Mina nya 5 pins Molex kablar kortsluter datorn

Permalänk
Medlem

Mina nya 5 pins Molex kablar kortsluter datorn

Vet någon om jag kan hitta ett kopplingsschema för hur 5 pins Molex kablarna ska vara kopplade in i min Cooler Master M2?

Skickade efter kablar ifrån Asien då de var slut i enda butiken i EU (CMSTORE.EU).
Dessa visar sig kortsluta datorn och är inte rätt ”lagda” i sladden och nu kan jag inte starta upp den med mina nya hårddiskar eller DVD’n.

Hittar ingen länk på nätet hur dessa kablar ska ligga i de 5 skorna

//Pepopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepopp:

Vet någon om jag kan hitta ett kopplingsschema för hur 5 pins Molex kablarna ska vara kopplade in i min Cooler Master M2?

Skickade efter kablar ifrån Asien då de var slut i enda butiken i EU (CMSTORE.EU).
Dessa visar sig kortsluta datorn och är inte rätt ”lagda” i sladden och nu kan jag inte starta upp den med mina nya hårddiskar eller DVD’n.

Hittar ingen länk på nätet hur dessa kablar ska ligga i de 5 skorna

//Pepopp

Vad är det för kablar du menar?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Cooler Master själva verkar inte ha något kopplingsschema att ladda ner, manualen till nätagget listar bara hur kablarna är kopplade i den andra änden. Så det bästa är nog att du mäter själv med en multimeter så att du vet att det blir rätt och inte bränner upp något. Om du inte har någon multimeter så finns det modeller hos t.ex. Clas Ohlson eller Kjell&Co för ~150kr, de duger fint för såna enkla uppgifter. Kopplingsschema på Molex-kontakten finns på t.ex. Wikipedia.

Skrivet av evil penguin:

Vad är det för kablar du menar?

Uttagen på det nätagget har 5 pinnar, troligtvis det han menar. D.v.s. 5-pin kontakt i ena änden och 4-pin Molex i andra.

Permalänk
Medlem

Ops, var lite otydlig (ursäkta)!

Jo jag har 5pins ingångar på min Cooler Master M2 och på både HDD, SSD och Interna DVD’n har jag Molex kontakter.

Kablarna jag köpte för att ge dessa ström har 1 st 5pins kontakt och 3 st Molex kontakter på varje kabel.
Färgerna på 5pins kontakten (v till h ”kontakt snäppet mot mig”) svart, orange, gul, röd och
svart.
Färgerna på Molex kontakten (v till h ”ovanifrån sett om t ex. HDD ligger ner”): gul, svart, röd, svart och orange.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Pepopp: Ok, då är det SATA-kontakter du menar, inte Molex. Då är det istället denna sida du får kolla på för att se vilken pinne som är vad, men det är fortfarande multimeter som gäller för att ta reda på hur det är kopplat på nätaggssidan om du inte kan hitta något kopplingsschema (och även då rekommenderar jag att kontrollmäta, hårddiskar brukar vara väldigt känsliga för felkopplingar).

Permalänk
Hedersmedlem

Har du redan kopplat in saker med fel kablar så kan de anslutna sakerna brunnit, bara så du är medveten om det. Hårddiskar är mycket känsliga för felkopplingar på strömsidan, som redan påpekats.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Jag kikade runt på nätet och hittade denna bild (https://aphnetworks.com/report/cooler_master_silent_pro_m2_15...) Om man förstorar upp bilden så ser man att den delen som man kopplar inte till nätagget inte skall vara kopplat alls. En vanlig molex är +5V - jord - jord - +12V. Allra bäst är att mäta med multimeter.

Permalänk
Medlem

@anon2110: Skulle gissa att pinnen som inte är ansluten vid en Molex-kedja är 3,3 V vilket även används till SATA kontakter, då de 5-pinnarsuttagen på nätaggregatet stödjer båda sorterna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loefet:

@darkshippo: Skulle gissa att pinnen som inte är ansluten vid en Molex-kedja är 3,3 V vilket även används till SATA kontakter, då de 5-pinnarsuttagen på nätaggregatet stödjer båda sorterna.

Precis. Så måste det vara. Har inte lika bra koll på de nya standarderna. Förr i tiden innan det fanns färdiga fläktkontrollers så lödde man så att man kunde ställa fläkten mellan, 5V, 7V och 12V. Nu för tiden finns allt att köpa redan