Ny rigg, ingen signal eller bootljud från speaker

Permalänk
Medlem

Ny rigg, ingen signal eller bootljud från speaker

Hej!

Jag har byggt ihop en dator nu som mest ska användas i kontors och lättare media sammanhang.

Moderkort: Asus Prime B350-Plus
Minne: 1x Kingston Fury HyperX 8GB ( hx421c14fb2/8 )
Processor: AMD Ryzen 3 1300x
PSU: EVGA 500w
GPU: Asus EN210 512mb, tidigare kort äldre kort. (även testat Powercolor Radeon HD6970)

Allting ihopsatt och när jag startar upp den så vägrar den ge ifrån sig varken ljud eller bild. Moderkortet lyser rött, och i en viss typ av frekvens, men inget som står om i manualen? Alltså rött som i att den spexiga ledremsan runt om på moderkortet lyser. PC-speakern är knäpptyst och fungerande (plockad från annan dator). Fläktarna startar och snurrar. Men jag kommer inte längre än så.

Vad jag gjort:
* Trippelkollat och haft loss atx 24pin och 8 pin till processorn.
* Växlat ramet mellan olika slots. kör A2 enligt rekommendation som default då jag enbart kör en modul.
* Haft loss processor och tillbaka för att dubbelkolla.
* Testat med annat grafikkort
* Minnet är finns med hos asus (http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/PRIME_B350-PLUS...)

Är inte så frekvent inne här längre, men känns skönt att de finns någonstans att vända sig. Är det någon som har något tips? Självfallet arbetat med esd-armband osv vid byggnation och felsökning.

MVH Calle

Permalänk
Medlem

Kan detta vara svaret?

Hej igen!

Kan detta vara svaret?
Jag har ett moderkort som har enligt stickern på kortet har bios 3203.
Behöver lite assistans för att bara verifiera så jag läser asus tabell rätt.
har en ryzen 3 1300x, som jag förstår det enligt deras hemsida så är den processorn först fungerande vid bios 0406 ?
https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-B350-PLUS/HelpDesk...

Detta gör isf att processorn inte är kompatibel med moderkortet förän jag har bios 0406? Eller?

Tacksam för svar så jag har lite kött på benen för att skicka tillbaka moderkortet. Om det är fallet så är det ju inte så lätt att göra något åt saken med tanke på att jag inte har någon annan processor.

Fast var nog ute och cyklade, verkar som asus har från stigande till lägre siffror och att 3203 är bland de nyare bios.

Permalänk
Medlem

Har du kopplat speaker-kontakten till chassit som man ska? (Kan kanske vända den åt fel håll?)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Just min går inte att göra det på. Det är 2 kablar från den, som sig bör. Den har även tillverkad i ett plasthölje. Funkar fint i min andra burk. Där sitter den fast med hjälp av en plastklämma och dubbelhäftande tejp från fabrik.

Kan tillägga att jag nu även testat med ett annat PSU och utan framsteg, denna gången ett 1 kw . Kan det vara som så att grafikkortet är för gammalt och så även radeon hd 6970? Känns otippat.

Permalänk
Medlem

Har du kommit ihåg moderkortsdistanserna som ska sitta bakom moderkortet?
Om felet inte beror på att cpu sitter fel eller RAM inte är ordentligt insatta så brukar det vara just moderkortsdistanserna som glömts bort.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Hej! Jag ska dubbelkolla detta, men det ser inte ut som om det är någon som stör. Däremot är de svartmålade, om det kan göra att jorden inte kommer fram? Ska kolla detta grundligt och återkomma. Skava bort färgen lite på änden på dem samt kolla så stör något annat. tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dantax:

Hej! Jag ska dubbelkolla detta, men det ser inte ut som om det är någon som stör. Däremot är de svartmålade, om det kan göra att jorden inte kommer fram? Ska kolla detta grundligt och återkomma. Skava bort färgen lite på änden på dem samt kolla så stör något annat. tack för tipset!

