wifi ap kommer ej ut på internet. ubnt.

Permalänk
Medlem

wifi ap kommer ej ut på internet. ubnt.

Hur ska jag konfigurera porten på switchen som AP sitter på, i detta fall Unifi Lite. Just nu ser det ut som följande..

Swirren är en netgear gs108, port 2 är vald port för min ubnt lite AP. Porten har taggat vlan 10,20,30,40 och untaggat på vlan 60. AP har IP ifrån 192.168.60.0/24 nätet MEN klienter som kopplar upp sig mig mitt SSID (som är konfat med vlan 60!) kommer ej ut på Internet,

Ide?

Permalänk
Medlem

Eftersom du kör VLAN 60 otaggat från switchen blir det tokigt när du specificerar VLAN 60 i AP:n. Paket från switchen kommer aldrig ut på det trådlösa nätverket eftersom det är bundet till VLAN 60 och bara bryr sig om paket taggade med detta VLAN id. Omvänt kommer paket från det trådlösa nätverket bli taggade med VLAN 60 och (troligtvis, beroende på konfiguration) droppas i switchen.

Bocka ur "Use VLAN" för det trådlösa nätverket så körs det otaggat åt båda håll och bör fungera.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Du ska ha det vlan som du har för management otaggat och sedan tagga de nätverken som klienterna ansluter mot.

Men om du har management och klienter i samma vlan så ska även ssid vara inställt på otaggat

Skickades från m.sweclockers.com