Permalänk
Inaktiv

Har jag vunnit i kisellotteriet?

Okej så nu har man äntligen fixat sitt kylsystem för i5 8600k och kört på med en redig överklockning. Slutade på en najs 5.3Ghz vid 1.395v med högsta temps på 79 C efter 15 rundor i Cinebench. Det är väl här man nöjer sig kanske? Att gå högre tjänar väl inget till om man inte vill spendera mer på ev. delid med liquid metal och lite annat som inte riktigt behövs. Har ju redan sågat upp chassit och satt mesh i fronten så mer jobb känns lite overkill att ösa på mer jobb för ett liten hopp i prestanda. Eller vad säger ni, ska man försöka komma upp högre eller nöja sig?

Förtydligade rubriken från "Har man vunnit lotteriet?" - tänk på att rubriken tydligt ska visa vad tråden handlar om/Thomas
Permalänk
Medlem

Kommer krascha efter sekunder i Prime95.
Cinebench är värdelös för att testa stabilitet.

Permalänk
Inaktiv

@Sinery: Har prövat Prime men programmet känns i helhet en gnutta värdelöst i mitt fall för allt som händer är att den drar upp temperaturen. Om jag kör t.ex GTA i 1440p ultra 90 fps och streamar med ett gång andra program på ligger CPU usage i kanske 70-90% beroende på hur mycket skräp jag har i bakgrunden men temperaturen går aldrig över 70 utanför Prime. Såklart är Prime skitbra för stresstest men systemet är väldigt stabilt som det är, datorn har inte dött en enda gång utan bara ett fåtal spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291781:

[...] datorn har inte dött en enda gång utan bara ett fåtal spel.

Inte en enda gång utan bara i ett fåtal spel? Om så är fallet så är den ju inte stabil, den lilla boosten du får av att ligga över gränsen är inte värt det. Dra ner och få den Prime-stabil som det sägs ovan. Du kommer inte märka någon skillnad i dina spel, förutom möjligen att du kan se en liten ändring nedåt om du noggrant granskar FPS-räknaren. Men då hinner du ändå inte uppleva spelen.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Hemskt vilka partypoopers och "praktiska" folk ska vara. +5GHz är väll något man ska vara nöjd med och kunna skryta lite. Släpp bw attityden och gratta grabben för vinsten i lotteriet istället!

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Kommer krascha efter sekunder i Prime95.
Cinebench är värdelös för att testa stabilitet.

Håller inte alls med att Cinebench är värdelöst att testa stabiliteten med. Är det ett program som är känsligt så är det väl just Cinebench

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag måste bara få låna tråden och fråga, hur mycket tjänar man egentligen på att dra upp sin CPU till 5+ om man ska spela? Blir det någon drastisk skillnad mellan, säg 4.7-4.8 och 5.0-5.3?

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Jag måste bara få låna tråden och fråga, hur mycket tjänar man egentligen på att dra upp sin CPU till 5+ om man ska spela? Blir det någon drastisk skillnad mellan, säg 4.7-4.8 och 5.0-5.3?

skillnad med +2000mhz gör stor skillnad i spel om det är ett cpu hungrigt spel.

300-600Mhz i dom frekvenserna brukar inte påverka nämnvärt mer än någon enstaka fps.

Det enda du gör är att slita på cpu:n.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Det enda du gör är att slita på cpu:n.

Du låter inte som en speciellt erfaren överklockare xD

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Datorn ska inte krascha alls...

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

@Choffe: Jo det stämmer bra det, har dock haft problem med dessa spel sen tidigare (BF4, Overwatch och Gta efter kanske 6 timmar in-game). Körde 2 st rundor på drygt 20 minuter i prime, en i 5.2 och en i 5.1, och det verkar som 5.1 är rätt mycket bättre för temperaturen men problemen kvarstår i iallafall BF4, hade inte tid att testa något annat. Men så länge inte hela datorn kraschar så är man ju på god fot iallafall vilket den inte gjort än.

@Bankai: I spel märker man nödvändigtvis inte speciellt mycket men när man multitaskar så går stabiliteten upp och temperaturen, om man har tur, ner ett snäpp. Gick ju själv från 4.7 på min gamla kylare upp till 5.3 så min CPU usage gick ner runt 8% med samma program öppna och låg runt 14 grader kallare

Permalänk
Skrivet av WoG:

Du låter inte som en speciellt erfaren överklockare xD

beror på klockade mycket under 1366 tiden.ex i7 920 med d0 step drog vi upp från 2.6 till över 5.5ghz

Sen på s775 tiden klockade vi enormt mycker dual core cpu:er och single core för att nå över 5ghz detvar en utmaning kan jag säga.

