Permalänk

Två nätverk, en kabel

Hej,

I och med att jag ska hyra ut en lägenhet som vi har i hus nr två på tomten så har jag börjat fundera över nätverket. Hyresgästen skall få ta del av det befintliga nätet då vi har 250/100 med fiberanslutning. Dock så hade jag tänkt att begränsa ned hastigheten till 50-100 mbit/s.

Jag har målat upp hur mitt nätverk ser ut idag, se länk: http://forumbilder.se/H67NJ/dsc-0085

Frågor:
Hur kan jag separera så hyresgästen inte kommer åt mitt nätverk?
Hur kan jag strypa hastigheten (har idag Asus RT-AC56U som huvudrouter)?

Kom med förslag, alla tips tas emot med tacksamhet.

PS. jag hade tänkt att köpa inom snar framtid ett Meshnätverk med tre AP, om det på något sätt påverkar, förhindrar eller underlättar problemlösningen.

Visa signatur

|Dator|Skärm|Tangentbord|Mus|Högtalare|Bredband|Antivirus|Brandvägg|

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet att begränsa hastigheten är väl o se till att kabeln bara klarar 100Mbit, klipp två av paren..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Hjulspinn_: Du kan separera nätverket med hjälp av en smartswitch med stöd för VLAN och du kan strypa hastigheten om din router eller switch har stöd för någon form av trafikprioritering (QOS).

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

I hus 2, skippa AP.n och byt ut switchen mot en router med wifi. nätverkskabeln till hus 2 borde kopplas direkt till telias router för att ni inte ska kunna nå varandras nätverk. använd cat 5 nätverkskabel eller som ovan skrev klipp två av paren för att begränsa hastigheten till 100Mbit.

Edit: Du kan även sätta en switch i hus 1 direkt efter telias router som bara klarar 100Mbit för att begränsa hastigheten till hus 2.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Vila i frid

Ta även reda på OM du får dela din ISP's anslutning med en hyresgäst.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av hasenfrasen:

Ta även reda på OM du får dela din ISP's anslutning med en hyresgäst.

Fortfarande samma tomt/område, TS "äger allt" ?
Inte så att det ska delas med bostad hundratals meter bort till en annan ägare?

Permalänk
Skrivet av dksomese:

I hus 2, skippa AP.n och byt ut switchen mot en router med wifi. nätverkskabeln till hus 2 borde kopplas direkt till telias router för att ni inte ska kunna nå varandras nätverk. använd cat 5 nätverkskabel eller som ovan skrev klipp två av paren för att begränsa hastigheten till 100Mbit.

Edit: Du kan även sätta en switch i hus 1 direkt efter telias router som bara klarar 100Mbit för att begränsa hastigheten till hus 2.

Dock har du oftast bara en 1 IP adress utåt. Så du behöver en router innan switchen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Enklaste sättet att begränsa hastigheten är väl o se till att kabeln bara klarar 100Mbit, klipp två av paren..

Skrivet av dksomese:

använd cat 5 nätverkskabel eller som ovan skrev klipp två av paren för att begränsa hastigheten till 100Mbit.

Cat5, som ersattes av Cat5e år 2001, stödde 1Gbit/s. Att hålla på att klippa ledare i kabeln är ett dåligt råd, sannolikheten att det börjar strula är stor och om det är en fast förlagd kabel så får du problem när du vill köra snabbare igen.

Det enklaste sättet för TS torde vara att skaffa en router/brandvägg som grejar att segmentera nätet i två VLAN med lämpliga brandväggregler och ha stöd för traffic shaping.
Ett exempel på en sådan är Ubiquiti Edgerouter, skulle tro att Microtik grejar det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Cat5, som ersattes av Cat5e år 2001, stödde 1Gbit/s. Att hålla på att klippa ledare i kabeln är ett dåligt råd, sannolikheten att det börjar strula är stor och om det är en fast förlagd kabel så får du problem när du vill köra snabbare igen.

