Klubben för ägare av Vega

Permalänk
Skrivet av SWETroopeR:

Någon i den här tråden som sitter på ett eftermarknadskort eller har beställt och ej fått levererat?
MSI Air Boost, ASUS ROG Strix, Sapphire Nitro+ eller något av de andra.

Sjukt frustrerande att man har beställt ett kort på Black Friday 2017 och idag, i slutet av januari 2018, inte ens ha ett fastställt leveransdatum. Någon som är i samma sits?

Svara gärna med beställningsdatum, leveransdatum och pris för kortet om ni har tid

Knep ett Nitro 64 för ca 2v sedan. Slökollade på prisjakt, såg att NetOnNet hade i lager, köpte direkt. Fick dagen efter. 7500 dock, så inte så prisvärt, men är nöjd än så länge. ..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Äntligen! ROG Strix 56.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenochrome:

Knep ett Nitro 64 för ca 2v sedan. Slökollade på prisjakt, såg att NetOnNet hade i lager, köpte direkt. Fick dagen efter. 7500 dock, så inte så prisvärt, men är nöjd än så länge. ..

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av SWETroopeR:

Äntligen! ROG Strix 56.

Välkomna till klubben, nu har ni haft korten olika länge men hur är känslan, är ni nöjda med prestandan?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Välkomna till klubben, nu har ni haft korten olika länge men hur är känslan, är ni nöjda med prestandan?

Mvh

Har inte pillat med nån klockning än, utan bara tutat och kört. Inte spelat så mycket olika spel, men är väldigt nöjd med hur det flyter. Tittar man närmre på fps etc så kunde den gärna fått vara lite högre, men det är ju det jag har freesync till. (Kör 3440x1440@100hz, och det klarar inte kortet alltid beroende på inställningar och spel, men flytet känns bra).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns det någon ägare av ett referens Vega 64 som kan tänka sig att byta det mot ett Sapphire RX Vega 64 Nitro+ och en liten peng? Skicka PM isåfall, ska köra vatten på datorn, därav frågan.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/g... börja endå finnas några 64 i lager. önska bara det kosta typ 5000 kr kanske man hade köpt

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Sitter i dagsläget med ett Ryzen 1600 @ 3,8 GHz och ett Radeon R9 290. Har ett 650W EVGA Guld certifierat nätagg. Rekommenderade specifikationerna på Vega 64 är ett 750 PSU. Hur tajta är dessa specifikationer? Kan det kortet funka på min dator utan instabilitet?

Permalänk
Skrivet av Boggus:

Sitter i dagsläget med ett Ryzen 1600 @ 3,8 GHz och ett Radeon R9 290. Har ett 650W EVGA Guld certifierat nätagg. Rekommenderade specifikationerna på Vega 64 är ett 750 PSU. Hur tajta är dessa specifikationer? Kan det kortet funka på min dator utan instabilitet?

Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga ja, om du inte tänkt klocka för mycket. Men lita inte helt på vad jag säger, det är som sagt en höftning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni som kör med ett Vega 64 av någon sort, går ert kort för fullt ofta? Jag har stängt av allt vad v-sync heter och testat med flera olika spel men det är riktigt sällsynt att kortet jobbar på mer än 1200 MHz core och 800 mem. Även när spelen hackar fram i 25 fps (Subnautica...) sitter kortet och kör på lite halvfart sådär. Processorn är heller inte i närheten av att vara maxad så känns inte som en flaskhals där. Har installerat om drivrutinerna mha driver cleaner ett par gånger men det gör ingen skillnad. Även testat med lite äldre Catalyst:s men samma visa där. Kortet blir aldrig varmare än 60 grader heller.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd

@Aldric T: jag hade det problemet när jag undervoltade glömde jag sätta lägsta P-värdet. testa att köra kortet i Eco läge och se om det blir bättre.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@_Merc_: Det spelar ingen roll vilket läge kortet står i, eller vilken BIOS. resultatet blir likadant ändå. Det enda som hjälper för att få upp minnet till 945 är att undervolta det till 1050, men då blir det istället rejält ostabilt...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

@Aldric_T
Låter märkligt. Mitt vega 56 undervoltat går aldrig under 1570mhz vid full belastning. Ett tips är att köra heaven benchmark och under tiden mixa lite med ströminställningar och reglage för frekvenser och på så vis se var du har din sweetspot

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

@Aldric_T
Låter märkligt. Mitt vega 56 undervoltat går aldrig under 1570mhz vid full belastning. Ett tips är att köra heaven benchmark och under tiden mixa lite med ströminställningar och reglage för frekvenser och på så vis se var du har din sweetspot

Jo, men samtidigt kan man ju tycka att kortet faktiskt borde orka upp till de av tillverkaren angivna frekvenserna utan fix och trix.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Aldric T:

Jo, men samtidigt kan man ju tycka att kortet faktiskt borde orka upp till de av tillverkaren angivna frekvenserna utan fix och trix.

Det är ju inte normalt att kortet ligger på 1200 mhz i fall där du ej flaskas av ex processorn och håller 60c. Mitt vega 64 fick jag att ligga på 1690-1710. Men det är sålt nu så har tyvärr ett 1080 nu (kunde inte motstå frestelsen att utnyttja prisläget)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kört en timma i Heaven. Som bäst orkade kortet upp i 1477 MHz men det var riktigt korta stunder. I ren desperation tömde jag en burk komprimerad luft (med pauser för att inte spraya vatten..) i kortets kylfläns men det enda jag åstadkom med det var att fläkten gick lite långsammare.

