Bygga dator för 40.000 kronor, ge mig råd snälla

Permalänk
Medlem

Bygga dator för 40.000 kronor, ge mig råd snälla

Jag har inte haft en dator på cirka 10år och tänkte nu att det var dags. Då vill jag satsa lite. Jag har bristande kunskaper angående dagens utbud. Jag brukade spela LoL och lite av dem andra spel. Jag älskar att spela och tänkte på att börja streama och kanske göra videos.
Så jag undrar om mitt spec fungerar. Jag kommer att lira många spel.

(REDIGERAD)
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11379196/dator

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11379196/dator

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Någon anledning till att du har 3st olika SSD's + en lagring disk?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

För så mycket pengar hade jag helt skippat mekaniska diskar, om du vill ha extra lagring köp en NAS och ställ i garderoben istället.

mSATA diskar är inte snabbare än vanliga SSD "i verkligheten" där det är 4K som gäller, jag hade hållt mig till vanliga SSD då de har bättre pris/prestanda.

Ditt minne är för långsamt och behöver du verkligen 32GB? 4x8GB med 3200 MHz är ett bättre och snabbare val om du nu behöver 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Någon anledning till att du har 3st olika SSD's + en lagring disk?

Jag har ingen aning, jag chansade att det skulle gå bra, därför sökte jag hjälp. Har inte så mycket kunskap inom datorer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11378113/

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Inaktiv

Vänta på Nvidas nästa grafikkort, då får du en dator som är kraftig i många år.

Annars lite väl blandning av ssd, samsung 960 500GB + Samsung 850 kör jag och det är bra. Konkurrenterna är dock likvärdiga idag. Angående NMVE diskar så självklart märks dessa, det är bara att testa och kopiera en fil, men många snålar då in då det inte märks i spel.
Så de är snabbare, men inte snabbare för alla.

Ramminne väljs snabbare, runt 3200Mhz är väl rätt så default idag.

Att man inte ska blanda hdd och ssd är mest för de som har extremt gott om pengar eller knappt har någon data att lagra. Jag rekommenderar en blandning för den stora skaran, då vi flesta har data som ej behöver ha accesstid.
Detta gäller även för oss som har över 10TB ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

För så mycket pengar hade jag helt skippat mekaniska diskar, om du vill ha extra lagring köp en NAS och ställ i garderoben istället.

mSATA diskar är inte snabbare än vanliga SSD "i verkligheten" där det är 4K som gäller, jag hade hållt mig till vanliga SSD då de har bättre pris/prestanda.

Ditt minne är för långsamt och behöver du verkligen 32GB? 4x8GB med 3200 MHz är ett bättre och snabbare val om du nu behöver 32GB.

Hur menar du med maSATA, hur vill du att jag ska göra? Har du några rekommendationer? Tack i förhand

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför msata diskar när mobot stödjer 2st M2. Samsung 960 ger 6ggr högre hastighet

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Är det mining som drar upp priserna på 1080Ti något helt otroligt?
Gav 7400:- för ett EVGA FTW3 1080Ti.
Som någon skrev ovan, köp något beg tills Volta släpps (q3, q4???)

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

@Lip97:

Jag menar bara att jag tycker du kan skippa SSD som man sätter på moderkortet. Köp vanliga SSD som går över SATA-sladd, typ Samsung 860 Evo. De är lika snabba i verkligheten och man får mer för pengarna.

Permalänk
Medlem

Nått sånt här hade jag byggt.
Skulle du mot förmodan behöva mer än 1TB lagring så är det bara lägga till en extra SSD.

Kylning får du lägga till efter egen smak (luft/vatten)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Är det mining som drar upp priserna på 1080Ti något helt otroligt?
Gav 7400:- för ett EVGA FTW3 1080Ti.
Som någon skrev ovan, köp något beg tills Volta släpps (q3, q4???)