Tyvärr var det inget som störde och det gjorde heller ingen skillnad. Jag kör ju i single channel på minnet och inte dual channel. Kan de vara av betydelse? Har kört clear cmos också men utan framgång. Den startar men det känns som om att fläkten inte drar igång på fullfart. Liksom snurrar men inte så kraftigt. Sen är det ett pulserande sken från röda ledslingan inuti moderkortet. Men det pulserar väldigt utdraget.

tack ändå för tipset

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dantax:

Hej igen!

Kan detta vara svaret?
Jag har ett moderkort som har enligt stickern på kortet har bios 3203.
Behöver lite assistans för att bara verifiera så jag läser asus tabell rätt.
har en ryzen 3 1300x, som jag förstår det enligt deras hemsida så är den processorn först fungerande vid bios 0406 ?
https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-B350-PLUS/HelpDesk...

Detta gör isf att processorn inte är kompatibel med moderkortet förän jag har bios 0406? Eller?

Tacksam för svar så jag har lite kött på benen för att skicka tillbaka moderkortet. Om det är fallet så är det ju inte så lätt att göra något åt saken med tanke på att jag inte har någon annan processor.

Fast var nog ute och cyklade, verkar som asus har från stigande till lägre siffror och att 3203 är bland de nyare bios.

Ryzen 3 1300x är kompatibel med ditt moderkort, och har varit sen det lanserades.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Ryzen 3 1300x är kompatibel med ditt moderkort, och har varit sen det lanserades.

Tack! Jag noterade det tidigare. Just nu försöker jag bara undanröja all typ av kompabilitetsproblem. Min magkänsla säger ramminne eller moderkort som är problem. Men vet ej riktigt hur jag ska utesluta det ena eller de andra utan att behöva köpa mer grejer :S

Permalänk
Medlem

Hejsan Dantax,

Skrivet av Dantax:

Hej!

Jag har byggt ihop en dator nu som mest ska användas i kontors och lättare media sammanhang.

Moderkort: Asus Prime B350-Plus
Minne: 1x Kingston Fury HyperX 8GB ( hx421c14fb2/8 )
Processor: AMD Ryzen 3 1300x
PSU: EVGA 500w
GPU: Asus EN210 512mb, tidigare kort äldre kort. (även testat Powercolor Radeon HD6970)

Allting ihopsatt och när jag startar upp den så vägrar den ge ifrån sig varken ljud eller bild. Moderkortet lyser rött, och i en viss typ av frekvens, men inget som står om i manualen? Alltså rött som i att den spexiga ledremsan runt om på moderkortet lyser. PC-speakern är knäpptyst och fungerande (plockad från annan dator). Fläktarna startar och snurrar. Men jag kommer inte längre än så.

Vad jag gjort:
* Trippelkollat och haft loss atx 24pin och 8 pin till processorn.
* Växlat ramet mellan olika slots. kör A2 enligt rekommendation som default då jag enbart kör en modul.
* Haft loss processor och tillbaka för att dubbelkolla.
* Testat med annat grafikkort
* Minnet är finns med hos asus (http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/PRIME_B350-PLUS...)

Är inte så frekvent inne här längre, men känns skönt att de finns någonstans att vända sig. Är det någon som har något tips? Självfallet arbetat med esd-armband osv vid byggnation och felsökning.

MVH Calle

1) Du har sett att det är två ström-anslutningar? En 24 pins EATXPWR och en 8 pins EATX12V
2) Vad är det som tänds/lyser? Ledslingan i CPU-fläkten? Prime B350-Plus verkar inte har någon LED som visar problem under boot
3) Vad är det som snurrar igång? CPU-fläkt?, hårddisk, chassifläktar, fläkt i nätagg etc
3a) Om du ansluter en nätverkskabel, tänds någon diod i IP-jacket? Dvs kan man se om nätverkskretsen på moderkortet etablerar elektisk kontakt, och kanske till och med sätter en hastighet?
4) Asus-kort vill ha en fyra-pinnar PC-SPEAKER anslutning, som man ansluter till deras System panel connector. Har du provat vända på PCSPEAKER-anslutningarna? dvs den som satt i + sätts i - och tvärtom.

Jag gissar att det är något som inte är rätt anslutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

4) Asus-kort vill ha en fyra-pinnar PC-SPEAKER anslutning, som man ansluter till deras System panel connector. Har du provat vända på PCSPEAKER-anslutningarna? dvs den som satt i + sätts i - och tvärtom.

