"Nytt" bra Socket 1155 moderkort för i5-3470?

Permalänk

"Nytt" bra Socket 1155 moderkort för i5-3470?

Finns det något relativt nytt 1155 moderkort som ni rekommenderar? Ska ha det till en i5 3470 CPU...

Kanske var några år sedan de slutat göra 1155 moderkort, har dålig koll..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ganska många år sedan de slutade tillverkas, jag råder dig att leta begagnat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ja nytt blir nog väldigt svårt.
Dessutom inte lönsamt att köpa så gammalt kort nytt om du skulle få tag på ett (prestandamässigt).

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Ok, någon rekommendation om något bra 1155 moderkort?

Vet att jag läste lite tester för 1151 moderkort och det kan ju röra sig om skillnader på 8-10 FPS i spel mellan olika moderkort.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bemushroomed:

Ok, någon rekommendation om något bra 1155 moderkort?

Vet att jag läste lite tester för 1151 moderkort och det kan ju röra sig om skillnader på 8-10 FPS i spel mellan olika moderkort.

Moderkort gör ingen skillnad för prestandan, du får gärna länka till de testerna du pratar om. Det som möjligtvis skiljer är att vissa har stöd för överklockning vilken skulle kunna ge mer prestanda ur processorn men annars spelar det absolut ingen roll. I ditt fall är det helt irrelevant ändå eftersom din processor inte kan överklockas.

Permalänk

@Andreaz1

Det stämmer inte... så har det väl varit i alla tider, vad jag kan minnas i alla fall Men jag vart speciellt förvånad när jag läste om prestanda vad gäller just nyare moderkort och hur många FPS det faktiskt skiljer sig åt, det är inte bara 1-3 FPS som det var förr när man kollade prestanda, moderkort vs moderkort.

Givetvis är det inte överklockning jag pratar om, så kan man inte mäta prestanda på moderkortet i sig, det vore såklart inte korrekt. De har ju givetvis både olika komponenter, olika bios och annat som kan påverka prestandan. Det är inte alls ovanligt om du tittar på changelogs för din BIOS att man nämner prestandaförbättring på si och så många procent.

Du kan nog googla motherboard reviews eller nått.. jag var lite sen med att googla reviews, hade redan beställt mitt moderkort då jag googlade. Mitt nuvarande (se signatur) var nog åtminstone 8 FPS segare än nån av de lite dyrare ASUS-korten... mitt fick bra på allt men skribenten skrev att man hoppades på en BIOS update för att få upp prestandan. jag googlade bara på 1151 motherboard reviews och läste i alla fall 2 olika väldigt genomgående recensioner av olika kort, man kom fram till ungefär samma...

edit: te.x: https://www.eteknix.com/asrock-z370-fatal1ty-gaming-k6-mother...

rätt extrema skillnader...

ASUS strix F Gaming har 152 FPS

de långsammare ligger på 132 FPS ...

20 FPS skillnad, i Deus Ex. mer än vad jag kom ihåg (kan ha varit en annan test, annat spel, annan bios osv = annat resultat)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

ASRock Z77 borde väl vara rätt bra? tillåter även överklockning av icke "K" processorer, te.x 3470 som jag ska ha i extradatorn..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"