Håller helt med. Arkitekturen börjar bli riktigt gammal nu. Köp begagnat eller vänta några månader på nya generationen från Nvidia.
Sedan undrar jag varför (med den budgeten) du inte kör Samsung 960 istället, precis som andra påpekat?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Håller helt med. Arkitekturen börjar bli riktigt gammal nu. Köp begagnat eller vänta några månader på nya generationen från Nvidia.
Sedan undrar jag varför (med den budgeten) du inte kör Samsung 960 istället, precis som andra påpekat?

Det ska jag absolut göra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Lip97:

Jag har inte haft en dator på cirka 10år och tänkte nu att det var dags. Då vill jag satsa lite. Jag har bristande kunskaper angående dagens utbud. Jag brukade spela LoL och lite av dem andra spel. Jag älskar att spela och tänkte på att börja streama och kanske göra videos.
Så jag undrar om mitt spec fungerar. Jag kommer att lira många spel.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11378027

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11378027/dator-40000https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/11378027/dator-40000

Inte värt det, köp en dator för 20k nu o se en ny om 5 år, men gör som du vill

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska skärm vara med i budgeten? Vad för skärm har du tänkt dig?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Verkar ju finnas pengar så bara att köpa ett 1080Ti. Det presterar ju extremt bra även idag och borde gå att sälja för bra pris sen om du vill köpa bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Är det mining som drar upp priserna på 1080Ti något helt otroligt?
Gav 7400:- för ett EVGA FTW3 1080Ti.
Som någon skrev ovan, köp något beg tills Volta släpps (q3, q4???)

Strix 1080 TI för 7.3. Värt mer begagnat nu än vad jag köpte det nytt för i augusti, helt sjukt..

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Klart man skippar HDD helt och sen kör på nätverkslagring istället. Så mycket mer användbart med en sån lösning med. Dessutom slippa brummande i datorn.
Tror @anon159643 överdrev lite om att man behöver extremt mycket pengar till det.. En Nas behöver inte kosta mycket alls och kör man då på ssd diskar enbart i datorn för operativsystem och lite spel så behöver det inte bli särskilt dyrt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nima2001:

Klart man skippar HDD helt och sen kör på nätverkslagring istället. Så mycket mer användbart med en sån lösning med. Dessutom slippa brummande i datorn.
Tror @johan86c överdrev lite om att man behöver extremt mycket pengar till det.. En Nas behöver inte kosta mycket alls och kör man då på ssd diskar enbart i datorn för operativsystem och lite spel så behöver det inte bli särskilt dyrt.

Köra lagringlagring är såklart bättre, där man kör hdd på denna.
Min poäng var att man helt skulle skippa allt vad hdd heter, då har man antagligen gott om kosing eller lite data att lagra.

Permalänk

Vad har du för skärm idag? Känns ju lite bortkastat med pengar om du köper en dator för 30K och sen har du bara en gammal skruttig Benq skärm med 1080p upplösning och 60hz

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

@anon159643: med hans budget och villig att lägga över 10k sekunder på gfx. Känns som han har pengarna för mellanskillnaden mellan HDD och ssd..

Sen är ju frågan bara om man ska ha lagringen man behöver I sin dator i form av HDD eller I en Nas I form av HDD.. Jag själv klarar inte av att ha mekaniska diskar I min dator.. Hatar det

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nima2001:

@Johan86c: med hans budget och villig att lägga över 10k sekunder på gfx. Känns som han har pengarna för mellanskillnaden mellan HDD och ssd..

Sen är ju frågan bara om man ska ha lagringen man behöver I sin dator i form av HDD eller I en Nas I form av HDD.. Jag själv klarar inte av att ha mekaniska diskar I min dator.. Hatar det

Jag tror våra meningsskiljaktigheter beror på vad vi anser är att ha lite data att lagra, personligen har jag nästan 20 TB ssd totalt på mina maskiner och hdd som vida överskriver detta.

Nu när många har netflex, hbo nordic, steam, spotify och allt vad det heter så kanske man klarar sig med lite data. Men ändå en 4TB hdd är inte dyr och rätt så många har så mycket skräpdata som de har samlat på sig under alla år.

