Köper speldator till sonen - känner mig som en hundraåring

Permalänk

Köper speldator till sonen - känner mig som en hundraåring

Hej!

Jag försöker sätta ihop en lämplig speldator till sonen (10 år). Han spelar i nuläget mest Overwatch, Fortnite, Minecraft och lite Sims, men med tanke på i vilken takt hans spelande har utvecklats bara det senaste året vill jag att det inte ska ta stopp så fort nästa intresse kommer. Han spelar också in en hel del spelvideos och redigerar filmer för Youtube, så jag har valt att ha både SSD och mekanisk hårddisk.

Grejen är att jag själv inte har byggt datorer sen steget mellan 386 och 486 var det ballaste man kunde göra, så jag känner mig lite ringrostig. Jag har läst runt en del här och utifrån de råd jag har sett kommit fram till följande. Min fråga är alltså om jag har valt nåt som är helt åt skogen eller som inte passar ihop, om jag borde byta ut något eller om det helt enkelt är nåt som jag har glömt. Budgeten är förstås ganska stram, men nånstans runt den här prislappen har jag tänkt att det kan få kosta med skärm. (Jag behöver också köpa tangentbord och mus, men det får bli nästa huvudvärk. Jag tror ärligt talat inte att hans krav är så höga där.)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11377209/

Tusen tack på förhand till den som ids kasta ett öga på det här. Alla synpunkter är välkomna.

Vänligen,

Kalle

Permalänk

Detta är jag, jag skulle satsa för begagnad dator för runt 13tusen, då får du en bättre dator än det där.

Permalänk
Medlem

Bättre att ta två ram stickor. Det gör skillnad!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Köp 2st 8gb minnes moduler istället för en på 16.
Tekninken kring dagens ram minnen ger en prestanda vinst när dom körs i par.

Permalänk
Avstängd
Permalänk

- Dåligt chassi.
- Moderkortet mediokert.
- Inte dubbla ram, låg hastighet.
- 144 hz skärm till ett grafikkort som kommer ha svårt att driva det ordentligt. Hmmm

Mitt förslag, bättre allt.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11377472/

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

@SE_Larsson: Jag är dålig på moderkort men varför ska en tioåring ha ett moderkort som är bättre än "mediokert"?

Angående skärmen tycker i alla fall jag att det är komponent som är värd att framtidssäkra, det är väl ändå ganska få som med kort mellanrum uppgraderar sin skärm?
Sen hade jag personligen inte brytt mig om så mycket annat än kvaliten på skärmen. Den kan ha 9586^99Hz men jag skulle ändå valt den med 60Hz om bilden var bättre.

Edit: Och vem bryr sig *egentligen* om sitt chassi om man har en relativt stram budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

@Bladz92: Jag är dålig på moderkort men varför ska en tioåring ha ett moderkort som är bättre än "mediokert"?

Angående skärmen tycker i alla fall jag att det är komponent som är värd att framtidssäkra, det är väl ändå ganska få som med kort mellanrum uppgraderar sin skärm?
Sen hade jag personligen inte brytt mig om så mycket annat än kvaliten på skärmen. Den kan ha 9586^99Hz men jag skulle ändå valt den med 60Hz om bilden var bättre.

Det enda som spelar roll av det han skriver skulle jag säga är dubbla ram stickor. Moderkort kvittar sålänge det har funktionerna ni behöver. 144hz är det enda som gäller enligt mig, annars ångrar ni er om 1år.

Grafikkortet klarar absolut av 144hz, beror helt på spelet och vilka inställningar man ställer in.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd

@keysergalactic: Bättre att köpa färdigbyggt med dagens priser, detta alternativ har både en kraftfullare processor och bättre grafikkort. https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

- Dåligt chassi.
- Moderkortet mediokert.
- Inte dubbla ram, låg hastighet.
- 144 hz skärm till ett grafikkort som kommer ha svårt att driva det ordentligt. Hmmm

Mitt förslag, bättre allt.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11377472/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/11377472/

Jag har ett 970 som klarar å driva runt det mesta i FPS spel över 144 fps. Då kör jag dessutom 1440p 165hz med G-sync.

Mvh

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera Acer XF240H pga att den tar lång tid att starta och att byta mellan olika skärmintgångar. Har ingen annan specifik att rekommendera tyvärr.

