Behöver förslag på setup (www-sidor, torrent, vpn och plex)

Permalänk
Medlem

Behöver förslag på setup (www-sidor, torrent, vpn och plex)

Jag ska göra om min server och tänkte höra vad ni rekommenderar för en setup.
Det är en Poweredge t20 med inbyggt nätverkskort och 2 Intel nätverkskort i. 8 kärnig Intel och 32GB ram samt 1 SSD Samsung Pro och 2 st 4TB diskar (WD).

Jag driver nga hemsidor och vill köra de på säkert sätt. Jag vill även ha en liten setup för torrent (rtorrent + rutorrent) som ska köra med säker VPN (PIA) samt en liten PLEXserver för streaming av serier.

Hur hade ni satt upp detta på ett smart och effektivt sätt samt såklart säkert?.
Är EXSI det smartaste alternativet? Kan även tillägga att jag har tillgång till 4 IPadresser och servern är kopplad till en switch.

Tacksam för tips och förslag.

Permalänk
Medlem

@Gwildor:

Hade kört Hyper-V som host os pga. den billiga licensen. (windows server 2016 standard från ebay ca 50kr)
ESXi kostar betydligt mer.

Reverse proxy, rekommenderar NGINX (Ubuntu eller Debian som guest OS) (behövs bara om du ska ha fler sidor än dina 4 ip)
Plex + flexget + Deluge (Ubuntu, Debian eller Windows som guest OS
Webbhost, rekommenderar nginx (debian eller ubuntu som guest os)

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

@Gwildor:

Hade kört Hyper-V som host os pga. den billiga licensen. (windows server 2016 standard från ebay ca 50kr)
ESXi kostar betydligt mer.

Reverse proxy, rekommenderar NGINX (Ubuntu eller Debian som guest OS) (behövs bara om du ska ha fler sidor än dina 4 ip)
Plex + flexget + Deluge (Ubuntu, Debian eller Windows som guest OS
Webbhost, rekommenderar nginx (debian eller ubuntu som guest os)

nackdelen med windows server som host är att windows älskar att starta om pga uppdateringar..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@Haptic: Går att stänga av med hjälp av GPO och även inne på inställningar (server versionerna är inte som klientversionerna)

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: Absolut, men för att få säkerhetshålen patchade måste du starta om den för att uppdateringarna ska ta effekt. Det är något man slipper i en linux host.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Esxi är ju gratis så vill man ha en stabil hypervisor som inte startar om oväntat (utan GPO) så skulle jag köra på den. Windows Server 2016 kan man ju köra ändå om man vill köra IIS som webbserver. nginx som reverse proxy är ganska enkelt och resurssnålt, men man kan även köra reverse proxy i IIS om man vill. Kör man enbart IIS som webbserver behövs det däremot ingen reverse proxy, den konfar man på värdhuvudnamn. Inga problem att köra flera siter på samma ip och port om man vill det.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Esxi är ju gratis så vill man ha en stabil hypervisor som inte startar om oväntat (utan GPO) så skulle jag köra på den. Windows Server 2016 kan man ju köra ändå om man vill köra IIS som webbserver. nginx som reverse proxy är ganska enkelt och resurssnålt, men man kan även köra reverse proxy i IIS om man vill. Kör man enbart IIS som webbserver behövs det däremot ingen reverse proxy, den konfar man på värdhuvudnamn. Inga problem att köra flera siter på samma ip och port om man vill det.

ESXi har en gratis version men även en betalversion om man vill kunna göra backup med Veeam te.x så måste man använda sig av ESXi's betalversion.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Microsoft har ett OS där det endast körs Hyper-v på, dvs inget GUI, likt esxi.
Det ska vara gratis, hur du licensierar resten av dina virtuella maskiner är upp till dig.

Ifall du orkar så kan man ju testa på Windows server 2016 i 180 dagar annars, gratis.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/virtualizatio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Esxi är ju gratis så vill man ha en stabil hypervisor som inte startar om oväntat (utan GPO) så skulle jag köra på den. Windows Server 2016 kan man ju köra ändå om man vill köra IIS som webbserver. nginx som reverse proxy är ganska enkelt och resurssnålt, men man kan även köra reverse proxy i IIS om man vill. Kör man enbart IIS som webbserver behövs det däremot ingen reverse proxy, den konfar man på värdhuvudnamn. Inga problem att köra flera siter på samma ip och port om man vill det.

Windows server 2016 har as default stängt ac auto reboot såg jag nu i deras dokumentation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

"Smartaste alternativtet" vet jag inte, men ESXi är rätt så mycket "klick-klick". Inte direkt svårt att få upp (men meckigt när det blir fel... )

Jag gillar att kunna snurra upp lättare containers på ett enkelt sätt och då behöver du nåt som kan exemplevis docker eller lxc. En type-2 hypervisor som Ovirt, Proxmox eller valfri debian-host där du lägger på det du behöver skulle jag rekommendera. Då har du mer möjligheter i grunden av OS'et och du kan köra din lagring hur du själv vill - med ESX måste du t.ex. ha ett kompatibelt RAID-kort, eller köra diskarna som enskilda diskar.