Permalänk
Medlem

@anon159643: du överdriver inte lite då.. När någon gör en tråd om råd för att köpa ny data för spel och streaming. Så kanske det inte rätt rätt läge att anta att han vill ha 20tb data helt plötsligt.. Rätt extremt alltså..

sen vet ja inte om du läste riktigt men jag sa att data man vill ha lagrad har man på HDD oavsett.. Frågan är i datorn eller externt som i en Nas.. Säger alltså inte att man ska byta ut all sin lagring på ssd utan bara att data man behöver direkt i datorn kan vara på ssd resten har man på HDD nån annanstans.. Inte många som behöver 20tb lagring direkt i sin huvudburk. Inte ens du. Gör man det så ja då kör man HDD helt enkelt rätt i burken.. Men det är extrem extremfall inget man tar I beaktning när man diskuterar ifall man ska skippa HDD I sin burk som normal användare

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Lip97: ursäkta att vi flummar ur lite i din tråd.. Vi är några som kanske är lite för inbitna i tekniken ibland och då blir det meningsskiljaktigheter lätt..

Själv tycker jag alltså sammanfattningsvis att om du ska använda mycket lagring för video eller streaming t. Ex. Satsa på en Nas. Sen sätter du dina HDD diskar där i så kommer du åt dom hur du vill när du vill ändå. Det är en liten extra kostnad men har mycket mycket mer funktionalitet än att trycka in dom i din fina spelburk

Kika runt lite på NAS och se om det kan vara något för dig.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nima2001:

@Johan86c: du överdriver inte lite då.. När någon gör en tråd om råd för att köpa ny data för spel och streaming. Så kanske det inte rätt rätt läge att anta att han vill ha 20tb data helt plötsligt.. Rätt extremt alltså..

sen vet ja inte om du läste riktigt men jag sa att data man vill ha lagrad har man på HDD oavsett.. Frågan är i datorn eller externt som i en Nas.. Säger alltså inte att man ska byta ut all sin lagring på ssd utan bara att data man behöver direkt i datorn kan vara på ssd resten har man på HDD nån annanstans.. Inte många som behöver 20tb lagring direkt i sin huvudburk. Inte ens du. Gör man det så ja då kör man HDD helt enkelt rätt i burken.. Men det är extrem extremfall inget man tar I beaktning när man diskuterar ifall man ska skippa HDD I sin burk som normal användare

vi talar förbi varandra, i mitt inlägg ovanför sa jag att det är bäst att ha hdd i en annan maskin som du skrev. Och att jag rekommenderar hdd på denna för de flesta precis som du. Mängden jag rekommenderar är 4TBB för mer vanligt folk. då dessa är så billiga.

Så jag tolkar att vi säger ungefär samma sak, men vi missförstår varandra. jag skriver snarligt så jag tar på mig skulden.

Permalänk
Medlem

@anon159643: jag misstänker samma sak.. Kan bli krångligt ibland i kommunikationen. Vi är nog överens som du säger..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

@Lip97: Tycker det är onödigt att lägga 30-40k på ny dator, särskilt om du inte har haft dator på 10 år och inte vet vad du behöver. Börja med en billigare som du kan uppgradera vid behov. Onödigt med många SSD och lagringsdiskar innan du vet hur mycket utrymme du behöver. Köp fler SSD/HD när du behöver dem.

Permalänk

Gillar att samtliga kundkorgar missat en vital del.

Operativsystemet.

Vet inte om det beror på att trådskaparen redan har en licens han tänker använda eller tänker köra linux?

https://www.inet.se/produkt/9170323/windows-10-pro-e-licens

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tänk på att skärm gör mycket större skillnad i ditt upplevda spel än t.ex. ett par gig extra ram gör.
Sedan skulle jag fundera på att spara hälften av dessa 40.000kr till något annat, klart det är kul med grym dator men skillnaden mellan 20.000kr och 40.000kr är ett par procent i prestandan.

Permalänk
Medlem

Ja, köp en enklare dator och släng in en fetare skärm på 34", VR headset, bra hörlurar+förstärkare.

Ny gamingstol, skrivbord?