Det enklaste sättet för TS torde vara att skaffa en router/brandvägg som grejar att segmentera nätet i två VLAN med lämpliga brandväggregler och ha stöd för traffic shaping.
Ett exempel på en sådan är Ubiquiti Edgerouter, skulle tro att Microtik grejar det också.

100Mbit över Cat5e använder bara två av fyra par. Det går utmärkt att dela en sådan i två 100 linor.
Det är väl beprövat.

Det finns t o m splitters som gör detta om man är för inkompetent för o göra det själv.

Sen kan man lämna lite tråd om man vill gå upp till giga igen.

Alla vill inte göra saker svårare än nödvändigt.
Har även hört vissa säga att de vägrar dela en Cat5e i två 100 linor på det viset även om det löser problemet "för det är inte så man gör", men förstår man inte hur det fungerar rent tekniskt är man dömd att krångla till saker.

För övrigt går det ofta köra högre hastighet kortare sträckor med en lågt klassad kabel, kör giga över vad jag är rätt säker på är gammal cat4 mellan källare och andra våning i huset.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

100Mbit över Cat5e använder bara två av fyra par. Det går utmärkt att dela en sådan i två 100 linor.
Det är väl beprövat.

Det finns t o m splitters som gör detta om man är för inkompetent för o göra det själv.

Sen kan man lämna lite tråd om man vill gå upp till giga igen.

Alla vill inte göra saker svårare än nödvändigt.
Har även hört vissa säga att de vägrar dela en Cat5e i två 100 linor på det viset även om det löser problemet "för det är inte så man gör", men förstår man inte hur det fungerar rent tekniskt är man dömd att krångla till saker.

För övrigt går det ofta köra högre hastighet kortare sträckor med en lågt klassad kabel, kör giga över vad jag är rätt säker på är gammal cat4 mellan källare och andra våning i huset.

I min värld är det verkligen inte göra saker krångligare än det behöver vara att skaffa adekvat hårdvara om man har så specifika krav på funktionalitet som TS har. Att det dessutom tyder på inkompetens att inte vilja klippa trådar i en kabel som ska ligga fast installerad, det står uttryckligen att det ska till ett annat hus på tomten, det får stå för dig.

Permalänk
Medlem

Detta är ju inga konstigheter.

Som tidgare folk skrivit läs på om VLAN och skaffa utrustning som stödjer vlan(inte dyrt)

Strypning av hastighet(traffic shaping) kan göras om din router har stöd för det. Jag själv kör pfsense på en minidator som klarar detta t.ex.

Börja klippa kablar låter som fel ställe att börja på! Tycker det tyder på inkompetens att man inte klarar att lösa det på korrekt sätt!

Du kommer inte hitta någon färdig lösning. Så googla vlan och limit bandwidth(traffic shaper).

Permalänk
Medlem

Är inte det absolut bästa alternativet:

Huvudrouter --> (<1 meter sladd) -> 100Mbit router/switch (gästhus) -> sladd ut till gästhus

Man behöver inte klippa sladdar eller köpa in (relativt sett) dyr hårdvara, eller splitters som f ö imo är en bra idé men det verkar vara en så nichad lösning. En 100Mbit router/switch vill man väl ändå alltid ha för gäststugan eller -rummet i en sån situation? Finns det ens routrar som stöder VLAN för 2-300kr?

Jag hade velat ha routern i det egna huset för att förhindra att gästen kopplar in sin snabbare router och riskerar ta all bandbredd. En annan fördel, liksom splittern, är att det inte är massa config osv, det är bara tuta och köra (stäng av dhcp om det är en router i stort sett).

