Oculus Rift mest använda VR-headsetet på Steam

Permalänk
Melding Plague

Oculus Rift mest använda VR-headsetet på Steam

För första gången har nu Oculus Rift gått om HTC Vive som det mest använda VR-headsetet på Steam, med en andel på cirka 47 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Värt att nämna att källan ni länkar till ger siffrorna för enbart Q3 2017 så, siffrorna känns lite väl tagna ur luften

Men tja skulle vara intressant att veta hur många headset som finns, tar man t.ex. steamspy och använder sig av the lab som bas så finns det runt 900k just nu http://steamspy.com/app/450390 men lär finnas stort överlapp på de som inte har vr och skaffat appen samt de som har vr och inte gjort det så inte heller är den vidare bra statistik.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Längtar tills VR blir mainstream! Det är ännu för dyrt för flertalet familjer att investera i detta. Men inte bara det, det krävs ju en hel del plats för det också.

Permalänk
Inaktiv

Vore inte orimligt, prissättningen har överlag varit riktigt bra sedan prissänkningen förra sommaren. Hade varit kul med lite mer exakta siffror men jag vet iallafall att jag själv har en.

Väl värt de ca 4400kr jag köpte den för i mitten av juli.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte direkt otippat. Väldigt bra pris (7200kr för Vive, 4500 för Rift), inbyggda hörlurar (1200kr för att få inbyggt för Vive!) och enligt många är Oculus Rift bättre rent optiskt och har även mindre vikt samt bättre ergonomi. Dock lite mer krångel med kablar eftersom sensorerna måste kopplas in, men definitivt värt besväret för de tusenlapparna man sparar in.

Sedan kan det väl argumenteras om att Rift-paketet med två sensorer inte har room scale tracking officiellt men room scale finns definitivt. Trackingen förloras endast om kontrollerna sitter bakom kroppen och skyms helt från kameran, men inget jag har stört mig mycket på i room scale eftersom headsetet i sig verkar ha en viss tracking på Touch-kontrollerna. Vill man kan man ju alltid köpa en tredje sensor och få helt flawless room scale.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

Som ovan nämnt, 8400 för Vive (vive+audio deluxe trap) kontra 4500 för Rift+Touch. Nu får vi ju betala ett premium för Vive Sverige, när den släpptes här kostade den 9400 medans det amerikanska priset var $800, även om du lägger på 25% moms så borde den "bara" ha kostat 8000. Med dagens priser så borde Vive ha kostat runt 6000(med moms), eller 7000(med moms) då med Deluxe Audio Strap och den är starkt rekommenderad, de kan helt enkelt inte konkurrera med sådana priser, speciellt inte då produkterna är likvärdiga. Nu kommer ju "Vive Pro" snart men HTC sticker inte direkt under stolen med att den kommer säljas till ett "premium" pris.. så vänta er 9-10000 där med, minst. I den här takten kommer de endast kunna sälja några nämnvärda volymer till VR-arkader och företag som sätter en generös roomscale som högsta prioritet.

För att göra saker än värre, så har HTC Vive visat sig vara ganska känslig för svett, så känslig att de ändrat garanti bestämmelserna. Om din Vive nu går sönder pga att svett tagit sig in och kortslutit elektroniken så får du betala kostnaden ur egen ficka. Och det finns gott om fysiskt ansträngande spel.

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med övriga, när en Rift + Touch + tredje sensor är flera tusenlappar billigare än en Vive + DAS så är det inte så konstigt. HTC har ju inte alls samma möjlighet att sälja hårdvaran billigt och tjäna pengar på mjukvara, jag tror definitivt inte att lönsamheten i Viveport är i närheten av vad Oculus drar in i Oculus Store. Sedan verkar HTC rikta sig mer och mer mot professionellt användande där prislappen är mindre viktig, men det är ju också en liten marknad just nu.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Med andra ord, inget att slänga in resurser att utveckla AAA-titlar till. Själv väntar jag på nästa generations VR-hårdvara, där Vive Pro verkar vara lite mellanmjölk. Pimax verkar lovande men Oculus har jag inte hört så mycket om.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Med andra ord, inget att slänga in resurser att utveckla AAA-titlar till. Själv väntar jag på nästa generations VR-hårdvara, där Vive Pro verkar vara lite mellanmjölk. Pimax verkar lovande men Oculus har jag inte hört så mycket om.