Och cpuer som gått hårt klockade under långa perioder har faktiskt gett upp mer eller mindre bara efter något år. Medans de oklockade rullar än idag problemfritt.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Gott folk, en överklockad dator kan endast anses vara stabil när den inte kraschar under datoranvändarens användning av datorn. Det existerar inte ett enda test som påvisar att en överklockning är 100% stabil - klarar en överklockad dator av 24h Prime95 utan att krascha innebär inte per automatik att den inte kommer att krascha så fort användaren börjar spela ett specifikt spel. På samma sätt kan en överklockning orsaka krasch efter 30 min i Prime95 men inte krascha alls vid långa spelsessioner. Med detta sagt ger stresstester så som Prime95 en ordentlig fingervisning på stabiliteten av en överklockning och är ett väldigt bra verktyg som jag själv använder vid test av mina datorer.

@anon291781: 5.3 GHz vid 1.394V är mycket imponerande! Har du dock problem med krascher så hade jag försökt öka spänningen till 1.4-1.41V alt. sänka frekvensen till 5.2 Ghz. Om du tycker att Prime95 ger för höga temperaturer så ladda version 26.6 istället som inte använder AVX2-instruktioner - AVX2 brukar öka spänningen ytterligare vilket leder till ännu högre temperaturer men i dagsläget finns det inte många applikationer som använder detta.

Posta gärna en screenshot av CPU-Z när din överklockade CPU är under load!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

@Icte: Tackar för tipset, ska köra en runda så fort jag har åtkomst till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291781:

Körde 2 st rundor på drygt 20 minuter i prime, en i 5.2 och en i 5.1

Du borde ju typ köra prime95 i flera timmar inte bara 20 minuter

Permalänk
Inaktiv

@laht: Mycket sant men är klockan 10 på kvällen så har man inte all tid i världen precis.

Permalänk
Medlem

Bättre än mig iallafall, datorn boota inte på 5.0ghz med 1,45 vcore! Visserligen 7600K och inte 8600K.

Nu kör jag 4,9 på 1.435, men delid och redig vattenkylning så den peakar 68 grader i prime95 I aida64 går den inte ens över 65. Delid är the shit

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Med tanke på vilket moderkort du har skulle jag vara försiktig med att gå på med för mycket vcore utan att ha koll på VRM temperaturerna. De kommer förmodligen att överhettas och då börjar spänningen att svaja.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv

@Jejk0b: Jo en delid hade suttit najs, köpte min 8600k från fyndhörnan på inet så garantin är väl inte lika bra som vanligtvis så man kan ju lika gärna köra på det.

Permalänk
Inaktiv

@Calle: Där var lite mer användbar info. Kul att man ligger rakt ner i botten av listan, där får man för att man snålat.

Permalänk
Medlem

@anon291781: Kände lite samma sak, tyckte inte jag hade snålat så fasligt med mitt Z270H men det var visst "entry".

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

coolt med 5.3, grattis

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Inaktiv

@Deriveh: Får väl gå upp till z370-A eller Sli Plus då. Räcker nog knappast med entry för mina överklockningar.

@PierreB: Man tackar man tackar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lordkiller:

beror på klockade mycket under 1366 tiden.ex i7 920 med d0 step drog vi upp från 2.6 till över 5.5ghz

Sen på s775 tiden klockade vi enormt mycker dual core cpu:er och single core för att nå över 5ghz detvar en utmaning kan jag säga.

Och cpuer som gått hårt klockade under långa perioder har faktiskt gett upp mer eller mindre bara efter något år. Medans de oklockade rullar än idag problemfritt.

Min sambos Athlon II FM1-system har kört sin x4 631 i 4,5GHZ under 1,5V med nån Zalmankylning sen 8 år tillbaka nu

Men visst tär det lite på på komponenterna om man pressar de med 1,8V direkt in i en processor som körs i 5500MHZ..

Under vanlig OC om temperaturerna är under kontroll och spänningen så tär det knappt nåt på prollarna.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Choffe:

Inte en enda gång utan bara i ett fåtal spel? Om så är fallet så är den ju inte stabil, den lilla boosten du får av att ligga över gränsen är inte värt det. Dra ner och få den Prime-stabil som det sägs ovan. Du kommer inte märka någon skillnad i dina spel, förutom möjligen att du kan se en liten ändring nedåt om du noggrant granskar FPS-räknaren. Men då hinner du ändå inte uppleva spelen.

Skrattade lite när OP skrev att den endast kraschat i ett fåtal spel.

En dator skall aldrig någonsin krascha för att ses som stabil, kraschar den får man mogna till lite och inse att det är smartare att sänka klockan 100-200 mhz för att få en 100% stabil dator.

