Hur formaterar jag en disk i Ubuntu så att Windows kan upptäcka den?

Permalänk
Avstängd

Hur formaterar jag en disk i Ubuntu så att Windows kan upptäcka den?

Hej!

Har en fundering, nämligen hur jag ska bära mig åt för att formatera en 120GB SSD i Ubuntu för att kunna använda den i Windows 10 sedan? Har försökt flera gånger, men det vill verkligen inte fungera. Inga som helst problem att hitta disken i Ubuntu, men däremot verkar det vara omöjligt att göra det i Windows 10.

Hur gör jag? Någon som kanske vill styra min burk via Teamviewer för att få det att lyckas?

Permalänk
Medlem

Du måste väl använda ett filsystem båda kan använda. FAT32 eller NTFS borde fungera. Windows behöver drivrutiner för att kunna köra Linux ext3/4 tex.

Men om du ska installera Windows 10 på den, formatera inte den, bara töm den, annars riskerar du bara få problem.

Permalänk
Medlem

Ska du installera Windows på den eller vill du bara att windows ska hitta den inne i OSet?

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ahlen:

Ska du installera Windows på den eller vill du bara att windows ska hitta den inne i OSet?

Installera Windows på den, antingen Win10 eller Windows Server 2016.

Permalänk
Medlem

Om du ska rensa disken helt borde du kunna boota på en windows usbminne, sen reparera -> kommandotolken -> diskpart -> list disk -> sel disk # (#=disknummret) -> clean. Sen borde det inte vara några problem att installera windows på den.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ahlen:

Om du ska rensa disken helt borde du kunna boota på en windows usbminne, sen reparera -> kommandotolken -> diskpart -> list disk -> sel disk # (#=disknummret) -> clean. Sen borde det inte vara några problem att installera windows på den.

Problemet är att jag inte hittar disken i en Win10-burk, däremot inga problem att hitta den i en Ubuntu-burk. Måste vara något som går fel när jag försöker partitionera till FAT32.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Hej!

Har en fundering, nämligen hur jag ska bära mig åt för att formatera en 120GB SSD i Ubuntu för att kunna använda den i Windows 10 sedan? Har försökt flera gånger, men det vill verkligen inte fungera. Inga som helst problem att hitta disken i Ubuntu, men däremot verkar det vara omöjligt att göra det i Windows 10.

Hur gör jag? Någon som kanske vill styra min burk via Teamviewer för att få det att lyckas?

Finns olika sätt att gå tillväga på.
Normalt sett behöver du inte göra mer än att, på Windowsspråk, "initiera disken" (man rensar alla partitionstabeller på disken)
Om man använder grafiskt interface i Ubuntu brukar det vanligaste sättet vara att man tar hjälp av verktyget "gparted"
Kör nedan kommando i en terminal; eller sök på "Gparted" i Ubuntu Software center och installera det därifrån.

sudo apt install gparted

Sedan finns verktyget tillgängligt om du söker efter "gparted" i "dashen"

*Starta verktyget. -Kräver admin lösenord.
*Välj disk/enhet i listan till höger (120GB SSD)
*Klicka på menyvalet "Device" -> "Create Partition table".

Du borde då få upp denna ruta:

Välj "Apply".

När detta är gjort borde Windows installationsprogram eller -Windows i allmänhet- inte ha några problem att se disken och formatera den/använda den. Måhända att du måste starta "diskhantering" i Windows för att kunna välja disken och formatera den.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Problemet är att jag inte hittar disken i en Win10-burk, däremot inga problem att hitta den i en Ubuntu-burk. Måste vara något som går fel när jag försöker partitionera till FAT32.

FAT32 är ett filsystem och har inget med partitionering att göra. En lagringsenhets innehåll har ingen betydelse för om enheten hittas av operativsystemet eller inte. Om disken inte visas i diskpart saknar du troligtvis drivrutiner för SATA-kontrollern.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

Om Windows inte hittar disken så kvittar det hur du formaterar den, den kommer ändå inte hittas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krigelkorren:

Finns olika sätt att gå tillväga på.
Normalt sett behöver du inte göra mer än att, på Windowsspråk, "initiera disken" (man rensar alla partitionstabeller på disken)
Om man använder grafiskt interface i Ubuntu brukar det vanligaste sättet vara att man tar hjälp av verktyget "gparted"
Kör nedan kommando i en terminal; eller sök på "Gparted" i Ubuntu Software center och installera det därifrån.

sudo apt install gparted

Sedan finns det finns verktyget tillgängligt om du söker efter "gparted" i "dashen"

*Starta verktyget. -Kräver admin lösenord.
*Välj disk/enhet i listan till höger (120GB SSD)
*Klicka på menyvalet "Device" -> "Create Partition table".

Du borde då få upp denna ruta:
https://i0.wp.com/www.debugpoint.com/blog/wp-content/uploads/2016/06/GParted-Create-partition-table.png

Välj "Apply".

När detta är gjort borde Windows installationsprogram eller -Windows i allmänhet- inte ha några problem att se disken och formatera den/använda den. Måhända att du måste starta "diskhantering" i Windows för att kunna välja disken och formatera den.

Fungerade inte, hittar inte i Disk Manager. Fattar inte vad som är fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ledstripes:

Fungerade inte, hittar inte i Disk Manager. Fattar inte vad som är fel.