(Dock är bilden i sig helt ok, jag skulle säga att den är fantastisk om man bortser från irritationsmomentet som är uppstart/byta ingång)

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Köp den där datorn. Färdigbyggd med en installation av windows och inget huvudvärk. Dessutom prisvärd och tror den är lika billig att köpa färdigbyggd jämfört med om du själv hade byggt den. Ligger ett gtx 1070 I den, så ganska bra där.

Permalänk

Härligt initiativ.

När folk skriver gällande skärmen så skulle jag ändå säga att du gör ett bra val. Du vill ha 120+ hz på din skärm för FPS-spel. Det finns flera olika bildskärmar i det segmentet men de flesta ligger runt ungefär samma standard vad jag har kunnat utskilja - Jag har personligen två stycken 144hz i
olika märken.

Gällande CPU så är den stark på få trådar. Om ungen din börjar med tung videoredigering och/eller mer CPU-krävande spel(alternativt provar på att streama) så kan en i7 göra underverk. Dock kommer de flesta användarna inte använda de extra trådarna som en i7 innebär.

Gällande minnen och dylikt har jag ingen vidare kunskap, men jag hade nog sett om det går att få ett par snabbare minnen (3200mhz och ok timings - dock har jag bristfällig kunskap gällande timings).

Om du köper ett begagnat grafikkort kan du ofta komma undan bra mycket billigare. Det samma gäller datorn överlag. Däremot kan jag se fördelen med att köpa det mesta nytt pga garantier och en djungel på begagnatmarknaden.

Visa signatur

5600x, Rtx 3070

Permalänk
Hedersmedlem

Köp MSI-datorn som andra länkat, mycket bra köp utan huvudvärk.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@keysergalactic: Bättre att köpa färdigbyggt med dagens priser, detta alternativ har både en kraftfullare processor och bättre grafikkort. https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Håller med Peppear, fast lite bättre deal på denna:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Permalänk
Avstängd

Strunta i dom som nämner huvudvärk. Prisvärd, absolut. Men det är att sparka fram huvudvärksbollen. i5-7400 ?? Hoppas ni skämtar.

Köp inget skit till ungen för guds skull. Med rätt processor kan han ha kvar den i 6-8 år, istället för att ha en utdaterad som håller han tillbaka i Fortnite, PUBG och andra liknande spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av splukas01:

Detta är jag, jag skulle satsa för begagnad dator för runt 13tusen, då får du en bättre dator än det där.

Enig!

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

8600k är absurt mycket bättre än 7400.
Har du budget för 8600k så köp den.
Jag hade tagigt 8600k och 1060 framför 1070 och 7400 alla dagar i veckan.
1060 duger fint idag för 1080p och är enkelt att uppgradera i framtiden. Vi är inte långt ifrån en ny grafikkortsgeneration kan vara bra och ha i åtanke. Sen är priser för ett 1060 för 3500-4000 extremt höga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Det enda som spelar roll av det han skriver skulle jag säga är dubbla ram stickor. Moderkort kvittar sålänge det har funktionerna ni behöver. 144hz är det enda som gäller enligt mig, annars ångrar ni er om 1år.

Grafikkortet klarar absolut av 144hz, beror helt på spelet och vilka inställningar man ställer in.

Exakt jag spelar dessutom i UHD på mitt 1070 med rätt inställningar.

Permalänk
Medlem

Jag har ett 1060 kort och kan köra Overwatch på högsta inställningarna i 100+ fps (1080p).

Hade gärna haft en 144hz skärm så jag slapp screen tearing. Kör med adaptiv sync men det känns inte helt hundra ändå. Nu är det väl endast om man kör med AMD freesync/Nvidia G-sync som man faktiskt slipper tearing, men kan inte tänka mig att det är någon nackdel med högre hz på skärmen ändå.

Permalänk

Tack för alla svar!

Det är mycket att ta in och tänka på, men just nu lutar jag åt att hörsamma råden om att köpa färdigbyggt – MSI-datorn – mycket för att jag får en dator som ser helt okej ut, med ett 1070-kort, för en billigare peng än det jag satte ihop. (Eller de bättre paket som ni hjälpte till med högre upp i tråden – stort tack för det!)

