Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Tackar för svar, tänkte göra en sista koll innan beställning, lutar som sagt åt Italienaren om det inte faller på tekniska specar (som jag håller på att kolla upp i skrivandets stund).

Annars verkar detdär från kjell vara en god tvåa?
Verkade ganska prisvärt när jag tittade på det.

Italienaren?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kallabaz:

Italienaren?

Sorry blandade ihop den med helt andra prylar, Teltronican.
Den är väl gjort i Baltikum, BTW, så verkar inte vara något skit i de tekniska delarna.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Måste säga att jag såhär långt är nöjd med teltonikan, har testat den mot tele2 just nu, men den hade även default för Telia samt Telenor, (andra får man ställa själv tror jag).

Smidigt med open source också.

Kändes prisvärt för att vara en budgetmodell, men det är ju åas mindre än halva priset för ett "riktigt" industrimodem och paketet går knappast att jämföra med de simpla modellerna för hem och hobby, skiljde bara ett par hundralappar i pris när jag handlade från Estland dessutom.

Enda som störde mig litet var att massor med fake sidor som vill förse mig med virus flockas kring en när man söker manualer och instruktioner på nätet, men håller man sig till tillverkarens hemsidor eller välkända distributörer och liknande finns det ganska utförlig dokumentation för att komma igång även för någon som saknar egentliga kunskaper om nätverk.

Man behöver konfigurera mest detaljer samt lösenord, mm manuellt i början, sedan verkar det sköta sig själv.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Måste säga att jag såhär långt är nöjd med teltonikan, har testat den mot tele2 just nu, men den hade även default för Telia samt Telenor, (andra får man ställa själv tror jag).

Smidigt med open source också.

Kändes prisvärt för att vara en budgetmodell, men det är ju åas mindre än halva priset för ett "riktigt" industrimodem och paketet går knappast att jämföra med de simpla modellerna för hem och hobby, skiljde bara ett par hundralappar i pris när jag handlade från Estland dessutom.

Enda som störde mig litet var att massor med fake sidor som vill förse mig med virus flockas kring en när man söker manualer och instruktioner på nätet, men håller man sig till tillverkarens hemsidor eller välkända distributörer och liknande finns det ganska utförlig dokumentation för att komma igång även för någon som saknar egentliga kunskaper om nätverk.

Man behöver konfigurera mest detaljer samt lösenord, mm manuellt i början, sedan verkar det sköta sig själv.

Den verkar bygga på DD-WRT OpenWrt, så där kan du hitta en hel del dokumentation också.

Överstruket i text.
Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Den verkar bygga på DD-WRT, så där kan du hitta en hel del dokumentation också.

Fel!

De använder sig av OpenWrt som de brandar.

https://openwrt.org/

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Fel!

De använder sig av OpenWrt som de brandar.

https://openwrt.org/

Tack! Det var openwrt jag tänkte att jag skrev

Permalänk
Avstängd

Jo, det stämmer.
Gillade mest att det verka ganska transparent mjukvara.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Hijackar denna tråd då jag är ute efter ungefär samma sak, fast mobil router. Alltså som går att köra på batteri. Någon som har några bra erfarenheter?

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SvanteP:

Hijackar denna tråd då jag är ute efter ungefär samma sak, fast mobil router. Alltså som går att köra på batteri. Någon som har några bra erfarenheter?

Industrigrejerna kan du köra på batteri, tex teltonican i länken, de har även fler modeller som går att montera direkt i ett fordon tex, tror även de bättre fabrikaten har det vad jag mins.

Den jag har går på 9V DC, så du monterar en lämplig Dc-Dc konverter eller annat emellan om du vill montera den i ett fordon som tex har 12 eller 24V. (eller så kör du den direkt mot ett batteri) Det är meningen att de skall gå att köra på ett batteri som backup, tex om man använder dem till systemövervakning och liknande för att skydda sig mot strömavbrott.
Sedan väljer du antingen något av kiten med kompaktantenner, finns även med magnetfot (jag har ett med magnetfot på antennerna) eller plocka ihop två lösa antenner (om du vill använda andra typer av antenner än de som följer med i kiten).

Själv tänkte jag faktiskt flytta över min anläggning till båten när bredbandet kommer hit...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SvanteP:

Hijackar denna tråd då jag är ute efter ungefär samma sak, fast mobil router. Alltså som går att köra på batteri. Någon som har några bra erfarenheter?