Detta var det jag for efter, det är + - med 2st ground imellan (normalt), testa att vända runt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan Dantax,
1) Du har sett att det är två ström-anslutningar? En 24 pins EATXPWR och en 8 pins EATX12V
2) Vad är det som tänds/lyser? Ledslingan i CPU-fläkten? Prime B350-Plus verkar inte har någon LED som visar problem under boot
3) Vad är det som snurrar igång? CPU-fläkt?, hårddisk, chassifläktar, fläkt i nätagg etc
3a) Om du ansluter en nätverkskabel, tänds någon diod i IP-jacket? Dvs kan man se om nätverkskretsen på moderkortet etablerar elektisk kontakt, och kanske till och med sätter en hastighet?
4) Asus-kort vill ha en fyra-pinnar PC-SPEAKER anslutning, som man ansluter till deras System panel connector. Har du provat vända på PCSPEAKER-anslutningarna? dvs den som satt i + sätts i - och tvärtom.

Jag gissar att det är något som inte är rätt anslutet.

Hej!
Tack för att du tar dig tid!
1: Japp, båda två anslutningar är inkopplade. Både 24 pin och 8. Har haft ur och kollat och även testat med ett annat PSU.
2: På moderkortet är den en ledslinga som lyser, antar det är någon typ av styling. Tror de lyser i olika färger kanske när det snurrar som de ska. Nu påminner det som om att den andas. Fadar in och ut kan man säga.
3: Samtliga fläktar, cpu, chassi och psu. Men upplever att cpu fläkten kanske bör snurra lite snabbare, utan att vara helt 100 på min sak. Hårddisken är en SSD så den är svårt att höra ifall den ger ifrån sig något liv.
3a: Jag testade detta nu efter att ha läst, och faktiskt så lyser kontakten. Båda lampor lyser på porten lite sporadiskt. Dock så lyser t.ex. inte tangentbord eller något annat som ansluts till USB-portarna. Har även testet med ett USB minne utan att de visar tecken på liv.
4: Jag har testat med en 4 pins speaker, dock så är det ju bara 2 kablar ansluten till den. Längst ut på vardera ända, har testat att vända på den åt båda håll utan framgång.

Har läst en del om att ryzen kan vara lite kinkiga med minneskretsarna, då jag bara tog något som kändes bra och installerade dessa. Boomade att kolla mot asus sida innan jag beställde. Men kretsen jag beställde fanns med på listan så det bör kanske inte vara det. Dock har jag läst lite på andra forum och det var någon som hade en krets som fanns med på listan men funkade inte ändå. Så när han bytt gick de bra.

Jag har testat med 2 olika grafikkort, och kontrollerat cpu och annat så det är på sin plats. När jag stoppar in ett radeon HD6970 så startar fläktarna på dessa. Men de aggerar lite pulserande kanske man säga. Ökar och sänker varvtalet på dessa. Detta kort har suttit i en crossfire rigg och det har jag inte testat i sitt ensamma element eller man ska säga. Så klurar lite på det. Dock det kortet som är tänkt ska sitta i. Äldre geforce en210. Det vet jag funkar för jag har dubbelkollat i en annan burk. Så rätt säker att det har med moderkortet, processor eller minne att göra. För resten är ju i min mening felsökt. De är ju i så fall kontakterna då, men jag har trippelkollat och som sagt även testat med ett annat PSU.

kan det hjälpa att göra ett litet youtube klipp och slänga upp?

Skrivet av Gurk:

Detta var det jag for efter, det är + - med 2st ground imellan (normalt), testa att vända runt.

