Permalänk
Medlem

Felkoder Passat 1.8T

Tjenare! Nu vet jag inte riktigt om jag hamnat rätt men tänkte göra ett försök!

Har en brukis, Passat Variant 1.8T 2001/2002, med motorlampa lysandes.

Jag har följande felkoder (eller ja, minns ej koderna men det som dem stod för)

Misständning flera cylindrar
Kamaxelgivare
Lambdasond

Frågade en person om det bara var att köpa en givare och lambdasond men det var tydligen inte så enkelt?
Hade extrema problem med studsande bil ett tag, bytte tändspolar och tändstift, och det blev bättre. Fått koderna raderade några gånger och då går bilen lite halvskumt tills det rycker till och motorlampan tänds igen.

Jag tycker nu att den känns lite halvtrög på lägre varv, tills turbon laddar. Detta är väl normalt så sett men jag tycker att det känns klenare än det borde vara, är 150HK motorn och en vän trodde till och med att den eventuellt var chippad.

Vill åtgärda dessa fel och släcka lamporna helt, men jag är själv inte så kunnig. Någon som har koll på detta?

MVH

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Är kamremmen bytt nyligen? Fick samma fel efter att dom rotat med det på min gamle v70, dom hade satt tillbaka något fel med tändningen. Bara ett långskott

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

1.8T motorn när de "hoppar" och blir nästintill helt kraftlös så är det ofta Luftmassemätaren (LMM) som gett upp.
Sitter det orginal luftfilter eller ett öppet filter på bilen?

Du kan testa att koppla ur LMM och om den gör precis samma sak som innan så är det nog nästa del att testa att byta. Finns på biltema, typ 1000:-

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Kamaxelgivaren/Vevaxelgivaren(Vet ej hur 1.8T fungerar, kan mer BMW) kan vara dålig, då börjar motorn gå dåligt och ojämnt, framförallt på låga varv. Som följd kan lambda visa fel då du får ofullständig förbränning. Men det kan bero på annat med.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Är kamremmen bytt nyligen? Fick samma fel efter att dom rotat med det på min gamle v70, dom hade satt tillbaka något fel med tändningen. Bara ett långskott

Jag fick höra att "den såg okej ut" och det skulle betyda att den eventuellt blivit bytt för typ 4k mil sedan max. Jag är inte riktigt hemma på bilar än men han nämnde också att det kunde vara något som inte blev riktigt rätt. Bilen går hur bra som helst annars, kan bli något smärre ryck någongång. Gasen verkar vara som bäst när man "halv-gasar" lite än plattan i mattan.

Ska kolla detta Tack

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

@Wenro:

Vet folk som gjort felkodsavläsning och försökt laga bilen efter de, när de plöjt ner tiotusentals kronor och det ändå inte går så tröttnar man. Grejen är att felkodsavläsning är bra om man kan tolka dem och förstår möjliga problem med en bilmotor, det är inte som när en datorn säger att hårddisken krånglar.

Det kanske är helt andra fel som ger dessa symptom.

Inte för att vara negativ utan så du förstår problematiken.

Vore jag du hade ja kollat med en mekaniker eller bekant som kan bilar.
Inte märkesverkstad, de byter ofta bara delar, tyvärr.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

1.8T motorn när de "hoppar" och blir nästintill helt kraftlös så är det ofta Luftmassemätaren (LMM) som gett upp.
Sitter det orginal luftfilter eller ett öppet filter på bilen?

Du kan testa att koppla ur LMM och om den gör precis samma sak som innan så är det nog nästa del att testa att byta. Finns på biltema, typ 1000:-

Det sitter ett originalfilter. Jag har hört att dessa öppna inte är riktigt nyttiga ibland?
Är det simpelt att koppla ur den? Isåfall kan jag gå ut och prova direkt.

Skrivet av Slaktardej:

Kamaxelgivaren/Vevaxelgivaren(Vet ej hur 1.8T fungerar, kan mer BMW) kan vara dålig, då börjar motorn gå dåligt och ojämnt, framförallt på låga varv. Som följd kan lambda visa fel då du får ofullständig förbränning. Men det kan bero på annat med.