Pimax fokuserar väldigt mycket på just bildkvaliteten i form av upplösning och synfält. Jag säger inte att det inte är viktigt, men om jag fick välja mellan en trådbunden Pimax 8K och en trådlös CV1 med inside-out tracking och foveated rendering så hade jag definitivt valt det senare.

Oculus kommer förmodligen att börja prata om "Rift 2" på Oculus Connect 5 i oktober med lansering i andra halvan av 2019. De har själva sagt att de inte är intresserade av en "Rift 1.5" som bara förbättrar upplösningen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Pimax fokuserar väldigt mycket på just bildkvaliteten i form av upplösning och synfält. Jag säger inte att det inte är viktigt, men om jag fick välja mellan en trådbunden Pimax 8K och en trådlös CV1 med inside-out tracking och foveated rendering så hade jag definitivt valt det senare.

Oculus kommer förmodligen att börja prata om "Rift 2" på Oculus Connect 5 i oktober med lansering i andra halvan av 2019. De har själva sagt att de inte är intresserade av en "Rift 1.5" som bara förbättrar upplösningen.

Problemet är att det är ett jäkla problem hur man skall göra just nu. Känns inte helt ok att investera i VR just nu med Vive-Pro och annat kanske 6-12 månader fram.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Problemet är att det är ett jäkla problem hur man skall göra just nu. Känns inte helt ok att investera i VR just nu med Vive-Pro och annat kanske 6-12 månader fram.

Det kan jag väl till viss del förstå. Jag tycker ändå att Rift + Touch ger väldigt mycket för pengarna och som sagt så är chansen minimal att det dyker upp någon riktig gen 2 produkt innan hösten nästa år, så nog har man tid på sig att få valuta för pengarna om man hoppar på tåget idag. Det är ju dock fortfarande lite av en "early access" runt VR, så är man ute efter en problemfri upplevelse och massor av polerat content så kanske man bör vänta istället.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arzei:

Det kan jag väl till viss del förstå. Jag tycker ändå att Rift + Touch ger väldigt mycket för pengarna och som sagt så är chansen minimal att det dyker upp någon riktig gen 2 produkt innan hösten nästa år, så nog har man tid på sig att få valuta för pengarna om man hoppar på tåget idag. Det är ju dock fortfarande lite av en "early access" runt VR, så är man ute efter en problemfri upplevelse och massor av polerat content så kanske man bör vänta istället.

Gillar man simulatorer så är det bara att slå till som jag ser det, övrig simulatorutrustning är sällan billig så är en ganska liten kostnad i sammanhanget.

Sedan Oculus 2.0 uppdateringen så upplevde iallafall jag en klar förbättring på bilden. Och då supersamplade jag redan innan. I dagsläget är nog Rift trots sin ålder en bra Sweet spot. Mycket för pengarna, fortfarande premium-klass (Primax och Vice Pro ligger båda en bit in i framtiden).

VR är inte för alla men man bör kolla vad som är möjligt att använda/spela med om man är det minsta intresserad. Jag var själv kritisk när man fick hosta upp nästan 10 000kr men nu när priset sjunkit och spelutbudet sakta växer så är det inte så mycket att tala om. För mig är det värt det bara för upplevelsen Dirt Rally ger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag trodde inte detta var en grej längre, min Vive har legat nerpackad så länge jag kan minnas. Mer slimmade utan sladd och med högre upplösning, så kanske jag skulle använda den ett par dagar om året mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Gillar man simulatorer så är det bara att slå till som jag ser det, övrig simulatorutrustning är sällan billig så är en ganska liten kostnad i sammanhanget.

Sedan Oculus 2.0 uppdateringen så upplevde iallafall jag en klar förbättring på bilden. Och då supersamplade jag redan innan. I dagsläget är nog Rift trots sin ålder en bra Sweet spot. Mycket för pengarna, fortfarande premium-klass (Primax och Vice Pro ligger båda en bit in i framtiden).

VR är inte för alla men man bör kolla vad som är möjligt att använda/spela med om man är det minsta intresserad. Jag var själv kritisk när man fick hosta upp nästan 10 000kr men nu när priset sjunkit och spelutbudet sakta växer så är det inte så mycket att tala om. För mig är det värt det bara för upplevelsen Dirt Rally ger.