Jag saknar den gamla goda tiden, innan dynamiska frekvenser och annat trams...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd

@Aldric T: kanske behöver reklamera kortet om det inte presterar som det skall.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

@Aldric T: kanske behöver reklamera kortet om det inte presterar som det skall.

Är inte rätt säsong för att vara utan kort

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aldric T:

Är inte rätt säsong för att vara utan kort

indeed, men för rätt pris så kommer jag använda mitt 7970 igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

@Mr[M]: Vafan jag beställde ett MSI Radeon RX Vega 56 Boost OC igår för 7495...

Köpte idag Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/g... på NetOnNet i Umeå för samma pris 7495:-. Tyvärr var det för "tjockt"för mitt Core 500 chassi. Blir att återlämna det imorgon. Vegaägare i ca 24 timmar är bättre än inget säg :).

Permalänk

@Wcx:
Prova MSI Air Boost, om du hittar ett, verkar vara enda kortet som inte är tjockare än referensdesign. Jag har ett sådant i just ett Fractal Design Core 500-chassi.

Permalänk
Medlem

@irkasmork: Ja, precis den variant jag kollat närmare på https://www.proshop.se/Grafikkort/MSI-Radeon-RX-VEGA-56-AIR-B.... Får väl ta en dialog med plånboken

Permalänk
Medlem
Skrivet av irkasmork:

@Wcx:
Prova MSI Air Boost, om du hittar ett, verkar vara enda kortet som inte är tjockare än referensdesign. Jag har ett sådant i just ett Fractal Design Core 500-chassi.

Hur är ljudnivån med just den gpu + chassi kombon? Vad använder du för kylning i övrigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Wcx:

Köpte idag Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/g... på NetOnNet i Umeå för samma pris 7495:-. Tyvärr var det för "tjockt"för mitt Core 500 chassi. Blir att återlämna det imorgon. Vegaägare i ca 24 timmar är bättre än inget säg :).

Fy fasen vad priserna har sprungit iväg. Jag köpte mitt 1080 ti för samma pris i somras...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Såg detta och undrar hur negativt detta kommer att bli för Amd och deras grafikkort?

” Tillverkaren MSI har nu anslutit sig till Nvidias “Geforce Partner Program” (GPP), det nya initiativet analyserades av Kyle Bennett från HardOCP och beskrivs som ett utbyte av tjänster mellan Nvidia och deras partnertillverkare. En partnertillverkare som går med i initiativet får inte längre lansera gaming-märkta grafikkort som baseras på en konkurrents (AMD) grafikprocessorer.

Gaming-märkta grafikkort inkluderar bland annat Asus ROG, MSI Gaming och Gigabyte Aorus. Detta innebär att MSI till exempel inte längre får sälja Radeon-baserade grafikkort under deras “Gaming X”-märke. ”

https://www.nordichardware.se/nyheter/msi-blasvader-efter-kom...

Permalänk
Skrivet av Wcx:

Hur är ljudnivån med just den gpu + chassi kombon? Vad använder du för kylning i övrigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Tja, MSI Air Boost använder ju en blower-kylare (om än något förbättrad mot referensdesign), så under load låter det en del.
Idle-nivån är rätt tyst tycker jag dock. (Reservation för att jag inte hunnit testa så mycket, burken är nybyggd.
Allt beror ju också på vad man jämför med - min normalnivå är datorer med 7-8 mekaniska hårddiskar )
Övrig kylning är Celsius S24 för CPU, och Core 500:s medföljande 140mm fläkt som drar ut luft. -Inte optimalt att få undertryck inuti lådan, men GPUn drar ju in luft genom en egen ventil, och borde inte drabbas jättemycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av irkasmork:

Tja, MSI Air Boost använder ju en blower-kylare (om än något förbättrad mot referensdesign), så under load låter det en del.

Ok tackar för info! Ska mycket till innan mitt Core 500 ersätts så jag får nog stå ut med högre ljudnivå. Finns som du sa inte många alternativ om maxbredd ska vara 40 mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gjord om min Vega 64 från Vattenkyld med en Alphacool GPX till Luftkyld med en Raijintek Morpheus II och 2x Noctua NF-F12 då jag har haft lite problem med GPX och helt enkelt också önskade att gå tillbaka till luftkylning.
kylflänserna var lite trixxit att placera men tror det blev bra till slut.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd

@Bernd_P1: 4 slots bara för ett kort hur mycket väger det ?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@_Merc_: själva kylaren väger ca 500 g. Plus 2 fläktar. Det är faktist mindre än alphacool blocken med inbyggt pump som var monterat på den förut. Den väger mer än dubbelt så mycket.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

Tror ni AMD kommer börja tillverka MCM GPU:er längre fram? Som de gör på CPU sidan med Ryzen?
Läste detta:

https://wccftech.com/tsmc-details-7nm-manufacturing-process-e...

Snackas lite om det här också:

Detta verkar bli aktuellt för Navi. Vad tror ni?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I