Okej, har kikat på om jag skulle köpt in kamaxelgivare (sensor?), och se ifall det släcker koden, verkade vara relativt billigt. Jag tror lambda-värdet på besiktningen häromdagen var okej, kan ta en titt i papprena och se. Höga/låga värden tyder på att det går snålt/fett? Vet heller inte hur detta påverkar bilen.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@Wenro:

Vet folk som gjort felkodsavläsning och försökt laga bilen efter de, när de plöjt ner tiotusentals kronor och det ändå inte går så tröttnar man. Grejen är att felkodsavläsning är bra om man kan tolka dem och förstår möjliga problem med en bilmotor, det är inte som när en datorn säger att hårddisken krånglar.

Det kanske är helt andra fel som ger dessa symptom.

Inte för att vara negativ utan så du förstår problematiken.

Vore jag du hade ja kollat med en mekaniker eller bekant som kan bilar.
Inte märkesverkstad, de byter ofta bara delar, tyvärr.

Exakt, försöker att inte gå den vägen då jag inte vill kosta på alltför mycket. Nu fick jag bilen rätt billigt och fixat litegrann med bromsar etc, för att få den igenom besiktning. Jag har haft bilen på en verkstad och han verkade också lite osäker på vad koderna mer specifikt skulle kunna handla om. De gångerna jag har behövt verkstad har jag ordnat fram delar själv så man inte åker dit på en rejäl summa... Utöver vad arbetet går på...

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Hur orkar du krångla med en så pass gammal bil, med så pass mycket fel?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Hur orkar du krångla med en så pass gammal bil, med så pass mycket fel?

Mycket fel är det väl inte, bilen funkar ju rätt bra ändå bara att man har motorlampan i nyllet och går det att åtgärda så kan jag också göra mig av med den senare. Inte alla som kan köpa ny bil.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Finns säkert flera koder med nästan samma felbeskrivning. Den exakta koden hade varit att föredra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är vanligt att luftmassemätaren ger upp på 1.8T AWT motorn. Koppla ur den och kör, går bilen bra då så är det med stor sannolikhet den. Ibland skitar sensorn ned sig, kolla in i lmm och titta hur den ser ut, ibland går det att göra rent. Men det är också vanligt att lambdasonden ger upp. Vad exakt är det för koder? vad heter dom? Blir mycket lättare om man vet vilka koder det handlar om då många ger liknande text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Finns säkert flera koder med nästan samma felbeskrivning. Den exakta koden hade varit att föredra.

Skrivet av Bulltazar:

Är vanligt att luftmassemätaren ger upp på 1.8T AWT motorn. Koppla ur den och kör, går bilen bra då så är det med stor sannolikhet den. Ibland skitar sensorn ned sig, kolla in i lmm och titta hur den ser ut, ibland går det att göra rent. Men det är också vanligt att lambdasonden ger upp. Vad exakt är det för koder? vad heter dom?

Borde skrivit ned koderna men tänkte inte på det vid tillfället, får försöka ordna det!

När bilen gick lite ryckigt så googlade

Luftmassemätare symptom
Lambdasond symtom

Och det verkade mest peka mot LMM. Lambdasonden påverkar väl lägre varv OCH tomgång? Den går bra på tomgång utan några problem vad jag vet.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Känner igen det där från min tid som passat ägare. Fick aldrig ordning på min. Jobbarkompisen hade också en som gick ännu sämre. På hans bil hade oljan koksat igen, förmodligen pga de långa serviceintervallerna.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Borde skrivit ned koderna men tänkte inte på det vid tillfället, får försöka ordna det!

När bilen gick lite ryckigt så googlade

Luftmassemätare symptom
Lambdasond symtom

Och det verkade mest peka mot LMM. Lambdasonden påverkar väl lägre varv OCH tomgång? Den går bra på tomgång utan några problem vad jag vet.

Det kan luftmassemätaren också orsaka, samt att bilen blir slö, båda har med blandningen att göra. Det bästa du kan göra är att radera felkoderna,ut o kör en stund och kolla igen för att se vilken eller vilka som dyker upp först. Men en äldre bil är det guld värt att köpa en egen felkodsläsare, finns billiga, den här har jag själv använt mig av i flera år på många olika modeller:https://www.teknikproffset.se/Bil/Bildiagnostik/Felkodslaesare/Felkodslaesare-GS500-MaxScan.htm

En ordentlig verkstad kan kolla om Lambdasonden fungerar, likaså LMM.