Okay, jag har + och - fast de fattas trådar till ground.

sådan har jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dantax:

Hej!
Tack för att du tar dig tid!
1: Japp, båda två anslutningar är inkopplade. Både 24 pin och 8. Har haft ur och kollat och även testat med ett annat PSU.
2: På moderkortet är den en ledslinga som lyser, antar det är någon typ av styling. Tror de lyser i olika färger kanske när det snurrar som de ska. Nu påminner det som om att den andas. Fadar in och ut kan man säga.
3: Samtliga fläktar, cpu, chassi och psu. Men upplever att cpu fläkten kanske bör snurra lite snabbare, utan att vara helt 100 på min sak. Hårddisken är en SSD så den är svårt att höra ifall den ger ifrån sig något liv.
3a: Jag testade detta nu efter att ha läst, och faktiskt så lyser kontakten. Båda lampor lyser på porten lite sporadiskt. Dock så lyser t.ex. inte tangentbord eller något annat som ansluts till USB-portarna. Har även testet med ett USB minne utan att de visar tecken på liv.
4: Jag har testat med en 4 pins speaker, dock så är det ju bara 2 kablar ansluten till den. Längst ut på vardera ända, har testat att vända på den åt båda håll utan framgång.

Har läst en del om att ryzen kan vara lite kinkiga med minneskretsarna, då jag bara tog något som kändes bra och installerade dessa. Boomade att kolla mot asus sida innan jag beställde. Men kretsen jag beställde fanns med på listan så det bör kanske inte vara det. Dock har jag läst lite på andra forum och det var någon som hade en krets som fanns med på listan men funkade inte ändå. Så när han bytt gick de bra.

Jag har testat med 2 olika grafikkort, och kontrollerat cpu och annat så det är på sin plats. När jag stoppar in ett radeon HD6970 så startar fläktarna på dessa. Men de aggerar lite pulserande kanske man säga. Ökar och sänker varvtalet på dessa. Detta kort har suttit i en crossfire rigg och det har jag inte testat i sitt ensamma element eller man ska säga. Så klurar lite på det. Dock det kortet som är tänkt ska sitta i. Äldre geforce en210. Det vet jag funkar för jag har dubbelkollat i en annan burk. Så rätt säker att det har med moderkortet, processor eller minne att göra. För resten är ju i min mening felsökt. De är ju i så fall kontakterna då, men jag har trippelkollat och som sagt även testat med ett annat PSU.

kan det hjälpa att göra ett litet youtube klipp och slänga upp?

Okay, jag har + och - fast de fattas trådar till ground.
https://i.ebayimg.com/images/g/yvEAAOSwcL5XOU1r/s-l1600.jpg
sådan har jag.

Prova vänd den och se vad som händer!

Prova också att ta ut alla ramstickor, du bör få ett fel då

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Prova vänd den och se vad som händer!

Prova också att ta ut alla ramstickor, du bör få ett fel då

Okay, ska testa detta med stickorna. Vända pc-speakern tänker du på?

Här är en youtube film så länge, men radeon hd6970 på plats.
youtube

Permalänk
Medlem

Utan ramminne startar den lugnare, och inget pulserar som tidigare. Bara fast rött skön. Och samtliga fläktar går i samma fart utan pulserandet.

Permalänk
Medlem

Ett förslag: clear bios? (#14 på moderkortsmanualen, märkt clrtc)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Ett förslag: clear bios? (#14 på moderkortsmanualen, märkt clrtc)

Hej!
Testat detta i omgångar, även plockat batteriet för att vara på den säkra sidan. Börjar få slut på idéer. Känns så förbannat segt att köpa ytterligare minne för att utesluta det men kanske inte något annat alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dantax:

Hej igen!

Kan detta vara svaret?
Jag har ett moderkort som har enligt stickern på kortet har bios 3203.
Behöver lite assistans för att bara verifiera så jag läser asus tabell rätt.
har en ryzen 3 1300x, som jag förstår det enligt deras hemsida så är den processorn först fungerande vid bios 0406 ?
https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-B350-PLUS/HelpDesk...

Detta gör isf att processorn inte är kompatibel med moderkortet förän jag har bios 0406? Eller?

Tacksam för svar så jag har lite kött på benen för att skicka tillbaka moderkortet. Om det är fallet så är det ju inte så lätt att göra något åt saken med tanke på att jag inte har någon annan processor.

Fast var nog ute och cyklade, verkar som asus har från stigande till lägre siffror och att 3203 är bland de nyare bios.

