Moddare får moderkort med 100-seriens styrkretsar att fungera med Coffee Lake

Permalänk
Melding Plague

Moddare får moderkort med 100-seriens styrkretsar att fungera med Coffee Lake

Moddare har nu gjort nya framsteg när det kommer till att använda Intel Coffee Lake med äldre moderkort, där dessa kan användas tillsammans med full funktionalitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man är ju inte direkt förvånad.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Tänk om Intel skulle hoppa på DLC tåget fast med CPU:erna, att betala för att låsa upp framtida funktioner.

Permalänk
Medlem

Är väl ställt bortom alla rimliga tvivel att Intels begränsningar när det gäller kompatibilitet mellan generationer till mycket stor del är högst artificiella.

Permalänk
Medlem

Extremt fula affärsmetoder. Känns som att man bör köpa AMD.

Permalänk

Vad var det jag sa tidigare om att Intel ljuger gällande detta med strömförbrukningen?

Permalänk
Medlem

Och under tiden stundar Ryzen 2, som självklart kommer fungera på nuvarande moderkort från AMD. Det är viss skillnad i hur de här företagen behandlar kunderna, tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HappyPie:

Tänk om Intel skulle hoppa på DLC tåget fast med CPU:erna, att betala för att låsa upp framtida funktioner.

De har dom redan provat, och vad jag kommer ihåg så floppade de hel också.

https://www.google.se/amp/s/www.engadget.com/amp/2010/09/18/i...

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Känner mig lurad av att detta ens är en nyhet.
Intel och dess bakåtkompatibilitet kan ta sig i brasan.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Tänk om Intel skulle hoppa på DLC tåget fast med CPU:erna, att betala för att låsa upp framtida funktioner.

Du vet att Intel redan har gjort det en gång va? Dom sålde en CPU utan HT där man kunde låsa upp HT mot extra kostnad.

Skrivet av JonkenPonken:

Vad var det jag sa tidigare om att Intel ljuger gällande detta med strömförbrukningen?

Ljuger och ljuger, CF använder fler pins tilll strömförsörjning än SKL/KBL. Sen om det behövs för att få processorerna att fungera (allra helst vid stock) är väl en annan femma. Tror inte jag skulle vilja pusha 1.4V genom en 8700k på ett Z170/Z270 kort dock.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att EU eller någon myndighet bör straffa Intel då detta leder till ökad mängd elektroniskt avfall vilket innebär gifter och skador på miljön.
Det här borde ses som miljöbrott.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Intel blir bara mera och mera giriga och konsumenterna får ta smällen.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

De har dom redan provat, och vad jag kommer ihåg så floppade de hel också.

https://www.google.se/amp/s/www.engadget.com/amp/2010/09/18/i...

Skrivet av KalBumling:

Du vet att Intel redan har gjort det en gång va? Dom sålde en CPU utan HT där man kunde låsa upp HT mot extra kostnad.

Hade glömt bort de
Men bara för att detta floppa tidigare betyder det inte att Intel inte kan försöka igen. Skam den som ger sig!

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat, Intel har ju satt detta i system genom åren då de haft spelplanen fri.
Men det är ett riktigt ofog från deras sida. Aktieägarna har dock inte klagat av den anledningen.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv

Förklaringen är enkel. När AMD lanserade Ryzen så blev Intel tvungen att lansera processorer som de ville hålla inne på, Intel var oförberedda på att Ryzen blev så bra så cheferna högre upp sa bara. Skippa bakåtkompatibilitet för att spara dyrbar tid.

Sedan kan vi kunde vara sura, jag är sur på AMD för att de ej har lanserat bra processorer sedan Phenom 2. De har försökt, men misslyckas, kanske hade de en för liten piska på avdelningen.
Intel är jag sur på att de medvetet har hållit inne på utvecklingen, visst för de som knappt gör något vid datorn så är kvittar väl detta. Men vi andra har fått köpa processorer som mer eller mindre är gjorda för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Intel blir bara mera och mera giriga och konsumenterna får ta smällen.

Viss skuld bör även kunna läggas på konsumenterna. Det finns ju de som ondör sig över intel's fanoser, och sedan springer de och köper Intel i alla fall. Ska man som konsument kunna bestraffa intel så kan det endast ske genom att man låter bli att köpa deras produkter. Sen är det såklart bra att man luftar sitt missnöje på forum också, men ska intel börja lyssna så krävs det röda siffror i bokföringen, och det får de aldrig om man klagar med ena handen men köper med den andra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag tycker att EU eller någon myndighet bör straffa Intel då detta leder till ökad mängd elektroniskt avfall vilket innebär gifter och skador på miljön.
Det här borde ses som miljöbrott.

Sett till vissa andra avgifter låter det rimligt ja. Att "tvinga" användare till köp av annan hårdvara när behov egentligen inte finns känns inte som en väg framåt i ett hållbart samhälle. Älskar Intels proppar men blir ändå förbannad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Tänk om Intel skulle hoppa på DLC tåget fast med CPU:erna, att betala för att låsa upp framtida funktioner.

Räknas detta som DLC?

https://www.pcworld.com/article/3199104/storage/intels-core-i...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Whopsi daisy what a suprise

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Viss skuld bör även kunna läggas på konsumenterna. Det finns ju de som ondör sig över intel's fanoser, och sedan springer de och köper Intel i alla fall. Ska man som konsument kunna bestraffa intel så kan det endast ske genom att man låter bli att köpa deras produkter. Sen är det såklart bra att man luftar sitt missnöje på forum också, men ska intel börja lyssna så krävs det röda siffror i bokföringen, och det får de aldrig om man klagar med ena handen men köper med den andra.