Skrivet av RR_larsson:

Känner igen det där från min tid som passat ägare. Fick aldrig ordning på min. Jobbarkompisen hade också en som gick ännu sämre. På hans bil hade oljan koksat igen, förmodligen pga de långa serviceintervallerna.

Det beror på att turbo retur oljeröret ligger för nära katalysatorn så olja bränns, och då koksar oljesilen igen, extremt vanligt på 1.8t modellen, många toppar som har slitits ut pga det. Intervallen är på tok för lång på dessa bilar så de flesta VW verkstäderna rekar oljebyte minst en gång per år eller 1000-1500mil. Sen finns det många andra vanliga fel på äldre passat. Just därför jag aldrig köpte en trots att jag jobbade med dom i ca 8år

Permalänk
Medlem
Skrivet av RR_larsson:

Känner igen det där från min tid som passat ägare. Fick aldrig ordning på min. Jobbarkompisen hade också en som gick ännu sämre. På hans bil hade oljan koksat igen, förmodligen pga de långa serviceintervallerna.

I stort sett helt ny olja i, vet detta efter ett krossat tråg. Låter inte bilen rulla mycket mer än 1000-1500mil innan det är dags att serva!

Skrivet av Bulltazar:

Det kan luftmassemätaren också orsaka, samt att bilen blir slö, båda har med blandningen att göra. Det bästa du kan göra är att radera felkoderna,ut o kör en stund och kolla igen för att se vilken eller vilka som dyker upp först. Men en äldre bil är det guld värt att köpa en egen felkodsläsare, finns billiga, den här har jag själv använt mig av i flera år på många olika modeller:https://www.teknikproffset.se/Bil/Bildiagnostik/Felkodslaesare/Felkodslaesare-GS500-MaxScan.htm

Okej, bra att veta! Letat lite sådana läsare men det blev typ en djungel, verkade vara en hel del olika som "stödjer" olika grejer. Ska definitivt skaffa en, kommer säkert vara till användning varje vecka med alla bilar man ska kolla åt folk.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

I stort sett helt ny olja i, vet detta efter ett krossat tråg. Låter inte bilen rulla mycket mer än 1000-1500mil innan det är dags att serva!

Okej, bra att veta! Letat lite sådana läsare men det blev typ en djungel, verkade vara en hel del olika som "stödjer" olika grejer. Ska definitivt skaffa en, kommer säkert vara till användning varje vecka med alla bilar man ska kolla åt folk.

Du tjänar in pengarna på ett par bilar

Just den läsaren stöder de flesta bilarna dock inte de nyaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Det sitter ett originalfilter. Jag har hört att dessa öppna inte är riktigt nyttiga ibland?
Är det simpelt att koppla ur den? Isåfall kan jag gå ut och prova direkt.

Okej, har kikat på om jag skulle köpt in kamaxelgivare (sensor?), och se ifall det släcker koden, verkade vara relativt billigt. Jag tror lambda-värdet på besiktningen häromdagen var okej, kan ta en titt i papprena och se. Höga/låga värden tyder på att det går snålt/fett? Vet heller inte hur detta påverkar bilen.

Nä precis, de där öppna är inte så bra på VAG bilar speciellt eftersom de är täckta med olja som sätter sig på LMM och skapar dessa problem.

Att koppla ur LMM är enkelt, här är en bild. Förvisso på en Audi med samma motor, men borde se likadant ut på din bil!
Under gummitätningen ska kontakten sitta. (MAF Sensor Plug)

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Nä precis, de där öppna är inte så bra på VAG bilar speciellt eftersom de är täckta med olja som sätter sig på LMM och skapar dessa problem.

