Problem med Google cast/Spotify connect

Permalänk
Medlem

Problem med Google cast/Spotify connect

Hej!

Har i över ett års tid strömmat musik och film till olika "smarta" apparater i hemmet, t.ex. förstärkaren, en Chromecast och någon trådlös högtalare. Det är smidigt när det väl fungerar, men problemet är att det är otroligt ostabilt.

När jag till exempel vill strömma musik till förstärkaren från Spotify på datorn dyker den ibland inte upp i menyn för casting, andra gånger fungerar det helt perfekt. Förut kunde den t.o.m. vara avstängd och synas i menyn, men nu för tiden verkar jag behöva sätta på den manuellt, och vänta mellan 10 sekunder - 2 minuter innan den syns (remote start är aktiverat på den). Dessutom kan förstärkaren ibland synas på mobilen men inte på datorn eller tvärt om, eller bara på min mobil och inte min tjejs.

Samma problem är det med Chromecast och wifi-högtalaren (Sonos). Ibland hittas den, ibland inte. Verkar helt slumpmässigt, och det kan fungera på en mobil samtidigt som det inte funkar på en annan. Ibland löser det sig genom att starta om mobilen, ibland genom att starta om Spotify. Ibland hjälper inget, då måste en spela via Sonos egna app som nästan alltid hittar högtalaren. Men ibland gör den inte det heller...

Som sagt är allt otroligt ostabilt och det verkar vara helt slumpmässigt vad som fungerar när. Allt är kopplat till samma wifi med mycket stark signal och bra bandbredd. Någon som vet vad det kan bero på, och hur det kan lösas? Kan det ha med routern att göra?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad har du för router?

Skickades från m.sweclockers.com