Eller är det bara en liten sticka till en laptop eller liknande du söker?

I så fall så finns det USB modem du kan plugga in direkt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Eller är det bara en liten sticka till en laptop eller liknande du söker?

I så fall så finns det USB modem du kan plugga in direkt.

Nja jag tänkte mer något sånt här

Netgear AirCard 810

Så kan jag ansluta flera telefoner och datorer till samma.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SvanteP:

Nja jag tänkte mer något sånt här

Netgear AirCard 810

Så kan jag ansluta flera telefoner och datorer till samma.

Fungerar inte den i länken?
Bra pris på den också tycker jag.
Vad söker du annars?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jo den funkar antagligen väldigt bra, men jag tänkte om någon hade erfarenhet av dessa produkter och kunde rekommendera.

För när jag kollat på reviews så säger alla olika, antagligen eftersom att alla reviewers blivit köpta av olika tillverkare

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Måste säga att jag såhär långt är nöjd med teltonikan, har testat den mot tele2 just nu, men den hade även default för Telia samt Telenor, (andra får man ställa själv tror jag).

Smidigt med open source också.

Kändes prisvärt för att vara en budgetmodell, men det är ju åas mindre än halva priset för ett "riktigt" industrimodem och paketet går knappast att jämföra med de simpla modellerna för hem och hobby, skiljde bara ett par hundralappar i pris när jag handlade från Estland dessutom.

Enda som störde mig litet var att massor med fake sidor som vill förse mig med virus flockas kring en när man söker manualer och instruktioner på nätet, men håller man sig till tillverkarens hemsidor eller välkända distributörer och liknande finns det ganska utförlig dokumentation för att komma igång även för någon som saknar egentliga kunskaper om nätverk.

Man behöver konfigurera mest detaljer samt lösenord, mm manuellt i början, sedan verkar det sköta sig själv.

Hej
Halkade in på tråden när jag sökte...
Sitter i samma sits, kopparn läggs ned och fiber har inte kommit till byn. Ovanpå det så är 4G mottagning dålig så yttre antenn och ett modem som smidigt byter mellan 3&4G behöver handlas in.

Har ju fått en del svar i tråden och funderar nu därför på Teltonika.

Blev det 955:an och var köpte du den?

Funderar på om inte 950 skulle räcka (ska bara använda den som modem och brygga den till min befintliga Netgear R7800)
Vet inte vilken mobilleverantör men ska prova med 3 först eftersom de har abonnemang med 500GB
Synpunkter eller tips?
//Roger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tibor:

Hej
Halkade in på tråden när jag sökte...
Sitter i samma sits, kopparn läggs ned och fiber har inte kommit till byn. Ovanpå det så är 4G mottagning dålig så yttre antenn och ett modem som smidigt byter mellan 3&4G behöver handlas in.

Har ju fått en del svar i tråden och funderar nu därför på Teltonika.

Blev det 955:an och var köpte du den?

Funderar på om inte 950 skulle räcka (ska bara använda den som modem och brygga den till min befintliga Netgear R7800)
Vet inte vilken mobilleverantör men ska prova med 3 först eftersom de har abonnemang med 500GB
Synpunkter eller tips?
//Roger

Tänk på att när du bryggar routern så kommer inte ping/reboot-funktionen att fungera.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Tänk på att när du bryggar routern så kommer inte ping/reboot-funktionen att fungera.

Hej
Tack för info. Är det en funktion som används mycket? (har aldrig använt mobilt bredband så ursäkta om frågan är dum)
Vill ha en smidig lösning som bara rullar på om det nu är möjligt med mobilt bredband. Tänkte som sagt använda min befintliga router eftersom jag är nöjd med den.
/Roger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tibor:

Hej
Tack för info. Är det en funktion som används mycket? (har aldrig använt mobilt bredband så ursäkta om frågan är dum)
Vill ha en smidig lösning som bara rullar på om det nu är möjligt med mobilt bredband. Tänkte som sagt använda min befintliga router eftersom jag är nöjd med den.
/Roger

Jag skulle vilja påstå att det är en nödvändig funktion. Den pingar en extern adress och om den inte får svar kan den koppla upp modemet igen eller boota om routern. Eftersom det är mer regel än undantag att det bryts så är det nödvändigt.