Att koppla ur LMM är enkelt, här är en bild. Förvisso på en Audi med samma motor, men borde se likadant ut på din bil!
Under gummitätningen ska kontakten sitta. (MAF Sensor Plug)

https://www.audiforums.com/forum/attachments/intake-headers-exhaust-25/30924d1501217829-2001-a4-b5-1-8t-airbox-mod-write-up-uncoveredplugguide.jpg

Tack så mycket! Var ute och kollade igår men förstod inte riktigt, hade läst om sensorer som satt löst och var inbyggda i "locket" så jag antar att detta är den inbyggda versionen.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@Wenro:

Vet folk som gjort felkodsavläsning och försökt laga bilen efter de, när de plöjt ner tiotusentals kronor och det ändå inte går så tröttnar man. Grejen är att felkodsavläsning är bra om man kan tolka dem och förstår möjliga problem med en bilmotor, det är inte som när en datorn säger att hårddisken krånglar.

Det kanske är helt andra fel som ger dessa symptom.

Inte för att vara negativ utan så du förstår problematiken.

Vore jag du hade ja kollat med en mekaniker eller bekant som kan bilar.
Inte märkesverkstad, de byter ofta bara delar, tyvärr.

Tyvärr är det lite så på vissa bilar, bara för att du måste köra till verkstan. De hade ju kunnat göra det lättare, men då hade ju inte verkstäderna tjänat några pengar.

Men när jag hade en riktig läsare (känner en mekaniker) som kostade några tusen och pluggade in i min Volvo S70 så stod exakt vad det var.
"Kamaxelgivare fel"
Sen kan man ju fundera på om det är givaren som är fel eller något fel på kamaxeln, men jag tog en "ny" givare på skroten och satte i, fungerat i några år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tyvärr är det lite så på vissa bilar, bara för att du måste köra till verkstan. De hade ju kunnat göra det lättare, men då hade ju inte verkstäderna tjänat några pengar.

Men när jag hade en riktig läsare (känner en mekaniker) som kostade några tusen och pluggade in i min Volvo S70 så stod exakt vad det var.
"Kamaxelgivare fel"
Sen kan man ju fundera på om det är givaren som är fel eller något fel på kamaxeln, men jag tog en "ny" givare på skroten och satte i, fungerat i några år nu.

En rolig grej är att jag upptäckte att det låg en givare i bilen som ser ut sådär. Funkar det utan? Ska nog kolla att en verkligen sitter där och inte bara är urdragen och inkastad i bilen.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

En rolig grej är att jag upptäckte att det låg en givare i bilen som ser ut sådär. Funkar det utan? Ska nog kolla att en verkligen sitter där och inte bara är urdragen och inkastad i bilen.

Det kan funka utan kamaxel givaren, men motorn kan vara svårstartad och gå ojämnt.

Men menar du kamaxeln eller MAF sensorn? Kamaxel givaren sitter högst troligt på sidan av motorn, MAF:en på någon del av luftintaget. MAF sensorn är dyr och kan vara värd att rengöra:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det kan funka utan kamaxel givaren, men motorn kan vara svårstartad och gå ojämnt.

Men menar du kamaxeln eller MAF sensorn? Kamaxel givaren sitter högst troligt på sidan av motorn, MAF:en på någon del av luftintaget. MAF sensorn är dyr och kan vara värd att rengöra: https://www.youtube.com/watch?v=xQGSkWEC_u4

Verkade vara rätt pilligt att komma åt kontakten på LMM. Den sitter väl i en liten sprint som man behöver hålla in men kom knappt ned med fingrarna där, ville inte dra rakt ut i kablarna.

Här är bilder på den som låg i bilen:

https://imgur.com/a/hXr71

Bilen startar som den ska, ibland krävs det lite extra som jag märkt kommer när den suttit i motorvärmare. Att motorn går lite ojämnt är väl lite problemet överhuvudtaget, men funkar helt som det ska annars. Jag vet inte hur känslig jag är, om nåt är fel eller att jag tycker att det är lite tråkigt med "turbo lagg" som det tydligen kallas. Men ibland kommer det lite ryck och det är det jag vill få bort, blir jag av med lamporna samtidigt så är det ett plus.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Verkade vara rätt pilligt att komma åt kontakten på LMM. Den sitter väl i en liten sprint som man behöver hålla in men kom knappt ned med fingrarna där, ville inte dra rakt ut i kablarna.

