Manipulerad inloggning till routern? Går det?

Permalänk

Manipulerad inloggning till routern? Går det?

Hej har sökt nu så om en dåre i några månader utan att riktigt veta vad jag ska söka efter så har inte hittat någon information som är till hjälp.

Men ringde till Telia (internetleverantören) och rådfrågade. 

Då visar det sig av någon anledning att när Telia loggar in på min router/gateway (eller vad det heter) så får de upp massor med flera funktioner (log och massa andra bra administrativa funktioner)  än vad jag får upp när jag loggar in på routern.

De på telia tyckte det var konstigt och hade aldrig hört sätt något liknande tidigare och de hade ingen aning om vad det kan vara.

Så Telia reseta min router (som jag själv redan gjort 10 gånger om dagen i några veckor). Och de sa att den skulle bli normal då. Fast det vart ingen skillnad. Den var fortfarande buggad. 

Det går bra och logga in på routern första gången direkt efter återställningen sen byter jag lösenord på routern, blir utloggad automatiskt ska logga in med det nya lösenordet. och varje gång så måste jag fylla i det en gång och trycka login och den säger då fel lösenord, då trycker jag igen på login utan att fylla i något extra eller skriva om lösenordet och då loggar den in till den buggade sidan som inte stämmer med Telias.

Ringer Telia igen och då skickade de en nya router och sa att nu ska det funka. Och när jag installerade den nya routern så fungerade internet ca 5 minuter sen dog det och hela nätverket hängde sig så försökte logga in på routern igen och möts av en rosa webbsida med någon error  och jag försöker återställa nätverkskortet med mera men det funkar fortfarande inte så byter till gamla routern och den är lika buggad som vanligt

Jag har återställt datorn flera gånger utan någon skillnad. hittar också konstiga grejer då och då på datorn som jag inte vet hur de har kommit dit tex några filer om anslutning till fjärrskrivbord. vilket jag aldrig har använt

Fick den här "gamla" routern för ca 4 månader sedan eftersom att den jag hade innan hade liknande problem. I början när jag fick den så funkade den som den skulle med alla funktioner sen helt plötsligt så vart jag utloggad och kunde inte logga in på en stund och sen när jag lyckades logga in så var det här problemet "buggen". 

Jag har haft avast fullt betalade variation och antimalwarebytes utan något fynd. men avinstallerade avast idag och installerade ESET för att se om det gick bättre men den hittar inte mycket heller.  det börjar bli ganska irriterande att vi inte har kontrollen över våran router, tjejen har läst om hackers som använder kameror med mera så hon är nojjig

Ursäkta om jag skriver det osammanhängande men försöker så gott jag kan. 

jag skulle bli överlycklig ifall någon kunde hjälpa oss för Telia vet inte vad det är för fel och skickar bara ut nya routrar hela tiden. Jag tror att någon i vår vänskapskrets gör detta mott oss eftersom att de vet mer än de borde veta eftersom att vi inte sagt så mycket info till dom.   

Finns det någon log jag kan ladda upp som någon duktig kan kolla på så vore det ass snällt!

Tack på förhand

Permalänk

För att öka dina chanser att få hjälp vore det bra om du berättade vad det är för router du har, en bild på den "buggade" sidan kan också hjälpa.
Det var länge sedan jag använde operatörens router/modem men ibland är de låsta för att användaren inte skall kunna ändra på allt för mycket, detta borde Telia informerat dig om i så fall.
Angående inloggningsproblemet, har du testat att logga in med en annan webläsare?

Permalänk
Medlem

Telia har garanterat en egen firmware med ett eget gränssnitt för utökande inställningar för tex deras VoIP, IPTV och annat. De flesta internet leverantörer har på detta sätt så att inte kunder ska vara in och mecka med inställningarna tex SIP-server och annat så tjänsterna slutar att fungera.

De flesta användare ser sig själv som en "expert" och tror sig veta precis hur allt fungerar men i själva verket är det mycket som kan ligga inställt som de inte har en susning om hur det fungerar. De vill ju såklart slippa massa supportsamtal från folk som råkat ändra inställningarna.

Av denna anledning brukar de ha ett eget inlogg med utökande admininställningar och ett "light" för kunderna så de kan ändra SSID/Lösen till Wifi etc

Inget konstigt alls.

Permalänk

tack för tipsen! jag lägger upp bild på min buggade och på en från google som är likadan som den ska vara

Min router

https://www.pixeltopic.com/image/tdwwsftfbakaznc/

router utan bugg

https://www.pixeltopic.com/image/cillamsglziatz/

annan webbläsare gjorde tyvärr ingen skillnad

Permalänk

@Lothair: tackar för svar. så kanske det är men det konstiga är ju då varför har alla andra dessa funktioner utom vi? och varför hade vi dessa förut men sen försvann de?

Permalänk
Medlem

Tippar på att de ansluter till den via Putty och SSH. Sedan loggar de in som Root och kommer då åt mer än vad du gör.
Om du luskar ut root-lösenordet och användarnamnet så kan du göra samma sak.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Jag ser ju på dina 2 screenshots så körs de ju 2 hela olika firmwares. Börja med att se till så att samma körs på båda.

Permalänk
Medlem

Be Telia att byta din primära IP. Kanske är någon jeppe som hackat din

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Såg bilderna nu. De kör inte SSH

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

@kranken89: Mitt tips till dig är att kolla upp de olika firmware-versionerna som körs. Ditt screenshot påvisar ju att ena routern kör Jade 16.2 och den andra Turqoise 15.3. Skillnaden kan ju ligga i firmware versionen.

Permalänk
Medlem

Har du problem med internet eller vill du bara låsa upp flera funktioner i telias router?

Permalänk
Medlem

Är man orolig för virus kan man med fördel även slänga ut sin gamla windows-burk och köpa en Chromebook. Inga virus och uppstart på 5 sekunder. Kan rekommenderas!