Teltonika hade funktionen i den routern jag testade och jag kan inte tänka mig att de tagit bort den.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tibor:

Hej
Halkade in på tråden när jag sökte...
Sitter i samma sits, kopparn läggs ned och fiber har inte kommit till byn. Ovanpå det så är 4G mottagning dålig så yttre antenn och ett modem som smidigt byter mellan 3&4G behöver handlas in.

Har ju fått en del svar i tråden och funderar nu därför på Teltonika.

Blev det 955:an och var köpte du den?

Funderar på om inte 950 skulle räcka (ska bara använda den som modem och brygga den till min befintliga Netgear R7800)
Vet inte vilken mobilleverantör men ska prova med 3 först eftersom de har abonnemang med 500GB
Synpunkter eller tips?
//Roger

Japp, Jag köpte den på www.eurodk.com/

950 är i grunden samma, men utan RS232 porten, den porten behöver du i princip bara om man tänkt använda modemet för maskinkommunikation (tex övervakning av digitalt kontrollerade värmepannor, luftvärme (där maskinen har stöd för detta), eller vad man nu tänkt, tex om man vill att det skall larma, D2D kommunikation, etc Men D2D över 4G nätet kör man ju i princip aldrig i ett vanligt hem.).

Kitet jag köpte hade med ett eget set med enkla magnetantenner för både mottagningen samt WiFi.
Men man kan även välja bara modem/router ensam om man vill använda andra typer av antenner än de som följer med kiten.

Det finna även kit med vikbara antenner man skruvar direkt på, osv.

Innan du köper rekommenderar jag att du läser föregående poster om de andra industrimodemkombinationerna så att du kan bilda dig en uppfattning om Teltonican kommer att motsvara dina önskemål, eller om ni behöver funktionerna hos de dyrare modemlösningarna, så att du vet om den kommer att fungera för det du tänkt, den är som sagt ganska primitiv i jämförelse, men kostar åas mindre än hälften om man köper från Baltikum (kostar strax under en hundralapp i frakt).

Det är litet grejer man behöver ställa in i början, men det är annars i stort sett plug´n play mot de flesta större operatörer som stöds. Du kan som du kanske sett även köra dual kort i den, det går även att montera ett CF kort som teknisk interndisk på den om man behöver ändra på grejer, men det är inte nödvändigt vid normal drift hos ett vanligt hushåll.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Jag skulle vilja påstå att det är en nödvändig funktion. Den pingar en extern adress och om den inte får svar kan den koppla upp modemet igen eller boota om routern. Eftersom det är mer regel än undantag att det bryts så är det nödvändigt.

Teltonika hade funktionen i den routern jag testade och jag kan inte tänka mig att de tagit bort den.

Okej, jag får väl tänka om och använda 950:n som router istället (men verkar bara ha 2,4GHz wifi)

Skrivet av Mizzarrogh:

Japp, Jag köpte den på www.eurodk.com/

950 är i grunden samma, men utan RS232 porten, den porten behöver du i princip bara om man tänkt använda modemet för maskinkommunikation (tex övervakning av digitalt kontrollerade värmepannor, luftvärme (där maskinen har stöd för detta), eller vad man nu tänkt, tex om man vill att det skall larma, D2D kommunikation, etc Men D2D över 4G nätet kör man ju i princip aldrig i ett vanligt hem.).

Kitet jag köpte hade med ett eget set med enkla magnetantenner för både mottagningen samt WiFi.
Men man kan även välja bara modem/router ensam om man vill använda andra typer av antenner än de som följer med kiten.

Det finna även kit med vikbara antenner man skruvar direkt på, osv.

Innan du köper rekommenderar jag att du läser föregående poster om de andra industrimodemkombinationerna så att du kan bilda dig en uppfattning om Teltonican kommer att motsvara dina önskemål, eller om ni behöver funktionerna hos de dyrare modemlösningarna, så att du vet om den kommer att fungera för det du tänkt, den är som sagt ganska primitiv i jämförelse, men kostar åas mindre än hälften om man köper från Baltikum (kostar strax under en hundralapp i frakt).

Det är litet grejer man behöver ställa in i början, men det är annars i stort sett plug´n play mot de flesta större operatörer som stöds. Du kan som du kanske sett även köra dual kort i den, det går även att montera ett CF kort som teknisk interndisk på den om man behöver ändra på grejer, men det är inte nödvändigt vid normal drift hos ett vanligt hushåll.