Det är väl ganska uppenbart vad som är fel? Windows saknar rätt drivrutiner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon78208:

Det är väl ganska uppenbart vad som är fel? Windows saknar rätt drivrutiner.

Hittar inte ens disken när Windows skall installeras, då jag ska välja vilken hårddisk jag ska installera på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ledstripes:

Hittar inte ens disken när Windows skall installeras, då jag ska välja vilken hårddisk jag ska installera på.

Det kan bero på flera saker, du saknar drivrutiner för din diskkontroller, win frågar om man vill installera drivers under installationen.
Du har anslutit disken till en port som är ansluten till en raidkontroller men inte konfigurerat raiden rätt.
Den kan vara partitionerad på nått felaktigt sätt, partitionera om rätt eller lämna disken tom och låt installationsprogrammet partitionera.

Det kraftfullaste verktyg som finns för att partitionera är Gparted då det jobbar fristående utan operativsystem och på så sätt "kommer åt allt"
https://gparted.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Fungerade inte, hittar inte i Disk Manager. Fattar inte vad som är fel.

Disk Manager går också att använda, även om det inte är lika avancerat som Gparted.
Tillvägagångssättet är dock lite annorlunda.
Där får man göra som i guiden nedan och välja att "Formatera" disken från en huvudmeny.

https://www.makeuseof.com/tag/manage-ubuntu-hdd-disk-utility/

Nästa ruta borde se ut som den nedan: (Du behöver dock inte använda alternativet Erase: "Slow" som i exemplet, utan istället använda "Quick".)

Sedan borde Windows kunna se disken.

Edit: Precis som @mrqaffe skriver så kan det även bero på att disken sitter kopplad på någon RAID kontroller som Linux har drivrutiner för, men det måste inte gälla för Windows som ofta har sämre inbyggt stöd för diskkontrollers. Där krävs det att du har drivrutiner för kontrollerkortet avsedda för Windows tillgängligt på antingen ett flyttbart media såsom DVD/CD eller USB-minne, alt. en NTFS/DOS partition som Windows installationsprogram kan läsa in drivrutinerna ifrån.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag brukar bara radera alla partitioner som en del säger. Formaterar gör den väl automatiskt innan Windows installeras

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Jag brukar bara radera alla partitioner som en del säger. Formaterar gör den väl automatiskt innan Windows installeras

När man installerar ett operativsystem på en disk så ska det partitioneras och formateras på ett visst sätt, så det är bäst att låta operativsystemets installationsprogram göra det åt en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Hittar inte ens disken när Windows skall installeras, då jag ska välja vilken hårddisk jag ska installera på.

Okej, det spekuleras vilt här, men jag tror problemet är att du inte förstår vad @anon78208 och andra menar när de säger:
"Windows saknar rätt drivrutiner"

Windows installationsprogram kan inte hitta disken, för den har inte drivrutinerna (koden/mjukvaran) för att kunna göra det. Den kan mao inte prata överhuvudtaget med disken, då den inte begriper hur. Detta är varför den inte hittas.

Detta kan vara pga flera olika anledningar:

- För du kör RAID läge i BIOS. (Detta kräver att du har drivrutiner från moderkort hemsida till installationsprogrammet)

- För du har disken på en kontrollerkort Windows inte känner igen. (Detta kräver att du har drivrutiner från kontrollerkortets hemsida till installationsprogrammet)

- För du har en M.2 NVMe SSD i ett OS som inte stöder det nativt (mindre sannolikt pga Win 10 ska ha stöd)

- För du har en gammal BIOS version som inte har korrekt stöd. (Sker ibland med BIOS när de lagt till halvt officiellt stöd, uppdatera BIOS till senaste versionen brukar lösa detta)
Kan finnas fler anledningar...

I enkelhet är det så här:
1. Hårdvaran (disken) pratar med moderkortet via ett språk (Tex AHCI/RAID/NVMe)

2. I vissa lägen går detta till en kontroller (tex AHCI/SATA och RAID gör det) och då hanterar denna disken. NVMe går direkt till BIOS på moderkortet och direkt till PCI-E bussen.

3. Sen ska denna kontrollern/BIOS prata med OSet, eller så ska OSet prata direkt med NVMe disken. För att kunna göra det måste den ha en drivrutin för att kunna förstå kontrollern och disken. Så både kontroller och disken behöver drivrutiner. Se det som en instruktionsmanual för OSet till att förstå hur den ska prata med hårdvaran.

4. Sen efter det kan den prata med disken och välja partitioner/formatera osv.

Och just steg 3 där verkar saknas/inte fungera, vilket är varför ingen partition/formatering eller sånt kan hjälpa då detta är steget efter. Symptomen på detta är: BIOS hittar disken, men Installationsprogrammet/OSet gör det inte. Disken fungerar dock i annat OS, eller annan dator, där drivrutiner/stöd finns eller inställningarna är annorlunda i BIOS.

Det du kan börja med att prova är:
- Gå in i BIOS, se till att disken/SATA kontrollern inte sitter i RAID läge. Den bör sitta i AHCI läge så kommer Windows ha drivare.

- Att disken sitter direkt i moderkortet, på ett Intel/AMD chipset uttag, inte på ett extra kort eller special uttag. (Enklast är oftast att sätta den på SATA 0 på moderkortet)