Här är bilder på den som låg i bilen:

https://imgur.com/a/hXr71

Bilen startar som den ska, ibland krävs det lite extra som jag märkt kommer när den suttit i motorvärmare. Att motorn går lite ojämnt är väl lite problemet överhuvudtaget, men funkar helt som det ska annars. Jag vet inte hur känslig jag är, om nåt är fel eller att jag tycker att det är lite tråkigt med "turbo lagg" som det tydligen kallas. Men ibland kommer det lite ryck och det är det jag vill få bort, blir jag av med lamporna samtidigt så är det ett plus.

Det är olika på olika bilar.

Den bilden är definitivt en kamaxel sensor och den kan som sagt göra att bilen går ojämt.

Att du har turbo lagg är dock "naturligt" och inget du kommer ifrån direkt. Det är så tekniken funkar.

Nu vet jag inte om det fungerar på din sensor, men den ser mer eller mindre exakt likadan ut som min. Har du en multimeter kan du kolla om den fungerar. https://www.youtube.com/watch?v=-7mOu1p0cSo (OBS ganska dålig video, finns säkert bättre)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det är olika på olika bilar.

Den bilden är definitivt en kamaxel sensor och den kan som sagt göra att bilen går ojämt.

Att du har turbo lagg är dock "naturligt" och inget du kommer ifrån direkt. Det är så tekniken funkar.

Nu vet jag inte om det fungerar på din sensor, men den ser mer eller mindre exakt likadan ut som min. Har du en multimeter kan du kolla om den fungerar. https://www.youtube.com/watch?v=-7mOu1p0cSo (OBS ganska dålig video, finns säkert bättre)

Okej, härligt att få lite klartecken i det. Jag har tyvärr ingen multimeter men kan försöka luska fram en. Jag vet vart den sitter nu iallafall så steg ett är att kolla att den inte är bortplockad. Känns bara lite udda att den låg i bilen, om man ändå har bytt så borde man väl ha lagt undan/slängt istället för att ha den där, känns bara så bortryckt och glömt.

Tack för videon!

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Om din misständer och går ojämnt på tomgång så är det med väldigt stor sannolikhet vevhusventilationen som behöver ses över. När en backventil där går sönder eller kläggar igen med olja så blir dom sådär. Bytt säkert på ett 20-30 tal bilar. Behover inte just vara på tomgång det misständer men det är lättast att märka då, har du tillgång till vcds så kan man logga misständningar där och klämma åt en släng från vevhusventilationen och då slutar det misständer om det är den som är dålig

Läs igenom denna tråd på garaget. Scrolla ner på första sidan tills jag fax110 har skrivit sen läser du igenom därefter
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=322054

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det är olika på olika bilar.

Den bilden är definitivt en kamaxel sensor och den kan som sagt göra att bilen går ojämt.

Att du har turbo lagg är dock "naturligt" och inget du kommer ifrån direkt. Det är så tekniken funkar.

Nu vet jag inte om det fungerar på din sensor, men den ser mer eller mindre exakt likadan ut som min. Har du en multimeter kan du kolla om den fungerar. https://www.youtube.com/watch?v=-7mOu1p0cSo (OBS ganska dålig video, finns säkert bättre)

Hej! Ber om ursäkt att jag ej uppdaterat, livet blev lite hektiskt och hade även ett generatorras förra veckan...
Jag kopplade ur LMM och bilen gick skit, eller ja, kunde knappt köra, kärringstopp vid back och varvtalsräknaren gick ned lågt och hoppade upp och höll på, massa vibrationer på tomgång. Så jag antar att den är i fungerande skick.