Har tyvärr inge bra svar till ditt problem, undrar bara hur du tänkte här, lite trött kanske?
I min värld är iaf 3203 högre än (0)406

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd

Prova med 1 annat ram minne.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Har tyvärr inge bra svar till ditt problem, undrar bara hur du tänkte här, lite trött kanske?
I min värld är iaf 3203 högre än (0)406

Haha, jag måste vart de:)

Skrivet av Mange43:

Prova med 1 annat ram minne.

Sagt och gjort, samma problem kvarstår. Kollat över samtliga kontakter ännu en gång, testat med ytterligare ett grafikkort och även testat byta batteriet på moderkortet.

Det som inte är utbytt just nu är moderkortet och processor. Så mina misstankar ligger nu på moderkortet. Då det heller aldrig vill skicka något bootljud eller något ljud alls via 4 pin pc speaker. Oavsett vilket håll kontakten sitter på.

Permalänk
Avstängd

Har du dubbelkollat kablarna från chassit till moderkortet.
Plus och minus på rätt plats.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Har du dubbelkollat kablarna från chassit till moderkortet.
Plus och minus på rätt plats.

Jajjemän, flertalet gånger. Ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Drygt problem!
Känns som att nästa steg är att utesluta att det handlar om ram-minne, som du varit inne på!
Lättast är kanske att nån polare i närheten plockar ut och låter dig testa med dens minnen i 10 min.

Permalänk
Medlem

Du kör med 8pin cpu kabel o inte 8pin pcie kabel?
Enda jag kan tänka på som jag inte ser att någon nämnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Drygt problem!
Känns som att nästa steg är att utesluta att det handlar om ram-minne, som du varit inne på!
Lättast är kanske att nån polare i närheten plockar ut och låter dig testa med dens minnen i 10 min.

Hej!
Extremt drygt! Jag har vart och köpt ett annat minne som finns med på asus lista bara för att utesluta. Funkar inte där heller, så nu är frågan om de är moderkort eller cpu. Har inte tänkt åka köpa ny prolle för att testa

Allt gällande koppling är kollat minst 4-5 gånger. allt sitter som det ska. lusläst manual m.m. Prövat 3 olika grafikkort, 2 olika minnen, 2 olika psu. Haft loss cpu 3 gånger för att helt säkerställa att den verkligen sitter som den ska och inget krux med pinsen. Kollat så ingen atx-fäst punkt ligger emot moderkortet, clearat bios och plockat bort klockbatteriet. Bytt klockbatteriet. Testat att köra systemet med minsta möjliga inkopplat, kört systemet utanför chassiet. Jag tror listan är kort över vad jag inte testat.

Det sista jag kan komma på är som sagt att byta processor för att utesluta fullt ut. Att moderkortet inte heller vill ge ifrån sig felkoder via pc-speakern gör inte saken lättare heller.

Någon som bor i skaraborg som kan tänka sig att låna ut sin am4 processor för att göra en felsökning?

Trevlig helg på er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Du kör med 8pin cpu kabel o inte 8pin pcie kabel?
Enda jag kan tänka på som jag inte ser att någon nämnt

Japp, 8 pin CPU kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dantax:

Japp, 8 pin CPU kabel

Skicka tillbaka båda och låt dem ta reda på vad som va fel... Det dryga där är väl tiden då

Permalänk
Medlem

@Dantax: efter lite Google research så har 5/6 med samma problem behövt byta moderkort, 1/6 löste det med nytt batteri till moderkortet... Ta det för vad det är, men verkar se ett mönster iaf :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

@Dantax: efter lite Google research så har 5/6 med samma problem behövt byta moderkort, 1/6 löste det med nytt batteri till moderkortet... Ta det för vad det är, men verkar se ett mönster iaf :/

Har också googlat sönder o samman men jag fick inte upp lika många som bytt ut moderkorten. Men som du säger, tycks se ett mönster. Tack för hjälpen!

Permalänk
Avstängd

Är ju inte normalt att grafikfläktarna ska gå upp/ner i varv så hela tiden.
Prova utan grafikkort,och sätt skärmkabeln i moderkortet.
Det finns 17 olika Bios versioner till ditt moderkort.
Din cpu släpptes flera månader efter första ryzen cpuer.
Så min gissning.För gammal Bios version.
Rättelse,Läste du har näst nyaste Bios.Så då kan det inte vara det.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.