Behöver inga avancerade funktioner, vill bara ha ett vettigt modem/router som fungerar smärtfritt i väntan på fiber. Två krav bara egentligen, bra mottagning eller möjlighet att ansluta extern antenn eftersom jag har dålig mottagning samt att den är leverantörsoberoende så jag kan testa mig fram till vilken leverantör som har bäst mottagning.
Skulle ju alltså kunna gå på en konsumentmodell likt de som länkades i början på tråden men vill som sagt ha något vettigt och denna verkar rejäl.
/Roger

Permalänk

Ny ersättning från 1 mars för er som saknar bredband. Kolla med PTS och hör efter. http://statskoll.se/nyheter/garanterad-tillgang-till-internet...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SvanteP:

Nja jag tänkte mer något sånt här

Netgear AirCard 810

Så kan jag ansluta flera telefoner och datorer till samma.

Jag kör på Huawei E5770 ( https://consumer.huawei.com/en/mobile-broadband/e5770/specs/ ) på semestern. Billig och fungerade utmärkt. Batteriet räcker hela dagen med flera anslutna enheter (2 telefoner och en tablet 24/7 plus en del två laptopar).

Den är inte lika snabb och har inte touch screen som den du länkade till men frågan är om det behövs och den kostar 1/3 av din

Permalänk
Medlem

Jag har kört mycket med Megafon MR150-2 (ZTE 910) och det är sällan som den krånglar. Batteritiden är hyfsad

Tenda N150 routern hade jag gett ett högre betyg om den inte tappat anslutningen med jämna mellanrum. Vet ej om det kommit nån ny firmware då det var ett par år sen jag skaffade den.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staketpiss:

Ny ersättning från 1 mars för er som saknar bredband. Kolla med PTS och hör efter. http://statskoll.se/nyheter/garanterad-tillgang-till-internet...

Tack för tipset! men jag hoppas på att kunna få mottagning med hjälp av extern antenn och att kostnaden landar under de 5000:- de har som gräns.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tibor:

Okej, jag får väl tänka om och använda 950:n som router istället (men verkar bara ha 2,4GHz wifi)

Behöver inga avancerade funktioner, vill bara ha ett vettigt modem/router som fungerar smärtfritt i väntan på fiber. Två krav bara egentligen, bra mottagning eller möjlighet att ansluta extern antenn eftersom jag har dålig mottagning samt att den är leverantörsoberoende så jag kan testa mig fram till vilken leverantör som har bäst mottagning.
Skulle ju alltså kunna gå på en konsumentmodell likt de som länkades i början på tråden men vill som sagt ha något vettigt och denna verkar rejäl.
/Roger

Tror den har Telia, Tele2, Telenor, samt någon till i default, annars kan du skriva in manuellt när du loggar in till routern kan du konfigurera modemet exakt som du vill ha det.

Tyvärr är manualerna på hemsidan gamla, men det skall finnas en PDF fil med en lista över de frekvenser som täcks.
(Det verkar även klara mellanbanden på de flesta vanlig frekvenser).

Nya versionen är 4G, men skall vara bakåtkompatibelt utan problem mot alla vanliga äldre standarder vad jag vet.

Osäker på WiFi frekvensen eftersom jag så sällan använder det (typ bara laptopen jag använder det till här), men går nog att maila och fråga https://teltonika.lt/

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av dorf_se:

Jag skulle vilja påstå att det är en nödvändig funktion. Den pingar en extern adress och om den inte får svar kan den koppla upp modemet igen eller boota om routern. Eftersom det är mer regel än undantag att det bryts så är det nödvändigt.

Teltonika hade funktionen i den routern jag testade och jag kan inte tänka mig att de tagit bort den.

Har skaffat en 955 nu, är inne och läser under "ping reboot"; är det under "hosts to ping" som jag skriver in valfri sida som den ska pinga? Står bara 8.8.8.8 i det fältet just nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

Har skaffat en 955 nu, är inne och läser under "ping reboot"; är det under "hosts to ping" som jag skriver in valfri sida som den ska pinga? Står bara 8.8.8.8 i det fältet just nu.

Japp, det stämmer. 8.8.8.8 är google's server. Prova att pinga din operatörs DNS'er så slipper du google om det funkar.

Visa signatur

|| divine creator ||