Om jag köper MSI-datorn för en tiotusing borde det väl inte vara svårt att byta i5:an mot en i7:a eller så om några år, om den börjar kännas långsam? Och RAM-minne borde väl vara lätt att köpa till? Jag tycker att det ser ut som om det finns två minnesplatser, varav bara en är upptagen, så köper jag ett likadant 8 GB-minne till är väl saken biff? (Ja, jag frågar om precis allt för att inte begå några dumskallemisstag. Tack för tålamodet...)

Och så skärmen till detta... Jag har verkligen ingen koll, men läser det ni skriver (vilket är olika). Jag tror knappast att sonen har särskilt höga krav i nuläget, men det är ju bra om saker håller i några år. Som någon skrev är ju Hz sekundärt om det inte är bra bild, men sånt är ju svårt att utläsa bara av specifikationer. Och jag har verkligen ingen koll på vilken uppdateringsfrekvens som är lagom/behövs till de spel han spelar/kommer att spela. Är det bara overkill med 144 Hz så är det ju onödigt.

Återigen - stort tack!

Edit: Förlåt, jag ska inte vara otydlig i onödan. Det är alltså den här jag är inne på nu, efter tips ovan: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

- Dåligt chassi.
- Moderkortet mediokert.
- Inte dubbla ram, låg hastighet.
- 144 hz skärm till ett grafikkort som kommer ha svårt att driva det ordentligt. Hmmm

Mitt förslag, bättre allt.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11377472/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/11377472/

Men ärligt talat, VARFÖR skulle någon någonsin rekommendera att byta ut 144hz mot 75?

Det är först och främst inga problem att komma över 75hz med en GTX1060 (ca 100fps) i Overwatch. Vidare finns det gott med spel där man kommer att komma över 75hz så länge man inte kör på Ultra/MAX inställningar (och även då finns de en hel del spel som fortfarande går över 75hz).
Till slut, även OM han inte skulle komma över 75hz med ett GTX 1060 så finns det ingen anledning att begränsa skärmen, då så fort han uppgraderar grafikkortet så kommer han behöva köpa nytt.

Rekommendera för fan aldrig att någon som spelar spel främst ska använda sig av en 75hz skärm istället för en 144hz när han har råd med det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av keysergalactic:

Tack för alla svar!

Det är mycket att ta in och tänka på, men just nu lutar jag åt att hörsamma råden om att köpa färdigbyggt – MSI-datorn – mycket för att jag får en dator som ser helt okej ut, med ett 1070-kort, för en billigare peng än det jag satte ihop. (Eller de bättre paket som ni hjälpte till med högre upp i tråden – stort tack för det!)

Om jag köper MSI-datorn för en tiotusing borde det väl inte vara svårt att byta i5:an mot en i7:a eller så om några år, om den börjar kännas långsam? Och RAM-minne borde väl vara lätt att köpa till? Jag tycker att det ser ut som om det finns två minnesplatser, varav bara en är upptagen, så köper jag ett likadant 8 GB-minne till är väl saken biff? (Ja, jag frågar om precis allt för att inte begå några dumskallemisstag. Tack för tålamodet...)

Och så skärmen till detta... Jag har verkligen ingen koll, men läser det ni skriver (vilket är olika). Jag tror knappast att sonen har särskilt höga krav i nuläget, men det är ju bra om saker håller i några år. Som någon skrev är ju Hz sekundärt om det inte är bra bild, men sånt är ju svårt att utläsa bara av specifikationer. Och jag har verkligen ingen koll på vilken uppdateringsfrekvens som är lagom/behövs till de spel han spelar/kommer att spela. Är det bara overkill med 144 Hz så är det ju onödigt.

Återigen - stort tack!

Edit: Förlåt, jag ska inte vara otydlig i onödan. Det är alltså den här jag är inne på nu, efter tips ovan: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Låt mig vara otroligt tydlig: NEJ det är inte onödigt att köra på 144hz. 144hz är vad som gäller för spel, och vad som gäller om man vill att datorn ska hålla sig så länge som möjligt. Att inte köra på en 144hz är i detta fallet ett praktexemplar på att vara dumsnål. Så du har tänkt rätt från början, kör på en 144hz.

Att "144hz spelar ingen roll om det inte är bra bild" kan du totalt glömma i fallet då en 10-åring ska spela spel, speciellt med tanke på att du inte får "bättre bild" av en skärm mellan 1500-2000 kr klassen. Diskussionen är i ditt fall helt irrelevant när det gäller bild vs hz, din unge ska spela spel endast för det är det inget annat än 144hz som gäller. En sådan kommer att ge honom en bättre spelupplevelse, och kommer att hänga med i svängarna när du uppgraderar grafikkortet inom ett par år.