Permalänk
Rekordmedlem

En lösning där man gör en speciell patchkabel (med bara 2par/4poler anslutna) för att ansluta 100 Mbithuset borde vara ganska enkelt och har man "specialpatchen" i "huvudhuset mellan routern och vägguttaget som leder vidare till "100Mbit huset" så går det ju inte heller att manipulera strypningen.
Jag hade byggt en sån kabel eller klippt isär en standardpatch för att göra en 100 Mbitspärr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hjulspinn_:

Hej,

I och med att jag ska hyra ut en lägenhet som vi har i hus nr två på tomten så har jag börjat fundera över nätverket. Hyresgästen skall få ta del av det befintliga nätet då vi har 250/100 med fiberanslutning. Dock så hade jag tänkt att begränsa ned hastigheten till 50-100 mbit/s.

Jag har målat upp hur mitt nätverk ser ut idag, se länk: http://forumbilder.se/H67NJ/dsc-0085

Frågor:
Hur kan jag separera så hyresgästen inte kommer åt mitt nätverk?
Hur kan jag strypa hastigheten (har idag Asus RT-AC56U som huvudrouter)?

Kom med förslag, alla tips tas emot med tacksamhet.

PS. jag hade tänkt att köpa inom snar framtid ett Meshnätverk med tre AP, om det på något sätt påverkar, förhindrar eller underlättar problemlösningen.

Mitt tips är att kolla först hur många publika IP din ISP tillhandahåller. Vet att Com Hem tillhandahåller 4st.
Skulle det vara så, ja då skulle jag rekommendera att dra en CAT6-kabel från huset till din inkommande fiber. Väl vid inkommande fiber sätter du en switch. En Cat6-kabel till din router, och en CAT5 som kopplas mot den CAT6 som du dragit till huset hans. På så vis stryper du hans hastighet till 100mbit, men har möjlighet att släppa på mer framöver.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ledstripes:

Mitt tips är att kolla först hur många publika IP din ISP tillhandahåller. Vet att Com Hem tillhandahåller 4st.
Skulle det vara så, ja då skulle jag rekommendera att dra en CAT6-kabel från huset till din inkommande fiber. Väl vid inkommande fiber sätter du en switch. En Cat6-kabel till din router, och en CAT5 som kopplas mot den CAT6 som du dragit till huset hans. På så vis stryper du hans hastighet till 100mbit, men har möjlighet att släppa på mer framöver.

Nej en kort cat5 kabel kommer troligen inte att strypa farten alls, dessutom är det svårt att få tag på cat5 och en cat5e (som är det man oftast kallar cat5 kommer definitivt inte att strypa nått alls)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Här blir man illa omtyckt för att man föreslår att helt sonika göra en kabel för max 100Mbit genom att plocka bort två par, sen föreslås att man stryper hastigheten genom att köra fel klassning på kabel?

Trafic shaping by data loss?

🤔

Kollade för övrigt och två linor mellan källare och 2a våning i huset är riktigt gamla cat5 och jag kör Gigabit i båda utan några bekymmer.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karaff:

@mrqaffe:

Här blir man illa omtyckt för att man föreslår att helt sonika göra en kabel för max 100Mbit genom att plocka bort två par, sen föreslås att man stryper hastigheten genom att köra fel klassning på kabel?

Trafic shaping by data loss?

🤔

Kollade för övrigt och två linor mellan källare och 2a våning i huset är riktigt gamla cat5 och jag kör Gigabit i båda utan några bekymmer.

Att använda 2 par är en bra metod om det görs rätt, man ska naturligtvis inte koppla den fasta kablar så men att göra om patchen till den fasta kabeln gör ju inget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ur ett rent säkerhetsperspektiv, skall du inte koppla din hyresgäst på ditt eget internet, om inte du känner personen och litar till 100% på denne.
Gör rätt från början, se till att ha 2 IP adresser,
koppla hyresgästen direkt i telias router med egen IP adress så ni inte kan nå varandras nät.

Risken annars är allt möjligt, spoofa internet, ID kapning, etc.

Permalänk

Hej allihopa!

Vad roligt att så många engagerat sig, det uppskattas!

