Behöver hjälp med en kompakt systemkamera (mirrorless)

Permalänk

Behöver hjälp med en kompakt systemkamera (mirrorless)

Tjenare! Tänkte köpa mig en kompakt systemkamera (mirrorless), är ny till dessa kameror men inte till fotografering. Vill helst lägga mellan 3k-5k på kameran. Helst med med följande objektiv men annars bara huset för den kostnaden.

Behöver inte nått super nytt utan är det en gammal utgåva funkar det med. Fotar mest landskap och porträtt till och från.

Kom med tips på kameror! 😁

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alextheswe:

Tjenare! Tänkte köpa mig en kompakt systemkamera (mirrorless), är ny till dessa kameror men inte till fotografering. Vill helst lägga mellan 3k-5k på kameran. Helst med med följande objektiv men annars bara huset för den kostnaden.

Behöver inte nått super nytt utan är det en gammal utgåva funkar det med. Fotar mest landskap och porträtt till och från.

Kom med tips på kameror! 😁

Begagnad Fujifilm X-E2/E2s/E3 kanske?

Jag har en X-E2:a och är otroligt nöjd (kostade 2,8k). Problemet är kanske att fujifilms objektiv inte direkt är billiga. "Kit-objektivet" XF 18-55mm kostar typ 4k begagnat. Fantastiskt objektiv för mkt allround foto. Sen har jag också deras 56/1.2 som är helt underbart för porträttfotografering.

Sen har jag småproblem när jag ibland fotar väldigt ljussvaga miljöer, i alla fall med min 18-55mm

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Skrivet av N0iZE:

Begagnad Fujifilm X-E2/E2s/E3 kanske?

Jag har en X-E2:a och är otroligt nöjd (kostade 2,8k). Problemet är kanske att fujifilms objektiv inte direkt är billiga. "Kit-objektivet" XF 18-55mm kostar typ 4k begagnat. Fantastiskt objektiv för mkt allround foto. Sen har jag också deras 56/1.2 som är helt underbart för porträttfotografering.

Sen har jag småproblem när jag ibland fotar väldigt ljussvaga miljöer, i alla fall med min 18-55mm

Kollade på Fujifilm X-T2 men den var ju skit dyr haha, har då nån koll på hur Sony A5000 är? A6000 ska ju va bra men då kliver man ju upp en prisklass.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alextheswe:

Kollade på Fujifilm X-T2 men den var ju skit dyr haha, har då nån koll på hur Sony A5000 är? A6000 ska ju va bra men då kliver man ju upp en prisklass.

Skickades från m.sweclockers.com

A6000 har en viewfinder (A5100 bara displayen) och A6000 har bättre AF.
A5100 är billigare, mindre och lättare.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alextheswe:

Kollade på Fujifilm X-T2 men den var ju skit dyr haha, har då nån koll på hur Sony A5000 är? A6000 ska ju va bra men då kliver man ju upp en prisklass.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo X-T2 är dyr, men det var inte dem jag rekommenderade

Har tyvärr ingen koll på Sonys spegellösa :/

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alextheswe:

Kollade på Fujifilm X-T2 men den var ju skit dyr haha, har då nån koll på hur Sony A5000 är? A6000 ska ju va bra men då kliver man ju upp en prisklass.

Skickades från m.sweclockers.com

Som N0iZE skrev rekommenderade hen X-E2, X-E2s och/eller X-E3. Du kan även titta på X-T1 och X-T10. Eventuellt kan X-T20 ha gått ner i pris. 4000:- för ett begagnat kitobjektiv låter dyrt, men visst de är inte gratis, däremot är det ett riktigt bra objektiv. Det brukar gå att hitta kit med både kamera och objektiv till relativt humana priser. Detta är skrivet med reservation för att jag har dålig koll på vad du kräver av en kamera och är enbart baserat på mina erfarenheter av en X-T1:a och en X-E2:a. Därmed saknar jag referenspunkter till andra spegellösa märken och modeller.

Sony har jag ingen koll på mer än att många tycks klaga på deras kitobjektiv. Sedan antar jag att de liksom andra märken har bättre objektiv om du är beredd att betala mer.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305