Permalänk
Skrivet av Calle:

Med tanke på vilket moderkort du har skulle jag vara försiktig med att gå på med för mycket vcore utan att ha koll på VRM temperaturerna. De kommer förmodligen att överhettas och då börjar spänningen att svaja.

http://www.overclock.net/photopost/data/1673343/4/48/48550d91_z370lineup-WIP.png

Vart hittade du denna lista? Väldigt intressant! Finns den för z170 också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicToaster:

Vart hittade du denna lista? Väldigt intressant! Finns den för z170 också?

Nu är ju detta OT, men ta en titt här: http://www.overclock.net/forum/6-intel-motherboards/1572028-z...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Glömmer aldrig min fantastiska i5 2500k som var stabil i 5.4ghz med en H70 i PnP som jag hade 2011-2012, dock så dog den väldigt kvickt och tog med sig mitt 800krs moderkortet (misstänker undermålig VRM kylning) även om den var stabil i prime95... tempsen var ju sådär 70-80'c vid spelande.

Blev ganska missnöjd när jag köpte en i7 3770k som strular redan vid 4.3ghz dock så har denna riggen hållt i 5 år nu

Kom ihåg att en sådan extrem överklockning kan snabbt minska livslängden på dina komponenter.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Gott folk, en överklockad dator kan endast anses vara stabil när den inte kraschar under datoranvändarens användning av datorn. Det existerar inte ett enda test som påvisar att en överklockning är 100% stabil - klarar en överklockad dator av 24h Prime95 utan att krascha innebär inte per automatik att den inte kommer att krascha så fort användaren börjar spela ett specifikt spel. På samma sätt kan en överklockning orsaka krasch efter 30 min i Prime95 men inte krascha alls vid långa spelsessioner. Med detta sagt ger stresstester så som Prime95 en ordentlig fingervisning på stabiliteten av en överklockning och är ett väldigt bra verktyg som jag själv använder vid test av mina datorer.

@BettyBoo42: 5.3 GHz vid 1.394V är mycket imponerande! Har du dock problem med krascher så hade jag försökt öka spänningen till 1.4-1.41V alt. sänka frekvensen till 5.2 Ghz. Om du tycker att Prime95 ger för höga temperaturer så ladda version 26.6 istället som inte använder AVX2-instruktioner - AVX2 brukar öka spänningen ytterligare vilket leder till ännu högre temperaturer men i dagsläget finns det inte många applikationer som använder detta.

Posta gärna en screenshot av CPU-Z när din överklockade CPU är under load!

Den är stabil när den klarar av allt, spel är det sämsta man kan testa med, det blir för random och belastningen är ojämn så du får antagligen redan på det sent om du har otur.

Klarar en dator 24h i Prime95 utan fel så är den väldigt stabil, sen finns den en hel hög med andra tester man kan göra.

Kraschar den pga CPU i något program så är den inte stabil, så enkelt är det.

Att dra upp en CPU för att klara några rundor Cinebench är inte så jäkla svårt, men inget jag skulle lita på för vardagligt bruk.

Den enda som förlorar på en instabil dator är en själv...

Permalänk
Medlem

@GuuFi: Det går att diskutera kring överklockningsstabilitet i all oändlighet, men jag tror jag har summerat det ganska ordentligt:

En överklockad dator kan endast anses vara stabil när den inte kraschar under datoranvändarens användning av datorn.

Skrivet av GuuFi:

Den är stabil när den klarar av allt, spel är det sämsta man kan testa med, det blir för random och belastningen är ojämn så du får antagligen redan på det sent om du har otur.

Alla program och sättet som användaren av datorn använder datorn, ja. Det är nästintill omöjligt för en privatperson att testa en överklockning och garantera 100% stabilitet. Uppemot 99% kanske, men inte 100%. Prime95 ger en bättre fingervisning av stabiliteten än spel, men den ojämna belastningen av CPU:n under spel kan även orsaka krascher (speciellt om man överklockar m.h.a. Offset Voltage).

Skrivet av GuuFi:

Klarar en dator 24h i Prime95 utan fel så är den väldigt stabil, sen finns den en hel hög med andra tester man kan göra.

Instämmer!

Skrivet av GuuFi:

Kraschar den pga CPU i något program så är den inte stabil, så enkelt är det.

Instämmer!

Skrivet av GuuFi:

Att dra upp en CPU för att klara några rundor Cinebench är inte så jäkla svårt, men inget jag skulle lita på för vardagligt bruk.

Instämmer!

Skrivet av GuuFi:

Den enda som förlorar på en instabil dator är en själv...

Instämmer!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII