Permalänk
Medlem

Nas för fil server

Tjenare!

Jag ärhelt ny på det här med NAS men ska köpa ett nytt chassi snart har jag tänkt och där med flytta ut mina 4 mekaniska diskar varav 2 är i RAID 1 så behöver en smidig lösning till detta. Har kollat igenom forumet men inte riktigt hittat det jag söker.

Jag har hårdvara att bygga ihop en egen kanske saknar något men ska nog gå att få tag på. Är det något särskilt jag behöver tänka på när det kommer till hårdvara? har inte systemet framför mig nu men det är en I3 till socket 1155 vet jag osäker på mängd ram.

Vad ska jag använda för OS för att det ska funka smidigast för en nybörjare? kommer kanske att vilja bygga ut med mer hårddiskar senare.

Är alltså ute efter något som i funkar bra till daglig användning för typ fotoredigering, kolla film / serier. Är väldigt tacksam för all hjälp och tips jag kan få.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Billigast möjliga mob/cpu mer eller mindre med 4+sata och kanske 8gb ram sen är openmediavault nog det enklaste OSet men NAS4free och FreeNAS finns även det med mer funktion, annars är det enklaste nog en färdig lösning, QNAP, netgear etc...