Huvudet på spiken.

Men detta gäller rätt mycket annat också än bara Intel CPUer.
Man vill ha bättre saker, men är inte ens villig att uppoffra något för att tvinga fram det.

Det bör också noteras i artikeln att detta gäller 4-kärniga CPUer. 6-kärniga är mycket mera vildkort verkar det som. Troligen är det där man lagt om pinnarna och chipset ändringarna.

Permalänk
Medlem

Tja typ så, har för mig att man måste ha en fysisk hardware key för att låsa upp den.
Men en helt mjukvarubaserad DLC är att föredra haha

Eller så väljer man Threadripper och får bootable raid utan kostnad eller vilken annan AMD cpu med gratis "ht" och framtida chipset-kompatibilitet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HC-8315:

De har dom redan provat, och vad jag kommer ihåg så floppade de hel också.

https://www.google.se/amp/s/www.engadget.com/amp/2010/09/18/i...

Egentligen var det inte en så superkorkad idé som det kan tyckas vara. Fördelarna är dock få men lite synd att alternativet försvann.

Skulle Intel försöka igen idag hade det nog varit lootbox-varianten. Man köper sin dator med Intel CPU, utan att få CPU specificerat och när datorn startas får man en slumpmässig specifikation upplåst. Inte nöjd? Köp ett till försök i UEFI att låsa upp all den funktionalitet processorn som är installerad möjligen kan ge. Eller förlorar man funktionalitet.

Nu ska man ju inte ge idéer på sådant förstås men hade varit intressant med ett test och se hur det skulle falla ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag hade nog kunnat tänka mig en 8700K i höstas om den varit officiellt kompatibel med min Asus Z170 Rampage VIII Hero.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Viss skuld bör även kunna läggas på konsumenterna. Det finns ju de som ondör sig över intel's fanoser, och sedan springer de och köper Intel i alla fall. Ska man som konsument kunna bestraffa intel så kan det endast ske genom att man låter bli att köpa deras produkter. Sen är det såklart bra att man luftar sitt missnöje på forum också, men ska intel börja lyssna så krävs det röda siffror i bokföringen, och det får de aldrig om man klagar med ena handen men köper med den andra.

Jag har gjort min del, så fort Ryzen tittade ut så gick jag till team röd innan priserna på min äldre cpu sjönk.
Samma plattform i minst två år till (am4) lär du inte få Intel då det skulle skada siffrorna.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

De hade väl bara lyckats med 8100 än sålänge? Svårt att tänka mig att många som sitter på sky/kabylake vill uppgradera till just denna cpu dock hade det varit bra för nybygge av i3an eftersom du hade kunnat kombinera den ihop med ett billigare moderkort.

På tal om billigare moderkort, finns det någon vettig anledning att billigare moderkort saknas till coffelake ett drygt halvår efter lansering?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Ozzed:

Viss skuld bör även kunna läggas på konsumenterna. Det finns ju de som ondör sig över intel's fanoser, och sedan springer de och köper Intel i alla fall. Ska man som konsument kunna bestraffa intel så kan det endast ske genom att man låter bli att köpa deras produkter. Sen är det såklart bra att man luftar sitt missnöje på forum också, men ska intel börja lyssna så krävs det röda siffror i bokföringen, och det får de aldrig om man klagar med ena handen men köper med den andra.

Jag köpte z270 (ix hero & 7700k) och sedan z370 (x hero & 8700k). Skulle jag haft kvar ix hero om 8700k hade fungerat på det, det är mycket troligt. Spelar det någon större roll i långa loppet, ~2990kr hit eller dit. Nej inte jätte mycket för mig.

Jag skulle troligen haft kvar ix hero av bekvämlighetsskäl, att det är smidigare att bara byta cpu än att byta moderkort.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte så mycket - uppgraderar inte proppen varje år utan runt var tredje - och då vill jag ha nytt moderkort ändå eftersom det hänt så mycket vad gäller det perifera, såsom HDMI, USB med mera.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Kanske för att det behövdes en bios update på äldre moderkort?
Lite småklurigt med AMD idag för de som köper de nya cpuerna och inte har ett "ready" moderkort, men men AMD skulle väl skicka ut CPUer för att kunna uppdatera biosen? känns ju ändå lite jobbigt för slutkunden...

(försvarar inte Intel utan jämför mest hur företagen har gjort olika)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Förklaringen är enkel. När AMD lanserade Ryzen så blev Intel tvungen att lansera processorer som de ville hålla inne på, Intel var oförberedda på att Ryzen blev så bra så cheferna högre upp sa bara. Skippa bakåtkompatibilitet för att spara dyrbar tid.

Sedan kan vi kunde vara sura, jag är sur på AMD för att de ej har lanserat bra processorer sedan Phenom 2. De har försökt, men misslyckas, kanske hade de en för liten piska på avdelningen.
Intel är jag sur på att de medvetet har hållit inne på utvecklingen, visst för de som knappt gör något vid datorn så är kvittar väl detta. Men vi andra har fått köpa processorer som mer eller mindre är gjorda för spel.

Javisst ja gjorda för spel..... Är det spela du ska göra så har inget hänt sen 2011.

Skickades från m.sweclockers.com