Jag har tagit till mig några bra tips;
Strypa hastigheten med 100 Mbit swtich
Strypa hastigheten med avklippta par i nätverkskabeln

Jag funderar dock lite på VLAN. Min router som jag har nu stödjer VLAN under inställningen IP-TV, då borde jag kunna sätta upp ett VLAN? Krävs det att routern på "andra sidan" också har stöd för VLAN eller kan det vara vilken router som helst?

Visa signatur

|Dator|Skärm|Tangentbord|Mus|Högtalare|Bredband|Antivirus|Brandvägg|

Permalänk
Medlem

@Hjulspinn_: Om du ska använda VLAN måste alla switchar du vill köra "vlan igenom" stödja detta.

Sen så är inte IPTV på din router samma sak, den tar in VLAN XXX och skickar vidare det på port Y. Inte samma sak som att ha två nätverk med två DHCP.

Ska du köra nå sånt måste du byta router till en som stödjer dessa funktioner, bra alternativ är Edgerouter modellerna. Tex Edgerouter X, X SFP eller Lite duger bra. Även Unifi USG stödje VLAN men ärligt talat, då blir det bara bökigare.

Kombinera dessa routrar med managerbara swichar. Finns flera o köpa, d-link, netgear gör billiga modeller.

Permalänk
Skrivet av boibo:

@Hjulspinn_: Om du ska använda VLAN måste alla switchar du vill köra "vlan igenom" stödja detta.

Sen så är inte IPTV på din router samma sak, den tar in VLAN XXX och skickar vidare det på port Y. Inte samma sak som att ha två nätverk med två DHCP.

Ska du köra nå sånt måste du byta router till en som stödjer dessa funktioner, bra alternativ är Edgerouter modellerna. Tex Edgerouter X, X SFP eller Lite duger bra. Även Unifi USG stödje VLAN men ärligt talat, då blir det bara bökigare.

Kombinera dessa routrar med managerbara swichar. Finns flera o köpa, d-link, netgear gör billiga modeller.

Okej då förstår jag. Det känns inte som det alternativ.

Någon som vet hur många IP-adresser man får av Telia? Försökte ringa deras kundtjänst förut men fick ett automatiskt svar att dom inte kunde hjälpa mig idag. 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Dator|Skärm|Tangentbord|Mus|Högtalare|Bredband|Antivirus|Brandvägg|

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur villig du är att lätta på penningpungen, men kan varmt rekommendera Ubiquiti Unifi. Kör själv en USG (Unifi Security Gateway) som just nu hanterar 3 VLAN (3st olika subnät) och jag har tre PoE-switchar och några APs.

Permalänk
Medlem

@Hjulspinn_: troligen bara en.
ISP som ger mer än ett IP i dag är sällsynt.

Permalänk
Skrivet av 56KV90:

Nu vet jag inte hur villig du är att lätta på penningpungen, men kan varmt rekommendera Ubiquiti Unifi. Kör själv en USG (Unifi Security Gateway) som just nu hanterar 3 VLAN (3st olika subnät) och jag har tre PoE-switchar och några APs.

Penningpungen är inte tung tyvärr. CSN är lite väl snåla tycker jag.

Skrivet av boibo:

@Hjulspinn_: troligen bara en.
ISP som ger mer än ett IP i dag är sällsynt.

Du hade rätt, men...
Jag fick tag på Telia som sa att en (1 st) IP ingår i abonnemanget men att det oftast ingår en extra. Detta för att det inte skall balla ur när man t ex byter router, då den första IP-adressen är "upptagen". Jag testade och koppla in laptopen och det fungerade!

Lösning:
Jag kommer med största sannolikhet koppla allt så här;
Fiber in -> Min gamla Asus router (så jag kan administrera och strypa hastigheten) -> Egen nätverkskabel (en kabel till mitt egna nätverk, och ett till hyresgästen) till hus nr 2 -> Nätverksuttag

Tack för alla svar, det har verkligen hjälp mig framåt

Visa signatur

|Dator|Skärm|Tangentbord|Mus|Högtalare|Bredband|Antivirus|Brandvägg|