att det inte är optimalt men är bättre än ont i ögonen.

Angående TV licensen köpte jag en utan TV mottagare för att varför betala 100kr mer för versionen som har det när man ändå får TVn genom att koppla in com hem boxen i HDMI så behövs ingen TV tuner. Plus använder den inte som TV ändå.

Jag betalar TV licensen eftersom com hem informerade dem när jag flyttade in i lägenheten med gratis com hem kanaler. Jag tittar på tv 1-2 gånger om året så ganska onödigt men orka krångla om att försöka bli av med den när det endåbska bli på skatten sen. Sparade 100kr IAF och slipper en onödig funktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag antar att dessa saknar HDR?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Har en Swedx 49" 4K tv med pixel policy 2. En grön pixel som ej syns på tittavstånd. Min saknar tv-mottagare. För priset tycker jag det är en väldigt prisvärd tv. Snabba panoreringar åt sidan är väl kanske inte dess styrka, men bilden är helt ok. Har testat att köra den som datorskärm, men där är den inte bra. Svårt att se bilden, mörk ute i hörnen samt allmänt svårt att få en vettig bild. Vi har vår swedx-tv som sekundär tv i vårt allrum.
Som primär tv hade jag valt en annan tv och som bildskärm till dator hade jag valt en riktig datorskärm. Tycker inte den lämpar sig som datorskärm.
Om man vill ha en vanlig standardtv som inte direkt sticker ut är det ett bra val, men det finns bättre apparater. För priset är den dock, som sagt, väldigt prisvärd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Hej
Jag har en Swedex 58" 4K panel (SM-58K1-01)
Är otoligt nöjd men den, att den inte är smart och saknart TV mottagare är bara + för mig, kör men en chrome cast ultra.

Mer prisvärd panel får man söka efter, + man slipper ju fortfarande TV licensen

Permalänk
Medlem

Någon som använder 32-45" som monitor till datorn och kan säga nåt om inputlag?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Någon som använder 32-45" som monitor till datorn och kan säga nåt om inputlag?

Jag köpte precis en 45” för att 43” var slut på lager, enligt specen hade 45” sämre respons time än den 43”, blev väldigt besviken när jag satte igång den mot mitt PS4 pro, mycket släpande i 4k bilden vilket gör hela upplevelsen skittråkig. Färgerna är inte heller särskilt WOW, min gamla samsung 7-serie LCD hade bättre färg och kontrast mot denna.

Väldigt besviken, oklart om dom tar detta som en reklamation, värstafall blir det nog ett fall av ångerrätten.

Här kommer lite bilder och videos

Video1
Video2
Video3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barroz:

Jag köpte precis en 45” för att 43” var slut på lager, enligt specen hade 45” sämre respons time än den 43”, blev väldigt besviken när jag satte igång den mot mitt PS4 pro, mycket släpande i 4k bilden vilket gör hela upplevelsen skittråkig. Färgerna är inte heller särskilt WOW, min gamla samsung 7-serie LCD hade bättre färg och kontrast mot denna.

Väldigt besviken, oklart om dom tar detta som en reklamation, värstafall blir det nog ett fall av ångerrätten.

Här kommer lite bilder och videos
https://i.ibb.co/wQLCHN3/9-AB16-CFE-921-A-4183-AEE4-E363319-E14-A2.jpg
Video1
Video2
Video3

Skickades från m.sweclockers.com

Oj det där såg inte nåt vidare kul ut. Jag avstår nog! Tack!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Nu efter att ha samtalat med SwedX så vart dom mötande i mina frågor gällande skärmens prestanda.
Dom nämnde att detta är vad man kan förvänta sig av denna typ av skärm, beskrivningen på hemsidan är uppenbart för att kunna sälja. Men i verkligheten är denna skärmen inte för den krävande.

Dom tar tillbaka skärmen mot en kostnad på 500kr i fraktkostnad.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Barroz: Videon ser ut som ett skolboksexempel på VA-eftersläp. Är det en VA-panel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Barroz: Videon ser ut som ett skolboksexempel på VA-eftersläp. Är det en VA-panel?

Håller med! Frågade aldrig ang vilken panel (rookie misstake) men maila dom så får du säkert rakt svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zogez:

alltså, många missar det här att tv lincensen snart kommer försvinna, hamnar på skatten istället, så alla som funderar att skaffa tv utan tvmotagare bara för att slippa betala tv lincens, kan snart börja tänka om.
jan 2019 försvinner tv lincensen som den är nu

nu kanske inte du är ute efter det, men många missar det.

Man har också haft möjligheten att köpa en vanlig tv med mottagare, avanmäla tv-innehav och helt enkelt skita i att betala licensen. Jag har hört av en kompis att det gått alldeles utmärkt i hur många år som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Är det någon i Stockholms området som har en Swedx-TV med fungerande fjärrkontroll?
Fjärrkontrollen till min SM-58K1-01 SWEDX 58 tum är trasig och har en Prestigo Universalfjärrkontroll SRU6006 som jag inte lyckas para med Tv:n. Det ska gå att kopiera informationen från den gamla fjärrkontrollen till den nya, men eftersom jag saknar den lycka jag inte.

Eller går det att skaffa en USB-infraröd adapter och koppla in i USB ingången i Tv:n för att det ska fungera att para med fjärrkontrollen?