För övrigt håller jag med dem som säger köp begagnat, för 13 000 kr kommer du att få så mycket mer via t.ex. sweclockers marknad än nyköp.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av keysergalactic:

Hej!

Jag försöker sätta ihop en lämplig speldator till sonen (10 år). Han spelar i nuläget mest Overwatch, Fortnite, Minecraft och lite Sims, men med tanke på i vilken takt hans spelande har utvecklats bara det senaste året vill jag att det inte ska ta stopp så fort nästa intresse kommer. Han spelar också in en hel del spelvideos och redigerar filmer för Youtube, så jag har valt att ha både SSD och mekanisk hårddisk.

Grejen är att jag själv inte har byggt datorer sen steget mellan 386 och 486 var det ballaste man kunde göra, så jag känner mig lite ringrostig. Jag har läst runt en del här och utifrån de råd jag har sett kommit fram till följande. Min fråga är alltså om jag har valt nåt som är helt åt skogen eller som inte passar ihop, om jag borde byta ut något eller om det helt enkelt är nåt som jag har glömt. Budgeten är förstås ganska stram, men nånstans runt den här prislappen har jag tänkt att det kan få kosta med skärm. (Jag behöver också köpa tangentbord och mus, men det får bli nästa huvudvärk. Jag tror ärligt talat inte att hans krav är så höga där.)

Tusen tack på förhand till den som ids kasta ett öga på det här. Alla synpunkter är välkomna.

Vänligen,

Kalle

Vad har han för dator idag?

En sak jag tänker på direkt är att framtidssäkra kan du i viss mån glömma. Utvecklingen går så fort idag att om tre år så kommer du att få motsvarande komponenter till mycket mycket lägre priser. Så mitt tips är att inte ta i så mycket nu utan spara pengarna för att köpa bättre saker efter hand.

Jag har en son som är 14 nu och för ca två år sedan var han lite i ett akut läge då han hade en bärbar speldator som inte alls orkade med vad han ville göra framförallt på grafiksidan. Jag tog då en gammal Dell kontorsdator med Core i3-2100 smäckte i en SSD, 8GB minne och ett GTX 1050 grafikkort. Valet av grafikkort gjordes utifrån att datorn bara kunde ta ett lågprofilskort. Nu hade jag alla delar utom grafikkortet liggande, men idag kan man plocka ihop motsvarande för under 7000kr med skärm från olika företag. Kollar man runt på Blocket kan man förmodligen få det ännu billigare.

Sonen är för övrigt fortfarande nöjd med datorn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag själv skulle inte välja MSI-datorn på grund av följande:

  • 8GB RAM och verkar endast ha 2 RAM-slots

  • 350W PSU

  • Ej överklockningsbar CPU från förra generationen

8GB RAM räcker inte för alla spel idag, ditt alternativ med 16GB kommer hålla mycket bättre, dessutom kommer en 8600K räcka bra mycket längre än en 7400. Visst att ett 1070 är bättre än ett 1060, men det är bättre att satsa på sånt man inte byter så ofta.

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Köp den där datorn. Färdigbyggd med en installation av windows och inget huvudvärk. Dessutom prisvärd och tror den är lika billig att köpa färdigbyggd jämfört med om du själv hade byggt den. Ligger ett gtx 1070 I den, så ganska bra där.

Av det som "erbjudits" här är detta den jag personligen hade valt.

Permalänk
Medlem

För att förtydliga, i5 7400 presterar sämre än en i3 8100
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-7400-vs-In...

Permalänk
Avstängd

Ska du köpa pissdatorn från Elgiganten kan du lika gärna köpa begagnat, du har redan tummat på hemförsäkring och a-kassa så att säga.

Men helt ärligt, köp inte han en i5 7400. Rätt som det är vill han streama som alla andra och då blir det helt ny dator med moderkort, processor och hela kittet.

Permalänk
Medlem

2x8GB stickor och en extra SSD att lagra spelen på.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Man bör nästan behöva gå igenom ett test innan man skriver i Köpråd i mitt tycke, så många stackars människor som blir lurade att köpa dessa färdiga paketen.

Visa signatur

pro