Skickades från m.sweclockers.com

För mig var det Lone Echo som verkligen fick mig att säga "japp, det här var värt varenda krona". Utomordentlig spelupplevelse, även om spelet är ganska kort (cirka 8h). Sen har det blivit mycket Gunheart för min del, riktigt kul shooter med lite progression-element för att hålla intresset igång ett tag.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Inte speciellt förvånande map. på både pris och funktionalitet.

Innan någon säger att VR bara är en fluga så spela Lone Echo. Där har du VR som imponerar!
Ser mycket fram mot nästa generation.

Permalänk
Medlem

Har haft min nerpackad rätt länge, får kanske ta och testa Lone Echo då

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Det känns lite som att välja mellan olika konsoler, där vissa spel stöds av ena sidan och den andra sidan har bättre kontroller o.s.v. Det är inte vad jag som Pc-spelare vill ha. Det får gärna bli någon form av standard om möjligt.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Det känns lite som att välja mellan olika konsoler, där vissa spel stöds av ena sidan och den andra sidan har bättre kontroller o.s.v. Det är inte vad jag som Pc-spelare vill ha. Det får gärna bli någon form av standard om möjligt.

Det är på gång även det, i form av OpenXR. Alla stora spelare inom VR är inblandade i initiativet och tanken är att OpenXR ska bli ett standardiserat API som ersätter OpenVR, Oculus SDK och diverse andra hårdvaruspecifika lösningar som används idag. Det är troligtvis en del utveckling kvar även här, men Khronos ska presentera på GDC den 19 mars och ge en statusuppdatering på OpenXR.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arzei:

För mig var det Lone Echo som verkligen fick mig att säga "japp, det här var värt varenda krona". Utomordentlig spelupplevelse, även om spelet är ganska kort (cirka 8h). Sen har det blivit mycket Gunheart för min del, riktigt kul shooter med lite progression-element för att hålla intresset igång ett tag.

Lone Echo har jag varit sugen på länge, får bli att titta närmare vid tillfälle. Gunheart har jag inte hört talas om innan så blir att snegla närmare efter jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arzei:

Det är på gång även det, i form av OpenXR. Alla stora spelare inom VR är inblandade i initiativet och tanken är att OpenXR ska bli ett standardiserat API som ersätter OpenVR, Oculus SDK och diverse andra hårdvaruspecifika lösningar som används idag. Det är troligtvis en del utveckling kvar även här, men Khronos ska presentera på GDC den 19 mars och ge en statusuppdatering på OpenXR.

Bra info, och bära med. Låter lovande om man får till detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Lone Echo har jag varit sugen på länge, får bli att titta närmare vid tillfälle. Gunheart har jag inte hört talas om innan så blir att snegla närmare efter jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Gör't, de är grymt kul båda två. De är dock designade med 360/roomscale i åtanke båda två så om du bara har sensorer framifrån så kan det begränsa upplevelsen något.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arzei:

Gör't, de är grymt kul båda två. De är dock designade med 360/roomscale i åtanke båda två så om du bara har sensorer framifrån så kan det begränsa upplevelsen något.

Kan tänka mig det, har bara två i dagsläget och pga nuvarande möblering så blir det ändå bara sittande spelning. Men har tänkt korrigera möbleringen i drygt två månader så borde bli bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Det är på gång även det, i form av OpenXR. Alla stora spelare inom VR är inblandade i initiativet och tanken är att OpenXR ska bli ett standardiserat API som ersätter OpenVR, Oculus SDK och diverse andra hårdvaruspecifika lösningar som används idag. Det är troligtvis en del utveckling kvar även här, men Khronos ska presentera på GDC den 19 mars och ge en statusuppdatering på OpenXR.

Ja det låter ju onekligen lovande, men kvar står jag med pengar att spendera på vad?

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag trodde inte detta var en grej längre, min Vive har legat nerpackad så länge jag kan minnas. Mer slimmade utan sladd och med högre upplösning, så kanske jag skulle använda den ett par dagar om året mer...

Vive Pro har ju bättre komfort, högre upplösning och en trådlös adapter som tillval (men är några månader bort och blir nog dyr.)

Permalänk
Medlem

Som nämnts är det knappast förvånande. Det Vive är bättre motsvarar inte prisskillnaden.