(det är säkert annorlunda i Hyper-V, vet inte)

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

"Smartaste alternativtet" vet jag inte, men ESXi är rätt så mycket "klick-klick". Inte direkt svårt att få upp (men meckigt när det blir fel... )

Jag gillar att kunna snurra upp lättare containers på ett enkelt sätt och då behöver du nåt som kan exemplevis docker eller lxc. En type-2 hypervisor som Ovirt, Proxmox eller valfri debian-host där du lägger på det du behöver skulle jag rekommendera. Då har du mer möjligheter i grunden av OS'et och du kan köra din lagring hur du själv vill - med ESX måste du t.ex. ha ett kompatibelt RAID-kort, eller köra diskarna som enskilda diskar.

(det är säkert annorlunda i Hyper-V, vet inte)

Jag rekommenderar också prismor, kan du lägga alla containers och vmar på ZFS med snapshots

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Jag rekommenderar också prismor, kan du lägga alla containers och vmar på ZFS med snapshots

Skickades från m.sweclockers.com

*Proxmox

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, det uppskattas. Jag testar med Hyper-v servern eftersom hyper-v är det jag kör nu på en Windows 10. Proxmox verkar intressant oxå, sånt som är gratis är alltid gott

Jag har ett problem som ni kanske kan hjälpa mig med. Kör med rutorrent (rtorrent) och VPN (PIA). Så fort jag är ansluten till vpn så kommer jag inte åt rutorrent hemifrån, portar blockas förmodligen. Har sökt en massa och testat en massa (ufw och iptables) men får det fortfarande inte att fungera. Har testat aktivera ett nätverkskort till men får det ändå inte att fungera. Kör med ubuntu 16.04. Förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwildor:

Tack för alla svar, det uppskattas. Jag testar med Hyper-v servern eftersom hyper-v är det jag kör nu på en Windows 10. Proxmox verkar intressant oxå, sånt som är gratis är alltid gott

Jag har ett problem som ni kanske kan hjälpa mig med. Kör med rutorrent (rtorrent) och VPN (PIA). Så fort jag är ansluten till vpn så kommer jag inte åt rutorrent hemifrån, portar blockas förmodligen. Har sökt en massa och testat en massa (ufw och iptables) men får det fortfarande inte att fungera. Har testat aktivera ett nätverkskort till men får det ändå inte att fungera. Kör med ubuntu 16.04. Förslag?

Kör reverse proxy så kommer det fungera finfint

Bör dock gå att komma åt din privata adress utan att gå via reverse proxy, jag körde bahnhofs vpn ett tag och kunde komma åt mina klienter på den vmen utan problem.

Permalänk
Medlem

ESXi alla dagar i veckan! Kör det både på jobbet och hemma. Har provat Hyper-V då vi hostar en sådan miljö men inget jag skulle rekommendera direkt av olika anledningar.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwildor:

Tack för alla svar, det uppskattas. Jag testar med Hyper-v servern eftersom hyper-v är det jag kör nu på en Windows 10. Proxmox verkar intressant oxå, sånt som är gratis är alltid gott

Jag har ett problem som ni kanske kan hjälpa mig med. Kör med rutorrent (rtorrent) och VPN (PIA). Så fort jag är ansluten till vpn så kommer jag inte åt rutorrent hemifrån, portar blockas förmodligen. Har sökt en massa och testat en massa (ufw och iptables) men får det fortfarande inte att fungera. Har testat aktivera ett nätverkskort till men får det ändå inte att fungera. Kör med ubuntu 16.04. Förslag?

Prova pusha in en route till ditt lan-nät i burken som kör rtorrent.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

ESXi alla dagar i veckan! Kör det både på jobbet och hemma. Har provat Hyper-V då vi hostar en sådan miljö men inget jag skulle rekommendera direkt av olika anledningar.

Skulle inte rekommendera ett företag att köra gratis-varianten av ESXi 6.5 iaf. HTML5-gränssnittet är inte feature complete och flash-gränssnittet finns bara i vCenter. Den fristående klienten är skrotad. I det läget är Hyper-V ett stabilare val. Kör man med vCenter så skulle jag också välja vmware över Hyper-V.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Skulle inte rekommendera ett företag att köra gratis-varianten av ESXi 6.5 iaf. HTML5-gränssnittet är inte feature complete och flash-gränssnittet finns bara i vCenter. Den fristående klienten är skrotad. I det läget är Hyper-V ett stabilare val. Kör man med vCenter så skulle jag också välja vmware över Hyper-V.

Tycker du har fel där. Du kan göra det mesta via webben. Om inte annat så går det att lösa i CLI.

VMware är en stabilare produkt, med gedigen historia.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se