Skrivet av fax110:

Om din misständer och går ojämnt på tomgång så är det med väldigt stor sannolikhet vevhusventilationen som behöver ses över. När en backventil där går sönder eller kläggar igen med olja så blir dom sådär. Bytt säkert på ett 20-30 tal bilar. Behover inte just vara på tomgång det misständer men det är lättast att märka då, har du tillgång till vcds så kan man logga misständningar där och klämma åt en släng från vevhusventilationen och då slutar det misständer om det är den som är dålig

Läs igenom denna tråd på garaget. Scrolla ner på första sidan tills jag fax110 har skrivit sen läser du igenom därefter
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=322054

Hej! Läst och kollat, testade lite grejer som han gjorde, lyfte på oljelocket och det kom mycket luft men inga ljudförändringar.
Jag har beställt felkodsläsaren som @Bulltazar länkade så jag kan dela med mig med felkoder men nu blev jag bra nyfiken om det fan inte är så att du har rätt alltså... Men är lite grönis, behöver få lite guidning om vad det är jag behöver köpa (2002 Passat 1.8T) om det inte är samma som ni kom fram till i den tråden.

EDIT: Är inne här och kollar: http://www.oemepc.com/vw/part_single/catalog/vw/markt/BR/mode...
EDIT2: Läst lite och om det inte skulle hjälpa så har någon förslagit bränsletrycksregulator. Det enda eventuella symptomet jag kan känna igen där är att bilen känns lite svårstartad ibland, speciellt om jag haft motorvärmare i.

Tack så mycket!

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Hej! Ber om ursäkt att jag ej uppdaterat, livet blev lite hektiskt och hade även ett generatorras förra veckan...
Jag kopplade ur LMM och bilen gick skit, eller ja, kunde knappt köra, kärringstopp vid back och varvtalsräknaren gick ned lågt och hoppade upp och höll på, massa vibrationer på tomgång. Så jag antar att den är i fungerande skick.

Hej! Läst och kollat, testade lite grejer som han gjorde, lyfte på oljelocket och det kom mycket luft men inga ljudförändringar.
Jag har beställt felkodsläsaren som @Warrior28 länkade så jag kan dela med mig med felkoder men nu blev jag bra nyfiken om det fan inte är så att du har rätt alltså... Men är lite grönis, behöver få lite guidning om vad det är jag behöver köpa (2002 Passat 1.8T) om det inte är samma som ni kom fram till i den tråden.

EDIT: Är inne här och kollar: http://www.oemepc.com/vw/part_single/catalog/vw/markt/BR/mode...
EDIT2: Läst lite och om det inte skulle hjälpa så har någon förslagit bränsletrycksregulator. Det enda eventuella symptomet jag kan känna igen där är att bilen känns lite svårstartad ibland, speciellt om jag haft motorvärmare i.

Tack så mycket!

Ett enkelt sätt att kolla om vevhuset är igensotat är följande:

*Ta en plast/gummi handske. Öppna locket där man fyller på olja och trä på handsken. Starta sedan motorn. Om handsken blåser upp (som en ballong) är det igensotat och behövs åtgärdas.

*Dra upp oljestickan och starta motorn. Kommer det rök från hålet är det också igensotat.

Det är finns delade meningar om det är lönt att rengöra, lika bra att byta ut slangar och annat när man ändå håller på men det kan kosta om man köper original.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ett enkelt sätt att kolla om vevhuset är igensotat är följande:

*Ta en plast/gummi handske. Öppna locket där man fyller på olja och trä på handsken. Starta sedan motorn. Om handsken blåser upp (som en ballong) är det igensotat och behövs åtgärdas.

*Dra upp oljestickan och starta motorn. Kommer det rök från hålet är det också igensotat.

Det är finns delade meningar om det är lönt att rengöra, lika bra att byta ut slangar och annat när man ändå håller på men det kan kosta om man köper original.

Tack igen för svar! Går ut och kikar det. Om det inte är några problem, så kanske ventil inte gjort skillnad? Om det är problem, byta ventil och typ slangarna, vad dem nu hette, breather osv?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Om det är luftmassmätaren så kolla om det finns någon Returbilen eller skrot i närheten när du kan plocka av denna och köpa den för en liten peng. Är det en skrot inom bildelsbasen så lämnar dom funktionsgaranti på denne, dvs om den inte funkar så kan du lämna tillbaka och få pengarna tillbaka.
Kanske inte håller lika länge som nytt, men man kan heller inte vill lägga mycket pengar utan få en bil som funkar något år till. Jag gjorde det själv på en Passat 1,8T, men sen efter ett år rasade lådan så då gav jag upp.